Ads by Google X

رواية ماسة الادهم الفصل الخامس عشر 15 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

     رواية ماسة الادهم الفصل الخامس عشر بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل الخامس عشر

 اللهم اجعلنا فيه من المستغفرين واجعلنا فيه من عبادك الصالحين الفنانتين ، واجعلنا فيه من أوليائك المتقين المقربين ، برحمتك يا ارحم الراحمين . يا رب 🤲
ذهبوا الفتيات عند ماسه يسعدوها صدقتهم
وقد جاء الموعد المحدد 
ذهبت عائله ادهم  الي منزل ماسه 
وقعدو وحصل  التعرف ما بين العائلتين 
في اوضه ماسه 
رحمه ... ما شاء الله يا ماسه ايه القمر ده 
رهف ...معاكي حق يا رحمه وضحك  
ماسه ابتسمت بحزن وكانت بتتمنه في دخلها أنها متجوزش بطريقة ده كان حلمه زي اي بنت تحب وتتحب  فاقت من شردها علي صوت رهف هاي رحتي فين 
ماسه ..لا انا اهو 
رهف بحزن  .. طيب يلا علشان بينادوا عليكي   باره 
ماسه بتنهيد يلا وخرجت ماسه والبنات 
وخرجت ماسه 
وفي لحظ وتلاقت  العين مع بعض 
ادهم سرح في تلك الواقفه اجمل خلق الله 
ماسه اتكسفت ونظرت في الارض وادهم ابتسم لها علي خجلها وفضل سرحان في جملها ولبسها  كان حلو عليها وكانت لبسه قميص اسود وعليه  بليزر لونه من درجه البني  وجيب من اللون البيج وطرحه من درجه البنيه وهيلز لونه بيج الصوره اهي 
فاق ادهم من شروده علي صوت جدتو سعاد 
سعاد بطيبه ....ماشاء الله ايه الجمال ده كله تعالي اقعدي جنبي يا حبيتي 
ماسه بصت لولده إذن لها بجلوس وقعدت ماسه بعد ما سلامت علي الكل وقعدت جنب سعاد 
سعاد .. اذيك يا بنتي عامله ايه انا جده ادهم وده اخو ادهم اسر وده صديقه ادهم المقرب ياسين وده ولد ادهم محمود وانا جده سعاد وتناديني زي ما بيندوني بسوسو خالص اتفقنا
اكتفت ماسه بابتسامه علي طيبت هذه المرأة وحمدت ربنا اني لقت حد طيب في العيله ده 
محمود ...احم احنا جين انهارده علشان  نطلب ايد بنتكم ماسه  لادهم ابني 
احمد ... طبعا لينا الشرف اننا نناسب عائله الرفاعي بس طبعا لزم موفقه العروسه الاول 
محمود..... طبعا ده اهم حاجه ناخد رأي العروسه وجه كلمو ل ماسه ها ببنتي موفق علي ادهم 
ماسه قعدت تفكر توفق ولا ترفض وخوفها من ادهم يحول ياذي حد من اهله 
احمد ..ماسه مالك يا حبيبتي 
ماسه ..ها لا ولا حاجه 
ادهم ولحظ اني ماسه ممكن ترفض قال ...احم ينفع يا عمي نقعد شويه مع بعض لوحدينا اكيد عنديها أسأله عوزه تعرفها علشان تقدر تاخد القرار 
احمد ...طيب نسبهم مع بعض شويه 
ماسه مسكت ايد رحمه اللي كانت جنبها رحمه حولت تطمنه بعينها 
وخرجو الكل وسبهم مع بعض 
ادهم اتكلم بسخرية ... ايه العروسه باينا انها كنت هترفض 
ماسه بصطلوا بضيق و سكته 
ادهم ..طيب فكري بس  كده تاني انك ترفضي و تشوفي انا ممكن اعمل ايه 
ماسه ...انتي ليه بتعمل معايه كده كل ده علشان تنتقم طيب  انتقم  مني انا بس بلاش اهلي بالله عليك 
ادهم ..تق تق صعبتي عليه خالص مش هعمل حاجه 
انتي بقا زي الشطره كده اول ما يدخلو ويسألو توفقي مفهم 
ماسه لاول مره تحس بضعف 
احمد دخل وبقي العيله ها يا ولد خلصتو 
ادهم اه يا عمي اتفضل 
احمد ...ها يا بنتي قررتي ايه 
ماسه بصت لادهم... وقالت أنا......
______________"""""""""__________
عند مكتب زين 
قعد زين وملامح وجهه لا تبشر بخير 
  رن علي سكرتيره ...رشا تعالي فورا 
رشا ...حاضر يا استاذ زين 
وقفل زين 
رشا ..ربنا يستر 
وبعد دقائق خبط رشا واذن لها زين بدخول 
زين ... تعالي يا رشا 
رشا ...نعم يا بشمهندس زين 
زين ...بصي يا رشا عوزك تجبيلي  معلومه عن حد تقدري تجبيها ولا لا 
رشا بفضول ..اكيد طبعا يا بشمهندس بس عوز معلومه عن مين وانا اجبها في ثانيه
ابتسم زين قال.... في بنت جات هنا من يومين عوزك تنزلي عند مكتب المحاسبات تحت في حد اسمو علي تقريبا عرفتي
رشا ...اه عرفه مش فهما يعني حضرتك بتسال علي استاذ علي ليه وبت مين اللي جات 
زين ..بغضب رشا افهمي وبطلي فضول واسمعي للآخر 
رشا ...بخوف حاضر اتفضل 
في بنت جات لأستاذ علي من يومين عوزكي تعرفي كل معلومات عن البنت ده مفهوم
رشا بفضول ... ليه عملتلك ايه ها 
زين ... رشا متدخلش في اللي ملكيش فيه مفهوم 
رشا ....باحراج تمام يا بشمهندس 
وخرجت 
  زين .... ماشي ونعمه لهوريكي علي اللي
عملتي فيه_____
              __________________
في منزل ماسه 
كانت رهف وقفه في شرفه وسرحانه في شئ 
ياسين ...احم رهف ينفع نتكلم 
رهف ...لا مش هينفع وكانت هتخرج مسك أيدها وقال اسف وترك أيدها لما لقها بتبصلو بغضب 
ياسين ..رهف ارجوكي اديني فرصه تتكلم وعمله اتصل عليكي وابعت رسائل مش بتردي عوز اشرحلك ولله ما كنت اعرف حاجه عن اللي ادهم بيعملوا وانا لما عرفت منك رحت وقفت قصدو بس اتفاجات اني ماسه وفقه علي جوزه من ادهم مقدرتش اعمل حاجه علشان ادهم لما بيصمم علي حاجه مش بيهدي غير لما ينفذها بس اللي مطمني اني عارف صحبي كويس عمره ما هياذيها لانه بكل بساطه راجل ومش هيذيها
رهف ..وانا اش ضماني صحبك مش هيجي جنبها ها 
ياسين ...رهف صدقيني ادهم اه عصبي وممكن ياذي أي حد بس مش وحد ست وهو بس بيعند لاني اول مره يقف في وشه وحد ست بس لو كان عوز يذي كان مجاش لغايت هنا وطلب أيدها صدقيني صحبي هيتغير وعلي ايد ماسه لأنها قويه وقفه قصدو وهتعرف تتعمل معها
ها بقا مش هنصلح ونرجع أصحاب زي الاول ولا ايه وابتسم 
رهف ابتسمت ..ماشي بس لو صحبك الغتت ده عمل حاجه لصحبتي صدقني انا اللي هقفل وهقفلك 
ياسين بمشاكسه ... وانا مالي يا لمبي طيب
ضحكت رهف علي خفت دم ياسين واول مره تحس بالأمان كانت فقده من زمان 
قطع ضحكهم دخول اسر 
اسر بغمزه ... ايه يا عم أصناره عمزت ولا ايه 
ياسين انحنا ليجيب العصه الموجوده علي الارضه اسر اول ما لحظ كده جري وخرج تحت ضحك هولاء الوقفين
اسر وهو خارج خبط في رحمه وقع علي فستانها الجاتو اللي كانت مسكه 
رحمه بشهقه ...هاااا يا لهوي 
اسر كان متوقع تخانق معه  علشان بوز الفستان ولكن خاب الظن  
رحمه ...  ايه القمر ده بص انا مسمحاك لانك بوظت الفستان بس ادم وحد عسل كده يبقا مستعده تبوظ الفساتين كله وضحكه ضحكه سامجه يا يخربي علي الجمال ده احلا مني
ضحك اسر علي تلك الفتاه المجنونه 
جات رهف وقالت يخربيتك انتي بتقولي ايه فوقي هتكسفينا 
رحمه بسرحان .... هيححححح يخربي علي الجمال جمال يابا جمل 
ياسين واسر فطسو من الضحك علي المجنونه ده 
رهف قرصه رحمه من درعها
رحمه ...اه في ايه 
رهف ..في ايه لا يختي روحي نظفي الفستان  واستكتي خالص 
رحمه ...احم اسف علي اللي حصل مني 
واخيرا اسر قدر يسيطر علي ضحكتو 
اسر ...لا عادي ولا يهمك ده أنا اللي اسف علشان بوظت الفستان وقعت الجاتو 
رحمه.... نهار اسود الجاتو ماكلتهوش ده اخر حته من اللي الشكولاته وكنت منمره عليه علشان اكبر حته ومشيت بتذمر طفولي مش وخده بالها من اللي بتقوله  
كل ضحك علي رحمه 
رهف ما بين ضحكها قالت ...يا جماعه متخدوش علي كلمها لاني لما بتفكر في حاجه بتفكر  بصوت عالي ومش بتخد بالها وبعد كده بتستوعب 
اسر صحبت ده ولله حكايه فصلتني من الضحك 
ياسين بغيره ..في ايه يا عم كفايه ضحك وانتي يلا 
ومسك ايد رهف 
رهف مصدومه من تصرفات ياسين ..ياسين 
ياسين ..احم اسف يلا علشان ندخل لادهم شكلهم خالصو كلم مع بعض 
كل مش ودخل الصالون اللي ادهم وماسه قعدي فيه 
_________""""""""__________ بقلم هند على 
عند هنا في الكليه 
دخلت هنا و منه المدرج وهما متخفين في زي المنتقبات ودخلو وقعدو 
ودكتور دخل يشرح وكل مركز في الشرح 
وبعد قليل لقي هنا بتلعب في الفون ومش مركزه 
الدكتور ..انتي يلا بتلعبي في فون قومي اقفي 
هنا بتركز ..انا 
الدكتور ..امال انا قومي 
هنا بضحك ..لا امي هههههههه 
الدكتور ..قولت قومي وقولي انا قلت ايه 
هنا ..لأنها دحيحه فا مزكره كل حاجه  شبه نجيبه متولي الخولي كده فا سرحت كل اللي قالو وقالت بثقه حاجه تاني يا دكتور 
الدكتور ...لا بس مخصوم منك عشرين في ميه من درجه بت الامتحان لعدم تركيزك مع الدكتور 
هنا ...نعم ليه أن شاء الله ها 
الدكتور بغضب ..انتي مش محترمه يا انسه انتي بعد المحاضره حصليني علي مكتب العميد 
منه ...اسف يا دكتور مش هتعمل كده تاني وهي هتعتذر من حضرتك حالا  وقالت هنا انجزي اعتذري بدل ما يكتشف أمرنا ده احنا لما صدقنا دخالنا ومكشفناش 
هنا ..لا مش هعتذر من حد 
دكتور ..انتي قليله الذوق ومش محترمه واهلك وعرفوش يربوكي 
هنا ..لغايت كده وكفايه اهلي خط احمر وهما عرفو يربوني ومبخفش من حد علي فكره واللي عندك اعمله  واه وخد دي بقا وخلعت النقاب وقالت كملت علشان قولت مش بخاف من حد ولبسه كده علشان صحبتي متاذيش بس لغايت كده وكفايه تغلط في اهلي لا انا محترمه وغصب عن الكل وأقطع لسان أي حد اللي يكلم عليه نص كلمه 
الدكتور بغضب وعيونو احمرت .. ده انتي حسابك معايه تقل اوي وانا مش هوديكي عند العميد انا هسحب منك خمسين في الميه من درجات الامتحان وريني هتقدري هتعدي الذاي وعد مني هتشرفينا هنا السنه الجايه وابتسم بشر وبخبث وتوعد  وقطع لسان هذه الفتاه  وقال مش انتي ابتدتي استحملي بقا اللي هيحصل مني ده أنا مالك الشرقاوي 
تيجي حته بت وتقف قصدو تتوعد انو ينتقم منها أشد الانتقام  ______
________""""""""__________ بقلم هند على 
دخلو أهل ماسه وادهم 
احمد... ها يا ماسه قرارتي ايه
ماسه ..انا موفق يا بابا 
محمود ... طيب علي بركه الله 
ادهم ... الخطوبه يوم الخميس الجاي ايه رايك يا عمي 
احمد ...ليه الاستعجال ده يا ابني 
ادهم ..استعجال ايه بس كل حاجه جاهزه العروسه موفق يبقا خالص 
احمد ..بس ده بعد بكره يا ابني هنلحق نعزم حد 
ادهم ...متقلقيش يا عمي كل حاجه هتبقا جهز 
بس انا مستعجل لاني بعد الخطوبه وراي مامريه ومش فاضي فا اليوم ده هيبقا المناسب 
احمد ..خالص ماشي يا ابني علي البركه 
وابتسم ادهم بشماته لماسه اللي مش قادره تعمل حاجه 
تستأذن احنا بقا محمود قال كده 
وسلمو علي الكل ومشيو وصحاب ماسه مشية 
والبيت  فضي عليها دخلت الاوضه بحزن وتعب ونامت  علشان تهرب من كتر التفكير 
عند ادهم دخل الاوضه بتعتو وقال ده البدايه بس ولسه هتشوفي اللي جاي حيصل ايه وضحك بشر ونام 
وتمر هذا اليوم بكل تفصيل حلو وحش انتصار هزيمه بكل ما في وجع هيعدي كان واثق أنو كل حاجه بتعدي ❤️
سأل البارت ... زين هيعمل ايه في حور 
واسر هل هيقع في غرام هذه المشاغبه ام لا 
البارت خالص استنكم في بارت جديد متنسوش التفاعل يا حبيبي  اعذروني معرفتش ارجع عليه علشان وريا شغل مهم معرفتش ارجع عليه سامحوني لو في أخطاء إملائية 
   يا جماعه كل اللي بيقراو ماسه الادهم يضغط علي صورت البرفيل بتعي  هتلقو  منزله روايه جديده تزوجت رجل قاسي ادخلوها اقراها لاني ليها علاقه بجزاء التانيه من روايه ماسه الادهم  خالص علشان لما ادخل الابطال الروايه مع الروايه ده محدش يقول جبتيهم منين والكلم ده ماشي وتفاعل علي البارت يا حلوين 
وتعليقاتكم  بتفرحني وبشكركم  علي كل كلمه حلو قولتهالي وجزاك الله خيرا ولكم جزيل الشكر 
أحبتك في الله  ودمتم في رعاية الله وحفظه ورعايته اللهم امين 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent