Ads by Google X

رواية ماسة الادهم الفصل الرابع 4 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

     رواية ماسة الادهم الفصل الرابع بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل الرابع 

 جاء الليل وظهرت النجوم والبعض مشتت التفكير والآخر حزين "
وقد جاء الليل 
ماسه جهزه نفسه علشان خرجه هي وصحبه خرجت من الغرفه 
ماسه ...ماما انا هنزل اقابل رهف ورحمه 
زينب ...ماشي متاخريش وسلميلي عليهم 
ماسه ....حاضر يا ست الكل امال ابو حميد فين 
زينب....زينب لسه ما رجعش من الشغل 
ماسه ...ده الوقت اتاخر اوي يا ماما 
زينب ...ما هو رن عليه وقال هيتاخر 
ماسه..... ماشي يا ماما وباستها ومشيت 
نزلت ماسه وركبت  العربيه بتاعتها ورنه مكالمه جماعيه 
ورحمه ردت وبعد كده رهف 
ماسه ... ها يا بنت جهزين انا خلصت وفي العربيه 
رهف ...وانا خلصت 
رحمه... وانا خلصت
ماسه ....رحمه انتي ماله صوتك 
رحمه... مالو صوتي 
ماسه .... انتي بتاكلي اوعي تقولي انك ما خلصتيش 
رهف صوت...  يا لهوي يا بنتي مش لسه رنه عليكي من نصف ساعه و كنت بتاكلي 
رحمه ....ايه الله واكبر وبعدين اديك قولتي كنت وبعدين  مكلش يعني وبعدين انتي قولتي من نصف ساعه 
رهف ...اه قلبي 
ماسه ضحكت ...هههه رحمه خلصي علشان انا قربت اوصل اخد رهف واهعدي عليكي 
رحمه ...اشطا ماشي سلام بقا اخلص طبق المحشي ده 
رهف وماسه مقدروش يمسكو نفسهم من الضحك 
ماسه ...اه نفسي اعرف بتودي الاكل فين المشكله أنها مهما تاكل مش بيبان عليها 
رحمه ....ايه بتحسدوني 
ماسه ..لا احنا بنقر بس وقالت رهف انزلي علشان انا تحت البيت 
رهف تمام ماشي انا نزله سلام 
_______________ 
في بيت رهف 
رهف خبط علي الاوضه ولدتها 
رهف ....ماما انا نزله
ولدتها مسكه تلفون ومدتهاش  اي اهميه وقالت ...ماشي 
خرجت رهف وقفلت الباب و عيط معامله ولدتها معها ومسحت دمعها ونزلت 
لقت ماسه وقفا سنده علي العربيه 
رهف اول ما شفتها حضتها وقالت .... وحشتيني اوي و بعدت عنها ومسكت اديها ا يه الحلوه ده اتغيرنا خالص
ماسه ....ههههه ويا تري لاحسن ولا 
رهف.... لا لاحسن طبعا اتغيرتي يا ماسه 
ماسه بتنهيده .... الزمن بيغير الواحد 
رهف حولت تغير الموضوع ....طيب يلا بقا علشان تلاقي رحمه خلصت الاكل كله 
ماسه .....ههههه ربنا يستر نتخلص الاكل المطعم كله
ضحكو البنات 
ماسه قالت  يلا بينا ومشيو وصلو عند رحمه رنو عليها ونزلت 
رحمه ...اععععععا ماساااااه وحضنتها وحشتيني يا روحي 
رهف ...يا بت الناس تفهم غلط 
رحمه ....اللي عوز يفهم يفهم وحده وشافت صحبتها اللي لسه رجعه من باره وبصت لماسه وقالت سيبك منها وحشتيني 
ماسه بضحك ...هههه وانتي اكتر مش يلا بقا ولا نفضل واقفين 
رحمه.... يلا وخرجوا 
__________ *******___________
في قصر الرفاعي 
بتحديد غرفت ادهم 
قام اخد شور وخرج عاري الصدر وحط فوطه حولين وسطه ومنشفه صغيره في أيده بينشف شعره 
ودخل غرفته الملابس 
وخرج بدله تليق بيه وعلي جسمه الرياضي بدله سوداء ولبسها وخرج ساعه غاليه الثمن تليق بيه فهذا ادهم الرفاعي 
وخرج يصفق شعره وتماردو شويه شعر ونزله علي جبينه خلته وسيم واضاف لمسه اخيره عطره المفضل من اغلا انواع البيرفيوم الذي يجذب اي شخص 
واخد تلفونه وحاجه بتعتو ونزل 
سعاد ....ايه الحلوه ده يا ولا 
ادهم....هههه انا علي اخر الزمن يتقالي يلا 
سعاد...ايه مش عجبك ولا ايه 
ادهم بابتسامه جذابه ...لا يا سوسو انتي بذات مسموح تقولي اي حاجه وباس ايديها وقال امال اسر لسه مخلص 
سعاد .... مش عارفه ولله يا ابني 
ادهم ...ماشي
ونادي لخدمه ... دادا فاطمه 
فاطمه ...نعم يا ادهم باشا 
ادهم ....لو سمحت يا دادا اطلعي شوفي البغل اللي فوق خلص ولا لا 
فاطمه ....ماشي وطلعت تشوفه 
ادهم وبص في الساعه وقال ...سوسو انا لزم امشي دلوقتي ولما ينزل اسر خليه يسبقني علي هناك 
سعاد ....ماشي يا ابني ربنا يوفقك 
ادهم... اللهم امين وخرج ادهم ركب العربيه وره الحرس 
في العربيه ادهم 
ادهم رن علي ياسين 
ياسين ...الو يا ادهم 
ادهم.... خالص ولا لسه 
ياسين ...اه خلصت ونازل اهو 
ادهم ...ماشي بسرعه علشان لزم نستقبل الوفد 
ياسين ....ماشي سلام 
ادهم ....سلام 
___________
في غرفة اسر 
الباب خبط 
اسر ... مين 
فاطمه ...انا يا اسر يابني 
اسر.... تعالي يا فطوم 
فاطمه ...يا ولا عيب عليك ده أنا كبرت علي الدلع ده 
اسر ...يا سلام ده لسه وصغيره ومزه كمان طيب ما تيجي تجوزيني 
فاطمه ....يا ابني عيب هههههههه 
اسر ....عيب ايه بس انتي اللي بتحلوي كل يوم 
فاطمه ...يا بكاش انتي نستني كنت جايه ليه ادهم باشا بيسال عليك 
اسر......انا اهو خلصت مفضلش ما فاضلش غير الجاكت وهنزل 
وصفف شعره وحط البرفوم المفضل ماشي يا فطوم 
فاطمه ...ماشي انا نزله 
اسر....ماشي
ولبس اسر ونزل بعد قليل 
وقال اسر .. ادهم فين يا سوسو 
سعاد ... ماشي وقال لما البغل يخلص خليه يحصلني علي هناك 
اسر ...هو قال كده 
سعاد كتمه الضحكه ... اه يا ابني 
اسر..... عادي ما انا بغل طول عمري 
سعاد مقدرتش تكتم الضحكه ...هههههه مش قاده كويس انك عارف نفسك
ضحك اسر ومشي ركب العربيه وراح الفندق 
وصل اخير عند ادهم ولحظ اني ادهم غضب 
اسر رح وقف جانب ياسين بخوف من أخيه لأنها ملتزم بمواعيد ومش بيحب التأخير 
اسر....احم معلش الطريق زحمه 
ادهم بحده ...الطريق بارده 
اسر...اه الطريقة 
ادهم لسه هيتكلم بتوع الوفد جم ورحبو بيهم 
وقعده واسر بيحمد ربنا أنه انقذو
ادهم ...اهلا ايفان 
(Hello Evan ) 
ايفان ...اهلا مستر ادهم اعرفك كرستينا زوجتي 
ايلينا اخت زوجتي 
(Hello Mister Adham, I know you, Christina, my wife, and Elena, my sister-in-law )
وسلم ادهم عليهم 
وادهم ندا علي الجرسون 
الجرسون اتفضل  المنيو 
اتفضل 
كل واحد المنيو وابتدو يطلو الطلبات المطلوبه 
ومشي الجرسون واعده يتكلمون في الشغل لغايت لما جاء الاكل 
وكل وحد بياكل 
اسر مال علي ياسين ...ياسين 
ياسين ...اممم عوز ايه 
اسر...بس علي المزه ده هتاكل ادهم يعنيها 
ياسين بص لقا ايلينا عماله تبص علي ادهم وادهم مش مديها اهتمام 
ياسين قال ...استر يا رب ادعي الليله ده تعدي 
اسر ضحك لاني ادهم مش بيحب الاسلوب ده 
وادهم لحظ همس اسر وياسين وخد باله من كلمهم لانه من الاخر اشطر الظباط وبيفهم حركت الشفايف 
وبص علي ايلينا 
وسكت كمل اكل 
__________*******__________
عند ماسه 
رحمه ... انا جعانه 
رهف ...مش لسه وكله يا بنتي 
رحمه ...بس جعت تعالو نروح في مكان بيعمل شويت اكل انما ايه تحفه 
مشو البنات باستلام 
وركبوا عربيه ماسه ساقت وبعد وقت 
رحمه ايوه هنا بس كده 
ماسه ...بت يا رحمه اول مره تودينا حته نضيف 
رحمه ...لا ما ده اول واخر مره علشان بنحتفل بيكي 
ماسه ...طيب يختي ده افتكرتك استنضفتي طلعتي معفنه 
رحمه ....هههههه طول عمري معفنه 
رهف بصتبها بقرف ...معفنه 
ونزله ودخلوا البنات 
قعدو يكلو 
وبعد الاكل 
ماسه اه شبعت مش قاده هقوم اغسل ايدي 
رهف ..ماشي اجي معاكي 
ماسه بنفي ...لا خليكي قعده 
وذهبت ماسه خبطت في واحد وكوبيه العصير اللي كان مسكها اتكبت علي الفستان 
ماسه بغضب ...ايه اللي عملتو ده كده فستان باظ 
يا متخلف 
ورحت رفعت راسها 
....انا متخلف انتي مش عارفه انا مين ولم يكمل جملتها قالو في نفس واحد انتي انت 
ماسه انتي ورايه ورايه انتي بترقبني 
...انا ارقبك ليه أن شاءالله ها وبعدين انتي ازاي تجراي تشتميني ها 
ماسه ...اه بشتمك ايه هتخوفني ولا هتضربني 
...بت انتي ازي تكلمي معايه كده ها 
ماسه ...أتصدق خفت خاف يا عيد يا ماما خفت 
....انتي قليله ادب 
ماسه ....  امك اسمها رجب نيهاااااها
شغخص بغضب عميني ... متجبيش سيرت امي علي لسانك يا تربيه ****
ماسه بشهقه ...هاااا انتي  مش محترم وقليل الزوق ورفعت ايديها وضربته بقلم علي وشه القلم ده علشان انتي قليل الذوق  وقليل الادب 
....انتي ازاي تجراي تمديد ايدك عليه ومسك ايديها ولفها وره ضهرها ووو
توقعات مين اللي ماسه ضربته بقلم ؟
ويا تري شخص هيعمل فيها ايه !
توضيح يا جماعه ادهم ضابط مخابرات وبيدير شركات الرفاعي  اللي بتعت ولده وهما فاتحين مستشفى A.fللرفاعي خالص كده  علشان في ناس اتلخبط وبتقول ادهم شغال ايه ولا ايه لا يا اختي ده اسمه سبع صنايع وابخت ضيع هههه بهزر😂😂😂 وهو ماشاء الله عندو صحه وليه في كل حاجه محدش يحسده علشان ده الكرش بتعي يا رب ما ماما تشوف البارت ده يحسن تعلقني علي الباب شقه بسب اني بكرش علي الابطال الروايه 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent