رواية المتعجرف والعنيدة الفصل السادس 6 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل السادس  بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل السادس

الاء..  ينفع اطلب منكم طلب
كلهم... اكيد
الاء..... هاتو حضن كده جمعي كلهم ضحكو وحضنوها
اياد كان قريب من داليدا بصلها بحب وهي برضو 
شهد لحظة ان  اياد بيحبها
شهد.همست لي الاء.... بت بت مش تحسي  ان داليدا واياد  في ما بنهم حاجه
الا بهمس....  هششش هفهمك بعدين
عز....  القصيرين بيتوشوش تحت بيقوله ايه 
شهد....  مش هرد الاء ردي
الاء....   ولا انا دا ميتردش عليه دا يتعمل معا كده ووطت وجبت طوب من الارض وحدفته بيها  اتلم
عز فضل  يضحك ويجري.... يا مجنونه  
شهد بتحدف معاها.... احسن 
اياد وداليدا فضلو يضحكو عليهم...
اياد.... بذمتك  دا شكل دكتور جرح ودي دكتورة عيون  ودي من كليه تجاره مفروض تكون محاسبه
داليدا....  بس  دمهم زاي العسل  ربنا يحفظهم 
اياد... طب وانا
داليدا بتوتر... انت ايه
اياد.... ولا حاجه
داليدا... احم طيب يلا عشان نلحقعم
اياد... حاضر
ـــــــــــــــــ
زياد....  بس يا جدو دا الملف بس شكك في حاجات يامه غلط في حسابات بتتلعب فيا
عاصم.... ازاي 
زياد.... يعني دا ملف بيقول انكم  مكلفين اخر مشروع ب 2 مليون ونص ولسه مكتملش  وملف اللي انا عملته يبول.انه لو  2 مليون ويكون اكتمل 
عاصم.... ازاي  كده ا يبقا  دي تبقا سرقه ومين اللي يعملها
زياد.... معرفش  هو مين اللي ماسك الحسابات 
عاصم.... شريف بس دا ابن صاحبي واستحاله يسرقنا
زياد.... الله اعلم ويمكن فعلا مش هو  حد تاني ويلبسهالو
عاصم.... ازاي
زياد... مثلا انا رجعتهم زايي زاي شريف  وفي بياخدهم يسلمهم  عشان يتسجلهم صح
عاصم.....اها  صح
زياد.... يمكن هو او السكرتير بتاعو
عاصم..... دا لو فعلا ال كلام دا مش هسكت
زياد....  الاول متعرفش حد  ونكشفو انا هعمل الملف.بطريقه  معينه وهديها لي شريف وبعدها ناخدو لقينا لعبه في الحسابات يبقا هو    لو مش هو  هنعملكده برضو مع السكرتيره واللي بيسجلهم ونعرف مين فيهم
عاصم.... بجد يا بني مش عارف اقولك ايه ربنا يحفظك  تمام هنعملك  كده امتا
زياد...  هعمل دلوقتي مع شريف وبكره نشوف هيحصل ايه
عاصم... تمام ربنا معاك زشكرا يا ابني
زياد...علي ايه يا جدو دا شغلي 
عاصم... طيب يلا  روح  اعمل اللي قولت عليه ولما تخلص تعال عشان نروح سو
زياد...  لا انا هقعد شويه عشان  بحاول اخلص شغل  عشان بكره  ورايا مشوار
عاصم  ابتسم...  اها تمام ربنا يقويك     انت زايو في حاجات
زياد.... زاي مين
عاصم.... اخوك  يبحي يخلص شغلو اول ب اول 
زياد ابتسم بحزن.... مظنش اننا زاي بعض 
عاصم.... انتم اخوات اكيد فيكم حاجات من بعض
زياد...  الله اعلم بعد اذنك
عاصم... اتفضل.  عاصم مع نفسه  ربناويهديكم ويصلح ما بنكم يارب
ــــــــــــــــ
  اياد  راح يوصل داليدا 
عز اخد شهد والاء وراوحو
عز كان حاطت ايده علي كتف الاء ودخلين القصر. وشهد قدمهم
عز....  بت ايه رايك ناخد دش ونطلع علي المطبخ نعمل اي حاجه جديده
الاء.... اشطا بس انت بكره هتاهدي المستشفي صح
عز.... اها باذن الله 
الاء... ربنا ميحرمنيش منك يارب
نجاة..... المصبتنين بيتوشوشه في ايه
الاء... انا برضو ي عمته
عز... ليه كده يا تيتا  دا انا غلبان
شاديه..... انت دا انت سوسه
الاء..... شكلك وحش اوي
عز ضربها بالقفا.... بس بت
شهد.... اوبا دا ضربك
الاء بصتله وسكتت....
عز... ايه دا مافيش رد فعل
الاء.... لا اليوم كان طويل  وانا تعبت 
نجاةبضحك...مش مطمنه  ليكي 
شاديه.... ولا انا
عزبضحك... اي حركة غدر انتي اللي هتزعلي
شهد بضحك... اتلهي مش هتعرف دي الاء
الاء بضحك... في ايه يا جماعه متخفش يسطا احنا اخوات برضو
نجاة... امال فين اياد
شهد... راح يوصل داليدا
شاديه.... انتم صح ازاي مع بعض
شهد... حكتلهم
نجاة... اها ربنا يحفظكم يا حبايبي
شاديه....طيب  كويس لسه جدكم  واصل يلا اطلعو خد شاور ونزله اكون حطلكم تاكلو 
كلهم.... حاضر
شهد... زياد جه
نجاة.... لا لسه 
شهد من جوها تلاقي بيخلص عشان يجي معايا بكره. وفرحت..... تمام 
عزهمس لي الاء... بت احناهنختارع بس انا قولت كده عشان متزعقش
الاء... عارفه
عز....طب يلا بينا
اياد دخل.... السلام عليكم
كلهم.... وعليكم السلام
شاديه.... يلأ يا حبيبي انت كمان اطلع خد شاور  زاي اخواتك عقبال ما احضر االاكل
اياد.... حاضر  صحيح يا الاء عايزك بعد العشا
الاء.... حاضر
كلهم نزلو وتعشو  معاد عز والاء عملو نفسهم بياكلو بس مااكلوش  وستنو انهم كلهم يطلعو
ــــــــــــــ
عز... اتسحب يلا يبنتي
الاء... جيه اهو بس سمع صوت حد برا
عز.... ازاي
الاء.... سمع صوت حد في رسبشن 
عز.... مظنش تلاقي زياد  تعالي نشوف
الاء.... يمكن  يلا  وطلعو ولقه زياد  فعلا
عز بيتكلم بصوت مش مسموع..... انت جيت
زياد بصله ب استغراب.... في ايه
الاء بصوت منخفض.... واطي صوتك يبني وشدته للمطبخ
زياد  .... في ايه 
عز.... عايزين نختارع  اكل بس لو امي عرفت هتشلوحنا 
زياد..... ربنا يهديكم طب ايه انا هموت من الجوع
الاء...   استنو نفكر ونعمل ايه  اطلع انت بس غير تعال نكون عملنا بس متحسسش حد انك جيت
زياد ضحك عليهم...  حاضر 
الاء وعز بهدلو الدنيا وفضلو  يختارعو حاجات.عقبال ما زياد ينزل  الاء وعز كانو وقفين قدم البتجاز بيبصو  علي الاكل في فرن  
عز... من رايك هتطلع ايه
الاء..  تلبك معوي  زاي الفل
عز... احبك وانت متفاءل
الاء... حبيبي يا ابو صحاب
عز.... حبك حب محبك حب حبيبي
لقو حد من ضهرهم ايه 
الاء... عااا ومسك في عز
عز  حضنها.... ايا يا عم مش كده البنت   اتخضت
اياد.. في ايه يعني وبعدين  ما انا قيل لي الاء عوزها
زياد دخل...ايه دا اياد كمان 
 اياد... ايه دا انت جيت امتا
زياد. لسه من ساعه كده 
 عز والاء. سبهم ورجعو بصو  للي في فرن 
عز.... من رايك كده كفايه ولا نسبها
الاء.... مش عارفه انت شايف ايه
اياد وزياد بصو لي بعض....   وضحكو   زياد همس لي اياد... الاء  بتعمل حاجات غريبه بس بتطلع تحفه
 اياد بهمس... ربك يستر 
 عز... ايه كفايه
الاء.... بص انا حسه ان هي بقت تمام  
عز... شطا 
  اياد شم رايحه.... الله  راحتها حلو
عز والاء..  احنا اللي عملنها
زياد....بسرعه عشان جهان جدا
 حطو اكلو كلهم
اياد... بجد تحفه تسلم ايدك ي لولي
عز... طب وانا
اياد....  اتلهي تلقيك اعده تستهبل
الاء.... لا واللهي بس لما شتمتو عمل
اياد بضحك.... شوفت انا عارفك
عز...  بي عملت
زياد....  بس بس المهم تسلم ايديكم انا هطلع انام مش قدر
كلهم تصبح علي خير
عز... وانا كمان   تصبحو علي خير متنسيش بكره يا الولي هتيجي معايا
الاء..  حاضر هصحا بدري  اشطا
عز...  اشطا 
الاء بصت لي اياد..  نعم يا ابو طويله
اياد...  احم تعالي نتمشا في الجنينه طيب 
الاء...اشطا يلا
  ودلعو اعدو في جنينه
اياد...  بصراحه كده انا اكتشفت مش بحب داليدا
الاء بصدمه..... ايه ليه  دي جميله اووي وشخصيتها حلو حرام ليه كده 
اياد.... اصبري بس في ايه اهدي
الاء...    قول بس عموما انا بجد مش معاك في انك تسبها
اياد...  و انا قولتلها عشان اسبها انتي عبيطه 
الاء بعصبيه ... مش قصدي بس ليه وربنا جميله انا حبتها اووي  من.مره بس شوفتها ازتي كده حرام عليك  انت مش عارف هي هتتوجع قد ايه لما تكون لي غيرها   انت عارف هي هتحس ب ايه  انا هقولك لان جربتها هتحس انك تايه  هتحس انها مكسوره وانها مش مرغوب فيها وانها شخصيه  مش  تتحب وتحس كل لحظه بكسر لانها متعلق بيك  دي سابت العلم كله وفضلت جمبك وشتغلت معاك ليه كده علي فكر انت هتحب يمكن غيرها بس هتوجعك زاي ما انت وجعتها  وانا مش مسمحك لانها تستهال انك تكون معاخا بس لا انت متستهلش ومتكلمنيش انا كمان  وجيه تقوم   اياد مسك ايديها 
اياد...  اياااااااااه يامه اصبري  انتي  قرارتي اني هبطل تحبها وحكمتي اني وجعتها و  وكمان طلعتيني  شخصيه زباله اهدي انا كنت هقولك  مش بحبها انا روحي فيها   
 الاء بفرح وطنطتت....بجد.وجضنته  ربنا يحفظكم  بجد
اياد ضحك... وربنا مجنونه مش من شويه مش عايزه تكلميني
الاء ضربته في كتفه.... ما انت وجعت قلبي  البنت يعني بتحبك
اياد.... مين 
الاء تنحت ومن جوها ينهار اسود احيه  فضحكت البنت....
اياد... انتي  عرفتي ازاي لا وثانيه هي اشتغلت معايا عشان تكون جمبي
الاء....هااا لا لا انا بخمن انها كده   
اياد....الاااااء
الاء  فضلت بصله ومش عارفه تقول ايه..... نعم
اياد.... قولي الحقيقه  علي فكره احنا اها مش متربين مع بعض ب س من ساعات ما جيتي مسبتكيش يعني  حفظتك قولي 
الاء بتوتر...  مش هينفع 
ايادد.. وعد مش هقولها
الاء.... وعد 
اياد...وعد قولي بقا
الاء... بص هي بتحبك  بجد  اوع تسبها 
اياد...  بجد 
الاء... اها كن ساعات ما قاعد معاها مبطلتش كلام عنك 
اياد... قالت ايه
الاء....  مش فاكر
اياد رفع حاجبه اليمين... الاااء  قولي
الاء ضحكت... وغالوتك عندي بجد مش فاكره بس كلام انك جدع وشهم وطيب وعارفك مش بتاع بنت بس من كتر حبها فيك  خايفه واحده تضحك عليك وتاخدك منها فاشتغلت معاك
اياد...  طب واللهي كنت حاسس بس ازاي دي بارده مش بيبان عليها 
الاء... زايك زايها خايفه  تخسرك
 ايادد....   دا انا اللي هموت لو راحت مني
الاء...  يمحنو طيب ما تتقدم يبني
اياد.... طب والله ما مكسر ليكي كلمه بكره هعترفلها بحبي وهاخد معاد منها وتقدم
الاء مسكت خدو  .... كميل ياناس اخويا كميل  جدع
اياد.  اوعي ايدك تقيله
الاء....   علي فكر كل متتقل كل ما تعرف اني بحبك
اياددد.... لا يختي حبيني من بعد لي بعيد
الاء. ضحكت....  اخس عليك
اياد.... يلا ننام ياختي
الاء...  يلا وابقا احكيلي اللي هيحصل
اياد... حاضر
 كل واحد راح علي اوضه
ـــــــــــــــــــــــ
  تاني يوم كلهنم قاعدين بيفطارو.
شاديه...  مين الحيوان اللي دخل المطبخ انبارح وسابو بشكل المقرف دا
الاء وعز واياد  وزياد بصو لي بعض....
حزين وشايل الهم ليه؟ أنت لو عرفت العوض اللي هيجيلك مش هتزعل أبدا علىٰ اللي راح منك، نصيبك مش هيجيلك ناقص، لإن اللي هيجيلك من ربنا هينسيك أي حاجة مكنش ليك فيها نصيب قبل كده..
إفتح القرآن هتلاقي سيدنا يوسف بيقول "لا تبتئس"  وسيدنا محمد "لا تحزن"
متقلقش وإتطمن، خلي أملك في اللي خلقك كبير، هيجبر بخاطرك جير ينسيك كل مؤلم وعسير


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  السادس 6 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent