رواية فجر الليل الفصل الثامن 8 بقلم جانا مبروك

الصفحة الرئيسية

  رواية فجر الليل الفصل الثامن بقلم جانا مبروك

 رواية فجر الليل الفصل الثامن

ينظر ليل الي الورق الذي بيده بصدمه ثم ينظر إلى فجر
ليل: فجر انتي...
فجر تومئ:امممممم
ليل:طب ازاي
فجر:هحكيلك...
تبدأ فجر في سرد حكايتها
فجر: طبعا ياليل انت متعرفش عني اي حاجه من وانا عندي ست سنين
ليل:امممم عشان انا وقتها سافرت مع ابوي
فجر: في الوجت ده أنا دخلت أولي ابتدائي وكنت شاطره جوى وكان كل المدرسين بيحبوني عشان مبعملش جلج
وفضلت كل سنه انجح واطلع من الاوائل لحد ما خلصت سنه سته وجه ابوي جال 
&فلاش باااااك &
ابو فجر:كفايه عليها علام أكده 
فجر:ليه يا ابوي دانا شاطره جوى والمدرسين كلهم بيحبوني 
ابو فجر:لا كده كفايه انت مش بجيتي بتعرفي تفكي الخط كفايه عليكي
فجر:يابوى بالله عليك يا بوي انا عايزه اكمل علامي انا عايزه ادخل الجامعه
ابو فجر:وه جامعه ليه هي البت اخرتها البيت والجواز جال جامعة جال واياك عايزه تروحي البندر وتباتي هناك بالشهر داني كنت جطمت رجبتك
فجر: يابوي
أبو فجر: الكلام خلص انا جبت اللي عندي
&باااااك &
ليل:ايوه ده اللي انا اعرفه انك اخرك كان سته
فجر: بعد ما ابوي جالي أكده مبجتش عارفه اعمل ايه بس في الاخر استسلمت لوضعي 
وفي يوم جررت اروح ازور اصحابي وزمايلي في المدرسه ورحت وشافني المدير وندهني 
&فلاش باااااك &
المدير: فجر يا فجر تعالي هنا 
فجر:نعم يا حضرة المدير
المدير:ازيك يا فجر عامله ايه
فجر: الحمد لله بخير
المدير:ايه يا فجر من اول السنه ماجتيش ليه 
فجر: وإلله يا حضرة المدير ابوي جالي مفيش علام بعد أكده وجعدني وهنا نزلت دموعها وانا جايه النهارده بس اشوف صحابي 
المدير :طب تعالي معايا على المكتب
ذهبوا الي المكتب 
المدير:اقعدي يا فجر واهدي انا طلبت لك لمون يهدي اعصابك
فجر: شكرا
المدير:قوليلي بقي ابوكي مش عايزك تكملي ليه 
فجر:جالي  أن البت  آخرها دار جوزها ومبتحتجش للعلام في حاجه
المدير:طب وانتي رايك ايه 
فجر:لا انا كنت عايزه اكمل علامي وادخل الجامعه
المدير:طب انا هكلم ابوكي وهخليه يوافق
فجر:لا ونبي ابويا دماغه ناشفه ومش هيرجع في جراره وكمان لو انت كلمته هيعرف اني جيت النهارده من وراه وهيضربني
المدير:طب وانتي جايه من وراه ليه
فجر:ماهو ماكنش هيسيبني اجي
المدير: طيب واللي يخليكي تكملي علامك 
فجر:ياريت بس كيف
المدير:انت عارفه ان احنا هنا ابتدائي وإعدادي وثانوي صح
فجر:صح
المدير:طيب ركزى معايا بقي انا هسلمك كل سنه الكتب بتاعه الدراسه وانتي تذاكرى في البيت من وراهم ومتجيش غير علي الامتحانات بس ايه رايك
فجر: فكره حلوه بس الامتحانات انا هحضرها ازاي
المدير :الكام يوم بتوع الامتحانات بيبقي ساعتين الصبح بس ابقي اطلعي باي حجه
فجر بتوتر:بس
المدير:مبسش خايفه صح بصي اللي يحب العلام ميخافش ها اجيب الكتب ولا ايه 
ابتسمت فجر:ايوه هاتهم
رجعت فجر البيت وهي طايره من السعادة 
&باااااك$
فجر:وبدأت اذاكر كل يوم من وراهم في اوضتي كأني بذاكر لأختي كانت لسه في تالته ابتدائي وايام الامتحانات كان في أيام بيبجي عندي امتحانات في نفس يوم امتحانات شروق اختي وكنت بعمل نفسي رايحه معاها استناها  والايام العاديه كانت شروق تجفل باب الاوضه على أساس اني نائمه ومتفتحهاش غير لما اجي وخلصت الاعدادي وطلعت الأولي على المدرسه كلاتها وفي وجت التكريم المدير استلم الجائزه بدالي عشان مجدرتش احضر
انصت لها ليل وهو ينظر لها بانبهار شديد فتكمل فجر
وفي الثانوي كانت صعبه عليا وشويه وخصوصا ايام الامتحانات كنت كبرت ومش بالساهل أخرج من الدار بس كتر خيرها ام مسعد ساعدتني كتير (ام مسعد الست اللي كانت بتساعدهم في شغل البيت وتعتبر هي اللي مربيه فجر وبتحبها جدا)
 كانت أم مسعد بتستاذن من امي على اساس اني اروح اذاكر  لبتها الساعتين اللي جبل الامتحان وطبعا امي ماكنتش تعرف أن اصلا امتحانات البت دي خلصت من زمان كنت اروح الامتحان وارجع جري علي الدار لحد ما خلصت الثانويه  وجبت 98%فرحت جوي وفي خلال الفتره اللي فاتت اتجدملي عرسان كتير بس كنت برفضهم 
ليل:طب وابوكي
فجر: ابوي ايوه كان متحكم فينا جوي بس عمره ما كان يغصب بت ع الجواز
المهم  بعد ما جبت تجدير الثانوي احترت في موضوع الجامعه 
الله دي هتبجي في القاهره ايوه انا هحضر الامتحانات بس بس كيف لحد ما اخدت قرار وحكيت لخالي ياسين  وانت عارف أنه من بعد ما جه من سفر بره وهو ساكن في مصر ولما حكيتله فرح بيا جوي وحالي أنه هيساعدني وفي الوجت ده عرفت من عمي انك كنت في كليه الهندسه فصممت ادخلها عشان ابجي زيك
وحولت ورجي لخالي ياسين وهو جدملي ف الهندسه واشترالي الكتب وكان بيوصي زميلاتي وياخد منهم المحاضرات ويجيبهالي ووجت الامتحانات كان بيقول لابويا أن بنته من مرته الاجنبيه جات عنده وعايزين اجعد معاها وابويا ماكنش بيمانع لحد ما خلصت الجامعه  ودي كل القصه
ابتسم ليل لها وقال :انا فخور جدا بيكي يا فجر
ابتسمت فجر
ليل:انا عايز اجولك حاجه
فجر:ايه
وقف ليل وقرب من فجر كثير حتي لم يعد يفصل بينهم سوى سنتيمترات
ليل: فجر انا
نظرت له فجر
ليل: بحبك
فجر بصدمه:ايه
ليل: بحبك يا فجر
ابتعدت عنه فجر وعينيها تلمع بالدموع 
فجر: بتحبني دلوج عشان طلعت متعلمه ده ميبجاش اسمه حب 
صدم ليل فالامر ليس كذلك
ليل: فجر الموضوع مش كده انا كنت هقولك  قبل حتي ماعرف كل الكلام ده انا فعلا  بحبك
قاطعته فجر:انا محتاجه وقت ممكن
نظر لها ليل بحزن على ما فعله بها وخرج من الغرفه ونزل لاسفل
فجر بكت كثيرا فهي تعلم أنه يحبها ولكنها أرادت أن تعاقبه علي مافعله بها 
نزل ليل وجلس بالصالون وفكر كثيرا ثم لمعت برأسه فكره فابتسم وذهب الي فجر 
خبط على الباب فتحت فجر
ليل:انت جولتي محتاجه وجت صح تمام انا عندي ليكي عرض حلو
فجر:ايه
ليل:تشتغلي معايا في الشركه
فجر:ايه هشتغل ايه 
ليل:مهندسه تحت التدريب ايه رايك
فجر:وده ليه
ليل:انا طلبت فرصه وانتي طلبتي وجت اهو تشتغلي وتسلي وجتك ونبجي جمب بعض عشان ناخد فرصتنا كويس
فجر: موافجه بس بشرط
ليل:ايه
فجر:انت كنت جايلي ان احنا هنطلق بعد ست شهور صح وفاضل على المده شهرين لو ما جدرتش خلالهم نطلق في الميعاد 
ابتلع ليل غصه مريره في حلقه عندما ذكرت الطلاق وقال: موافق جهزي نفسك هتبداي شغل من بكره
انتهي اليوم وكل منهم يفكر في الاخر
يوم جديد على ابطالنا 
اخذ ليل فجر وذهبوا الي الشركه وعرفهم عليها بأنها زوجته المهندسه فجر وستعمل معهم كمهندسه تحت التدريب 
فمنهم من كان ينظر لهم بحب واعجاب ومنهم من كان ينظر بغيره وحقد شديد 
مر شهر كامل على فجر وليل وهما يعملان فهي كانت تعمل بجد شديد وفي وقت الغداء يخرجون الي أحد المطاعم يتناولون الغداء وبعد انتهاء الشغل يذهبون إلى البيت معا وبعض الاحيان كانوا يخرجون ويتفسحون ولم يخلي هذا الشهر من تودد ليل الي فجر وهي كانت تبتعد عنه في اخر لحظه حتي لا تضعف معه 
واليوم قررت فجر أن تذهب الي مكتب ليل لتعترف له بأنها موافقه أن يبدأ مع بعض من جديد
ذهبت فجر الي مكتب ليل ولم تجد السكرتيره ففتحت باب المكتب بسعادة ولكنها لم تكتمل وصدمت من هذا المنظر الذي رأته فوضعت يدها على فمها تشهق بقوه وخرجت تركض الي خارج الكتب
ليل: فجر استني افهمك
ظلت فجر تركض حتي خرجت خارج الشركه بأكملها وركضت في الشارع وليل ينادي عليها 
ليل: فجر استني انتي فاهمه غلط
التفتت فجر إليه وهي تركض وتبكي وتهز رأسها يمينا ويسارا وفجاه
.....: خلي بالك العربيه حاسب حاسب حااااااااااسب.....
وو......

يتبع الفصل التاسع  اضغط هنا 
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية فجر الليل" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent