رواية ماسة الادهم الفصل الخامس 5 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

     رواية ماسة الادهم الفصل الخامس بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل الخامس 

 قعدين علي ترابيزه وفي صوت دوشه 
تحدث ايفان ...ما هذا الصوت       
..(What's that sound )
ياسين ....لا اعرف 
(I do not know )
قال  ياسين اسر روح شوف في ايه وحول تحل الموضوع وشوف ادهم اتاخر ليه 
اسر ...ماشي 
رح اسر يشوف في ايه
وسعوا كده  لو سمحت  فتح عنيه بصدمه 
ادهم 
كان ادهم ماسك درع ماسه ولفو ورا ضهرها وعنيه بطلع شرار 
ماسه ذراعي يا غبي سبب ايدي ادهم  لفها ليه 
هي اصدمت في جسمو العريض  وعماله تحول تفك نفسها وهو سرح في عينيها البنيه  
اسر راح ليهم ادهم سيب البت سبها 
لا رد 
اسر مشي راح  ينادي ياسين 
رح بسرعه 
اسر ...المعذره سيد ايفان  
            (Excuse me Mister Evan )
واخد ياسين يا ابني بتشدني ليه ايفان هيقول ايه مينفعش نسيبه كده 
اسر...ياسين اسمعني ادهم هو اللي بيتخانق مع بنت ومش راضي بسبها فا انتي اللي هتقدر تسيطر عليه 
ياسين جري راح لادهم 
وقل هي مش فرجه انفصلوا كل واحد مكانو في تلك اللحظه جات رهف ورحمه بعد ما الجرسون راح قالهم لأن شافهم قعدين مع بعض فرح ندلهم 
رهف ..ماسه في ايه 
ماسه ....  الغبي ده مش راضي يسبني وعماله تحرك 
علشان تفك نفسها وهو متحكم في قبضه ومش عارف تفك نفسها
وقال ...انا هعرفك ازاي تمديد ايدك علي اسيادك 
ماسه ...نعم يا بابا اسياد مين ياض ابعد كده بدل ومصحف ما هرحمك 
ادهم قربها لحضنو اكتر وبقا مفيش غير  كام سنتمتر   
ماسه بتوتر من قربها وغمضت عينيها وافتكرت حاجه 
رهف ...بقولك سيبها  يا حيوان انتي 
رحمه ...ما تعمل حاجه انت وهو في الطور الهايج ده 
اسر ضحك علي جملتها الاخيره بس سكت لما ياسين بصلو 
ياسين ادهم سيب البنت وهي هتعتذر 
رهف تعتذر لمين يا اخ انت مش شايف صحبك مسك صحبتي الذي 
ماسه افتكرت حاجه وغمضت عنيه بقوه  وقالت في نفسها لا يا ماسه  مش هسمح انك تضعفي تاني 
ضحك ادهم بسخريه وقال... ايه خفتي مش انا اللي بتلعب معاه 
ماسه فتحت عنيه بقوه ولفت نفسه حركه سريع كان ادهم واقع أرضا 
وكل مصدم من اللي شيفه 
اسر ..ربنا يرحمك يا بنتي من اللي هيحصلك 
رحمه ورهف جريو علي ماسه انتي كويسه 
ماسه مردتش وبصت لادهم ورفعت صبعها السبابه بتحذير  وقالت مش انا اللي بتلعب معاه م فهم وياريت يكون درس ليك ولكل الرجال اللي مفكر الستات ضعيفة  و سبته وأجريت الي الخرج 
وهو قام وقال بتوعد وشر ...انتي اللي ابتديتي وانا انهي اللعبه بمزاجي 
وقال بصوت مخيف ...كل مكانه بسرعه الناس خافت وراحة مكانهم  وخرج ماشي  اسر حول يروح وره لاكن ياسين  وقفو وقال مترحش انتي عارف لما يكون متعصب مبيشفش قدامة خليه لوحده احسن كده لما يهدي نبقا نطمن عليه
ورحمه جريت اخدت الحاجه بتعتهم ودفعت الفلوس وخرجت 
        ________*******_________
في خارج الفندق 
رهف ....ماسه انتي كويسه
ماسه ...كويسه 
رهف...طيب تعالي نروح  
وجات رحمه قالت.... يلا نمشي
رهف ماسه هاتي المفتيح لانك مش هتعرف تسوقي   وانتي بشكل ده 
ماسه ادتها المفتيح من غير نقاش ومشيو 
وملاحظوش اني في عيون مثل الصقر بترقبب فهذا ادهم كما يدعه بصقر المخابرات 
اخد نمره العربيه وسجلها 
وقال بشر انا هوريكي انتي بتلعبي مع مين وضحك ههههههههه اصبر بس اللي بستحمل 
ومشي ذهب لمكانة المفضل اللي هو غرفه الرياضه 
يطلع فيه غضبه  وبعض ما خلص  راح اخد شور  وخرج لبس ترنج اسود ياليق بيه 
         ______********________
عند ماسه 
رهف ورحمه وصلو ماسه ومشيو 
وماسه طلعت البيت ودخلت 
لقت  زينب واحمد  قاعدين مستنيين
واول ما دخلت 
زينب ...ما لسه بدري يا بنت ايه ده ماسه مالك يا بنتي 
احمد اتخض وقام بسرعه ...ماسه حبيتي مالك 
ماسه حضنت احمد ...انا بكرهم بكره كل الرجال 
احمد ملس احمد علي شعرها مالك يا بنتي احكيلي 
زينب موجه كلمها لاحمد ...انا قلتلك منجيش مصر انتي صممت علي رايك اديك شايفها بعد ما كانت كويسه اهي تعبت تاني 
احمد بغضب ...اسكتي بقا ماسه تعالي معايا وخدها غرفتها 
اقعدي يا حبيتي احكيلي مالك ايه اللي حصلك 
ماسه حضنتها وعيط ...هما ليه بيتعملو معانه أننا ضعف مش بتقدر نعمل حاجه وهما ليهم حق يعملون كل حاجه وزادت شهقتها   ليه يا بابا ليه 
احمد طبطب عليه بس يا بت اهدي و احكيلي ايه اللي خلكي كده 
ماسه ... حكيت له كل حاجه حصلت 
احمد ...بصي يا بنتي انتي غلطي مع الراجل مينفعش تعملي كده  ومش هقول هو مغلتش لانه غلط وانتو الاتنين غلطو وانا عوزك تعلمي من اخطائك مش عوزك تضعفي تاني عوزك قويه بنتي ماسه القويه اللي مبتخفش من حد تمام يا بنتي 
ومسحلها دمعها 
ماسه ...حاضر يا بابا اوعدك مش هضعف وهبقا قويه 
احمد ...ايوه كده ده بنتي ماسه اللي اعرفه اللي مبتضعفش  وقويه 
ابتسمت ماسه ...وقالت مش عارف كنت عملت ايه من غيري يا بابا ربنا يديمك ليا
ابتسم احمد ...ويديمك لينا يا رب يلا نامي بقا مامتك قالتي انك ريحه تقدمي في شغل 
ابتسمت ...اه ريحه بكره يا ابو حميد ادعيلي اتوظف 
احمد...ايوه كده أضحكي خلي الشمس تطلع وتنور 
ربنا يوفقك يا بني يلا نامي وغطاها وباس رأسها وقال تصبحي علي خير يا ماسه قلبي 
ماسه ...وانتي من اهل الجنه يا ابو حميد 
وخرج احمد من غرفه ماسه  وزينب قعده مستنيه وقالت عوزه اتكلم معك شويه 
ودخلت الغرفه  احمد نفخ ودخل ورها 
زينب ...انا قالتلك ما نزلش مصر يرضيك حالت بنتي تدهورت من اول يوم ليها هنا انا لما صدقت رجعت كويسه  انتي السبب كنا اقعدا انا وبنتي هناك في دبي لغايت لما تخلص الشغل وترجع 
احمد ...صوتك ميعلش يا زينب ده اول حاجه تاني حاجه ده بنتي زي ما هي بنتك وعرف مصلحتها كويس خليها تواجه خفه ما تبقاش جبانه 
زينب... انا بنتي مش جبانه بس مش شايف حالتها عامله الذاي 
احمد ...مالها حالتها ما هي كويسه و مافيهاش  حاجه 
زينب ...ده مافيهاش حاجه يا احمد بنتا كنت مكسوره وضعيف  
احمد بحنان مسك زينب وقال زينب انا عرف مصلحه  بنتي خليها  تعتمد علي نفسها 
زينب ...صدقتي يا احمد لو بنتي حصلها حاجه تاني هسيب البلد ونرجع انا مش هقدر اشوف بنتي بتكسر تاني 
احمد ...اوعدك اني لو حصل حاجه تاني انا هخدكم ونمشي ومش هنرجع مصر تاني تمام كده 
زينب ....تمام يا احمد لما نشوف اخرتها 
احمد ...أن شاءالله خير يلا نام 
زينب.... يلا وووو

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent