Ads by Google X

رواية ماسة الادهم الفصل الرابع عشر 14 بقلم هند علي

الصفحة الرئيسية

     رواية ماسة الادهم الفصل الرابع عشر بقلم هند علي

رواية ماسة الادهم الفصل الرابع عشر

 اللهم اجعلني من الذين مروا ولا ضروا ،وارزقني 
الذكر الطيب في الحياه وبعد الممات .
اللهم امين 🤲
يلا بسم الله 
بعد خروج مازن من الدرس هو ويونس بيتمشو بنت جريت 
ساعدني ارجوك وابتدا تبكي ارجوك ساعدوني و استخبت خلف  مازن 
مازن ويونس اترسم  علي وجهك علامه الاستفهام 
قال مازن ..طيب قوليلي في اي مكملش بقيت الجمله 
وحد جي من وراء وقال تعالي هنا يا ضحي 
ضحي ...ارجو ما تخليهوش يخدني وبتشد في تيشرت مازن جامد 
يونس ...انتي مين وعوز ايه منها 
شخص ...ملكش دعوه انتي هات البت ده ياض 
مازن بسخريه واد ..لا مش هتخدها واللي عندك اعملو يلا يا يونس ومسك ايد ضحي جامد وقال متخفيش مش هسيبك 
شخص طلع اداء حاده ( مطوه)... هتسبها ولا تشاهد علي روحك 
مازن ويونس وقفولو ومازن لف ضحي وره متخفش مش هيقدر يجي جنبك 
قرب منهم الشاب ابعد عنها احسنلك 
مازن ..ولو مبعتش هتعمل ايه
الشاب ..طيب وقرب من مازن وعوز يعوره ولاكن مازن اتفاده   ومسك الشاب ونزل في ضرب وبعد كده قام وقال و ماشي من هنا ياض 
الشاب قام وقال ولله ما انا هسيبك وجري الشاب 
مازن لف لضحي ولسه هيكلم لقها اغم عليها 
مازن يونس بسرعه وقف تاكس وانحني وشال ضحي وجري بيها وركبو التاكسي ورح البيت ____
___________ ماسه الادهم 
مازن اخد ضحي علي المنزل 
طلع مازن البيت ودخل 
مازن وهو ماسك ضحي ... يونس خد المفاتيح وافتح الباب علشان ادخلها 
يونس... ماشي 
دخل يونس وفي للحظه كانت رحمه خارجه مسكه طبق في الاكل وبتاكل 
رحمه ...ايه ده يونس تعالي كل وأيده ده مازن مين ده اللي شيلها
خرجت امها وأبوه علي صوت رحمه 
ولدتها ..في ايه يا رحمه 
رحمه ... بصي يا ماما 
وبصت ولدت رحمه علي تجاه اللي شورت فيه رحمه 
في اللحظه خبط بايديها علي صدره (طبعا عارفين لما حد بيعمل مصيبه ولا حاجه كل الامهات بتعمل كده صح 🤣 🤣🤣🤣🤣
يا لهوي مين ده يا مازن 
مازن ..ابعدي كده يا حجه خليني  ادخل البت الاول واحكيلكم كل حاجه 
ودخلها مازن وخرج ينادي على رحمه علشان تكشف عليها لقاها قعده هي ويونس وبياكل (ونبي خدوني معاكم انا كمان جعانه هههههه مين هيجي تاني 😂😂 اللهم اني صائم 
مازن بلطم يا لهوي ...قومي شوفي البت اللي جوه وبطلو اكل انتي وهو 
يونس ..طب وانا مالي يا لمبي طيب 
مازن ..قومي يا رحمه ربنا يهديك روحي شوفي البت 
قامت رحمه بعد ما خلت  مازن يوافق تاخد الطقم بتاعو الجديد دخلت رحمه تكشف عليها هي ولدتها نسبها ونطلع باره 
ولد رحمه .. مازن اقعد وفهمني في ايه 
مازن ويونس قعدو ..ومازن ابتدي يحكي كل حاجه 
الاب بيطبطب علي رجل مازن ... بقيت راجل يا مازن ومبيتخفش عليك ربنا يحرصكم يا ولاد انا فخور بيكم 
وابتسم مازن وبعد عدد دقائق خرجت رحمه مازن وقف وقال 
مازن ..حصلها حاجه 
رحمه ..لا مطقلقش هي كويس ودتها حقنه مهدي هتنام وبكره هتصحه وسبوني بقا علشان هحضر لخطوبة ماسه بكره باي ودخلت غرفتها 
____________ماسه الادهم 
بقلم ...هند على 
جاء الصبح يوم جديد علي الكل وما بين الاحزن علي بعض الابطال وعلي بعض فرح انتصار 
صحيت ماسه علي صوت تلفونه 
قامت وبصت في تلفون لقتو رقم مش متسجل ردت عليه 
ماسه .. سلام عليكم 
ادهم ..وعليكم السلام يا حضرت الشيخه 
ماسه ...انتي انتي جببت رقمي منين 
ادهم ..مراتي المستقبليه عرفت صوتي بسهوله ده شطوره وده كويس كنت هزعل انك متعرفش صوت اللي هيدمرك وجبت رقم منين فا ده سهل جدا انا اقدر اعمل حاجه اكتر من كده يا شطره واه في فستان هيجيلك طبقي البسي بدل البس اللي بتلبسه ده 
ماسه .. انتي واحد سافل وحقير 
ادهم ...تق تق يا حلوه لمي لسانك الطويل ده بدل ما انتي عارفه ممكن اعمل ايه 
ماسه قفل.ت تلفونه ونفخت انسان بارد 
ولدتها دخله وقالت ... حبيتي انتي صحيتي كويس لاني مفنيش حيل  اصحيكي يلا قومي ساعديني في تروق الشقه 
ماسه ..نعم ما الشقه زي الفل 
ولدتها قومي يا بت انجزي 
ماسه ..اوف حاضر حاضر اخرجي انتي وانا هخد شور وكلم البنات وهاجي 
ولدتها ماشي يا بنتي وخرجت 
قعدت ماسه ورنت مكالمه جماعيه 
رهف ..الو يا ماسه عامله ايه 
ماسه الحمد لله 
رحمه ..ازيكم يا بنات ازيك يا عروسه 
رهف ...رحمه انتي عارفه اني ماسه مغصوبه  علي الخطوبه ده يعني مش عروسه مفهوم  واضافت متقليش يا ماسه انا هحل الموضوع ده 
ماسه ..لا يا رهف متعملش حاجه علشان ممكن ادهم ياذيك بلاش تدخلي ارجوكي انا بعمل كده علشان احمي عائلتي فا ارجوكي متعملش حاجه علشان مش حمل خساره تاني كفايه اللي حصل زمان 
رهف ..خالص يا حبيتي المهم احنا هجهز وهعدي عليكي انا والبت المفجوعه ده 
رحمه ..هو الكلم ده عليه انا ؟؟
رهف... اه 
ماسه بضحك عليهم طيب  وخلصوا شغل نقر ونقير ده انجزو علشان في حملت نظافه الست الوالده عملها 
رحمه.. ايه ده مين انا هروح انا السرير بينادي عليه 
ماسه ..لا يا حلوه انتي وهي يعني انا هاتعك  في الهيصه ده لوحدي يلا انتي وهي ( لازم تستغل صحاب في المواقف ده هههههه 
وقفل البنات ودخلت ماسه تاخد شور وخرجه عند ولدتها ليبدو تجهيزات الشقه __
___________ماسه الادهم 
بقلم ...هند على 
عند ادهم 
صحي من النوم وخد شور وكلم ماسه ولبس بدله 
ونزل الكل متجمع علي السفره قعد وقال صبح الخير 
الكل .. صباح نور 
ادهم ... يا ريت تفضلوا نفسكم علشان انا ريح أخطب انهارده
الكل مصدوم معاده محمود اللي بينظر لابنو بخبث وكانو عارف 
جده سابت المعلقه ..انتي بتقولي ايه يا ادهم 
ادهم ..ايه يا سوسو مش نفسك تفرحي اهو هخطب 
جده ..اه نفسي افرح بيك انتي واخوك بس مش كده 
فجاه تيجي وتقول هخطب انهارده كانك بتعزمني يا ادهم 
محمود بيعدي الوضع .. اهدي يا امي لما نفهم بس وجه كلمة لادهم 
محمود .. ومين ده يا ادهم اللي عوز تخطيها 
ادهم .. وحده اسمها ماسه وهي دكتوره وهنروح انهارده عند اهلها نتقدملها وهخطبها 
اسر ..مش ده اللي اتخنقت معها لما كنا في الاجتماع مع الوفد الامريكي وكانت من كام يوم في الشركه 
ادهم ..اه هي خالص وبليل هاجي اخدكم ونروح عندهم وقام ومشي علي الشغال 
الجده ...هو ايه ده اسمو ايه أن شاء الله
اسر هز كتفه وقال .. معرفش انا ماشي وراي اجتماع ماشي و خرج  اسر  رح الشركه 
اتفضل محمود وسعاد 
سعاد ..انتي كنت تعرف بموضوع ده يا محمود اصل نظراتك وهدوء اللي انتي فيه بياكد انك عارف 
محمود ... مش فكره البنت اللي حكتلك عنها قبل كده 
سعاد ..اه 
محمود ... هي ده اللي ادهم رايح يخطبها 
سعاد ...بس يا محمود ادهم صعب ومش هيسب البنت في حاله 
محمود .. ما تقلقيش البنت قويه وتقدر ترجع ادهم القديم من تاني 
سعاد.. يا رب يا محمود طيب هتعمل ايه 
محمود .. بصي يا ستي و
***************
في مكان آخر 
في كليه تجاره 
هنا...الو ايه يا منه 
منه ...اتاخرتي ليه يا زفته المحاضره هتبتدي 
هنا ... طيب اقفلي انا وراكي  
منه.... قفلت وبصت خلفها ايه يا زفته كل ده 
هنا .... طيب امسكي طيب 
هنا أعطتها كيس لمنه 
منه بتسال ..ايه ده  فتحه الكيس وطلعت الحاجه 
منه بصدمه ...يخربيت دماغك سم 
هنا ...اي خدمه يلا بسرعه قابل ما  ابو لهب يدخل  قبل لنا  ونطرد وذهبوا مسرعين الي ....
بارتي خالص 
سأل البارت ..ايه خطه محمود وايه اللي هيحصل هتعرف كل ده في البارت الجديد باي 
ماسه الادهم
بقلم هند على 
اقتباس صغير 👌 اقتباس من البارت ١٦ 
ونزلو كان ناس كتير وكمان موجوده والإعلاميين عمالين يلتقتو صور لينا كتير و بيوثق الحدث
وسحبني ادهم ودخلنا جو القاعه واتفتحت الباب القاعه كانت عيون كتير متسلطه علينا ما بين الاعجاب وحب وغيره والحقد والكره وناس عماله تصقف وتصفير الشباب اللي بيزيد 
دخلنا ونادو علينا نرقص مع بعض سلو علي الاغنيه
سمعني نبضك ل سلمي رشيد 
سمعني نبضك دفيني بنار حضنك 
ابيك الليله وحدك اليا تكون 
قرب عليا حس النار اللي فيا ابي ايديك بايدي نلف الكون
أنا وش اقول وانت معايا وش اقول انسي هوايا وش اقول انت غلاي 
يا فرحه عمري معاك الوقت بيجري 
وفي لحظه نضرات ماسه الي ادهم لقتو سرحان فيها واتكسفت وبصه الاتجه الأخري وابتسم ادهم علي تصرفها وكملو رقص علي الاغنيه 
يا فرح عمري معاك الوقت يجري من شوفك ليه مدري تدور الروح 
كل شي نسيته معاك عمري بديته نسيت الكون كله معاك لو عمر ثاني غيرك ما احب تاني 
ادهم قرب ماسه وانحنه عليها وقرب من إذن ماسه وقال 
جهزه  للمفاجاه وبصت ماسه و دق قلبها بسرعه من قربوا وخوفها من المفاجاه الذي يتحدث عنها ادهم

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent