رواية طفلتي الفصل الثاني 2 بقلم مروة مرزوق

الصفحة الرئيسية

   رواية طفلتي الفصل الثاني بقلم مروة مرزوق

 رواية طفلتي الفصل الثاني 

_بارك الله لكما وجمعا بينكما في خير
خلاص بقت مراته، كان قاعد ومتحكم في غضبه بالعافيه
رامي بغضب....... آمال فين ست الحسن والجمال اللي اد*بست فيها
الجد بصله نظرت عتا*ب ونادي على رؤى
نزلت وكانت لابسه فستان بيبي بلوه طويل وكانت سايبه لشعرها العنان
دخلت بهدوء وقعدت جنب جدها
مكنش عايز يشوفها بس لما جده قاله يبصلها انصدم من جمالها و رقتها دي
رؤى بخوف............ اهلا
رامي مكنش مركز معاها خالص ولا في كلامها كان كل اللي شاغل باله رقتها وطريقتها دي بس فاق من دا كله واكمل بغضب
رامي بغضب........ أنا ماشي
الجد...... على فين يا رامي
رامي....... مش اتجوزتها خلاص أنا عملت اللي عليا سبني بقى في حالي
الجد بغضب........... رامي لتاني مره بقلك احترم نفسك
رامي زق الفاظة اللي كانت جنبه وقعت على الأرض واتكــ....ـــسرت
رؤى شافتها كانت مصدومه وبدأت تجلها ذكريات
حد بيصرخ عربيه جايه من بعيد وبتــ...ــخبط في عربيه تانيه صوت تكــ....ــسير وأخير حد بيقلها رؤى اجري
رؤى بدموع........ لالالالالا لااااااااااااااا وطلعت تجري على اوضتها
رامي كان واقف مصدوم من اللي حصل
الجد بغضب............. انت ايه ينفع اللي عملته دا
رامي ببرود....... عملت ايه
الجد قعد بحزن وبص لرامي
الجد بحزن......... رامي أنا عايزك تعرف حاجة
رامي ببرود......... خير يا جدي
الجد..........أنا كان عندي ابن غير أبوك كان كل تصرفاته غير تصرفاتي مكنش شبهي خالص كان كل همه في الحياة أنه يجمع فلوس وبس قررت أعلمه الأدب فحر*مته من المراث ز*عل وساب البيت كنت مفكر إنه هيرجع وهيعتذر و هيحاول يصحح نفسه بس محصلش كدا عدت سنه وكان مختفي فيها وفجأة ظهر بعد السنه دي بس اتغير للأحسن مبقاش كل همه الفلوس لا بقت العيله في المقام الأول قولت ليه يرجع البيت رفض وفضل انه يفضل عايش حياته زي ما هو عايش فضلت اتحايل عليه بس موقفه كان ثابت سبته على راحته عرفت انه اتجوز وخلف بنت سمها رؤى
رامي بترقب....... وبعدين
الجد بدموع......... من خمس سنين ابني ومراته ما*توا في حادثه كان عمر رؤى وقتها ١٣سنة هي اتعرضت لصدمه بسبب اللي شافته وعقلها وقف عند النقطه دي وكل لما تشوف حاجة تخص الحا*دثة دي تخاف وتتر*عب أنا طالب منك تخلي بالك منها لحد لما تخف لاني انا مش ضامن عمري يا ابني
رامي......... ربنا يديك الصحه يا جدي
الجد......... الدكتور اللي كان بيعالجها قال إنها بدأت تتحسن تدريجيا  بس التحسن دا هياخد وقت، بعد الحادثة دي انا سفرتها برا علشان تتعالج هي اتحسنت شويه بس لسه، خالي بالك منها يا ابني لحد لما تتحسن وترجع لطبيعتها و وقتها أنا بنفسي هطلقك منها ساعتها
رامي هنا حس بنغزه في قلبه بس مكنش عارف سببها ايه
رامي بهدوء........ تمام يا جدي، أنا طالع دلوقتي تصبح على خير
الجد.......... وانت من اهل الخير
وهو طالع على اوضته سمع صوت عياط جاي من اوضه تانيه راح ليها ودخلها، لقاها قاعده على الأرض جنب السرير ضامة رجلها وبتعيط، زعل عليها
رامي......... بصلي يا جميل انت
رؤى كانت بتعيط ومش بترد عليه
رامي اتعصب
رامي بغضب...... قولت بصلي، اتخضت من صوته ورفعت عيونها خوفا منه
غمض عيونه بغضب على اللي عمله، قام وقاعدها على رجله
رامي بحنان........... الجميل بيعيط ليه بقى
رؤى بدموع............ أنا عايزه ماما جدو مش راضي يجيب ماما ليا ليه
رامي بحنان......... اممم عايزه تروحي لمامي مش كدا
هزت رؤى رأسها بمعنى ايوه
رامي اتصنع الحزن............. وهتسبيني لوحدي كدا 🥺
رؤى بصتله ببراءه
رامي............ طب ايه رأيك تفضلي معانا لحد لما ماما تيجي هي دلوقتي مسافره تجيب ليكي مفاجأة
رؤى بفرحة............ بجد
رامي ابتسم........ بجد بقلك
رؤى ببراءه........ نعم
رامي......... تحبي شوكولاتة
رؤى بفرحة.......... معاك، بس بعدين غمضت عيونها شويه ورافعت صوبع ايدها وقالت 
رؤى......... اوعي تكون بتضحك عليا 
رامي بضحك بشده
رامي وهو بيتصنع الخوف......... مقدرش اضحك على رؤى قلبي بس مش هناكلها دلوقتي بكره الصبح هنخرج ونتفسح ايه رأيك
رؤى فضلت تسكف بايدها وكانت فرحانه
رامي في نفسه............. طفله صحيح بس احلى طفلة
رامي....... يلا علشان ننام بقى يا رؤى 
رؤى طلعت جري على السرير، بس حست بحد تاني جه جنبها
رؤى........... انت انت
رامي خادها في حضنه وغمض عيونه
رامي بنوم....... نامي يا رؤى بقى
رؤى بخجل....... طب طب
رامي بنوم....... رؤى قولت نامي انا تعبت النهارده ومحتاج ارتاح وبا*س خدها ونام
رؤى فضلت تحاول تفلت منه بس معرفتش واستسلمت للنوم هي كمان
رامي حس ان حركتها هدأت فتح عيونه وبص على شكلها وهي نايمه
رامي...........تصبحي على خير يا طفلتي ورجع نام تاني
************************************
_بنت محمد لسه عايشة
_عارف
_عارف ومقتلــ...ــتهاش ليه
_بقت مجنونه مش مستاهله يعني
_انت بتقول ايه، بنت محمد لازم تمو*ت
_اوووف اوووف خلاص ماشي دا ايه الزن دا
_هتعمل ايه
_سبيها بقى عليا ويلا خلينا ننام
******************
_رامي اتجوز
_قولت ايه
_قولت رامي اتجوز، مش دا اللي قولتي انه هتجوزك يا علا
علا بغضب..........لا مستحيل رامي يسبني مستحيل اتجوز مين هو
_بنت عمه
علا بحـــ...ـقد وغضب..............مستحيل حد ياخد رامي مني رامي ملكي أنا بس بعدها ابتسمت بخبث
_بتفكري في ايه
علا بخبث وحـ...ــقد.............اروح ابارك للعرسان واخد هديه معايا وابتسمت بـــ...ــشر

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية طفلتي" اضغط على اسم الرواية 
رواية طفلتي الفصل الثاني 2 بقلم مروة مرزوق
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent