رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الخامس 5 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الخامس  بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الخامس 

عزيز.... ايه طيب نقوم
اياد...احم   يلا نبداء
بعد ما خلصو الاجتماعه 
ابراهيم.... مقولتليش برضو انتي منين
الاء...  هو حضرتك  شغل دماغك ليه
ابراهيم...  لا عادي حبب اتعرف عليكي بما اننا شركا
الاء....  شركا في ايه لمو اخذه ا انا مش شريكت حد  
اياد وقف يضحك  هو وداليدا...
ابراهيم بصلها بستغراب....  في ايه انتي اتعصبتي كده ليه
الاء....   ولا حاجه  بعد اذنك وسبته ومشيت وقفه  عزيز
عزيز...  مالك ابراهيم ضايقك
الاء.... الله مطولك ياروح   افندم 
عزيز....في ايه واحدي الله ونزل لي مستوه طولها  انتي قصيره كده ليه
الاء بصتله با لامباله ومن جوها وربنا لو مش الشركه واخاف ابوظلهم الشغل كنت غلط في الجا*بك عيل تنح
عزيز....بتبصلي كده ليه
الاء.... يعني انت طويل ليه معلش اي سوال اللي ملوش لزمه دا
عزيز ضحك علي طريقتها.... انتي تعرفي انا مين 
الاء... لا ومش عايزه اعرف لان اكيد مش هشوفك تاني 
عزيز.. طيب ما نتعرف ونشوف بعض
الاء.... لا اله الا الله بقولك ايه مش عملت اجتماعك وخلصت شغلك اتكل علي الله وشوف رزقك  وبعد اذنك كده وسبته   فضل يضحك وراح لي اياد
عزيز.... كانت فين دي
اياد... اتلم يا عزيز انا ساكت لانها قيمه بالواجب 
عزيز.... بجد والله قد اي  شكلهاصغنن
اياد...صغنن امممم لا هي23   
عزيز....احلف دي 23  انا فكرتها اقل من كده 
ايادد.... روح شركتك علي رايها اتكل علي الله
عزيز....  ماشي يا عم   بس بالله عليك بلغها اني اتشرفت بمعرفتها
اياد... بمعرفت مين  دي سبتك ومشيت
عزيز...احم شكر وضحك ومشي
داليدا....  اتمشي
اياد.. اها  
داليدا... تمام 
اياد.... انتي اتعصبتي ليه لما شوفتي الاء  الصبح
داليدا بصتله وتوتر...ايه  لا اصل يعني.ايه دا الاء راحت فين هروح لتوه
اياد....امممم
ـــــــــــــــــــــــ
عز.... الو عمال ارن عليكي ايه خلصتي
شهد....اها  بس دكتور كان بيشرح اللي فاتني  
عز.... طب كويس   مزعقش يعني
شهد...  اكيد بس شرح ليا  عشان بص في كشف لقها اول مره وبجيب دراجات عاليه 
عز....متتنفخش اووي كده
شهد.... ياعم اتنفخ اي انا منفوخه خلقه انت فين
عز.... تحت نزلت قولت يمكن تكوني نزلتي
شهد...  انت مش قولت اجيلك علي المكتب
عز....بت انتي غبيه انا قولت ايه من شويه قولت يمكن تكوني نزلتي
شهد.... اها اها تمام متشتمش يا مهزق انا نزله اهو
عز.... ورب جزمه فقلتي 
شهد حطت ايدها تلي كتفه... ايه يبني  انا اهو بتكلم نفسك
عز....اوعي كده عيله رخمه اركبي
شهد... طلعلك بقولك متيجي نتمشا شويه
عز....لا شهد عشان خاطري لو ليا غالوه عندك طب وحيات  ما بتقول تتجوز بنت شبه الاء
عز....اهااا هو دي في زايها دي موزه وبصلها مش جعفر
شهد بضحك.... انت بجد  حبتها
عز بضحك....مش هنكر كنت معجب بيها ولما طلعت اختي اضايقت بس فكرت فيها يمكن اختي احسن عشان ممكن مكاناش اتفقنا لان ساعات انا وهي بنتخنق 
شهد... اها اخر مره اتخنقتو علي ريمود  وضحكت بس ايه هي اللي اخدته بس غريبه انت مش بتستسلم
عز.... لقيت عنيها بدمع بس بتقوح مش عايزه تعيط وشكله كده بيبقا  عايز يتاكل اكل  كده بحسها بنتي صغيره اللي لسه اساس مجبتهاش  فيها برائيه مشوفتهاش في اي حد 
شهد....  بصراحه هي طيبه اووي  بس احلي حاجه انها لسعه زاي 
عز....   وانتي برضو طيبه بس عليكي لسان عوذ بالله
شهد.... طيب وغالوتي عندك انا والاء نخرج 
عز.... حاضر يا اخرت صبري
شهد مسك خدو... ابن عمته جدع ياناس 
عز....اوعي ايدك تقيله
ـــــــــــــــــــ
داليدا....ايه يبنتي  مشيتي  ليه
الاء..   دي عالم ملازقه وانا عزدي مراره واحده
اياد ضحك... طب يلا عشان  عملك مفجاءه
الاء بفرحه...ايه
اياد.... هي مفجاءه   بس اشطا هخرجك
الاء  .... احلف
اياد... والله
الاء جريت ليه وحضنته  وداليدا اضايقت بس حاولت متبينش 
الاء  كان قصدها عشان تقول لي اياد من غير ما تاخد بالها  وهمست لي اياد هات داليدا معانا  
اياد همس لي الاء... سوسه  وضحك
اياد... تعالي معانا يا داليدا
داليدا... لا مره تاني
الاء.... نعم لا يلا عشان خاطري يا اما كده هديكي حق القهوه
داليدا....بس
الاء واياد في صوت واحد.... ما بسش  يلا
وهما في العربيه
اياد... تحبه تروحو فين
الاء... انا عايزها سندوتشات ونقعد عند ال وسكتت
اياد...ايه  سكتي ليه
الاء.... نسيت اننا في قاهره كنت هقولك نقعد عند البحر  خلاص نروح اي مكان عندكم مول هنا زاي عندنا
اياد ضحك.... اها عندنا
داليدا.... انتم مكانتوش بتخرجوها ولا ايه
اياد.... لاهي مكانتش بترضا  تخرج غير مع زياد ومواخرن حنت علينا
الاء ضحكت... مش حكايه كده بس زياد اكتر من اخ هو يعتبر اللي مربيني وعارف كل حاجه  الاء افتكرت اهلها وسكتت عشان متعيطش
داليدا...سكتي ليه
اياد حسه انها افتكرت اهلها وبص لي داليدا انها تغير موضوع.... صحيح كنتي زاي القمر النهارد وانتي بتدينا رايك  شكلك.كنتي شاطره كمان في كليه
الاء...شكرا
داليدا.... اممم  طيب انتي بتحبي سندوتشات ايه انا برجر 
الاء....  وانا
اياد.... اشطا نجيب  ايه رائيكم ناكله كمان في الامول
الاء وداليدا.... الله ياريت وبصو لي بعض وضحكو
اياد.. اشطا
وراحو المكان وشترو الاكل واعدو  ياكلو
ــــــــــــــــــــ
عز....بقالك ساعه عماله ترجعيني  وتدخلي من محل دا لي دا وانا جعوت
شهد.... اصبر بس
عز.... طيب ما اخديش هدير ولا الاء معاكي ليه  انا ماليش طولت بال للحاجات دي
شهد.... عشان خاطري طول بالك  اي رايك في دا 
عز.... دا ايه يامه ومسك الدريس دا مالو ضهر 
شهد.... عادي عيد ميلاد بقا وكده
عز.... حد قالك ان معاكي اري"ل  متتظبطي
شهد.... يوووه خلاص
عز.... بقولك ايه تعالي ناكل ونرجع ندور اشطا عشان انتي شكلك هتطولي 
شهد... اشطا
ـــــــــــــــ
نجاة....  عارف يا شاديه رغم ان كبرت وعجزت بس  وجود الاء معانا بيحسسني اني لسه مكبرتش يمكن عشان بالقي  بتسالني زايك وانتي صغيره كنتي كل شويه تيجي تساليني
شاديه...   فعلا  بحسك لما بتيجي تسالك  بشوف في عينك فرحه
نجاة....    كله كوم وهي  وزياد كوم لما ينزعلو من بعض ولا عز  دا عيل  وضحكت
شاديه....مش دا ابني بس معرفتش اربي   عمال يعكس البت في رايحه والجيه ويقولي ربنا يسامحك  كان زماني مرتبط
نجاة بضحك... ربنا يحفظهم بس كلام بني وبينك  مش تحسي زياد وشهد ليقين علي بعض
شاديه...  انا برضو بقول كده ربنا يجعلهم من نصيب بعض 
نجاة..... يارب صحيح متعرفيش محمد هينزل امتا مكلمنيش بقالو يومين
شاديه...  بعت رساله  انه كويس وقدمه شهر بكتير وينزل
نجاة.... اوعي تعرفي ان زياد هنا
شاديه.... لا طبعا ميعرفش حتي الاء
نجاة...  لا الاء مافيهاش مشكله  المشكله زياد  
شاديه...  مع انه زياد شاب بسم ماشاء الله   زاي الفل وجدع وطيب 
نجاة....  اها والله  بيصعب عليه اب معفن  وام مش لقيهالها كلام ظلمته وظلمت نفسها
شاديه..   اعزوريها يا امي هي برضو خايفه تطلق وعارفه ان محمد رفضها
نجاة... ربنا  يهدي يارب  ويسترها  لما يجي
شاديه....يارب
ـــــــــــــــــــــــــ
الاء.... ايه دا مش ده  اخويا
اياد بص علي مكان اللي بتشاور عليه...  اها دا
داليدا...   انتي ليكي اخ
الاء...  اها عز و زياد وياسي وسكتت 
اياد حسه بيها..... الاء    تعالي نناديهم
الاء ابتسمت بحزن.... اها 
داليدا وهمست لي اياد...  انا بهبب الدنيا صح
اياد....   حاولي متساليش اي حاجه عن  اهلها 
داليدا....  حاضر انا اسفه 
اياد.... عادي 
من ناحيه التانيه عز هو وشهد ماشين
عز... مش دي الاء 
شهد...اها واياد معاها وفي بنت متهيلي دي شكلها داليدا.
عز... مين داليدا دي
شهد....يبني بنت صحبته 
عز....اها  افتكرتها   وراحو ليهم  
شهد... بتعملو ايه هنا
عز. لحظ ان الاء زعلانه.... ايه دا القمر والمز بتاعي مالو
شهد....  اها يعم  بتتاعكس انا لسه شتمني
الاء ضحكت. عز... ايوه كده  الدنيا نورت 
شهد..... ازايك يا داليدا 
داليدا.... الحمد الله وانتي 
شهد....  اهو تمام
عز... ازايك عامله ايه
داليدا... الحمد الله وحضرتك
عز... بعد حضرتك دي انا زاي الفل
اياد.... اتلم
عز... عوذ بالله بيطلعو امتا
كلهم ضحكو علي اياد وعز
شهد...  صحيح بما انكم هنا  احنا ناكل مع بعض وتيجو معايا اشتري فستان عشان عيد ميلاد صحبتي
الاء...  احنا لسه واكلين
عز...  لا انا كده شبعت مادام القلبي اكل
الاء.....وربنا انا اختك اتلم  
عز....  اهاا متفكرنيش 
الاء ضحكت وتخنت صوتها كا راجل .... لا  يا عز دي الحقيقيه يا ابني  ولزم نتقبلها
عز.....يااااااا سخريت القدر  
ضحكو عليهم
شهد....طب انا جعانه ايه
اياد....تعالو كلو وبعدها نشوف انتي عايزه ايه وبالمره البنات تشوف لو محتاجين حاجه..
راحو اكلو و وشهد اشترت الدريس  واداليدا جبت هي كمان  والاء مجبتش حاجه اياد لحظ انها مش بدور  ولا بتبص علي اي حاجه
اياد... وانتي يا لولي لو حاجه عجبتك شوري عليها بس
الاء  كانت محروجه لان معاهاش....لا  الحمد الله
اياد مسك ايديها واخدها علي جم.... انتي مبصتيش علي حاجه اساسا ليه
الاء ابتسمت بكسوف...  لا مش محتاجه الحمد الله
اياد.... هو مش انا اخوكي
الاء.... اها طبعا بس انا  فعلا مش قطعها
اياد.... الاخت  مسؤله من اخوها وانتي اختي انا والجزمه اللي هناك دا وشاور علي عز
الاء ضحكت..... 
اياد.... وحيات الضحك الحلو دي تختاري اللي يعجبك ان شالله المول كله دا لو بتعتبريني اخوكي فعلا 
الاء... بس دا غالين  جدا وحرام 
اياد....انتي  عبيطه مالكيش في والغالي يرخص ليكي يا جميل يلا  ولا اختار انا ودبسك في هدوم  تطلع وحشه
الاء ضحكت.... حاضر  اياد لعب في شعرها ايو كده بنوتي شاطره يلا 
وراحو اختارو  وكلهم عجبهم زوقها  شهد... الله يا الاء دا تحفه  
داليدا...  جامد بصراحه  لو مكنتش اشتريت كنت جبت  زايو
شهد... وانا والله بس خلاص
الاء...  بجد عجبكم
عز...   بس بجد عشان ممكن اتبرا من امي ويبقا كده مش اخوكي
الاء...   وربنا ما هرد عليك
اياد...  زاي القمر يا قلب اخوكي
الاء...  ربنا ميحرمنيش منك ياررب
واشترو ومشين 
الاء...  بقولكم ايه متيجو نتمشا  شويه بدل العربيات دي
عز....  انا موافق
والبنات...  اها ياريت
اياد...   يعني انا اللي هقول لا  تمام يلا
وهما ماشين. عز بيغني....   انسانيه مش معني انه اهتم بيا روحو فيا 
الاء..  الله  انت عارفها دي بعشقها اوووي  
عز....   بجد  وانا كمان
اياد.... ليه كده يا الاء دا صوته وحش هيفضل يكرفنا ويغنيها
شهد....  كنت لسه هقولها
داليدا. والاء  ضحكو...  
عز...  عدوين النجاح  متخدوش في بالكم
الاء بضحك...   اها طبعا
داليدا... لا انا بحب اغنية بتعت اصاله  لويقول هفضل حاجه زاي كده مش عارفه اسمها
الاء غتنها....آه من عيناه ده أنا والله ما حب القلب سواه
الاء...  قصدك دي  كلهم بصولها ان بدهشه وانبهار بصوتها
شهد.... الله  صوتك حلو.
عز واياد... جدا
داليدا... غنيها عشان خاطري
الاء ضحكت  وبكسوف...  لا لا
اياد وعز وشهد وداليدا...  غني   
داليدا... يلا عشان خاطري
شهد... متبقيش رخمه يلا
الاء  ضحكت...تمام بس محدش يبصلي   عشان متكسفش
كلهم... حاضر
الاء... آه من عيناه ده أنا والله ما حب القلب سواه آه لو من قلبه يقول لي إن أنا حفضل على طول وياه وبقول لو أطول أنا لحظة معاه ده أنا أسيب الدنيا وأعيش وياه وإن جاني هواه في يوم قال لي أنساه ده أنا أموت والله آه آه آه
الاء بصتلهم  انهم يغنه معاها 
كلهم....حبيبي لو يجيني مرة لاقيني في عيونه دايبة كده والله
يجيني لو يجيني مرة لاقيني في عيونه دايبة كده والله
آه من عيناه ده أنا والله ما حب القلب سواه
آه لو من قلبه يقول لي إن أنا حفضل على طول وياه
الاء.... وبريء ورقيق والطيبة دي فيه والعمر الجاي أنا هعيشه ليه والقلب شاريه مهما يبيع فيه ولا ليّ مكان غير حضن عينيه وبموت فيه موت طول ما أنا وياه ما هو معنى الحب لقيته معاه وإزاي أنساه وإزاي ينسى
وأنا ليّ معاه حكايات في هواه
  عز صفر.... يا لولي يا جامد 
داليدا....   بجد تحفه
شهد...  ماشاء الله
اياد...   قلبي صوتك حلو
الاء...   تشكرات  تشكرات  وضحكت و بصت عليهم وشايفهم بيحبوها ومن جوها نظرتهم نفس نظرات امها واباباها 
الاء..  ينفع اطلب منكم طلب
كلهم... اكيد
الاء هاتو حضن كده جمعي كلهم ضحكو وحضنوها
اياد كان قريب من داليدا بصلها بحب وهي برضو 
شهد لحظة ان  اياد بيحبها
شهد.....
بيعوض لدرجة تخليك تقول ياريت القدر كان أصعب عشان أستحق الخير اللي أنا فيه .. ف صبـرًا ي صغير ف لك وقت مخصص فقط لفرحتك، فقط لك.
فأبشر..


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الخامس 5 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent