رواية نبضات حارقة البارت الرابع 4 بقلم دونا الكاتبة دنيا رشاد
رواية نبضات حارقة الفصل الرابع 4
يبكي قلبي ❤️ علي بعدك حبيبتي ..
مرت الايام ببطئ علي فهد كان يبدو له أن عقرب الثواني لايتحرك ولايريد ان يمر بدون حبيبته ...
مرت الايام وهو فقط يركز في عمله فتح الكثير من المشاريع الخيرية بجانب أنه جعل اماكن في مستشفيات يمتلكها لعلاج الحالات غير المقتدرة ماديا .
في احدي المطاعم يجلس فهد شارد الذهن في حوريته وأطفاله الذي يعشقهم ويعشق امهم قبلهم .
فهد في نفسه ... لو الاقيكي قدامي دلوقتي لو لثانية ومستعد اموت بعديها اكلم رعد يصورهملي ولا لاء خاليني بعيد عنهم كلهم اكيد هايجي يوم وهاتعود علي بعدهم .
قطع تفيكره تلك الفتاة التي جلست أمامه علي الطاولة ببتسامة ...
فهد وهو يرفع احدي حاجبيه ... انتي مين؟! وازاي تقعدي من غير اذن ؟!.
الفتاة ببتسامة ... انا ريهام وقعدت علشان عايزة اقعد معاك عندك مانع ؟!..
فهد بتنهيدة ... قومي يامدام من هنا شوفيلك طربيزة تانية علشان معملش تصرفك ميعجبكش .!
ريهام ... اهدي اهدي انا عايزة اتعرف عليك انت فهد الحديدي قصدي دكتور فهد الحديدي وصاحب اكبر مستشفيات وكمان شركات مقاولات الي ورثتها بعد والدك .
فهد ببرود ... انتي مذاكرة كويس بقا بس خالي المذاكرة دي لنفسك انا بحب حببتي يعني مش هاتستفيدي حاجة ؟!.
بقلم/دنيا رشاد أمام ( دونآ)
ريهام بتفكير ... وهي فين حبيتك دي مش معاك ليه والمعروف كمان أن فهد الحديدي مش بيحب دا بقا من أمتي بتحب بس دا عادي انا اصلا ميهمنيش اذا كنت بتحب او لاء انا عايزة نبقي أصحاب انا مصرية عايشة في امريكا وانا مذيعة في الراديو دائما بشوفك قاعد في نفس المكان كل يوم لوحدك وسرحان ؟!..
فهد ببتسامة ...تسلمي بس أنا بحب اقعد لوحدي !.
ريهام ببتسامة ... يعني بتقبل تكون صديقي ولا هاتتكبر عليا يافهد باشا ؟.
فهد ببتسامة ... باشا ايه بقا ، يعني دمك خفيف ومصرية كمان وعايزة تبقي صديقتي موافق !.
ريهام وهي تصفق علي يدها ... هو ده الكلام يافهودي
فهد بضحكة عالية ... فهودك. هههه انتي بتدلعيني !؟.
ريهام بتفكير... هو مش انت قلت إن خلاص بقينا اصدقاء انا بقا بحب ادلع اصحابي فرفش بقا يافهودي
خاليك فرفوش وانت مكشر وحش اوي لما بتضحك بتبقي حلو .
فهد وهو يرفع حاجبه ... بتعكسيني بقا ولا ايه ؟!..
ريهام ... لو سمحت متفهمنيش صح .
فهد بضحكة... ههههه دا انتي حكاية ؟!..
(ريهام فتاة تمتلك ملامح فرعونية وجهها منحوت تملك من العمر ٢١ عام قصيرة القامة ولكنها جميلة فقصرها يعطيها جاذبية خاصة بها ، تدرس في كلية الإعلام قسم إذاعة وتلفزيون )
ريهام ... لا رواية ياخفيف 😏 .. انما قولي بقا انت عندك كام سنة ؟!.
فهد ... ٢٩ سنة
ريهام بتفكير ... يااااه دا انت اكبر مني .؟!
فهد باعجاب مزيف .... صح عرفتيها ازاي !. انتي سقطة رياضة صح ؟!..
ريهام بتافف ... فهودي انا جعانة اطلب لنا بقا غدا ويبقي نتكلم بعد الغدا .
فهد ببسامة... مفجوعة جرسون لو سمحت المنيو
طلبو الغذاء تحت هزار ريهام وخفة دمها وشقاوتها التي جعلت فهد يضحك وينسي قليلا تلك الاحزان التي كادت انت تقتله .
__________________________________
في مصر عند حور .
قامت حور من نومها وارتدت بدلة عملية سوداء وأخذت حقيبتها وذهبت حتي تقوم بعملها فحور قررت أن تقبل تعينها كامعيدة في كلية الطب وان تذهب لمباشرة شركات والدها وايضا تلك الشركات التي تركها لها فهد ولاولادها .
حور بصوت عالي ... حنان ياحنان ؟!.
حنان باحترام... تحت امرك يادكتورة حور !!
حور ببتسامة ... خالي بالك من الولاد متهتميش باي حاجة في البيت غيرهم مفهوم .!؟
حنان ببتسامة ... يادكتورة مانتش محتاجة توصي عليهم .
حور وهي تخرج من بابا الفيلا الداخلي ... تسلمي وارغد ميطلعش البلكونه لوحده .
حنان ... حاضر
ذهبت حور الي الجامعة حيث كلية الطب حيث مكانها الصحيح الذي يجب أن تكون فيه بسبب براعتها وتفوقها التي تميزت واشتهرت بقدرتها من وهي مازالت طالبة .!
دخلت حور الي المدرج وهي تحمل حقيبتها وحقيبة اللاب الخاصة بها .
حور بجدية ممزوجة ببتسامة ... صباح الخير يادكاترة انا دكتورة حور وهادرسلكم. Physiology .
أحد التلاميذ ... لو سمحتي يادكتور حضرتك هاتكملي معنا ولا دكتور فهد هايرجع من امريكا وهايكمل معنا .
حور وهي تبلع ريقها ... هو دكتور فهد الي كان بيدرسلكم المادة دي ؟!..
التلميذ ... ايوه .
حور بتنهيدة وهي تتذكره ... اه انا الي هاكمل معاكم المادة ومحدش عارف دكتور فهد هايرجع امتي .نبدا المحاضرة !.
شرحت حور محاضرتها بحزن علي فهد الذي ترك فراغ في حياتها فكانت قد تعودت علي وجوده حتي ولو كان قليلا ...
أفرغت حور من محاضرتها وذهبت الي مكتبها ووضعت حقيبتها وجلست بحزن وتركت لعيونها العنان أن تدمع علي فهد .
حور في نفسها ... يعني حتي نفسي مش فهماها يعني ازاي احب حد ازاني وكان السبب في كل حاجة حصلتلي الحب دا عجيب بس أنا بعترف اني بحبه بس خلاص الوقت فات وفهد سافر ومش هايرجع تاني 😭
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
حتي كرامتي مكانتش هاتسمحلي اعترفله بحبي يارب حلها من عندك يااارب .
مسحت حور دموعها وكملت بقيت محاضراتها وبعد الظهر اخذت سياراتها وذهبت الي الشركة الأم لعائلة الحديدي .
دخلت حور الي الشركة بثقة كبيرة فهي لم تعد تلك الفتاة التي كانت دائما تهرب من فهد لكن الان اصبحت دكتورة وأصبحت صاحبة اكبر شركات مقاولات في مصر ...
دخلت حور مكتب فهد ولأول مرة تشعر أنها تريد أن تراه أمامها وتقول له انها تريد أن تظل بجانبه ...
اخذت حور نفس عميق وبعدها طلبت السكرتارية ..
السكرتيرة بقرف ... تحت امرك ؟!..
حور وهي ترفع احدي حاجبيها ... ابعتيلي آدم لو هنا بسرعة .
السكرتيرة ... اوكي .
بعد فترة قليلة دخل ادم وهو يمسك بعض الأوراق بيده
ادم ببتسامة ... اهلا اهلا بحور هانم .!
حور ببتسامة ... اهلا ياادم هو انت شغال هنا ولا في مستشفيات الحديدي .؟!..
ادم بتفكير ... بصي يا ستي هو انا من المفروض أن علي حد علمي اني دكتور ويكون مكاني في المستشفي بس فهد الله يسامحه شغالني معاه هنا في الشركة بس حاليا انا هارجع اشتغل الحاجة الي بحبها عملت فلوس حلوة غير ورثي الي ماما سبتهولي انا مكنتش جيت جمبه فهافتح مستشفي خاصة بيا ..
حور ببتسامة ... الف مبروك ياادم .
ادم ببتسامة ... لاء الف مبروك دي اسمعها لما شركاتك تخلصلي بناء المستشفي .
حور ببتسامة ... من عيوني .مع أن كان نفسي تكون معايا هنا بس اهم حاجة انت تعمل الحاجة الي بتحبها بس زين هايكون معايا .
ادم بحب ... ياروح قلبي انتي اي حاجة تعوزيها انا جمبك .
حور ببتسامة .. طيب يا سيدي طير انت بقا علشان اشوف شغلي ..بس ابعتلي زين وانت خارج .!
زين وهو يدخل مكتب حور... انا جيت مش عايز حد يناديني .
ادم بضحكة... لو كنا جبنا سيرة ربع جنية مكانش جه يلا سلام أما بقا .
حور وزين ... سلام .
حور .. اقعد يازين عيزاك !؟.
زين ... طيب اطلبيلي قهوة الاول دا انا ذي اخوكي يامفترية انا شغال من الصبح .
حور بضحكة عالية ... هههههه انا مفترية ماشي يا سيدي شكلها مليكة خرطت عليك بهبلها . هاطلبلك احلي قهوة .
طلبت حور قهوة لزين ولها .
حور بجدية ... بص بقا يازين اولا البت السكرتيرة دي تغيرهالي بنت ملزقة كده ولبسها يقرف وكانت بتكلمني بقرف .
زين بعصبية ... بنت ال,,,,,بنتكلمك بقرف هي نسيت نفسها ولا ايه ؟!.
حور بحنية ... اهدي يازين انا عارفة هي موجودة هنا ليه واكيد السبب فهد بس دلوقتي انا عيزاها تتنقل اي مكان تاني بالشركة او اقولك انت هاتعرف تتعامل معاها شوي علشان عارفها خليها سكرتيرتك .
زين ... ماشي ياستي هاخليها سكرتيرتي وهابعتلك نها بنت كويسة اوي.
حور ببتسامة ... ربنا يخليك . دلوقتي بقا يازين انا عايزة أضم شركات الهواري وشركات الحديدي مع بعض دلوقتي شركات الحديدي ملكي وملك الاولاد واكيد انت ليك النص في كل حاجة وشركات الهواري ملكي وملك مليكة ومليكة مراتك فانا عايزة نضم الشركات مع بعضها وطبعا مش هلاقي ءامن منك يخاف علي فلوس مراته وفلوسه.
زين بجدية ... بس ياحور انا كمان عندي شركتي الخاصة ودي محدش يعرف عنها حاجة غير مليكة وشريف .
حور بتفكير ... عادي يازين لما تكبر شركتك وبعد كده الشركات دي مش ملكي لوحدي انت ليك علي الاقل النص في شركات المقاولات .
زين بعملية ... تمام ياحور يبقي نعمل ضم للشركات مع بعض وتكون تحت ادارتي انا وانتي .
حور بتفكير ... لما ٣ مجموعات للمقاولات بتحدو هايكونو أسطورة في المعمار في العالم كله وخصوصا لو كانو بالحجم ده .
زين باعجاب ... اكيد انتي متاكده انك دكتورة مش مهندسة .
حور بضحكة... هههه اه دكتورة.
زين ... خلاص يبقي نعمل ضم وتكون مقر الشركة الأساسي الشركة دي لانها أكبرهم وانا هاعمل بكرة اجتماع لمناقشة كل حاجة .
حور ... تمام اوي كده بس عايزة ملفات الصفقات الي الشركة شغالة فيها دلوقتي علشان نطمن ان كل حاجة تمام لان في الفترة الأخيرة انت وفهد كنتو بعاد عن الشغل .فزيادة حرص ليكون في خلل.
زين بضحكة عالية .... هههههههههههههه
حور باستغراب ... بتضحك علي ايه بقا؟! مش بقولك مليكة خرطت عليك .
زين ... يابنتي ادام فهد الي كان ماسك الشركة يبقي صعب يكون في خلل .
حور وهي تمعض شفتاها ... اوكي
زين ... انا هاروح اشوف شغلي بقا .
حور ... تمام .
____________________________________
لم احبكي بعد ولكن جمال روحك استوطنني ❤️
آية ااااااااااااااااااية فين الفطاااااااااااااااار
آية وهي تضرب رأسها بيدها ... اهدي ياعدنان بدل مايطقلك عرق ياروح أية هو انت لسه قمت من علي السرير علشان تعمل الفرح ده .
عدنان بحزن مصطنع .... ماانا لما بقوم ومش بلقيكي جمبي بزعل لازم اتصبح بوشك ياقلبي.
آية وهي ترفع حاجبها ... لا والله طيب قوم يابكاش علشان تفطر علشان انا عندي كلية .
عدنان بضحكة عالية ... ههههههههه عندك كلية يابنتي دا انتي فشلة رحمة هي الي بتجبلك المحاضرات يافاشلة .
اية بفخر ... انت مالك انا واحدة مالهاش في التعليم .واحدة بتخرج وتهنن نفسها ومبتشغلش بالها بمذاكرة بس بنجح آخر السنة وبتقدير كمان انت ايه الي مزعلك .
عدنان وهو يمسك يدها ويجلسها بجانبه ... طيب مفيش كلية وانا كمان مش خارج ايه رايك بقا .
آية بعبط ... قوم ياسي عدنان خرجني ووديني كليتي خليني احس اني متجوزة.
عدنان وهو يغمز لها ... لا والله هو لما اوديكي الكلية كده تحسي انك متجوزة.
ايه ... اه والله . اخلص بقا انت هاتدلع ولا ايه واعمل حسابك بقا انا عايزة شهر عسل 😍 .
عدنان بحب ... شهر عسل 😍 بس أنا مش فاضي .
آية بحزن ... ماليش دعوة يابشه .
عدنان وهو يمسك هاتفه ... روحي كليتك يالي مفيش سفر .
آية بطفولية .... طيب والله ماانا قاعدالك فيه ياعدنان بتقولي مفيش سفر .انا ماشية.
عدنان ... مع السلامة ياقلبي خالي بالك من نفسك .
اية بحزن ... ماشي لما نشوف يبقي قابلني لو رجعت البيت تاني يابشة وابقي فطر نفسك يادكتور .
عدنان بغيظ ... طيب ابعتي كويتية عصير .
آية وهي تاخذ حقيبتها ... انا ماشية وواخدة هدومي معايا وابقي شوف هاتقول ايه لآيات ورحمة لما يلاقوني ريحالهم بعد أقل من شهر بشنطة هدومي .
عدنان وهو يقف ... يابنت المجنونة خدي هنا انتي اتهبلتي يابت .
آية ... انت بتقولي يابت لاء بقا دا انا لازم امشي .
عدنان وهو يمسك حقيبتها ... خدي يابنت المجانين ، كان يوم مطلعلوش شمس يوم ماقلت عايزة اتجوز .
آية وهي تترك الحقيبة ... خليهالك مش عيزاها .
تركته أية وذهبت الي بيت ايات وادم وتركت عدنان يستوعب مافعلته تلك المجنونة التي تركت له المنزل بسبب هذا الشيء التافه .
عدنان في نفسه ... هي كانت عايزة تتخانق وخلاص ولا ايه منك لله ياحور محتاجة كنا عايشين في السويد بدل وجع القلب ده .
مسك عدنان هاتفه واتصل بحور ...
عدنان بغيظ ... انتي مجوزاني مجنونة باحور البت هاطير نفوخي .
حور بضحكة .... هههههههه في ايه يامجنون , مالك ؟!.
عدنان بغيظ ... البت المجنونة قائمة من النوم عايزة شهر عسل قلتلها مش فاضي راحت سيبالي البيت بنت المجانين .
بقلم/دنيا رشاد أمام ( دونآ)
حور بضحكة ... هههههههه لا بصراحة ملهاش حق طيب ماتسفرها ياعم بدل مابتتخانقو كده .
عدنان بغيظ ... اه ياخور انتي كمان مش فاضي !.
حور بتفكير ... خلاص ياعم متزوقش مبيجيش من وراكم غير وجع قلب تعالالي بليل أن عزماك علي العشا وخليها تيجي علشان اصلح بين طفلين ربنا يعيني .
عدنان بضحكة ... ههه ماشي بس اعمليلي اكل حلو علشان البت أية مبتعرفش تطبخ كوحة ابقي علميها.!؟.
حور ... امشي ياض انا عندي شغل .
عدنان ... سلام ياعسل .
حور ...سلام
___________________________________
عند ياسر وسها
تيقنت الان انني سابقي عائش فقط علي ذكري حبك التي تجعل الحنين يملئ قلبي ، وتجعل الذكريات تتجسد امامي ، وتجعل الشوق يغني علي ذكري حبك ، احببتك بقدر لا يخطر علي بالك ، احببتك بقدر لايستحق احد غيرك في الحياة أن يأخذه غيرك .
_ هل كلامك هذا صحيحا ام مجرد كلمات تقولها لي :
حبيبتي تلك الكلمات تخرج من قلبي والقلب لايكذب ولا يشعر الا بحبك فقط تلك العيون البنية التي تشبه فنجان قهوة في الصباح هي التي تخرج لها تلك الكلمات .
_انا ايضا احبك ❤️ واحب تلك الأيام التي جمعتني بك ، تلك الأيام التي ستظل محفورة للابد في قلبي ، وستظل للابد ارويهآ لأطفالنا .
عزيزتي تعرفين تلك الوردة الحمراء التي اهديتها لكي ؟!..
_ أجل اعرفها جيدا !. فتلك الوردة الحمراء التي زرعتها بيدك في حديقة منزلنا .!
تلك الوردة زرعتها حتي تكون رمز لحبي لكي فتلك الوردة ارويها يوميا وانظر للاشواك التي توجد حولها واشكرها لأنها تحميها فانا ياجميلتي سأظل بجانبك مثل الأشواك حتي احمي تلك الوردة التي توجد بداخلك .!
_وماذا ان ماتت تلك الوردة في يوما ؟!.هل ستنساها ام ستزرع غيرها .؟!.
حبيبتي تلك الوردة لا يمكنها أن تموت لأنها توجد بداخلك.! وان ماتت ستظل رائحتها العطرة تذكرنا يوما بها .!
_يقولون ان الحب ينتهي بمجرد الزواج .! ولكنك يازوجي العزيز اثبت لي أن المودة والمحبة بيننا لايمكن أن تموت بمجرد الزواج احبك الي مالانهاية ياملك قلبي ❤️.!
وانا احبك ياوردة قلبي .!
ياسر بحب وهو يمسك رواية من يد سها ... بتعملي ايه؟!.
سها ببتسامة بقرا منتش سامعني وانا بقرا. ؟!.
ياسر باعجاب ... لاء سامعك بس كان كلام حلو في كلام حلو كده .؟!.
سها ...اه طبعا فيه .انت .!!
بقلم/دنيا رشاد أمام ( دونآ)
ياسر بحب ... حببتي انتي اعملك قهوة معايا !؟
سها ...ياريت .
ياسر وهو يعطيها الرواية ... اوكي كملي
مسكت سها الرواية وبدأت في القراءة .
ظلت تبكي مدة ليست بقليلة تتذكر تلك الكلمات القاتلة التي قالها لها وهو يودعها علي باب منزلها ، تلك الكلمات التي زرعت الحزن وسللت الندم والظلام الي قلبها ،وجعلت موسيقي حياتها مليئة بالدموع ، ظلت تبكي علي تلك الأيام الماضية التي غمرته فيها بالحب والحنان وكافئها بالخيانة، تذكرت تلك الاوجاء والآلام التي شهدت اركان منزلها علي مافعل بها ، مسكت الوانها ورسمت تلك العين التي كانت تمثل عليها الحب 🖤 تلك العين التي لاتشع سوي السم ،تلك العين التي كانت تنظر لها بحب ، كيف كانت تري الحب بها كيف ؟!.
تذكرت ذلك الثبات الزائف التي ظلت لليوم عليه حتي تحافظ علي حبها ولكن لامفر من الوداع فكرامتها اهم من كل شيء ، فلا يمكنني أن تحارب وتتصنع الصمود في حرب تعرف انها ستنتهي باستسلامها .!
اكرهك يامن رسمتي علي لوحاتي .!
سها ببكاء ....😥 خاين !.
ياسر ... مالك ياقلبي ؟!.
سها ... الكلب طلع بيخونها بعد ماواجعها. !
ياسر ...سيبي الرواية دي واشربي القهوة .
سها بحزن ... اوكي اصل بتأثر اوي .!!
ياسر ... اشربي وسيبك من الرواية وجهزي نفسك علشان معزومين بليل علي العشا عند حور شكلها عمالنا مفاجأة .
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا