قصة إيلا بقلم طالبة الفردوس (قصص قصيرة)

الصفحة الرئيسية

قصة إيلا بقلم طالبة الفردوس هي قصة قصيرة مشاركة في مسابقة القصص القصيرة عبر دليل الروايات

قصة إيلا بقلم طالبة الفردوس

قصة إيلا بقلم طالبة الفردوس

البطلة: ايلا: فتاه ذات 16عاما جميله وقويه طيبه تحب مساعدة الاخرين و قلب صافي  ذات عيون عسليه و بشره خمرية وجسد كيرفي مختمره
تعيش مع والدها ووالدتها و انتا الكبيرة

دينا: اخت ايلا الكبيره 18عاما محجبه

سيف: والد ايلا 45عام....... جوري: والدة ايلا 40عام

في منطقة شعبية بالقاهرة في احد الشقق متواضع وبسيط تجلس عائلة ايلا على طاوله الطعام
سيف (والد ايلا): احنا مسافرين الصعيد بكره حتي نشوف عرس قرايبنا
جوري (والدةايلا): ماشي، الي البنات جهزوا اشياءكم
دينا: ماشي
ايلا بعصبيه: بس انا ما بدي سافر (السببب بعدين)
سيف بانفعال: انا قلت كلنا رح نسافر
جوري: خلاص يا ايلا رح نضل اسبوع مو كتير
ايلا: اوكي

خلصوا من العشاء نضفوا الطاوله وغسلوا المواعين دخلت ايلا نامت

الساعه6:00صباحا
استيقطت ايلا اخذت شاور و اتوضت بعدها صلت الفجر وقرأت قرأن

الساعه 8:00حضرت الفطار وبعد ماخلصوا ذهبوا
حتي يتحضروا السفر

وصلوا اليوم التاني والعائله رحبت فيهم


... بعد يومين.. كان في حفل الشباب بتشرب فيه قبل العرس
في بيت  سيف (في الدور الارضي وفوقي3شقق الخطه والسطح) تجلس دينا و ايلا و مي و ندى
دينا: يلا يا بنات نروح بيت جدو احمد (والد جوري )
مي. ندى. ايلا: تمام يلا(ندي بنت خال ايلا ومي بنت خالتها19عام)
دينا: ايلا انتي هجي بعد ما نروح مش معانا
ايلا: بس انا قلبي مقبوض خدوني معاكم
دينا: مبسش
ايلا بزعل: ماشي (دينا مش بتحب ايلا تمشي معاها)
بعد نص ساعه دينا. مي. ندى مشوا
ايلا بتروح بيت جدها(والد سيف في الجهة التانيه من بيت سيف)
ايلا لجدتها: انا رايحه بيت جدو احمد عايز حاجه يا ستي
جدتها: لا يا حبيبتي سلامتك
ايلا: تصبحي علي جنه
جدتها: وانتي من اهلها

الساعه9:30ايلا ماشيه في الشارع و خايفة
ومره واحده يظهر فؤاد
ايلا بشجاعه مصطنعه: عايز ايه يافؤاد
فؤاد: في اي مالك خايفه
ايلا بعصبيه: هخاف ليه (فؤاد قريبها من بعيد في سنهاوهي بتكرهوا علشان  لما كان عندها 15سنه قالها انو عايز يدخل معاهافي عل*قه وهي رفضت و قالت لوالدو)
فؤاد: بيرش عليها مخدر وايلا بيغمي عليها وبيشلها وبيخدها في بيت مهجور  بيقلع*ا هدومها
شويه بتصحي بتلقي نفسها من غير هدمها بعدها بدخل فؤاد  بتحاول تستر نفسها
ايلا بصريخ هستيري: انت مجنون اي انت عاملوا ده. اطلع برا بررررررا
فؤاد: اهدي كدا تبقي معايا بالزوق يبقا بالعافية
ايلا : طيب انا بنت عمتك.اعتبرني اختك ارحمني
فؤاد بضحك: انا معنديش اخوات
اته*م عليها
ايلا: ابعد عني.. ابعددد عني اغمي عليها
بيع*دي عليه  وبيسيبها ويمشي
في الصبح الساعه 6بتصحي اصلا وبتفضل تصرخ وبعدها بتقوم تدخل الحمام وتخد شور تلبس هدومها وتشوف فونها بتقفل التسجيل (ايلا بتحبهي ماشيه لوحدها تخلي الموبيل علي التسجيل) وبتروح السطح فوق بيتها وبيت اعمامها علشان مش حد يشوفها وقعدت تبكي وتقرأ قرأن من الموبيل
الساعه 8صباحا بتنزل بيتها وتفضل تصرخ وتكسر الزجاج
.. ادام باب الشقه.. عمها والعائله بتخبط
عمها خالد: اتصلي بمامتها هي مش كانت قعدها عندها وخاليها تجي وتجيب المفاتيح
عمتها نور: حاضر.. بترن علي جوري موبيلها مقفول.. بترن علي اختها
دينا: الو ياعمتو
نور: اي الي حصل خلي ايلا بالشكل ده
دينا: ليه في ايه
نور: خلاص تعالي بسرعه انتي ومامتك وهاتي مفاتيح الشقه علشان ايلا بتصرخ وتكسر ومش عايزة تفتح
دينا.: ماشى. بتروح تقول مامتها وبيمشوا بسرعه
لما بيوصلوا بيشوفوا العائله متجمّعة ادام الشقه
بس مفيش صوت بتفتح الباب....

بيكون في زجاج كتير مت'كسر وعليه د*م
بيدخلو الاوضه بتكون ايلا تجلس علي السرير
متكوره ورجليها فيها د'م و تنظر الي لا شئ
جوري: ايلا مالك يا حبيبتي.... لسه بتوقف ايلا بيغمي عليها... تفضل تصرخ.. بيطلبوا الاسعاف

.. في المستشفى... بتدخل العمليات... بعد 4ساعات بيخرج الدكتور... بتجري عليه جوري

جوري: طمني يا دكتور

الدكتور: انا اسف بس هي تعرضت للاغت*اب
وده اثر على نفسيتها وفقدت النطق. ورجليها
دخل فيها زجاج و خيطناها بس مش هتقدر تمشي عليها الا بعد شهرين.ربنآ يشفيها ان شاء لله

جوري انصدمت واغمي عليها


.. بعد شهر.. تجلس ايلا و دينا بتكلم معاها

دينا بدموع: قوليلي حصلك اي ومتخفيش

ايلا: بتشور لها علي قلم ورقة بتكتب فيها حاجه وبتديها الورقه
دينا: بتشوف الورقه مكتوبه فيها اي
(اول الي حصل في الموبيلفي التسجيلات اسمعي انتي والعائله..تاني حاجه انتي تعبيري سبب في الي حصلي اي كان حصل لو مشيت معاكي) بعد ما بتقرأها بتبص عليها وبتقولها
والله العظيم لو كنت اعرف ما كنت سبتك انا اسف سامحيني
ايلا: كتبت (مسامحكي دي قدري الي ربنا كتبوا)

دينا: بس مين عمل فيكي كده

ايلا:(شوفي التسجيل انتي والعائله والشرطي لما سألني كتبت مين وعملت قضية واول جلسه بعد شهرو نص قولي لماماو بابا)


دينا: حاضر انا رايحه انادي العائله
اومأت ايلا باه

دينا جمعت العائله وفتحت التسجيل (فيه المحادثه بين ايلا وفؤاد ) و قالت ليهم علي القضيه وشجعوا ايلا

.... بعد شهرين...
في المحكمه...
القاضي: حكمت المحكمه حضريٱ علي المتهم فؤاد عبد الله يوسف بالحبس ب 15عاما بتهمة الاعت*اء(اول مره اكتب)


ايلا فرحت هي و العائله ونفسيتها اتحسنت ورجعت اسكندريه

.... بعد مرور 8 اعوام.... ايلا خلصت الثانوي ودخلت كليه طب و شافها شاب محترم اعجب بيها( اسمو زين) و اتقدم ليها و اهلها قالو له الحقيقة و مع ذلك مش غير رأيه و عملوا فرح من 3شهور
ودينا اتجوزت زياد اتعرفت عليه في الجامعه من سنتين


..... بعد 6 اعوام... ايلا وزين خلفوا تمارا و محمد تؤام5سنين
دينا و زياد خلفوا ياسين 7سنين و مريم 4سنين

(قصه الاعت*اء منتشره بس المشكله مش في الموضوع نفسه المشكله في الاهل الي بيسكتوا علشان خايفين..او الاهل والناس لي بجيبوا الغلط علي البنت..وده بيخلي نفسيه البنت صعبه وتدخل في اكت'ئاب وتحاول تن*تحر..
المفروض الناس الي جانبها و اهلها يطمنوها انهم وثقين فيها ويدوها الدافع انها تعيش وتاخد حقها و يحسنوا من نفسيتها..... و الاهل يدافعوا عن حقها و مش يخافوا من كلام الناس الى لا هيقدم و لا هياخر.......اهم شئ يكون في ثقةفي آلله انه عمره ما بتحصل لينا حاجه شر كل الي يجي من ربنا خير وربنا مش بيحملنا فوق طاقتنا )

تمت نهاية القصة .. اقرا ايضا القصة الثانية المشاركة في المسابقة عبر الرابط التالي (اضغط هنا)
google-playkhamsatmostaqltradent