رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الاول 1 بقلم ندى علي

الصفحة الرئيسية

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الاول 1 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الاول  1

فكرين البارت الاخير لما نور راحت لغسان الفيلا يحتفلو فعيد ميلادها احنا بنكمل من هنا .
في الصباح في فيلا غسان الالفي 
صحيت نور تاني يوم بسكل رهيب لقت غسان حضنها بتملك حولت تتحرك بس مفيش فايده 
نور قربت من ودنه بهمس :حبيبي عوزه اقوم 
غسان بنوم :هششش مفيش صحيان 
نور رفعت ايدها وبدأت تمشيها علي وشه ورموشه ودا خلي غسان يغمض عينه اكتر :طب انا بطني وجعتني ولازم اقوم اسال علي الولاد 
غسان قام بسرعه بص عليها بقلق:بطنك وجعتك ازاي فيها ايه حسه بولاده ولا بأيه وبدء يحسس علي بطنها فين الوجع 
نور ابتسمت بعشق:ربنا يخليك ليا شويه تعب زي كل يوم 
غسان قرب منها وباسها برقه من شفايفها :ويخليكي ليا يا حببتي طيب ارتاحي 
نور شدت الروب اللي واقع علي الارض لبسه وقامت : انا كويسه بس ايه بقي مش هناكل انا جعانه وبنتي جعانه وبابا مش راضي يقوم 
غسان حط ايده ورا رقبته ونام علي السرير تاني :اممم ومراتي وبنتي عوزين ياكلو ايه 
نور بجوع :عوزين ناكل سمك سنجاري ونجيب العيله كلها معانا 
غسان شدها وقعت في حضنه :انتي ملكي لوحدي النهارده لحد مانرجع بليل 
نور بدأت تمسح في رقابته ببتسامه 
غسان بستغراب :بتمسحي ايه 
نور ببرائه :دا روج سابت علي رقبتك 
غسان حطت ايده علي رقابته بضحك :الواحد علشان يقضي ليله مع مراته دا اللي يحصل فيه انا الرائد غسان الالفي بيتعلم عليا بروووج 
نور بضحك وغرور  :مش عجبك ولا ايه يا حضرت الرائد 
غسان بمشاكسة وهو بيعض خدها ورقابتها :عجبني ونص هو انا اشتكيت 
نور بعدت بضحك :طيب انا هدخل اخد دش واخرج وانت تجيب لينا السمك علشان نلحق نعمله 
غسان غمز بعينه :حلو اووي 
نور استغربت ودخلت الحمام 
في الحمام 
نور حطه ايدها علي وسطها بستغراب:هو ايه اللي حلو اووي انا قولت ايه 
غسان من برا بوقاحه :دا القميص يا حببتي حلو اووي غلطان ان بقول الحقيقه 
نور بخجل :قليل الادب ودخلت قفلت ستارة البانيو واخدت دش 
وغسان طلب سمك وبدء يجهز حاجته في المطبخ 
**************
في الجمالية في منزل منير علي سفرة الطعام 
عاصي بغضب:يعني راحت فين ازاي بابا يخدها كدا 
نسمه :يا روحي ما هي زمانها جايا دلوقتي مش هتتاخر 
عاصي ومربع ايده بتزمر:طيب ما انتي قولتي كدا بليل ومجتش هما راحو يعملو ايه اصلاً 
نسمه بتفكير :راحو راحو يجيبو لبس للبيبي وزمانهم رجعين 
عاصي بشك ورفع صبعه في وشها  :انتي مش بتضحكي عليا صح 
نسمه بتوتر:هضحك ليه انا بقول الحقيقه 
عاصي :ماشي انا هنزل العب مع اسر كوره في الشارع 
نسمه باست خده:انزل بس متبعدش بعيد عن البيت اتفقنا 
عاصي نزل ومردش عليها 
نفين ايجة من المطبخ بقلق:ها يا نسمه ردو عليكي يابنتي طمنيني يطمنك ياربنا 
نسمه بقلق  :التلفونات مقفوله ومحدش بيرد ...... بس استني امبارح كان عيد ميلاد نور فا ممكن غسان يكون عامل ليها مجأه 
نفين :طب ما احنا المره اللي فاتت فكرنا انها مع غسان واختطفت 
نسمه :بس يا ماما المره دي غسان مش في الشغل المهم متقلقيش هو قاسم قالي هيسأل البواب بتاع فيلة القاهره ولو هناك هنعرف تمم 
نفين بارتياح قليل :يارب جيب المخبي لطيف بينا ويكونو كويسين وميجبش حاجه وحشه ابداً تزعل حد 
نسمه :يارب 
نفين طبطبت علي نسمه من ضهرها :المهم انتي قومي اشربي يا نسمه كوبايه لبن ولا حاجه علشان اللي في بطنك يا بنتي 
نسمه :حاضر يا ماما وقامت دخلت تجيب كوباية لبن 
ونفين طلعت البلكونه تطمن علي عاصي واسر 
***************
في شركة منير الالفي لتصدير 
منير قاعد علي مكتبه :المحاصيل اللي المفروض تتصدر لاميركا اتصدرت ولا لسه 
نوال السكرتيره وقفه ومعاها نوته بتسجل فيها  :في الطريق يا فندم لسه قدمها حوالي 5 ايام وتوصل 
منير  بنفي :لاء طبعاً حولو تخلي الشحنه توصل بدري 
نوال :تمم يا فندم 
منير :في اي اجتماعات النهارده 
نوال :بعد ما كسبنا الصفقه ومضينا عقد الشركه الصينيه الكل عوزين يتعاقدو مع الشركة بتاعتنا وكميه المسجات والايملات كبيره جداً وفي كذا اجتماع مع كذا شركة 
منير :تمم بس ترجمو الايميلات وسيبو اي رسايل او اجتماعات في حان وصول غسان 
نوال بفرحه :هو غسان بيه راجع الشركه من امتي 
منير بتذمر :دي حاجه متدخليش فيها ويلا روحي كملي شغلك 
نوال طلعت بفرحه ان غسان هيرجع الشركة تاني 
منير اتصل بالبواب ببتسامه :الو ازيك يا راجل ياطيب 
البواب ببتسامه  :ازيك ياحج منير وازاي صحتك 
منير :بخير الحمد الله في نعمه المهم كنت عاوز اعرف في حد في الفيلا اللي عندك 
البواب:اه حضرت الظابط والمدام بتاعته هنا من بليل 
منير بارتياح :تمم طمنتني يطمنك ربنا
البواب :احنا في الخدامه علطول يا حج 
منير :اصيل يا حسن والله وقفل وبدء شغل 
*******************
في القسم 
قاسم قاعد هو واحمد بيشوف القاضيه الجديده و الترحيلات 
احمد :الحمد الله انا مش في الترحيلات 
قاسم بتفكير وفي ايده دفتر كبير  :ايوا بس كل العيال اللي راحه دي غسان لو شافهم مش هيخليهم يروحو 
احمد بستغراب:اشمعنا 
قاسم حك دقنه بتفكير :دول مستجدين لسه وغسان عمره ما هيوديهم علشان لو راحو وحصل هجوم دول مش مدربين علي ايدو لسه من اول هجوم هيموتو كلهم 
احمد :طب والعمل ايه الكتيبه راحه بعد بكرا يعني حتي مفيش وقت اننا نغيرهم ولا اننا نكلم اللواء امجد حتي 
قاسم بحتيار :مش عارف ولو غسان معرفش عليه يعند ويطلع من كتايب الحربيه ولو معرفش هيعمل ايه 
احمد بتريقه:بس دول للحرب بس اكيد مش هيقبلو يطلعو لحماية الكتيبه 
قاسم :بص احنا نستني لما غسان يرجع ونعرف منه ايه اللي هيحصل تمم 
احمد :انا بقول كدا برضو 
قاسم فونه رن بص عليه وابتسم 
قاسم ببتسامه:الووو 
نسمه بتوتر:ايه ياروحي عرفت حاجه عن غسان ونور 
احمد بهمس :هستأذن انا 
قاسم :اذنك معاك يا باشا 
قاسم :الوو اسمعي يا روحي التوتر غلط عليكي اناي متقلقيش هما اكيد بخير هتصل بابويا دلوقتي هو اكيد كلم البواب وعرف مكانهم تمم 
نسمه :تمم يا حبيبي بس طمنا علشان خطري 
قاسم :حاضر والله هكلمهم واطمنك علطول انتي بتعملي ايه واخبار البيبي ايه 
نسمه حطت ايدها علي بطنها ببتسامه  :انا بشرب حليب اهو والبيبي كويس وبيقولك وحشتني يابابا 
قاسم بضحك:هو اللي بيقول ولا يكون امه 
نسمه بثقه:محصلش هو طبعا
قاسم بمعاكسه:طب بوسيه ليا بقي علي ما ارجع اكمل انا 
نسمه ضحكت بخجل :حاضر 
قاسم :يلا هقفل انا دلوقتي 
نسمه :خلي بالك علي نفسك تمم 
قاسم :حاضر يا حببتي وقفل 
********************
في منزل عمر 
عمر شايل فرحه بيمشي بيها وبيلعبها وهي بتضحك ومبسوطه اووي 
عمر :نورهان اخلصي يا حبيبتي يلا خدي فرحه اتاخرت علي الشغل 
نورهان طلعت من الحمام لبسه بورنص ولفه شعرها بفوطه :خلصت يا روحي هاتها يلا علشان ما تتاخرش علي الشغل 
عمر بتوهان :شغل مين هو في حد يشوف مراته كدا ويروح الشغل بوضو دا يبقي مش مقدرها 
نورهان بضحك بخجل :عمر يا روحي فرحه مش هتنام علشان لسه صاحيه وانت متاخر علي الشغل وبعدين متزعلش ياعم انت مقدر اووي 
عمر عض علي شفته السفليه :طب خدي بنتك واخفي من قدامي 
نورهان خدت فرحه ومشيت بمياعه من قدامه 
عمر اخد محفظته والمفاتيح :صبرك يارب عليها ونزل علي تحت ركب عربيته وراح علي الشغل 
ونورهان لبست بجامه عباره عن شورت قصير جنب ابيض وجنب اسود وتيشرت كت جنب ابيض وجنب اسود وعملت شعرها ديل حصان 
نورهان بصت لفرحه :طيب انا كنت عوزه البسك شبهي بس انتي صعننونه البسك ايه بقي 
فرحه بتبص عليها وبتضحك وبتلاعب ايدها برجليها 
نورهان فتحت الدولاب وطلعت سلبته بكم سودا :حلوه دي بس اسمعي انا شعري اطول من شعرك يا فروحه علشان كدا مش هعرف اعملك ديل حصان بس المشكله مش في كدا عرفه المشلكة كانت فين اقولك بقي و بدأت تلبسها المشكله ان وانا حامل فيكي كان عندي حموضه ديماً اقول ليه يقولو شعر البيبي طويل ومشاء الله جيتي قرعه يا روحي سبحااااانه والله 
نورهان بصت عليها :انتي مصدومه ليه اكيد بابا كان اقرع وهو صغير انا كنت بشعر والله بس شوفي الوقتي بقي ياهوووووو ليه شعر لما اجي ابوسه بيدخل بوقي وضحك وضحكت فرحه علي اساس بتضحك ليها 
*********************
في فيلة احمد 
سلوي صحيت بكسل وكانت لبسه عبايه استقبال جميله جداً ورقيقه 
سعاد كانت قاعده في الصالون ولبسه نطاره القرأه وبتقرء الجريده بصت علي سلوي 
سعاد بصريخ :اعاااااا مين ورميت الجريده 
سلوي بخضه :في ايه اهدي دا انا سلوي 
سعاده بخضه : ااااه اصل كنت لبسه نظاره القرأه شوفتك كبيره اتخضيت 
سلوي قعدت وحطت ايدها علي قلبها :والله انتي اللي هتقطعيني الخلف 
سعاد :خلف ايوا فكرتيني كنت عوزه اسالك انتي احد دلوقتي محملتيش ليه يابت هو ابني مقصر ولا ايه 
سلوي برقت :مقصر احم احم يا ماما انا لسه متجوزه من 3 شهرر ملحقتش يعني 
سعاد :لاء ازاي الكلام دا انا كنت حامل في احمد من تاني اسبوع انا لازم اخدك عند دكتور اعرف الغلط من مين 
سلوي حطت ايدها علي راسها :حرام اللي بيحصل دا والله 
سعاد :استني احكيلك انا اتعرفت علي ابو احمد ازاي 
سلوي بخضه :لا لا لا انا حفظت الحكايه دي زي اسمي والله والله حفظاها انا هقوم اكلم احمد اشوفه هيجي امتي وارجع تحكي موضوع جديد ماشي وجريت 
سعاد بتفكير:انتي حره بس هو انا حكيتها كام مره دول8،9 مرات بس ومسكت الجريده تاني تقرء فيها 
سلوي طلعت الحديقه رنت علي احمد 
احمد بحب:حببت قلبي اللي وحشاااااني موووت بتعملي ايه 
سلوي :وحشاك اه بأمارة ما روحت الشغل من غير ما تصحيني 
احمد :لقيتك نايمه تعبانه مردتش اصحيك يا جميل المهم بتعملي ايه انتي وامي 
سلوي بضحك :بسمع قصة ازاي اتعرفت علي باباك يا احمد انا والله حفظت القصه دي زي اسمي 
احمد بضحك :معلش ياروحي خديها علي قد عقلها 
سلوي :ربنا يخليها يارب بحد البيت من غيرها ملوش اي طعم 
احمد :يارب يا روحي يارب 
سلوي:طيب قبل ما اقفل هات لب وانت جاي بس هاته من الب الابيض دا يا احمد تمم 
احمد :عيوني يا روح احمد 
سلوي:تسلملي عيونك يا روحي يلا سلام علشان مش عوزه اعطلك 
احمد :يلا يا روحي وانا مش هتاخر وقفل 
(انتظرو القادم)

يتبع الفصل التالي  اضغط هنا
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الاول 1 بقلم ندى علي
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent