Ads by Google X

رواية ماسة الادهم الفصل السادس عشر 16 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

    رواية ماسة الادهم الفصل السادس عشر بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل السادس عشر

 " اللهم اني استغفرك يا عالم الغيب والشهادة من كل ذنب اتيته في ضياء النهار وسواد الليل وفي ملآ وخلاء وسر زعلانه يا حليم 
اللهم اغفر لي ذنبي مغفره انسي بها كل شي سواك ،وهب لي تقواك واجعلني ممن يحبك 🤲
في مكتب زين 
طق طق 
زين ....اتفضل 
رشا ... بشمهندس زين انا جبت المعلومات عن حور اللي  قلت لك  عليها 
زين ...اممم حور بقا اسمك حور  ها وبعدين 
رشا ...اسمها حور وحيده ولدها استاذ علي محاسب 
وعندها ١٨سنه اول هندسه وعندها صحبه وحده 
اسمها اسيل بس البت ده بتستغلها وبتغير منها 
زين ...ايه كل ده ده جبتي قرار البت كله بس جدعه وخدي الفلوس ده 
رشا باحراج ...لا يا بشمهندس انا جبت معلومات الي انت عوزه  اه بس كمساعدة مني انا مش هاخد حاجه انا بعتبرك اخ ليه  وانا بردلك جميلك و مساعدتك ليه لما كنت بحاجه شغل شغلتني وسعدتني وانا برد الجميل ده  وبس وابتسمت 
ابتسم زين وقال ..طيب يا ستي وانا بعتبرك زي المجنونه هنا بظبط واسف لو احرجتك 
رشا بتسال وفضول ... بس قولي يا زين انتي عوز معلومات عن  البت ده ليه  ها 
زين ...رشا مش علشان اتكلمنا شويه  تتمدي فيها 
رشا ...احم اسفه  اي أوامر تاني 
زين لا اتفضل علي شغلك 
خرجت رشا وهي بتبرطم بالكلام  مش مفهوم ولله انتي شخص منفصل شخصيه ساعة كويس وساعه لا منفصل  يلا اروح اكمل شغل بدل ما يطردني أو يخصم من مرتبي 
خرجت وزين قعد يفكر في كلم رشا وقرر انو _____ 
             _______________ ماسه الادهم 
وعدي اليوم علي الابطال وكل وحد مشغول في ترتيبات الخطوبه 
وقد اتي يوم المنتظر خطوبه ماسه 
علي رنت على  هاتفها 
ماسه ...يوه مين الغلس اللي بيرن على الصبح ده  وفتحت عينيها ولقت المتصل ادهم 
بارد بيتصل ليه ده كمان 
الو عوز ايه 
ادهم ...كويس عرفتي اني انا قومي يا خم نوم وفتحي الباب الشقه هتلقي بوكس خدي بدل ما حد يشوف ويخدو 
ماسه .. بصوت منخفض  يخدك عزرايل يا رب 
ادهم ...سمعتك علي فكره فا احترمي نفسك وقفل السكه 
ماسه اوف بارد وقامت فتحت الباب الشقه تشوف جايب ايه اتفجات بلبوكس اللي جايبة واخدتو ودخلت الاوضه وقبل ما تفتح قالت جايب في ايه ده اوع تكون قنبله نهار اسوح  وقبل ما تفتح البوكس بسم لله وفتحت  فتحتها وباحذر ولكن  اتفجات وفتحت فمها علي الاخر هااااا 😯😯😯
                ______________ ماسه الادهم
مجهول العمليه هتنفذ خلال آخر الأسبوع مفهوم ولا لا 
شخص تاني تمام يا باشا اي لون تاني 
مجهول ...لا امشي وعلا يكون في أخطاء 
شخص ..تمام ومشي
_____________ ماسه الادهم
ياسين ...صباح الخير 
رهف ... صباح نور عامل ايه 
ياسين ...الحمد لله ها بقا عوزك تكوني احلا وحد في الحفله انهارده 
رهف .. هههه ايه الثقه ده يا عم يا رب ربع ثقه اللي عندو ده ده مسميني جعفر يا ابني ههههه 
ياسين ... ولله اتعمو واحسن أنهم يتعمو علشان مشيفوش جمالك 
رهف  احمرت من الكسوف ..ها 
ياسين ...ههههه لا انتي مش معايه  خالص 
رهف ...ياسين احترم نفسك 
ياسين ..ونبي كان اسمي ملهوش طعم غير لما تنديني بيه طلع من بقا زي العسل ههههه 
رهف ... طيب يا ياسين انا هقفل سلام 
ياسين ...خدي يا بت استني وقفلت السكه في وشه قال ما بين ضحكو يا بت المجنونه هههه اه يا رب  شكلي حبتها أنا لزم اتاكده أنها بتحبني ولا لا 
هتعمل ايه يا ياسين علشان تحبك زي ما بتحبه بحبها انا قالت بحبها قدرتي تجذبني باحترامك وشخصتك
هقوم اجهز بقا 
____________ ماسه الادهم
التجمع البنات في منزل ماسه علشان يذهبو اللي البيوتي سنتر 
دخلت ماسه والبنات علشان المكب ارتست مستنيهم 
رحبت مدام فاطمه بماسه 
مدام فاطمه ...اهلا اهلا يا انسه ماسه ما شاءالله عليه قمر
ماسه بكسوف .. شكرا لذوقك 
مدام فاطمه ...طيب تعالي يلا علشان تبتدئ 
وابتدات تجهز ماسه وبعد وقت من الفرح ما عدا ماسه طبعا 
مدام فاطمه ... ماشاء الله ايه الحلوه ده 
رحمه ...الله واكبر ايه الجمال ده كله شكلو سي ادهم
هيقع ومحدش سما عليه من الجمال ده 
رهف ولحزن حزن ماسه  وقالت يلا يا جماعه خلوها تلبس الفستان 
ماسه وافتكرت حاجه 
فلاش باك 
من كام ساعه 
فتح ماسه البوكس واتصدمت من اللي شفتو 
ايه ده تحفه واو 
كان فستان لونه ازرق هذا هو 👇
رن ادهم علي ماسه 
ادهم ... انا قولت مش معقول يعني هتبقي خطبه ادهم الرفاعي والبسي اي حاجه وابتسم بمكر وقال  لزم تلبسي اللي ينسب مقمنا لاني في ناس كتير هتبقا موجوده والإعلاميين كمان 
ماسه... قصدك ايه يعني بكلم ده يعني انا مش من المقام ادام معتبر كده ما تسبني في حالي يا اخي 
ادهم ...طق طق يا حلوه ده لسه أتقبل جاي 
متعصبيش لاني محضرك مفاجاه بوووو هتقلب حياتك رأس علي عقل 
ماسه... قصدك ايه من الكلم ده عارف لو جيت جنب اهلي أو اذتهم صدقني هنشوف وحده تاني هتقف قصدك مفهوم 
ادهم ...امممم قطه شرسه وانا بحب انوع ده بس اللي ميقلبش لما  تشوفي المفاجاه هههههه اسيبك تجهزي يا وسكت شويه وقال بسخريه يا خطيبتي 
وقفل ادهم 
وقعدت ماسه علي الارض بانهيار ومسكه الفستان وضمه نفسه ليه كده ليه بيحصل كل ده معايه  ليه اهااااا يا رب اقف جانبي مليش غيرك 
باك 
ماسه انتي يا بت يلا قومي البسي الفستان زمان  ادهم علي وصول 
ماسه ..حاضر حاضر وقامت لبسه وجات في غايه الجمال 
ادهم وصل والعيلتين وصلو وصحابه ادهم كمان ودخل ادهم البيوتي سنتر  وحمل الباقه الورد وداخل 
وكانت أصحاب ماسه موجدين وعملين يزغرطو وفرحنين 
دخل ادهم بكل هيبه واناقه وكان لبس بدله عباره عن 
لقا ماسه مديلو ضهرها وقفه لفلها ادهم واول ما شفه أنصدم من جمالها اجمل وحده شفها باحتشمها وجمالها عدي عليه نساء كتير اللي هي وكاتب الوقت وقف بينهما وانفسه اتحبست  مفيش غير لغه العيون هي اللي بتكلم 
فاق ادهم من شرودو  وقف بجمود وادها البوكيه واخدها وخرجو وركبو العربيه  وادهم مال علي ماسه وقال حضري نفسه المفاجاه أو ما هنوصل 
وابتسم بخبث 
ماسه تجاهله كلمو وبصت النحه التانيه وبعد وقت وصلو اللي الاوتيل 
ونزلو كان ناس كتير موجوده والإعلاميين عملين يلتقتو صور لينا كتير 
وسحبني ادهم ودخلنا جو القاعه واتفتحت الباب القاعه كانت عيون كتير متصلتا علينا ما بين الاعجاب وحب وغيره والحقد والكره  وناس عماله تصقف وتصفير  الشباب اللي بيزيد 
دخلنا  ونادو علينا نرقص مع بعض سلو علي الاغنيه
    سمعني نبضك ل سلمي رشيد 
سمعني نبضك دفيني بنار حضنك 
ابيك الليله وحدك اليا تكون  
قرب عليا حس النار اللي فيا ابي ايديك بايدي نلف الكون
أنا وش  اقول وانت معايا وش اقول  انسي هوايا وش اقول انت غلاي 
يا فرحه عمري معاك الوقت بيجري 
وفي لحظه نضرات ماسه الي ادهم  لقتو سرحان فيها واتكسفت ونضرت النحيه الأخري وابتسم ادهم علي تصرفه وعلي كسفها وكلو رقص علي الاغنيه 
يا فرح عمري معاك الوقت يجري من شوفك ليه مدري تدور الروح 
كل شي نسيته معاك عمري بديته  نسيت الكون كله معاك لو عمر ثاني غيرك ما احب تاني 
ادهم قرب ماسه اكتر  وانحنه اللي إذن ماسه وقال 
جهزت المفاجاه  وبصت ماسه ودقت قلبها يدق بسرعه من قربو وخوفها من المفاجاه

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent