Ads by Google X

رواية المتعجرف والعنيدة الفصل التاسع 9 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل التاسع   بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  التاسع 

نجاة بضحك..... انتي مصيبه
الاء.... دا انا غلبانه يا عمتو   الاء لقتهم بصين وراها  انتم بصين  علي ايه وبصت  ورها
االاء.... لقت شخص  طول بعرض فضلت  ترفع راسها وتبص عليه  
الاء خافت لما شفته  كانت  بين عليه الغضب وعنيه  كلها شر... ايه دا مين دا 
محمد.....  هوانتي بقا يا زباله اللي  حدفتيني بالطوب 
نجاة...  ينهار اسود
شاديه...  كنتي طيبه يا الاء يابنتي
الاء بلعت رقها وبتفتكر  هئتووفعلا....   ايه لا مش انا
محمد....  اها والقهوة اللي علي هدومك دي
شاديه....  خلاص يا محمد مش مشكله عادي ما حبه الا بعد عدوه
الاء.... ايه دا هو دا محمد بس مش شبه اللي في صور خالص 
محمد....  محبه مين احب خدمه  اطلعي برا انتي مرفوضه
الاء اتعصبت....  خدمه مين يا طويل ياهبل انت  يلا    وبعدين يوم ما اشتغل هشتغل عند واحد زايك 
محمد مسكها من  هدومها.... انتي زاي تتجرائي وتتكلمي معايا كده 
الاء  خافت بس مبينتش....  وانتي مين يعني مش بني ادم  زاي زايك  ولا عفريت   عشان اخاف منك ولو عفريت  هقول عوذ بالله من شيطان رجيم هتتحرق   
شاديه ضحكت... خلاص بقا 
نجاة.... سبها عيب كده يا محمد
الاء.... اوع  بقا كتك الارف  وانت شبه الحيطه كده
محمد..  مسكها من شعرها حدودك  متتعدش تاني  وبص لي شاديه ونجاة. والبنت  الك*لب دي تطلع برا حالا
نجاة..... انت اتجننت سبها 
الاء اول ما سمعت شتم ولدها ضربته تحت الحزم..... ك*لب  لما يجرك يازباله
محمد نزل لي مستوه طولها وساب شعرها من الوجع.... وبصلها بغل
الاء بقوع ايديها  وضربتو علي ضهرو  جامد بس ما اتاثرش
نجاة وشاديه بصو لي بعض وخافو من رد فعل محمد
الاء....اياك تمد ايدك عليا  تاني 
شاديه جريت وقفت قدمها عشان ميمدش ايدو ..... خلاص بقا   
محمد قام و ناوي علي كل شر.وبيتكلم وبيجز علي اسنانه...  اوعي من قدمي
نجاة...  انتي يا ولد في ايه مش محترم وجودي للدرجه دي بنت اخويا  هتعيش معانا  هنا واياك تمد ايدك عليها تاني انت فاهم
   اياد جه وسمع صوت جدتو عالي
اياد...  السلام عليكم في ايه  وشاف محمد  من جوها اممم فااهمه  وبص علي الاء لقه هدومه وشعرها متبهدلين
اياد... الاء مين عمل كده 
الاء رغم انها كانت مبينا انها  متاذتش قدم محمد بس كانت هتموت وتعيط....
الاء..... دا واحد مشفش تربيه
محمد.... وربنا لو سبوني عليكي هعرفك انتي ايه
الاء....  انت انسان مش محترم انك تمد ايدك علي بنت دي مش رجوله
اياد....بس بس  اهدو في ايه يا محمد  دي بنت اخو تيتا يعني مننا عيب كد
محمد...  هو في ايه كله عيب عيب  وبص لي الاء بقرف وشر  وطلع 
نجاة...  انا اسفه يابنتي حقكك عليا 
شاديه.... واللهي ما عارفه   اقولك ايه متنزعلش هو طيب والله بس عصبي
الاء كانت بتحاول متعيطتش  ....
اياد.... خلاص سبوها تعالي وجي يطلع فوق 
الاء بخوف ... لا لا دا فوق 
اياد...  انتي معاكي سوسن في ايه اطلعي  
الاء....  لا لا انا همشي 
نجاة... نعم  تمشي فين
اياد... انتي عبيطه 
الاء.... انا  كده كده  عارفه ان ماليش مكان بنكم   انا عايش اساس عاله عليكم  ومش بصرف ولا بعمل اي حاجه   وباذن الله هردلكم كل حاجه  ومش عايزه اعمل مشاكل وكتر خيركم لحد كده   وانا اسفه يا عمتو  بجد  اني ضربته بس هو غلط في بابا    
نجاة.... ايه الهبل دا انتي بتقولي ايه وايه عاله علينا دي انتي  بنت اخويا  اللي عمرو ما سبني في ديقه انتي عارفه اساس مين ساعدنا  اننا نوصل لي اللي احنا في دا ابوكي او مسبناش  لما مكاناش لقين ناكل   يعني عمري ما هعرف ارد الجميل وبعدين بنت اخويا يعني بنتي  وانتي لوومشيتي انا كمان همشي معاكي 
شاديه....  سيبك منه يابنتي وبعدين محمد معاناةكلنا كده هو مشكله انه عصيبي بس طيب والله  هوويمكن عشان الموقف اللي حصل بس لكن يروق كده وهيجي يكلمك
الاء..   استحاله اتعامل مع واحد شتم ابويا  وعيطت
اياد اتعصب  وخدها في حضنه.... اهدي طيب وتعالي 
الاء بخوف وزقته وفتكرت بصت محمد  ... لا مش هطلع
اياد.... متخفيش انا معاكي ياستي 
محمد كان نزل  متكلمش وبصلها بشمزاز وهبت باب القصر
اياد...  اهو مشي نطلع بقا
شاديه....  عشان خاطري 
نجاة.....  يلا يا بنتي عشان خاطري ولا انا ماليش خاطر
اياد..... باس خلاص  انا عرفت ال حل وشالها  
الاء... نزلني
اياد....  بس،بت وطلع   اوضتها ونزلها
اياد.... بصي  كده   خدي دوش وصرحي شعرك البحبو دا  والبس   وننزل انا وانتي نتمشا ونشتم محمد 
الاء ابتسمت...   دا بني ادم مشافش تربيه ولا عرف معنها  وانا همشي مش هقعدهنا 
اياد ضحك....   حقكك علياوهتقعدي وبطلي كلام دا ويلا عقبال ما انا كمان اغير
الاء.....  ما انا مش هقعد هنا الا بشرط 
اياد.... انتي تؤمري  
الاء.....    تعملي قفل علي الباب الاوضه بتعتي
اياد بصلها بستغراب... قفل بتتكلمي جد
الاء..... اها اصل انا حلمت ان واحد ضخم  دخل اوضي وكان ناوي يموتني  وبعدا قبلت  محمد دا   هيئتو بصراحه   
اياد... عشان كده كنتي خايفه تطلعي
الاء..... اها 
اياد...  حاضر  بس عموما هو محمد مش للدرجه    بصي خدي شاور وانا هبقا احكيلك واحنا ماشين
الاء.... حاضر   بس هو ممكن يجي دلوقتي
اياد.... لا  تلاقي راح الشغل 
الاء.... تمام وانا لو صوت تيجي علطول اشطا
اياد ضحك...  متخافيش 
ــــــــــــــــــــــــ
في شركه 
محمد... حد سال عليا 
داليدا بصتله وستغربت انه جه فجاءه....
محمد.... ايه شوفتي عغريت
داليدا... ها  لا اصل حضرتك ما قولتش انك جي 
محمد بزعيق...  معلش هبقا استاذنك بعد كده   هو في ايه  
داليدا....  مقصدش 
محمد....  كلمي عمار يجيلي حالان   وبعتي  قهوة  عقبال ما يجي
داليدا....حاضر
داليدا كلمتو  ودخلت القوه لي وكلمت اياد 
ااياد.... الو يا ياروحي 
داليدا...  هو زفت دا جه امتا
اياد  ضحك... عيب يا داليدا دا قريبي
داليدا....يا شيخ دا دخل ومتعصب اووي   
اياد.... حقكك عليا   لووتسمعي كلامي   وتترزعي في البيت
داليدا....  اها عند ام تيتي لا يابابا لزقالك هنا
اياد.... براحتك المهم  كنتي عايزه ايه
داليدا... مافيش كنت عايزه اشتمو بس.خايفه اتكلم مع حد من ال هنا يوصلو 
اياد...  وربنا مجنونه  طيب بصي انا هقفل عشان  هخرج الاء شويه  
داليدا..    الله يعنها هتشوفه  النهارده
اياد .... شافته وكانت نتسيب البيت بسببهو
داليدا...  ينهار  ابيض ازاي  وهتروح فين  اوع تسبها بص هاتها عندي  ما انت عارف ان ماليش اخوات 
اياد... ايه يامه حيلك حيلك انا  مش هسبها اساسا وتيتا استحاله تسبها  انا همشيه وفاهمه تتجانب ازاي المشكله مش فيها المشكله في زياد 
داليدا...  ماله زياد
اياد.... هبقا افاهمك بعدين
داليدا.... طيب طمني  علي الاء وانا هكلمها وفاهم مالها
اياد.... لا عشان متضايقش هي لو حكتلك بقا تمام
داليدا... شكله الموضوع كبير فاهمة تمام  باي
اياد....باي وراح لي الاء 
اياد  وهوبيخبط عليها صوتت
اياد فتح....في ايه
الاء....  فكرتك هو وطلع يضربني زاي ما ضربته
اياد....ضربتي
الاء....اها وحكتله.فضل يضحك
اياد.... ومش عايزه يتعصب  دا انتي عملتي اللي محدش يقدر يعملو
الاء.... ليه يعني  دا انا بس لو مكنتش قصيره كنت قوفتو عند حدو
اياد....  كل دا ومعملتيش حاجه  يلا طيب عشان نلحق نرجع بدري
الاء....يلا
ــــــــــــــــــ
عمار..... وربنا ما عندك ريحت الدم   احنا لسه رجعين  تقوم جيبني ليه انا عايز انام
محمد....  بقولك ايه انا مش طيق نفسي
عمار.... ولا انا طيقك اساسا خير 
محمد.... تعال نبداء نشتغل في ملف دا ونبداء من بكره
عمار.... نعم نبداء ايه يعنيه  انت بتهزر لا انت بتستهبل  
محمد...  في ايه متظبط
عمار....  اشتغل ايه ياعم بقولك عايز انام وبعدين انت متعصب ليه ما كنت سيبك زاي الفل
محمد....بنت ال*كلب    
عمار...  ايه  مش فاهم
محمد حكالو كل اللي حصل 
عمار بضحك....    يعني الاول وقعت القهوة ووكمان ضربتك 
محمد.... انت بتضحك
عمار...... مافيش راجل. قدر عليك.ما بالك بنت تعملها
محمد.... وربنا لا اخليها تندم علي اليوم دا
عمار...   هي تقربلك ايه 
محمد...  الاشكال الزباله دي ميشرفنيش اني اقول من اهلي 
عمار.... عيب يبني  تيتا نجاة تزعل 
محمد.... اسكت خالص انا لو مش تيتا وربنا  كنت ما سبتها دقيقه واحده 
عمار بصلو وضحك.... ضربتك
محمد و حدفو بالملف....
ـــــــــــــــــــــــــ
اياد.... تعالي يا ستي نقعد هنا 
الاء....  انت اشمعنا علطول تجبني هنا 
اياد....يمكن عشان  بحبه
الاء....يمكن برضو  
اياد.... تحبي تشربي ايه بقا
الاء.... قهوة او شاي بالبن
اياد... انتي اكلتي
الاء... اها  واللهي
اياد...   انتي حلفتي
الاء.... اها واللهي
اياد....  يبقا نشرب قهوة   راح  وطلب  القهوة
الاء...   اشطا  احكيلي بقا
اياد... احكي ايه 
الاء...   علي ابو طويله دا 
اياد بضحك.... حاضر بصي ياستي  محمد دا  يبقا ابو صاحب جدو جدا 
الاء.... كان مصاحب حما يعني 
اياد.. لا كان صاحبه فعلا وحب عمته زينب 
الاء...  ايه دا بس انا اعار ف انا اتجوزت واحد كان هما رفضينو  وخلفت ولد وتوفه وبعدها تجوزت  عمو اشرف النتن دا
اياد ضحك.... ايوه  ما هو  دا يبقا عمو الدمنهوري  ولد محمد
الاء.... لا ثانيه هو ازاي صاحبو وزاي كانو رافضين  
اياد... ما لو حضرتك تسكتي هحكيلك 
الاء.... تمام اتفضل  
اياد.... عمو دمنهوري دا كان من سن جدو تقريبا. او اكبر منه  3سنين او اقل المهم ومكانش لي اي اهل  واعتبر جدو عاصم  هو  اهلو وصاحبه وكل حاجه  وعم دمنهوري  كان غني  ولي اراضي وحاجات يامه من ابو وامه الله يرحمهم  وجدو وقتها ابتداء مشروع  فا قالو انا وانت نشترك ونعمل مع بعض 
واشتغلو مع بعض  وبقو هما الاتنين اصحاب الشركات دي كلها  
الاء... اها وبعدين
اياد....   طبعا في الاوقات دي كانت عمتو زينب  بيقوله  شكلها اكبر من سنها  
الاء....  فعلا اللي يشوف طنط زينب  يقول هي كبير مش طنط شاديه
اياد ضحك...  ما علينا المهم وطنط زينب كانت حبه عمو دمنهوري عشان  بيجيب هاديه يامه وعيله صغيره اي حاجه تفرحها
الاء....  اها 
اياد...  فا حبها هو كمان ولب ايدها من جدو وطبعا جدو اتكسف منه وقال هيجيب الرفض من بنته   وطبعا  عمتو زينب رفضت انها ترفضو 
الاء..  ...  وطلبت هي كمان الجواز
اياد....  بالظبط  فا جدو كان رفض وتيتا وهي اللي كانت موافقه   وجدو مكانش بيحب يغصب حد علي حاجه وقالها هتندمي   وكلمها كتير بس مافيش فايده راح  وافقه  وكل دا مكانش يعرفو عمو دمنهوري 
الاء..... اها  عشان ميزعلش  عمو دمنهوري
اياد.... بالظبط فا جوزهالو وهو شهاده  علي كلامهم كان معايشها احسن عيشه ومش مخاليها تتمنا حاجه من كتر ما هو بيحبها  وهي نفسها حبته جدا من كتر ما بيعملها كويس وفرح جدا لما جاب محمد  طبعا
الاء.... الله يرحمه  وبعدين 
اياد...  بس وهو وجدو  اشترو القصر دا وقالو يعيشو كلهم معا بعض  والغريبه بقا رغم حبه دا  كتب كل حاجه لي محمد ب اسمه 
الاء....افندم ازاي
اياد... هو عمل كده  وبيقول في اخر ايامو  قالها متزعليش اني كتبت كل حاجه ب اسم ابننا انتي اكيد هتتجوزي وهتعيشي حياتك  ومش عايز ابني يعيش  وهو مالوش حق 
الاء...  كان سابها بقسمة العدل
اياد....  عمته بيقوله كلمه توديها وكلمه تجبها  وكان عارف ممكن تتجوز وجوزها يضحك عليها وياخد حق ابنه 
الاء...  لا واللهي طنط زينب غلبانه
اياد.... ما دا اللي يثبت انه كتب  كله ب اسم محمد المهم بعدها مافيش كتير ومات 
الاء..  وبعدين
اياد....بس عمتو زينب مافيش سنتين وتجوزت بعدها  ومحمد كرها بسبب بعد موت ابو  تتجوز وكمان تسيبه بقا شايف انها محبتش ابو ولا حبت محمد  وانها مش كويسه ومتنفعش ام  وازاي تتجوز  ولما عرف انها كمان خلفت زياد كرها اكتر  وكره كل البنا"ت
الاء.... بس بالعكس هي كانت بتقولي ليها ابن تاني ودايما بتدعيلو وبتتمنا اليوم اللي تشوفه
اياد....هو رافض انه يشوفها ومره افتكرها  ان شوفته كرشها بس كنا صغيرين 
الاء....ينهار اسود يكرش امه
اياد.... اها واللهي  دي كانت قدمي محدش حكالي 
الاء.... عشان كده طنط زينب دايما حزينا
اياد....ولما  تيتا حولت تحنن قلبه علي عمتو زينب  رفض وعاندو بيزيد عن الاول  
الاء.... اها هو قد ايه 
اياد....تقريبن 30 
الاء.... احيه دا كده لو شاف زياد هيرفض وجوده 
اياد.... مش عارف بس قبل ما  تيجي كنا وجدو كلمو ان اخو هيعيش معانا ومش عايز اي كلام  ولا مشاكل  مهما حثل اخوك ودا حفادينا والكلام دا 
الاء...   يعني كان عارف ان زياد هيعيش معاكم
اياد...بالظبط بس زياد كان مفاهم تيتا انه هيعيش لواحدو وتيتا   اخدتك حجه
الاء..  حجه ازاي
اياد.... شافتك متعلق بي ورفضه تسيبي  فا قالته عشانك وهي في نفس الوقت عشانك انتي كمان تفضلي
الاء.... اهاااا بتحلق علينا
اياد ضحك.... يعني ايه 
الاء... زاي ما عملت كده بالظبط 
اياد....بس واللهي فعلا انا مش هوافق اسيبك انتي بجد خاليتي البيت كله  بقا  في روح وتغير خالص بقينا كلنا نضحك ونهزر حتي زياد  عرفنا  جدع وطيب  
الاء... ايه دا ثانيه واحده هو محمد يبقا اخو زياد كده
اياد..  وحيات امك انتي لسه واخده بالك
الاء.....  احيه دا ازاي  انا لسه واخد بالي طب دا علي كلامك زياد عكس محمد 
اياد...خالص     زياد حاجه ومحمد حاجه تانيه
الاء.... ازاي 
اياد....ونعمه ما اعرف 
الاء..... طب انا حلتها انا وزياد نسيب البيت ما دام  كده 
اياد.... لا طبعا
الاء... انا وزياد موقفنا وحش  مالناش مكان اساس
اياد... هنرجع للكلام   اللي مالوش لزمه يبنتي انتي   مافيش ماشيان من البيت
الاء... افاهمني دلوقتي يعتبر نص  القصر بتاع محمد  وشركات  برضو   يعني اكيدمحمد  هيكرشنا يبقا نجبها من ناحيتنا احسن
اياد.... لا لو علي زياد جدو   كان عامل احتياطاتو حطو في فرع  اللي يخص جدو  والقصر دي  بتاعنا كلنا     
الاء.... ازاي بتاعكم 
اياد... عم دمنهوري كان كاتب بس نص القصر لي مراتو اللي هي عمتو زينب ودي ال حاجه الواحيد اللي كتبهالها   المهم فا جدو اول ما اتجوزت اشترا من زينب وادها حقه فلوس  وكتب باقي القصر لي تيتا  
الاء.... وليه عمل كده 
اياد.... عشان  وقتهاعمتو  زينب طلبت منه كده   وحصلت مشكله  كبيره  بس وحط فلوس  في بنك ليها  ومعرفوش حد  بس وعمتو فضلت تسحب لحد ما جوزها   اخد كله  
الاء....  وعمو عاصم  عمل ايه 
اياد... جدو كان عارف دا هيحصل
الاء....ازاي محدش يعرف وانت عارف  كله دا 
اياد... جدو حكالي كله دا  عشان محدش يطالبنا بحاجه او يحصل حاجه ابقا انا معايا اثباتات 
الاء....  دا انتم  حكاياتكم  حكايه
اياد....شوفتي   بقا  هتسبينا ليه مع الوحش.دا
الاء.....  يا نونوس  دا انا  دلوقتي خوفت وحد صعب عليه امو انا هيعمل فيا ايه 
اياد....  ولا حاجه  يابنتي هو طيب وجدع بس عصبي  
الاء... وبيكره البنات   يعني انا   ايه دا هو صحيح بيكره كده شهد و هدير
اياد... لا طبعا بيحبهم جدا  واكيد لو اتعمل معاكي هيحبك 
الاء...  لا لا شكرا
اياد....  بلاش بس اوعديني  تفضلي  علي اقل   ياستي تحنني قلبهم 
الاء.... احنن  قلب مين 
اياد....  محمد  و زياد
الاء.....  مش عارفه وربنا
اياد....   خاليكي  وانتي قدها وربنا  
الاء....  ماشي
ــــــــــــــــــــــ
عز...السلام عليكووووو
شهد.....مسا مسا ياللي هنا
نجاة...وعليكم السلام 
شاديه...  هتاكلو ولا تستانو اخواتكم
عز... في ايه مالكم
زياد.... السلام عليكم
كلهم..... وعليكم السلام ورحمه الله وباركاته
زياد...   اومال فين الاء واياد
نجاة....  اياد اخدها عشان يقنعها تفضل
زياد.... حصل ايه
شاديه بصت لي نجاة.... ليه قولتي كده
عز..... هو في ايه
نجاة.


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent