رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن 8 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن   بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الثامن 

شهد....ايوه هنا  
زياد... متنزليش ا ستني
شهد....  ليه
زياد....  في شباب برا انتي مش شايفه اصبري ننزل مع بعض
شهد فرحت... حاضر
زياد ركن العربيه ونزل فتح الباب العربيه ومسك ايديه ودخل الكافيه اللي في عيد الميلاد وكل دا وشهد بصالو بحب وفرحانه انه معاها
زياد... هو كل دوله صحبتك تعرفهم.ازاي
شهد....  هي محبوبه وجدعه 
زياد... بس مش ملاحظه انها مش مصاحبه بنات يامه معظم اللي حاضرين صبيان
شهد.... ما تفهمش غلط   هي قطعهم بسمله صحبتها
بسمله.... قلبي  والله كنت هزعل لو ماجتش يا صحبي  
شهد... عيب يسكا دا عيد ميلادك كل سنه.وانتي طيبه ودتها هديتها
بسمله.... وانتي معايا يارب وبصت لي زياد 
بسمله... مين الاخ دا 
شهد.... دا زياد ابن عمتي كان  عايش في اسكندرايه
بسمله..... اها اهلا معاك بسمله 
زياد حس انها مسترجله..... اهلا  تشرفنا كل سنه وانتي طيب  ودها هديه
بسمله....شكرا    واحده كانت بتنادي علي بسمله
بسمله...طب عن اذنكم  
شهد كانت مستغربه انه جاب هديه  لي صحبتها... انت جبت هديه امتا وليه
زياد.... هو ايه ال ليه.دا اصول امال هجي  اعرك 
شهد بصتله وفرحت انه مش عايز يحرجها...  لا انت متعرفاش
زياد.... بس عارفت ان جي عيد ميلاد المهم متيجي نمش  ونتمشا 
شهد.... لسه جاين ومحتفلتش 
زياد...اتعذاري قوللها ان حصل  مشكله لزم تروحي  اي اخترعي اي حاجه يلا
شهد... تمام  وراحت ووقفت معاها وعتذارت  وراحت لي زياد
شهد... يلا زياد  مسك ايديها واطلع وركبو  
شهد من جوها عايزه تسالو  هو  حاسس بنفس اللي هي بتحسي بي لما بتكون قصاده
زياد. من جوها  كان نفسه يتشجع ويقولها انه بيحبها 
شهد...  هتوديني فين
زياد.... حبه نتمشا ولا نقعد في مكان
شهد... انت حبب ايه 
زياد... اللي انتي عايزها  بس مظنش ينفع تمشي ب الفستان دا  فا قعد في مكان احسن
شهد....    موافقه 
زياد... تمام في مكان هنا عجبني اووي   يارب يعجبك
شهد.... ابتسمت 
زياد.... صحيح انا فاهمه صحبتك ليه معظم   صحابها شباب
شهد...  ليه
زياد... هي مسترجله 
شهد ضحكت.... مش اوي بس هي بتكره السهوكه والميصه بتعت البنات وبتحب البنت  تكون قويه كده 
زياد....اممم هي حاجه حلو بس برضو ميمنعش انها تكون عندها انوثه برضو
شهد.... مش فاهمه
زياد... البنت لزم تكون رقيقه  مع حببها اما مع راجل تكون راجل اما لو  مع حببها راجل برضو هتبقا حاجه سخيفه
شهد.... اممم 
زياد.... بس  صحيح انتي حبيتي قبل كده
شهد. كانت من جوها اها انت اول جب وبتمنا تكون من نصيبي.... لا وانت 
زياد.... وصلنا  شهد بصت لقت المكان اللي هي بتحبه
شهد.... ثانيه هو دا المكان اللي عجبك
زياد  اتكسف.... اها هو شكله بسيط بس انا ارتحت في  لو مش عجبك خلاص نشوف مكان تاني
شهد.... لا لا مقصدش اصل دا مكاني مفضل
زياد بفرحه....بجد يعني انتي مبسوطه 
شهد.... جدا يلا ننزل  ياد يلا
ودخلو  وقاعدو شهد... ماردتش علي سوالي
زياد... بصي هو اناعمر ي ما كان  في دماغي  اني احب بس تقريبا كده  حبيت
شهد بلهفه وغيره.... مين الاء
زياد ضحك.... وربنا يا جماعه الاء اختي  انتم ليه كنتم شكين اننا بنحب بعض
شهد.... لا  عادي اصل انتم متعلقين ببعض اووي
زياد...  طب مينفعش نتعلق ببعض زاي اي اخ واخته او كا اصحاب او متربين مع بعض مثلا
شهد ضحكت... ينفع  بس انتم ازاي ا كده عمري ما شوفتها بصراحه اصل الاء بتحس بوجودك بطريقه غريبه
زياد.... الاء دي نعمه من ربنا بصي هو احنا بينا وبين بعض شهور  بس بعتبرها بنتي  انا وهي ماكانش بنتعمل مع حد غير مع بعض ولو حد تدخل ما بنا عشان يوقع  كنا بنتعلق ببعض  اكتر  لاننا فهمين بعض حتي لما حبت انا كنت رفض لان حسيت هيتعبها ومش هيكمل بس لقتها حبته سكت وكنت جمبها دايما عشان  لو حصل حاجه زاي العاده بنسند بعض
شهد....  مكنتش بتغير عليه او حسيت بحب  ناحيتها
زياد... انا كده كده بحبها اماغيرت اخ علي اخته   وكنت بفرح لما اشوفها مبسوط
شهد بحزن واتاكده انه مش ليها.... اومال حبيت مين
زياد.... خايف اقول وتبعد انتي تعرفيها علي فكره
شهد.... نعرفها 
زياد... جدا  
شهد.... مين
زياد....  يمكن 
شهد بلهفه.... يمكن ايه مين دي 
زياد.... يمكن انتي مثلا
شهد بصتله....مين  انا وحيات امك   انا 
زياد بضحك....اه وربنا انتي وعمري ما حبت وانتي اول حب ليا وبتمنا يكون اخر  حب وتكوني من نصيبي  
شهد عيطت... بجد انا ولا انت انا يعني  صعبت عليك  
زياد مسك ايديها بحنيه..... صعبتي عليا  ليه  بتقولي كده ليه  وبعدين اهدي بتعيطي ليه
شهد.... عشان اكيد بان عليا اني بحبك 
زياد.... احلفي 
شهد...ايه دا انت  مكانتش  تعرف 
زياد ضحك...واللهي انتي مجنونه   
شهد اتكسفت.....   احم شكلي وحش اووي  
زياد...  انتي اجمل من اي واحده   شوفتها  
شهد.... طب بس عشان معيطش بجد تاني وميك اب اتبهدل صح
زياد  ضحك.... وربنا انتي مجنونه بجد شهد
شهد.... نعم 
زياد...تتجوزيني
شهد عياط... بس بقا  ما اكيد هوافق بس مش كده مش هستحمل الفرحه دي كلها
زياد....  مش عارف اعملك ايه خلاص اهدي تاكلي ايه
شهد مسحت دمعه بطفوله... ايه حاجه بس  تكون حرشه
زياد بضحك.... الكلمه دي كلمه الاء 
شهد بضحك... اها  
زياد.... حاضر  احلي اكله حشري
عده واليوم  وكان احلي اليوم   ليهم
ـــــــــــــــــــــــــــــ
عاصم.... صباح الخير 
كلهم... صباح النور يا جدو
شاديه... صباح الخير يابابا
نجاة... اقاعد يلا افطار
اياد.... ياجماعه انا عندي خبر حلو ليكم
زياد.... وانا كمان 
نجاة...  طب متقوله  اهو يبقا يفتح نفسنا  علي اكل  وبصت لي الاء
الاء...  في ايه ياعمتو
نجاة...  عشان مش بتاكلي كويس وبقيتي مهمل في الاكل خالص
زياد.... نعم ليه 
الاء....  لا ابدا انا كويسه بجد
عاصم..... لا انا حتي لحظة انك حتي او اعدي بتفضلي تقلبي في الاكل مش بتاكلي
هدير.... صح انبارح ماكلتش  عملتي نفسك اكلتي  
زياد.... دا ليه ان شاء الله
الاء بلعت ريقهاوبصت بخوف من زياد....  بيهزرو
عز..... ايه دا يعني انبارح لما قولتيلي اكلت يامه الصبح وانتي كن انبارح علي ال سندوتش اللي اكلتي معايا دا انتي وقتها بالعافيه لما اكلتي
اياد.... الله ايه دا نفس اللي حصل معايا
زياد فضل بصصلها وسكت...
الاء من جوها دا  انتم لو ناوين تخلو بضربني  علي صبح مش هتعملو كده
الاء... احم انا باكل بس انتم مش بتاخدو بالكم 
زياد....  بصي  انا مش هقولك غير حاجه واحد  لو طبق دا متاكل  قدمي دلوقتي هو ودا (وراح حط طبق تاني)  هتزعلي ومش هزعق و هعمل حاجه بس انتي عارفه 
الاء.... حاضر واعدت تاكل  كلهم بصو بستغراب  
نجاة ضحكت....  ها قول يا زياد انت واياد ايه الخبر الحلو
زياد  .... قول يا اياد انت الاول
اياد.... احم انا قرارت اتجوز 
عاصم..... اخيراااا 
نجاة بفرحه.....بجد ي حبيبي
شاديه....لولولولولولولولولي
هدير وعز وشهد....ايوا بقااا 
الاء  ... الف مبروك ياتر مين وضحكت كلهم فاهمووانها عارفه
عاصم..... شكلك يالمضه عارفه قبلينا
اياد ضحك....   داليدا  
عاصم.... سكرتيرت محمد
اياد.... اها 
شاديه.....  اها مش دي البنت الليعلطول تشكر فيها يا بابا
نجاة..... انا شوفتها مرتين بسم الله ماشاء الله زاي القمر و  تستهل كل خير
عاصم.... انا بعتبرها بنتي والله الف مبروك يا ابني طب ااخد معاد  مع اهلها ولا لسه
اياد.... اخد  طبعا 
عاصم.... علي باركة الله 
كلهم باركو لي اياد
عاصم... وانت يا زيزو  اي الخبر الحلو تاني
زياد وشه احمر وبص لي الاء زاي تشجعو.... اها احم كنت يعني 
الاء بصتله زاي قول  متخافش  .... 
زياد بيفتكر كلام الاء اللي قالته عشان يتشجع....
فلاش باك
زياد دخل يصحي الاء 
زياد....صباح الخير يا اوزعه  انتي صاحيه
الاء...  اها صباح النور.  ايه وشك منور  انت قولتلها
زياد.... اها وحكلها  اللي حصل
الاء اتنططت وحضنته.... الف الف مبروك يا حبيبي بجد فرحتلك من قلبي
زياد...  ربناميحرمنيش منك بس انا خايف
الاء بستغراب.....  ليه  بس
زياد.... هيوافقو بيا  ما انتي عارفه اني مش زايهم 
الاء.... اولان انا اللي اقول كده  مش انت لان انت اللي بتشتغل واخر فتره دي طلعت كميه بالوي في شغل  وطلعتلهم اربتح كتير بالعكس  وبعدين انت حفيدهم  اما انا مجرد بنت اخوها  وعايش معاكم 
زياد.... انتي عبيطه انتي بنتي ولو مكنتيش هنا مكنتش قاتد دقيقه واحده لو تفتكر كنت قايلك هجار شقه لي واحدي   يعني انا عشانك هنا
الاء.... بس انت احسن مني ما علينا  عمته بتحبك جدا طول الوقت اساس بتتكلم عنك هي وخالتو وبابا (عاصم)
زياد.... يعني هيوافقو
الاء.... جدااا  وبالعكس  هيفتخرو بيك وانت مش قليل يا زيزو
زياد.... يارب  يا قلب زيزو
بااااأك
عاصم...  قول يا حبيبي متخافش
نجاة بضحك.... متنطق يبني
زياد..... اناطلب ايد شهد يا جدو
شهد...  كح كح   
كلهم ضحكو
عاصم..... ما انا عارف
شاديه.... طب واللهي كنت بدعي دايما الحمد الله يارب
نجاة... ايوه كده فرحو قلبي 
هدير وعز..... ولعه معاكم
زياد.... يعني موافقين بجد
عاصم.... اكيد يبني انت شاب محترم وكفايه انك طلعلي وشبهي(زياد شبه عاصم  الفرق الطول كبر وملامح بتتغير شويه)
زياد ضحك.... هو انا قمر كده يا جدو 
نجاة ضحكت....   الف مبروك يا  حبايبي
هدير... ياجماعه مش ملاحظين  انا الاء عارفه قبلينا كلنا
الاء ضحكت..... انا ابد ا وبصت لي زياد واياد
اياد... اومال
زياد... طبعا
شهد كانت مكسوفه... 
عز.... اول مره احس انك بنوته وبتتكسف 
شهد.... بس ياض
عز.... ايوه كده شهدراجعت يا جدعان
زياد.... مالكش دعوة بيها
عز..... يادي نيله  هو انت هتسيب الاء هتمسك شهد 
اياد. كان حضن اخته.... الف مبروك يا حببتي 
شهد...الله يبارك فيك 
زياد...مش كفايه  
اياد ضحك... دي اختي يبني  
كلهم ضحكو علي غيرت زياد
كلهم ضحكو
نجاة بصت علي الاء لقتها بتقوم..... كملي اكلك 
الاء تنحت....  ما  انا اكلت طبق اهو
زياد بتحذير....  الاء راحت اعدت  وبتبرطم وفضلت تاكل
عز همس لي زياد...   هو انت هتعمل ايه  عشان كده  ترجع 
زياد....  هي عارفه
اياد ضحك علي الاء....  من الاول طيب يبنتي
الاء... محدش يكلمني انتم السبب وفضلت تاكل ومبصتش لحد  
زياد فضل يضحك بس مبينش  ليه  وبعد ما الاء اكلت.قامت متكلمتش مع حد وطلعت اوضتها 
عاصم...  انتم كلكم واخدين اجازه ولا ايه
  عز... انا  معنديش حاجه نهارده
هدير.   ولا انا
اياد..   اها عندي  جتماع مهم النهارده
شهد...  انا عندي سكشن
زياد... انا معنديش حاجه  تعالي اوصلك
عز.... يا حونين
زياد....بس ياض
عاصم...  تمام استناني يا اياد اجي معاك
اياد..   تمام
شاديه...  طب والبنت اللي طلعت زعلانه دي مش ههتصلحوها
نجاةبضحك... الكل فتن عليها  اطلعو رضوها  
شاديه... بسرعه يلا قبل وانتم كلكم موجودين  كده
كلهم بصو لي بعض وطلعو يخبطو
الاء فتحت لقتهم كلهم قصاده...  ايه   دا في ايه
زياد..... ما انتي لو بتاكلي مكنتش قلبت وشي
الاء...تمام حاجه تانيه
عزضحك... حتي وانتي عصبيه موزه
الاء...  انت متتكلمش معايا نهائي
هدير.... طب وانا
الاء.... كلكم
اياد...  اخس حتي انا
الاء...  
شهد.... انا لا اكيد
الاء....   خلصتو يلا اتفضلو كل واحد يروح لي حالو
زياد...  مسك خدها انتي  اوزعه زعلان مني
الاء زقته...  اوعي 
عز  حضنها من ضهرها...  قلبي يا ناس متعصب وشكله    
الاء مكنتش عارف تبعدو... اووع انت مكتفني
شهد فضلت تزعزغ فيها  الاء بقت تضحك وتصوت 
الاء... بس  اعااا  مش بحب كده  اياد.خليهم يبطلو
اياد بعدهم عنها...
زياد بصلها......  اشمعنا طلبتي من اياد
الاء بزعيق وعصبيه...  عشان انت  بتستغل اني بحبك وبتسند عليك تقوم معقبني وانت عارف اني بطني بتوجعني لماباكل يامه  عموما كل اللي اكلته رجعتو بسبب 
زياد بزعيق وعصبيه... وبرضو عارفه انك بتتعبي لما ما تاكليش وسبب ترجيعك يا حلو انك ماكلنيش بقالك فتره 
  كلهم كان وقفين  يضحكو علي شكلهم 
الاء....  تمام  
زياد.... براحتك  ازعلي بس افتكري انك انتي اللي غلطانه
الاء.... زياد كلمه دي بتعصبني  ايه براحتك دي
زياد... يعني اعملي اللي يريحك
الاء....بلاش كلمه دي بتعصبني 
زياد.....  خلاص  ماليش في
الاء....برضو بطل اسلوبك المستفز دا 
زياد.... عايزه  ايه يعني ياستي مش هدخل في حاجه بعد كده
الاء.... والله انت شايف كده صح 
زياد.... يوووه عايز ايه طيب
الاء  .... خلاص مش عايزه اي حاجه منك ومتتعملش معايا  اووع بقا كده
زياد.... انتي رايح فين  
الاء... ميخصكش بقا 
زياد.... ايه ميخصكش دي انتي هبله ابت
الاء.....  مش انت قولت مش هتدخل خلاص اعمل ب كلامك بقا واوع
زياد.....ورب  الكعبه يا الاء هرزعك قلم علي وشك يعدلك 
الاء   وعنيها مدمعه...... انت عايز كمان تمد ايدك 
زياد... انتي اللي حب كده اتعدلي
الاء...  انا  معدوله   علي فكره ونزلت راسها عشان ميبنش انها هتعيط
زياد حسه انه زودها... هتعيطي ليه انا ممدتش ايدي
الاء... عشان انت بتزعق  
زياد حضنها....  ما انتي كمان زعقتي
الاء.... عشان  انت قلبت وشك  عليا
زياد... خلاص حقكك عليه وباس راسها  خلاص بقا   خاليكي احسن مني
الاء..  مافيش حد احسن منك 
كلهم ضحكو بصوت عالي
اياد.... وربنا مجانين
شهد....  توم وجري انتم الاتنين 
عز... لا وقولت البت شخصيه  كتك نيله من كلمه  اتصلحت
هدير بضحك...  ربنا يجعلكم دايما سند بعض
كلهم اعدو يهزرو وبعدهاوكل واحد راح لي شغلو 
وعز والاء وهدير مع بعض 
  ـــــــــــــ
تسريع الاحداث اياد اتقدم هو واهلو لي داليدا وقراءو فاتحه بس  قالو مش هيعملو حاجه ال لما محمد يجي  ويحددو الخطوبه وان خطوبت زياد وشهد مع اياد وداليدا
وزياد وشهد  اتعلقو ببعض  جدا وبقت شهد والاء عن.زياد زاي بعض  
وداليدا هي واياد علطول مع بعض واياد غرتو بتزيدعليها
والاء بتحاول تقنع هدير بالجواز   وتشيل فكرت رفضاه  للعرسان
وعز اتعلق ب الاء  واسرارو دايما معاها  اوبمعنا اصحا الاء كلهم اتعلقو بيها
وعدتت اايام  
ــــــــــــــــــــــ
نجاة.... شاديه فبن الاء
شاديه.... نزلت تتمشا بعد ما كله نزل  اللي راح كليه واللي راح شغلو
نجاة...  مقالتليش يعني
شاديه.... قالتلي اقولك ونسيت
نجاة... طيب  انا  هفتح التليفزيون  وانتي عمليلي قهوة 
شاديه.... حاضر
ــــــــــــــ
الاء كانت  بتتمشا  وبصه في الارض وخبطت في  وقعت عليها وعلي  قهوة.
الاء بصت علي هدومها... عاااا اسفه  قبل ماترفع راسها
الشخص... انتي حمار   ايه القرف  دا وسبها ومش لسه بترفع راسها عشان ترد عليه لقته  ادها ضهرو.  وكان شخص  طويل جدا بالنسبالها خافت تشتمو قصاده 
الشخص....شويه بهايم
الاء وطت وجبت طوبه وحدفتو....  انت اللي حمار  و جريت
جت في دماغو  جامد شبه كانت راسو هتتفتح....اهاااا يبنت  ال ولسه بيبص وراه لقها اختفت
الشخص..   يا بنت الك*لب
الاء فضلت تجري وتضحك ووقفت لما حست انها خلاص مش هتقدر تاخد نفسها.... اهااا منك الله يابعيد   وبتبص حوليها لقت انها بعدت عن البيت 
الاء....يا ختاااي  هرجع كل دا 
ــــــــــــــــــــــ
عز... الو ايه يا لولي  مش بتردي ليه
الاء... معلش كنت بجري.
عز..ليه
الاء.... حكتلو 
عز بضحك....يبنتي انتي  مفكيش زقه افرض كان مسكك
الاء... مش عارفه بس ربنا ستر
عز... انتي فين طيب
الاء... اهو مشي    خاليك معايا لحد ما اوصل
عز....حاضر.صحيح شوفتي   جت بنت نهارد المستشفي  عايز اقولك 
الاء.....  عايز اقولك انت ارحم شويه يبني 
عز.... اسمعي  بس 
الاء... قول 
عز....  عايز اقولك وشها يقطع الخميره من البيت وعماله تزعق 
الاء....  اللهي تطلع من نصيبك عشان تتلم
عز... تفي من بقوك يا شيخه
الاء بضحك... كانت بتزعق ليه
عز.... قال ايه  كانت سيبه مفاتيح ومش لقيها
الاء..... اوع لتكون بتعمل كه عشان توصل للمدير  زاي ما بيعملو في الفلام  وتشوفك بما امك مدير وتتجوزك بقا
عز..... اي يابت الخفه يا ظريفه اتلمي 
الاء....  من بعد ما عندكم
وفضلو يتكلمو لحد ما وصلت 
الاء...  اقفل بقا وصلت
عز...واطيه سلام
الاء بضحك... طلعلك سلام
شااديه... جيتي ايه اللي اخرك كده 
نجاة... وكنتي  بتكلمي مين
الاء.... عز    يا عمتو شوفتو دا حصل حته موقف يا خالتو هتسخسخي من ضحك
شاد يه... ايه يا قلب خالتو
نجاة...   اكيد مصيبه
الاء ضحكت ...  كانت بس ربنا ستر   وحكتلهم  
شاديه... ينهار الحمد الله ان ربنا ستر
نجاة بضحك..... انتي مصيبه
الاء.... دا انا غلبانه يا عمتو   الاء لقتهم بصين وراها  انتم بصين  علي ايه وبصت  ورها
االاء....


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الثامن 8 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent