رواية ساحرة القلوب الفصل الاخير بقلم اياد حلمي

الصفحة الرئيسية

رواية ساحرة القلوب الفصل الاخير   بقلم اياد حلمي

 رواية ساحرة القلوب الفصل الاخير 

هاجر:صدقني يا جدي والله هو ابن شادي......
لكن فجأه تهجم شادي علي هاجر ويطعنها في بطنه'ا وهو يصرخ خاي"ينه واطي"ه.......
فتسقط هاجر غارقه في دم"ها.....
يصعق حيدر من مشهد الذي يراه حفيدته واقعه علي الارض غارقه في دمائ"ها..... تلتقت انفاسها الاخير وشادي يضحك بفرحه غريب وكأنه حقق انجاز.... وفي ثواني انقلبت الدنيا وجاء امن المستشفي..... وطاقم الممرضين واطباء الطوارئ كل هذا وشادي كان مصمم ان ينهي حياتها.... فقد كان علي وشك ان يتهجم عليها مره اخري...... لكن هناك من لحقه.... وكان رؤوف..... هو من تصدي اليه وامسك يده بقوه وغضب...... نار"ي...... ولكم"ه بقوه... اوقعه ارضا..... وبعدها رجال الامن قبضوا عليه وحبسوه لي حين قدوم البوليس وشادي يصرخ بعلو صوته خيا"نننننه واط'يه سبوني اخلص عليها.... سبونيييي وفضل يردد هذا وهو يرد قت"ل رؤوف اما خارج المستشفي..... كاد رؤوف ان يقع.... لولا ان رحيل قد لحقته وسندته.....
رحيل بدموع:رؤوف انت كويس رؤوف ارجوك خاليك قوي.....
عشان خاطري.... بلاش تجهد نفسك وقاوم عشان خاطري....
ينظر لها رؤوف بحب حنان ويبتسم بسعاده ورضا لانه رأي نظر الحب واللهفه والخوف في عيون من عشقها...... وبعدها يفقد الوعي فتصرخ رحيل بوجع..... وبدموع
رحيل:يا ناس حد يلحقني.... وفعلا يخرج الممرض والطبيب بترور... وينقلوا عليه رؤوف.... ومعه رحيل تمسك يده وتبكي....
اما حيدر فقد كان معا هاجر  يقف امام غرفه العمليات ينتظر اي خبر.... والقلق يعتصر قلبه ويدعي ربه ان يناجيها...
حيدر بحزن:يا رب ايه الا بيحصل في عيلتي يارب الستر والنجاه من المكتب..... رحمتك يارب... طبع لا حد يعلم ما جري لي رؤوف......
وحيدر اول ما شاف حال رؤوف.... وهو داخل لي غرفه العمليات.... وهو لا يعلم ما السبب وراي حاله رحيل التي تقول بانه امر خطير...
يقترب حيدر من رحيل حتي يفهم.... ما حدث......
حيدر:هو رؤوف ماله يا رحيل...؟
رحيل ببكاء هستري: رؤوف عند ورم في المخ.....وفي مرحله الاخيره...... واحنا كنا جاين هنا عشان اقنعه انه يعمل العمليه...
نزل هذا الخبر علي حيدر بصاعقه وحزن كبير.... وظل يردد لا اله الا الله لا حول ولا بقوه الابلله الرحمه يا الله.....
اما عند سامر فقد كان حاله صعب اوي فقد عثر علي سمر وهي في حاله سيئه  وتبكي بهستريه.....
وكانت تقف علي حافه سور الكورنيش تريد ان تنتحر....
سامر بدموع وندم وتوسل:سمر ارجوكي بلاش تعملي كده في نفسك عشان خاطري.... انا بحبك اوي يا سمر والا حصل ده اكبر دليل اننا بنحب بعض اوي.... ياريتي تقبلي تتجوزني.....
تلتفت اليه سمر وهي تنظر اليه باحتقار وتصرخ فيه بوجع والم
سمر:انا بكر"هك وبك"ره قلبي عشان حبك حبك كان سبب تعاستي والمي وحزني ودموعي ... وبسببك خسرتي اغلي حاجه عندي
بسببك انا عصيت ربي....
نزل هذا الكلام علي سامر مثل الخ"ناجر تنغرس في قلبه.... فانهار علي الارض وجثي علي ركبته....
وبكي بندم....
سامر:انا عارف اني جرحتك بس انا كنت مغيب موهوم بحبي لي فاتن طيب عشان خاطر ربنا متخسريش دينك ونفسك واخرتك عشان واحد حق"ير زي....
اتجوزني وبعدين نطلق.. بلاش تعصي ربك.....
تفكر سمر في كلامه وتقتنع اصل الانسان ام يكون في حاله غض"ب
مبيفكرش وبيخسر حاجات كتير وبعدها بيندم بس بعد فوات الاوان....تنزل سمر من علي السور
وهي محطمه تمامه وحزينه.....
سمر ببرود:انا موافقه بس تختفي من حياتي بعدها .....
هز سامر راسه بلموافقه وصعودا لي السياره.....
اما في المستشفي....
خرجت هاجر وتم انقاذها هي وطفلها.....
هاجر بندم:ارجوكي سمحني يا رحيل انا عذبتك كتير بس والله العظيم رؤوف بيحبك اوي وملمسنيش رفضني في اخر لحظه رغم كل محاولاتي لي اغرائه.....
ارجوكي سمحيني انا دفعت تمن استهتاري وشر"ي غالي اوي...
نفسي ابدا حياه جديده معا ابني...
تبتسم رحيل:انا مسماحكي ..... وجميل ان الانسان يحس بغلطه ويعترف بيه ويحاول يصلحه.....
يبقي احنا لازم نسامح....
هاجر:شكرا لكي انتي فعلا ملاك زي ما قال رؤوف... ربنا يشفيه.... هو يستاهلك كان في ايدي وانا ضيعته مني......
كلام هاجر اسعد قلب رحيل ان رؤوف حبيبها مخلص لها..... زي ما كان قلبها ديمن بيقولها بس هي كانت بتكدبه......
رؤوف خرج من العمليات ودخل في حاله غيبوبه ورحيل عندها امل انه في يوم من الايام هيفوق.... رغم ان الدكاتره قالوا عكس كده
ومرت الايام..... وشهور والحال اتبدل كل الازرع ش"ر حصده مرار
وكل الازرع حب وخير وصبر علي الابتلاء.....حصده سعاده وحب ولا قلبه انك"سر من حب كان سبب عذابه بس ايمانه بلله انه هيعوضه حصد حب وسعاده......
سمر اتجوزت سامر واطلقت منه بعد سنه..... بيحاول فيها سامر انه يرجعها اليه بس فشل واستسلم اخيرا انه خسارها..... وطبع سمر بعد التجربه دي بقيت اقوي وصلبه.....و دخلت كليه سياسيه واقتصاد... وطلعت الوليه علي دفعتها وانتقلت لي السنه الثانيه ....واشتغلت في شركه ضخمه...... وفي بودار حب في حياتها.....  اما فاتن اتجوزت واحد مطلع عينها وكل يوم بيضرب"ها....
وشايفه معا ه العذاب......
اما امها اطلقت من ابوها بعد ما فاض بيه من شر"ها..... وسافرت البلد عند اخوها وعاشت هناك...
هاجر بعد ما ولدت وجابت ولد وسميته رؤوف واتغيرت بجد وبقيت انسانه محترمه....ونجحه في شغلها اصلها اشتغلت مع سامر في شركته لي الدعايه والاعلام التي انشأها ونجح فيها بعد طلقه من سمر ..... وقرر انه يقفل قلبه ومستحيل يحب تاني ويكتفي بشغله وبس لكن القدر كان ليه ترتيب تاني فقد نشأت بودار اعجاب بيه وبين هاجر خصوصا انه يعتبر رؤوف الصغير ابنه ويعشقه جيدا حتي يعوضه عن اخيه الذي مات وهويهرب من البوليس...... واصبح ذاك الطفل يتيم......
اما عن كارمن ويوسف اخيرا اتجوزا بعد عذاب يوسف فضل يزن ويقنعها... انه بيحبها وعمره ما هيتخلي عنها واخيرا وفقت بس كل يوم في نقار العاشقين خصوصا بعد ما بقيت حامل وعلي وش ولاده.......
في المستشفي.....
رحيل:ازيك يا حبيبي عامل ايه النهارده......تعرف شمس بنتك بقي عندها دلوقتي سنه تعرف هي خطوه اول خطواتها النهارده وبتضحك ان مصورها من اول مااتولدت لي  حد دلوقتي......
رؤوف انا عندي امل انك تفوق.... وارتمت في حضنه حبيبي رؤوف انت وحشتني اوي ارجع لي بقي..... وبكت بوجع.... لي تتوقف عن البكاء اول ما تشعر بيد طالمه كانت تواسيها..... فتبكي اكتر....
شاهر بحزن:كفايه بقي يا رحيل بقالك سنتين وانتي بتعياطي....
كفايه يا حبيبتي....انااااا
لي تصرخ فيه رحيل بوجع لا انا مش حبيبه حد غير رؤوف..... انت سامع......
كلامها وجع قلبه لا يرحيل انا بحبك وانتي حبيبتي من زمن... فوقي بقي رؤوف ميت وهوفي غيبوبه من ٢سنه فوقي...بقي انا الا
فاضل لكي......
قبل ان ترد رحيل عليه بغض"ب جامح.... يصفر جهاز من الاجهزه ويضيئ لون اخضر وو

يتبع الفصل الختامي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent