Ads by Google X

رواية لا ابالي الفصل الثالث 3 بقلم براءة محمد

الصفحة الرئيسية

رواية لا ابالي الفصل الثالث بقلم براءة محمد

 رواية لا ابالي الفصل الثالث

 فنهرتها زهرة وقالت : ها يا بت الكلب تتجوزي حسام . فنظرة لها نظرة غريبة وقالت بصوت عالي  : لا مش هجوزه
فقالت لها زهرة قدة طيب امشي يا بت الكلب امشي .
وضربتها علي ظهرها .
فقالت لها مروة  :ماشي و كانت في تلك الأوقات العمة وهبة كانتا يتحدثتان وعندما رأت العمة مروة نظرت لابنتها واشارت لها بعينيها وكانها تقول هل اتممتي الأمر  فترد الاخري براسها بلا و كان الحديث بصمت و هبة كانت صامته
وغادرت هبة و مروة من المنزل في هدؤ تام وكانت طول الطريق مروة تصاحبها غصة في حلقها و كانت تريد أن تزرف الدموع و لكن كرامتهة تابي ، وعندما  وصلت منزلها اخذت تجري علي غرفتها وجلست علي سريرها وأخذت تزرف الدموع ، و عندما راتها والدتها كأنها شعرت بها فذهبت وراها و قالت : مالك يا مروة بتبكي لية حد عملك حاجة يا حبيبتي .
فردت مروة من بين  شهاقتها : انا انا تقلي يا بت الكلاب لية مش خالها ده مفيش احترام خالص ، انا عايزة تجوزني حسام العقربة دي ملقتش غير حسام حسبي الله ونعم الوكيل .
فاخذتها امها في احضنانها و  قالت لها : مالك يا حبيبتي احكيلي مالك اية اللي حصل .
فحكت لها ما حصل من بين نحيبها  و قالت في آخر كلامها : لا ابدا مش انا اللي اتجوز الجوازة دي مش هجوز صغيرة زيك يا اما مش هتجوز واحد مش متعلم لا انا لازم اتعلم واخش طب وابقي احسن دكتورة في البلد كلها و اجوز واحد متعلم يرفعني مش هاستحمل اتظلم زيك ولا عيالي يتزلوا زي لا والله  والله يوريهم انا لازم اكون احسن منهم كلهم
فردت بدرية : خلاص يا حبيبتي متزعليش نفسك و متاخديش علي كلام العقربة دي و متخافيش انا هاقول لجدك يلم بته عنك و ايوة صح انت لازم تتعلمي وتكون احسن داكتورة في البلد كلتها لازم ترفعي راسي وتقولي بدرية عرفت تربي زاكري يا مروة عايزة تخشي ثانوية عامة السنة دي .
وذهبت  وتركت مروة في توعدها بأنها يجب أن تنتقم منهم وكانت مروة تري ان افضل انتقام منهم هو أن تتفوق و تريهم أنها الأفضل و تجعلهم جميعا يحترمونها.
و ذهبت الي جد مروة وقالت له : برضوة قده يا اباة بتك مسكت البت و عايزة تجوزها للحسام هو حسام يتعاشر برضوة .
فنظر الجد لها في تعجب و قال : حسام مين و مروة مين ما تعقل الكلام يا بدرية مروة مروة مروة بت ولدي اللي عتطلع الاولي علي المدرسة مروة اللي بسم الله ماشاء زي القمر وتقوليلي حسام دي صايع دي ممعهوش غير المشاكل .
فردت بدرية : والله زي ما عقولك يا أبا ده حتي و اخذت تقص علية ما حصل بالتفصيل .
فهاج وصاح و قال : لا دي اتعدت حدودها انا هربيها و اقولها كلمتين في جنابها هو انا مت حتي علشان تتكلم مع بت ولدي من غير ما تقولي ، و أقام من جلسته و ذهب لابنته حتي يحدثها عن ما حدث .
و عندما ذهب الي ابنته فقال : بنت مين اللي عايز تجوزيها لولدك يا عدلات بت مين ها مروة دي اغلي عندي منك انت ذات نفسك و انا مت ها علشان ماسكين البت و شغالين تقرروها من غير ما ترجعيلي فردت عدلات  وقالت : لا ابدا يا جد بس حبينا نجثوا نبضها مش اكتر .
تجثي نبض مين يا بت انتي طب قسما عظما انت كلامك الاول كان ممكن يتبلع لكن دلوك لو قربت قريب منها او حتي جيبة سرة الموضوع ده  لا انت بتي و لا اعرفك ولا هدخلك بيت تاني .
و غادر سريعا الي بيته فقالت زهرة من ورائة : شايفة قليلة الرباية علطول علي جدها حبيبة جدها مش عارفة مناخيرها مرفوع  لفوق لية هي تطول حد زي حسام .
فردت عدلات و قالت : برضوة انت غلطان يا زهرة قلتلك اقول لأبوي الاول اهو زعل هاعمل معاه ولا مع حسام اللي حالف ١٠٠ يمين انه هو اللي هيتجوزها .
فردت زهرة وقالت :  انا عندي لية عروسة لقطة متخافيش ، وأخذت تقص لأمها ما يجب أن يفعلوة
.............................     ..................................
خالته صفية هانم التي كانت تنظر لمن معه نظرة تعجب وقالت:  مش تعرفنا يا حبيبي مين دي .
فرد عليهم عمر : و و قال دي بقي حبيبتي و صديقتي جين  اتعرفنا علي بعض من ٥ سنين هي بتشتغل مصممة ازياء يا بابا و هنجوز علي اخر السنة يا بابا .
فنظروا لهم جميعا وكلهم لأسباب مختلفة فاباه و أمه لا يريدوا لتلك العاهرة أن تدخل حياتهم
اما خالته و إيمان يريدون أن تكون ايمان هي زوجته ليس تلك الشقراء الشمطاء .
فقال والده والغضب يتقاعد منه : تعال يا عمر عايزك في كلمتين ، فاجابه عمر : OK 👍، وذهب معه فقال له ابوة : ممكن افهم اية الكلام اللي قلته دي .
فرد عمر : اي يا بابا في كلامي مش مفهوم بحبها و عايزة اتجوزها
فقال له ابوة : تتجوز مين يا ابني دي اجنبية و صايعة اشك اثاثا أنها عزراء .
فرد عمر في غضب : اية يا بابا اللي بتقوله ده .
فرد والده : بص ياض انت انا يوم ما انت هتتجوز هتمنالك واحدة عربية تعلم عيالك العربي مسلمة تعلمهم دينهم واحده تحميك وتصونك مش دي اللي ممكن تلاقيها يوم في حضنك و يوم في حضن صاحبها دي مستحيل تكون ام لاحفادي مستحيل .
فرد عمر : بابا بطل الكلام المتخلف ده ثانيا دي متختلفش عن  بنات هنا كتير ما ايمان بنت خالتي بتلبس كده اية المشكلة ثانيا انسانة معتمده علي ذاتها مش عايزة كل ما اكلمها تقولي رايحة النادي انا كمان عايزة واحدة تربي عيالي و تعلمهم يعتمدوا علي نفسهم .
فرد والده : انا مجبتش سيرة ايمان  .
فرد عمر : لا يا بابا انا فاهمك و فاهم ماما اكيد هو ده رايكم .
فرد والده : انا عن نفسي مش عايزك تتجوز ايمان او اي احد من عينتها انا اعايزك تتجوز واحدة تصونك وتربي عيالك يعني انا لا موافق لا علي دي ولا علي دي انا عن عن نفسي عايزك تتجوز من الصعيد .
فرد عمر : صعيد اي يا  بابا و بعدين انا بحب جين يعني مش هاقدر اسيبها لو سيبتها اموت يا بابا .
فرد والده في قله حيلة ومكر منه وقال : طيب انا موافق بس بشرط تتخطبوا علي الاقل ٣ سنين نعلمها اصولنا و مبادئنا ودينا و تشوف مصر وانت تتعرف عليها اكتر .
فرد عمر : ٣ سنين اية بابا انا اعرفها من ٥ سنين كفاية كده .
فرد  والده ٣ سنين و الا هغضب عليك و لا تبقي ابني ولا اعرفك .
فرد عمر : لا كله الا غضبك ٣ سنين ٣ سنين هيعدوا هو و انا متأكد انها هتعجبك .
و بعد حوارهم معا أخذه والده و عاد الا الجماعة و قال عمر : خلاص يا جماعة احنا اتفقنا علي خطوبة علي اخر السنة والجواز  بعد ٣ سنين   .
و كان هذا الرد ارضاهم نوعا ما فكل شخص منهم في رأسه يقلب أن بعد ٣ سنوات اكيد لن تتم الجوازه وكل منهم له خدعه وحيله عدا ام عمر التي كانت غاضبة وبشده حتي قال لها سيف دين : ماتخفيش دول ٣ سنين انا هاعرف اذاي اخليه مش عايز يبص في وشها .
و ذهبوا جميعا الي البيت .
و تمر ٣ سنوات و كان عمر يدندن عائدا ال مكتبه فولده طلب منه ملف ضروريا من أجل صفقة ما    و هو يقول هجوز هجوز و لكنه رأي ما جعل راسه يشيب .
فماذا رأي عمر  .
................................................   .................
علي الجانب الآخر قد مرت ٣ سنوات و كانت مروة منتظرة شهادة الثانوية العمة فلقد بذلت مجهودا شاقا طوال ال ٣سنوات وكانت لا تأخذ دروس كثيرة حتي توفر علي ابوها علي نقيض هبة اللتي كانت تاخد في المادة ٣ دروس عند مدرسين مختلفين و كان خالد هو من يمسك تليفونه منتظر النتيجة فمروة تعتبر اول من دخل ثانوية عامة في عائلتهم الصغيرة  و إذ به رأى ما صعقة واعطاها التليفون حتي تشاهد نتيجتها فقالت : ....

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية لا ابالي" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent