رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل السادس عشر 16بقلم ندى علي

الصفحة الرئيسية

           رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل السادس عشر 16  بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل السادس عشر 16

في الصباح علي سفرة الطعام 
عمر مش قادر يمشي وراسه وجعاه من قلة النوم راح اترمي علي كرسي السفره وحط راسه علي الطربيزه 
محمد طلع لبس تيشرت اسود ضيق وبنطلون اسود وكوتش اسود وساعه فضه وبرفان واخر شياكه راح قعد علي السفره 
محمد :صباح الخير يا جماعه 
الكل بستغراب من حال دا وحال دا :صباح النور 
محمد :اسمحو ليا اقول ليكو بقااا انا مش عارف انام من الاخ اللي اسمه عمر دا خالص مش مريحني 
عمر قام بذهول وتعب وغضب :انا ..اللي ...مش ..مريحك في النوم بالله لو هموووت كدا وهنام في الشارع مش نايم معاه تاني رفس واستحملت تلطيش بالقلام واستحملت شخير وقولت عادي لكن يقوم يضربني بليل لاااااء بقااااا 
غسان وقاسم والبنات ميتين من الضحك 
غسان بضحك :اسكت يلا مسحنا البلاط من الضحك اهدي كدا واللي انت عوزه هنعمله بس اسكت علشان منظرك وشعرك يضحك اصلا
عمر وهو بيعدل شعره :انا عاوز مراتي وبنتي مش عاوز حاجه تاني والا يا خالي اخد بعضي واروح اموت في بيتي بدل ما اموت علي ايد محمد 
منير :بس بطلو شغل العيال دا وانت ومراتك هتنامو في قوضت قاسم القديمه 
عمر بعصبيه :يعني قوضة المحروس موجوده من يوم ما جيت وسيبني كدا لالالا مكنش العشم ايدا يا خال ...كل دا معتزين في اوووي 
قاسم :اتلم ياض دا قوضتي دي يمااا حصل فيها معارك فاكر يا غسان كنا نقف علي السور ونربط الاحبال ونط من علي السور في الشارع
غسان بضحك :ونطلع الفجر وامي وابويا نايمين ولا هما هنا 
نور :وانا اقول الدكتور عاصي طالع لمين الله اكلر معانا اكبر لص في العيله 
غسان :اوعي اسمع ان حد فيكم طلع من علي السور اللي هيقع هيموت علطول اوعي با عاصي انت واسر 
اسر ميل علي اسر بهمس وخوف :انت شلت الحبل اللي علي سور السطح 
عاصي :استرجل يلا ومتخافش كدا انا معاك وبعدين فكر فيااا انا وغزل 
اسر :انت وغزل اللي هتودوني ورا الشمس 
منير :ما علينا المهم عوزين نجهز بدري علشان ان كنا هنروح وناخد حجات معانا
نفين :اهدي يا حج كدا ركز معايا يا محمد يابني انت جبت الشبكة 
محمد وهو بياكل خيار :انا مش بعرف في حورات الدهب دي 
نفين :خلاص اهدي انت وانا هاخد وحده من البنات ونروح نجيب ليها احلي طقم ونرجع 
نور ونسمه :انا اللي هاجي وبصو لبعض 
نور :لاء يا ماما انا اللي هاجي معاكي مليش دعوه 
نسمه :بت اسكتي انا اللي هروح انتي راشقه في كل حوار كدا 
قاسم :يا روحي انتي بلونه اهو هتروحي فين امي محتاجه حد يسندها انتي بقااا اللي هتسنديها 
غسان :ايوا ولو نور راحت العيال مين اللي هيعد بيهم 
نور :محلوله نسمه ونورهان موجودين يعني هروح هروح 
غسان :اشطااا تعالي معايا كدا عوزك في كلمه 
نور برقت لغسان بمعني (عيب اقوم فين )
غسان ضحك :قومي يابت عوزك في كلمه 
نفين بضحك :قومي يا حببتي دا جوزك واخدت حبيبه منها 
غسان اخدها ودخل اوضة عمر ومحمد 
***********
في قوضة عمر ومحمد 
نور بغضب :احرجتني بطلبك قدامهم يقولو علينا ايه دلوقتي 
غسان خبطها علي ايدها وبعد كدا مسك ايدها :تصدقي انا غلطان ان عاوز اديكي فلوس علشان تغيري الدبله بتاعتك علشان قدمت 
نور ابتسمت وبصت علي دبلتها :عارف انا لو هموت مش هغيرها عارف ليه علشان دي الحاجه الوحيده اللي بلبسها وبكون متباهيه بيها بين الناس دي مهما دار عليها الزمن وباظت الدبله الاولي ليا مستحيل اغيرها يا غسان 
غسان ضمهااا لصدره وغمض عينه :لو تعرفي انا بحبك قد ايه ونفسي تكوني ملكه في كل حاجه مش هتصدقي يا نور 
نور وهي حضناه :وانا اكتر واكتر واكتر 
غسان :المهم علشان منتفهمش غلط فعلا خلينا نطلع بس خدي هلي الفلوس دي معاكي ولو حاجه عجبتك وانتي هناك هتيها 
نور باست خده :حاضر وطلعو الاتنين 
نفين :نور حبيبه نامت ايه يلا يا حببتي في الساعه اللي هتنام فيها دي نروح ونيجي بسرعه 
نور :حاضر يا ماما هطلع البس واجي علطول وطلعت علي السلالم 
غسان :لو حاجه ضيقه رقبه باينه شعرك باين اي حاجه متنزليش احسن 
نور بهمس :الحوار بتاع كل مشوار وطلعت علي الشقه 
غسان :واحنا ايه يا شباب العمال شغالين من الصبح في البيت قومو كدا لما نبص عليهم 
محمد :كنت لسه هقول كدا يلا 
عمر بتعب : سبوني اتشطف وانام ساعه وابقي اجي 
الاكل ضحك عليه 
قاسم بضحك:اسكت خليك قاعد ومشي 
نورهان حطت ايدها علي جبينه :تعالي يا حبيبي اعمل ليك شوربه خضار علشان في حراره 
نفين :خليه يستحمي الاول بميه ساقعه ويطفي التكيف يا نورهان وانا هجيب ليه حبايه هتخليه زي العسل واعملي لجوزك ياكل يا بنتي 
عمر قام مع نورهان وفرحه نسمه اخدتها تلعب معاها 
نفين :يلا يا نور كدا هنتاخر 
نور وهي نزله من علي السلالم جري :يلا يا ماما نزلت 
نفين اخدت نور ونزلت علي تحت ونور مأنكجها وركبو العربيه مع منير ومشو 
*********************
في منزل يمني 
يمني نزله مسح وترتيب في البيت وماهر بيساعدها في ترتيب الصالون 
يمني نايمه علي الارض وبتسمح تحت المنبه ونصها تحتها وماهر شايل الكنبه 
ماهر بتعب :يابت اخلصي ضهري انقطم هما هيجو يشوفو في تراب تحت الكنبه ولا لاء 
يمني من تحت الكنبه اللي  وشها ملايان تراب :دي نضافه يا معفن اسكت انت 
ماهر بتعب :بتتتت انا هسيب الكنبه لو مطلعطيش الثانيه دي 
يمني طلعت جري :اوعي يا حمار هتكسر ضهري 
ماهر ماسك ضهره بتعب :ضهرك انتي اللي اتكسر يا كلبة المقابر انتي اومال انا ضهري اعمل فيه ايييه 
دنيا ام يمني اللي ايجة امبارح من البلد علشان الخطوبه :ياعيال انتو لسه صغيرين دا انتو لو اتجوزتو تخالفو الصبح اعقلو 
يمني :يرضيكي امسح تحت الكنب يقولي هسيب الكنبه 
ماهر :تعالي مدا شيلي الكنبه اللي بتقولك هسيبها دي 100 كليو لوحدها وانا شايلها ما صباحيه ربنا 
دنيا :مش خلاص مسحتي الصالون زي الفل اهو والبيت خلاص برا انتي وهو بقاااا انتي تعالي علي المطبخ علشان عمايل الحلويات وانت انزل هات البيبسي من تحت 
ماهر :يلا كلو يعون المهم تغوري ياختي ونخلص بقاااا 
يمني :عيل سمج اتفو علي دي اخوه ودخلت مع امها المطبخ 
******************
في منزل سلوي 
سلوي قعدة علي السلم بره بتلبس الكوتش
سلوي :يا ماما انا هروح قبلوني في الشركة خير مقبلونيش هرجع 
انتصار :المهم تخلصي وترجعي علي البيت لو اتاخرتي ساعه وحده كلامي هيكون بشبشب 
سلوي :حلضر يا فندم ساعتين واكون في نص الصاله بقولك ليا ريحة كوتش ولا لاء ونزلت علي تحت فتحت البوابه وقفلتها وحطت المفتاح في الشنطه وراحت علي موقف الباص 
بعد وقت نزلت سلوي من الباص وراحة علي الشركة علي السكرتيره 
سلوي :لو سمحتي انا جايا علشان اقدم ‏إنترفيو بتاعي وعوزه اقابل المدير 
السكرتيره :ثواني يا افندم واتصلت علي المدير الو يا فندم في وحده جايا بخصوص الاعلان علي مترجمه هتدخل ولا لاء 
المدير :دخليها بس بسرعه علشان ماشي 
السكرتيره :اتفضلي المدير في انتظارك جوا 
سلوي اتشجعت وفتحت الباب ودخلت علي جوا والصدمه الكبيره بقااااااا 
سلوي بصدمه :.....


يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا 
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل السادس عشر 16بقلم ندى علي
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent