Ads by Google X

رواية كان حبا الفصل الرابع والخمسون 54

الصفحة الرئيسية

         رواية كان حبا الفصل الرابع والخمسون 54

رواية كان حبا الفصل الرابع والخمسون 54

التفت اليها ماجدة هي تنفخ بغيظ إطلعي ياتالين على أوضتك وحفظي على جوزك وبيتك 
ياسين ميش هيرجع في كلمته 
وقفت 
سلوى; بلاش تتحدني يا ماجدة راجعي نفسك لحد هنا وكفاية وإنت ياتالين خذي نصيحتي بعين اعتبار تنهد الجوازة دي غلط من اساسها منير كان عنده حق 
رجعي نفسك وبلاش تستمري في طريق الغلط اللي انت ماشي فيه 
وصعدت 
في يغت عمر 
كان قد جهز عشاء رمنسي تحت ضوء الشموع وضع الملاعق وإنتظر بشوق صعود حوريته على أحرمن الجمر نظر في ساعته بملل فلقد أطالت البقاء ام هو مستعجل لوشفتيه بقيت عامل زي العيل المراهق ياعمر
 إجمد شويه كده بنت عثمان لم يكمل جملته ابتلع ماتبقى منها مع
ابتلع ريقه هويرها تخرج من ذالك الباب بتلك الهالة المهلكة التي لم يتصورها حتي في افضل أحلامه رمش بعيونه عدة مرات هويتسم ببلاهة ظلت واقفة تنتظر تقدمه نحوها كأي جنتل  مان يمد يده لها ليساعدها لصعود زمت شفتيها وهي تتمتم ماله ده الظاهر الفستان ماعجبوش 
ميش اختياره 
ركدنحوها بعد أن إستفاق ليأخذ يدها مقبلا بشغف حتى اخجلها وأربكها 
اعذرني همس بصوت مليؤ بالعاطفة 
اذ وقفت امام حسنك صامتا
فصمت في حرم الجمال جمال
كلماتنا في الحب 
تقتل  حبنا      ان الحروف تموت حين تقال 
نظر فيها بعيون تفيض عشقا سحبها برفق نحوى تلك الطاولة هويشبك أصابع بأصابعها وكأنه لايصدق إنها أمامهوبين يديه  هتف بصوت متهدرج وأنفاسا متصاعدةمن فرط العاطفةالتي إجتاحته أنا لماشوفت الفستان كنت متأكد إنه حيكون تحفة لماتلبسيه بس الحقيقة فوق كل اي تصور فوق الجمال نفسه والله ميش لاقي كلمة توصفك قبلا جبينها قبلة طويلة بشفاه محترقة وضع جبهته على خاصتها بعشقك نسرين  
ميش عارف من إمتى بس متأكد إنه لجوى موجود قبل مشوفك ويمكن قبل منتولد حاسس اني قبلتك في زمن غير الزمن ومكان غير المكان 
يمكن روحي وروحك تقبل 
همست بحب بعذوبة 
روحي وروحك حبيب من قبل الزمن ده والله والله 
اغمض عينه هويسحق شفته كفاية ياقلبي 
هتفت بتضمر مفتعل يعني صوتي وحش خطفها في ضمة قوية حد العنف أنا اللي هبقى وحش ومجنون رسمي كنت فين يانسرين كنت فين ضمته 
طول عمري موجود قلبك اللي كان غافل 
ضمها أكثر صحي من غفلته ياقلب عمر
نفسه ماتبعديش عنه طرفت عين 
انا ماليش غيرك يانسرين أنا مصدقت لقيتك 
طول عمري نفسي في حضن يحنين يضمني في قلب يحتويني نفسي في حب حب كبير اوي يانسرين  هز كياني كله يقتلعني من وحدتي 
أخرجهارغما عنه من حضنه هويأخذ بيدها تعالي أنا عملك  عشي رمنسي على شرف تشريفك يغتي المتواضع ياسمو الاميرة اجلسها ودفع الكرسي هويصب لها الاكل بمحبة وسعادة ده طبق تعلمت من تيته 
تحدثت وهي تنظر من حولها عمرهوإحنا هنا لوحدنا 
جلس مبتسما بمشاكسة لا
شهقت بصدمة 
سيني كده انت ايه 
نظر فيها هويضحك  مالك ياروحي إهدي وهي تحاول ان تقف  إهدي إحنا لوحدنا مافيش غير النجوم بتبص علينا حتي الاسماك والحيتان أكيد نايمة اطمني 
زمت شفتيها وهي تعدل في خصلات شعرها 
عمر؛ شعرك جميل أوي يا نسرين 
نسرين؛ بخجلا مرسي 
عمربجد ليق عليكي نظر فيها وكأنه يرها لاول مرة 
ملامحك رقيقة وجميلة زي منظر ربيعي هادي وجميل صعب يتوصف يقعد الواحد يتفرج فيه من غير مايشبع منه يفضل يجذبك نحيته لحد ماتلاقي نفسك غرقان فيه وعشقه 
نظر في عيونها 
 ميش لاقي كلام أوصفك بيه مهما  قولت 
 الكلمات مستحيل تنصفك دول عيونك وحدهم حكاية محتاجة الف والف كتاب يتكتب فيهم 
بعثرتها كلماته وجعلتها تجلس على أحد الغيوم
القطنية 
همس بخبث مابتكوليش ليه ياقلب عمر 
هه بأكلو والله 
ابتسم بوله لوميش عاجبك 
قاطعته 
لا حلوى إنت اللي ميش بتأكول 
ضحك بصخب أنا أصلي بكول من طبقي الخاص 
توردت خدودوها وارتجفت يديها هي تتلعثم طب دوق الحتة دي من إيدي هي تقدم الشوكة من فمه بحياء 
إبتسم على خجلها هويأكل
بس نفسي تبقي من إيدك 
نظرت فيه ثم وضعت الشوكة 
هي تقطع اللحم بأصابعها قطعة صغيرة 
لوماجدة هانم تشوفني تنتحر 
إبتسم وهمس ميش هفتن عليكي ده سربنا 
أطعمته هويتلذذ الله الله امممم كده تسلم ايديكي ياقلبي وضعت القطعة الثانية في فمه ليذهب عقله 
هتفت بحنان ؛ عمر 
عمر؛أمر ي شبيك لبيكي عمر بين ايديكي 
ابتسمت هوياسين ناوي يعمل إيه قبل أصابعها واحد تلوى الاخر
ربنا يكون في عونه عارف انك قلقانة عليه حاسس بيكي ياروحي 
بس ميش غلط نفرح شوية 
نسرين؛ بإحراج حاس نفسي انانية جاي افرح ونبسط هو بيتعذب كدطلعت ماعنديش إحساس 
ميش 
عايزة اعكنن عليك ياعمر ولا افسد فرحتك بس اعذرني ده اخوي الوحيد فيه حتة جوى بتتقطع عليه ميش عارفة تنهدت انت اكيد ميش مضطر 
قبلا كفها بتقولي إيه ياسين اخوي أنا كمان زي ماهوأخوكي 
قبل بطن يدها انا جبتك هنا عشان اعصابك ترتاح وبعدك عن جوى المشحون المليان  حزن 
ياسين انسان وعي وبيخاف ربنا وأكيد هيلقي حل لمشكلة حل يرضيكي كل الاطراف 
ياسين عمره ماياظلم حد 
انت إطمني بس 
ميش غلط انك تفرحي شوية انت كداميش أنانية ولا ماندعنديكش  الاحساس ياحبيبتي 
بلاش تبص كده لنفسك 
بلاش الطاقة والافكار السلبية 
هتأثر عليكي 
وياسين حيفرح لما ليقيكي سعيدة أخذ يدها وقبلها من حقك تفرحي ياروحي ده حيفرح ياسن مايزعلوش 
طب ليه تأذي العيون الجميلة دي بدموع
 ابتسمت رغم الدموع أنا بحبك اوي يا عمر بحبك أكثر من روحي وعمري ماحبيت ولا ححب غيرك أوعى تجرحني ياعمر لوحسيت في يوم إن مشاعرك بقت بعيد عني قولي ماتسبنيش اعيش مخدوعة سحب يدها ووضعها على موضع قلبه طول مافيه روح بيدق اوعدك ميش هيدق لغيرك 
اوعدك يانسرين انيه تحرم عليا كل ستات الدنيا من بعدك 
تنهدت ميش عايزة وعد يحرمك من حاجة ولا احرم عليك نعمة ربنا اباح لك أنا عايزة بس يبقالي حتة في قلبك حتة أسكن فيها وتكون لي  خاصة بي انا وبس 
انا ميش طماعة اوي 
عمر هويجذبها لتجلس في حضنه عايزك تطمعي وتبقي أنانية معي وفي حبي 
لاعاوزك متوحشة بلاش تسيبي مكان لغيرك أمحي اللي قبلك وتسماحين لحدغيرك يقرب مني 
أنا بحبك بجد يانسرين بحبك بجنون والله عمري ماحسيت كدا
عنديحي 
هايدي بدلع رحت فين حديبقى جنبه حبيبه ويسرح بعيد كد 
مالك ياحبيبي ميش مبسوط معايا 
هزراسه نافيا لا ياحبيبتي بس قلقان على تالين وضعها بيزداد تعقيد حاسس بالندم 
كان لازم ارفض الجوازه دي منير معاه حق انا تسرعت ورميت بنتي في النار 
زمت شفتيها محاولة إخفاء مشاعرها 
ثم هتفت ماقلقش يايحي ياسين عمره ماهيظلم بنتك 
طبعه حيخليه يخاف ربنا فيها والوحدة عايزة إيه غير إنه جوزها يخاف فيها ربنا ويعملها بمايرضي الله 
ياسين ابن اصول وراجل حقيقي 
عارف يايحي أكثر حاجة ممكن توصفه المثل اللي بيقول 
الرجولة هي ذراع يمتد ليحمي والعقل الذي يفكر ليصون والقلب الذي ينبض ليغفر 
اهوده ياسين في سطرين 
يحي؛ انا راجل بغير 
ابتسمت بتصنع تغير أنا بطلت أصدق إنه في مشاعر من النوع ده 
ياسين زي أخوى يايحي أنا مكذبتش عليك وحكيت لك كل حاجة ماما وطنط ماجدة هما اللي كانه بيخطط 
لا انا ولاهو عمرنا مافكرنا في بعض لانه ماينفعش 
مالت برأسها على صدره عارف يا يحي أنا عمريماحسيت بأمان الا معاك  إوعي تبعدني مهما حصل 
أنا فيا حاجات كثيرة وحشة ياريت تستحملها او تحاول تغيرها  
نظر فيها هويضمها اليه هو ماجد كان عايزإيه 
ارتجفت وهي تبتعد عنه 
إبتسم بمكر مالك ياقلبي نظرت فيه بحذر 
أنا ميش عيل ياهايدي  عشان تلعبي عليه إنت وأخوك اللعبة الهبلة 
هه عارفه انا عد عليا أصناف ياما  عارف إنت بتفكري في إيه وعايزة إيه 
خلين نكون واضحين  مع بعض 
نظرت فيه بخوف وهي تبتلع ريقها 
بس أنا نفسي أبعد عن كل حاجة  يايحي نفسي أنضف  وعيش زي بقيت الخلق فرت الدموع من عينها 
أخذ نفسا عميقا ولو طلعتي  كذاب يا هايدي 
هايدي ؛ أخذت يده مقبلة إدني فرصة فرصة وحدة يايحي لو خنتها سبني 
طب أنا حقولك ماجد طلب مني أقنعك تشاركه وأنا بقولك ماتعملهاش  أنا إديته الفلوس اللي خذتها من عاصم وسيف وهديه كل اللي معايا 
نظر فيها بجمود طب ليه ماتحولي يمكن تقدري تقنعني 
هزت راسها بنفي 
أنا تعبت من القرف ده كله وعايزة أرتاح 
سحب يده ونظر فيها بملامح جامدة لم تعبر على شيئ
ابتعملي كده ليه 
مايش فاهمك 
هايدي ؛ وهي تنظر اليه بدموع ميش مصدقني صح معاك حق 
ماحدش بيصدقني مسحت دموعها 
حتسبني 
إبتسم ببرود جهزي نفسك حنسافر بعد بكره على دبي يمكن تالين تقنع الحاج يس يجي معانا 
وقف هويأخذ بيدها لوإديتك الفرصة هتكون الاولى والاخيرة إبتسمت بفرح هي تهز
راسها بموافقة 
ابتسم ببرود هتكون حسب شروطي أنا 
أولهم ميش عايز ولاد 
ثانيا خليها لوقتها اطرقت برأسها أرضا انا كمان 
حدجها بنظرة ممية
 في بيت شريف 
كانت تصف الطعام فوق المائدة وشريف يساعدهامتصلتيش بسمر زي ماطلبت منك  ليه ياشاهي ميش أنا قولت اطلبي منك تقنعيها  تجي تقعد معانا هنا هي ملك 
شاهيناز ؛ميش راضية والله يا شريف حولت معها ياحبيبي 
اقترب بخبث هويهمس لها طلع تجنن حبيبي أول مرة في حياتي أسمع الكلمة دي بالحلوة دي ياتري الشيفافه الحلوى حط فيهم إيه 
نظرت بصدمة 
هي تبتعد شريف إتلم العيال يشفونا 
لوي شفتيه أروح أنده للعيال يا أم العيال أصلي ميت من الجوع 
شاهيناز؛ خليك أنا انده لهم 
فارس؛ بجفاء انا جيت 
شاهيناز؛ اقعد ياحبيبي أروح على منده لاختك 
نظرفيها شريف بهيام بينما زمجرفارس بصوت مسموع 
نظر فيه مطولا ثم عبث بشعره اقعد ياأبو الفوارس لنا قعدة بعد العشاء  
نظر فيه إبنه ثم همس على الله تكون فاضي زم شفتيه هوينظر في الاعلى ويتذكر كلمان شاهيناز  قرب منه ياشريف بلاش تخلي المسافة بنكم تكبر ساعات والله ما حتقدر تتجاوزها 
احتوي ابنك ده حتي المثل بيقول لوكبر ابنك خاويه 
صاحب إبنك ياشريف قبل مايضيع منك 
بلاش تبقى قفوش ياعم إبتسم هوينظر لابنه الذي وجده بدأ في طعامه 
ضربه بخفة على ماخرة راسه ايه ارحم الاكل يا وضه هوهارب 
شاهيناز؛ مالك ياحبيبي حاطط نقرك من نقر إبني ليه الكل حلوى هو ميشقادر يقاومه
قبلة راسه بهنا ياحبيبي 
سحبت الطفلة وأجلستها مكانها وجلست 
اخذ ينظر اليها بسعادة هويبتسم لها بمحبة 
شريف ؛يلا  بسم الله     
بعد انهائهم لطعام قامت شاهيناز بتنضيف المكان 
بينما شريف كان يلعب مع فارس الشطرنج 
نظرت فيهما وهي تمد يدها يلا ياحبيبتي تعالى نذكر شويه
هتف شريف بتسلالية خلي ماما شاهي تذكرلك درس الفرنسوي عشان انا ميش فاضي 
زمت شفتيها وتخصرت استعداد لوصلة من الردح التي بات يعشقها لكنها تراجعت بعد أن نظرت في عيون فارس بخجل همست من تحت اسنانها الولد قاعد بلاش منها 
يلا ياروحي اذكرلك ليه لا ماأنا بأخذ  كورسات  في الفرنسوي 
وارجعت خصلات شعرها المختلط بلون الاشقر واشهب المصفف بعناية 
اخذت عقله لثواني هويتبعها بعيون كعيون الذئب 
حمحم بعد ان راي نظرات إبنه المتتبعة له وكأنه مدرسه الذي سينقض عليه بتعنيف
نظر فارس هويضع القطعة بمكر كش ملك يابابا 
شريف؛ابتسم ماهو ذاك الشبل من ذاك الاسد
هتفت شاهيناز التي كانت تحضر اللبن من المطبخ 
هي تغمز له قصدك ابن البط عوام 
اخير جاء حد وخذلي بتاري وطفى ناري  
إديله دور كمان يا ابو الفواريس 
لولا الملامة كنت زغردت 
شريف ؛ماشي ياشاهي نتحاسب 
طب إيه رأيك أنا تغلبت بمزاجي 
نظرت فيه وهي تمط شفتيها وترقص حاجبيها ماهوباين ياروحي باين 
طب إيه رايك أغلبه هويغمز لها بشرط 
فارس؛ بابا إنت بتتكلم بجد 
لوغلبتك مرة ثانية 
شريف ؛إبتسم بمكر اعقبها 
نظر فيها بتشفي 
نفسك تغلبني عشان أعاقبها 
فارس؛ بتوتر أنا ماليش في لعب الانتقامي ده 
شريف؛ ياججبان بتخلع من أول كد
شاهيناز؛ اوعي تشمت فينا يافارس يلا اروح أدي اللبن لحبيبتي المغلباني 
ودخلت 
شريف ؛ ميش ناوي تستهد بالله يا ابني وتحاول تتقبل وجودها الست عدها العيب بتحاول تقرب منك بكل الطرق رغم قسوتك وفضاضت ملافضك 
يافارس والله ماليهاذنب في إنفصالي عن ولدتك 
الموضوع كله حصل قبل مافكر أتجوزها ملهاش ذنب صدقني 
نظر فيه مطول عارف يابابا تنهد 
كان نفسي تراجع نفسك انت وماما تفكر فينا 
كان نفسي ماتكونش أناني تحاول تبص لينا بقلبك 
جاء ليقوم امسكه هوانا قصرت معاكم في ايه ناقصك انت ولا اختك ايه انا بحاول بكل جهدي 
تنهد بحرقة ناقصنا نبقى زي بقيت صحابنا ناقصنا ام واب لمونا بينهم 
دانا بقيت بحسد زميلي كل ما اشوفهم مع امهم وبوهم عارف يعني ايه بحسدهم 
لا انت ميش هتعرف لانك طو عمرك شبعان حب وعواطف 
تنهد 
عارف انه ميش غلط انك تبتدي حياتك مع وحدة بتحبها وعارف اني من حقك وعارف كويس انها هي الغلطان وهي السبب وكنت بشوفها وهي بتغلط وبسمعها  وعارف وعارف وعارف بس هي أمي امي اللي مخترتهاش 
هتفضل امي مهما عملت وغلطت 
بس كان نفسي تسامح عشان خطرنا كان نفسي تستحمل ما إنت طول عمرك مستحمل ايه اللي تغير 
تمالك نفسه بصعوبة هويتنفس بانفاس متقطعة ألي التغير
انه غلط عن غلط يفرق اللي تغير ان طاقتي نفذت اللي تغير انها ما قدرتش كل اللي عملته 
اخذ نفسا هويهدء نفسه يفكر بهدوء اهدي يا شريف اهدي وبلاش الغلط اهدي دي مهما كان امه ماهي امه زي مبيقول 
اخذ نفسا عميقا واخرجه بهدوء مفتعل 
احترت اعمل معاك ايه  وقف فارس بعصبية ماتعملش حاجة يابابا عيش حياتك ونبسط ده حقك وانا اختي  عمري مافرط فيها وحكون لها ديما السند احنا خلاص مالنش غيربعض 
نظر فيه بذهول وصدمة اغمض عينه يمنع نفسه من ان  يهجم عليه ان يعنفه ان يلموه على الحمقات التي يتفوه بها 
فارس نظر فيه 
هتف بمحبة ممكن نتكلم ياحبيبي طب بلاش تفكر اني أبوك خلينا نبقه صحاب ينفع 
نظر فيه بجمود 
ليفصح عن مكنوناته بس محتاج أب نظر فيه بألم ثم جذبه لحضنه بقوة 
وانا موجود عايز ابني وححارب عشان استرده ضمه ميش حسمح لأي قوة تبعدك عني تمسك فارس بوالده بقوة طالبا الحماية والحب دافن نفسه في حضنه هويكتم دموعه انا بحبك يابابا بحبك 
انا كمان يافارس انت سندي وزادي اللي مخبيه لزمن اخرجه من حضنه بمرح ياضه انا نفسي اتعكز عليك وتشلني في عجزي انت طلعت سايح 
اجمد يا راجل عظمك طري خالص ضرب على ظهره بخفة هويضعه تحت ذراعه تجي نخرج نتمش على الكورنيش نفسي احكيلك على شريف الي ماتعرفوش 
فارس؛ الوقت 
شددفي ضمه ياوضه انا ابوك يعني 
هوانت بنت حتطلع من وري اهلها 
ماتكونش خايف 
يلا
فارس؛ مش نديهم خبر 
شريف؛ هنقفل الباب بقوة هما هيعرف اننا خرجنا وخرجا
شاهيناز؛ هماراحو فين دول 
ماغي؛ ماما شاهي متنامي معايا وخلي بابا ينام مع فارس 
نظرت فيه بحب ليه لا ياحبيبتي على اساس ابوك بيخاف ينام لوحده 
ماغي يعني ما قولت ليش عن موضوع ملك هي حكت لك ايه عن الحاج ياسين 
نظرت فيها ماغي بعدم فهم 
اقصد عموياسين ليس بيجي المدرسة عندها ولا بطل يجي 
اكيد بتحكي لك عنه ماهي ميش ورث الغباء عن عمتها 
يارب ماتورثيه انت كمان 
نظرت فيها وهمست ولا تورثي حاجة من حد تاني وهي تتذكر احلام الله خيب لوصدق المثل  اقلب القدرة على  نظرت فيها لا مستحيل انت ختلفة وطيبة 
اللهم ما إخزيك  ياشيطان  
في الصباح كان يدخل الشركة  
بكل هيبته ووقاره القى السلام على امل التي ردته بكل فرح وسعادة 
وعليكم السلام ياحاج حمدالله على السلامة الشركة نورت 
ياسين؛ متشكر يامدام ودخل 
لوت شدقها هوده شكل عريس  لظاهر الجوازة نحس 
اما اروح افرح الشيخة سمر وشوف ردة فعلها على الطبيعة  وبتسمت بخبث 
وتجهت الى مكان عملها 
بينما هوطلب زكريا  وتحدث معه 
يعني انت قدرت تجيب الورق من الجامعة عادي 
زكريا ؛ عيب ياحاج وعرفت السبب الحقيقي وراء عدم رجعوها لجامعة دي حت ماسحبتش ورقها ولا حولت تلتحق تاني 
ياسين؛ بحيرة ليه هوكان السبب ايه نظر هو ينتظر معرفته ليتصور ان طارق منعها همس مهي مستسلم لكل 
تحدث الاخرى 
السبب الاساسي الدكتور  شادي حسن واحد من الدكاتر اللي  دخل الجامعة عن طريق الغلط اخلاق ميش كويسة ومعرفعه  تحرشه بطالباته الظاهر انه حاول يتحرش بيها وهي صدته هوطبعا ماتقبلش الامر فنتقم منها 
ابتلع ريقه صعوبة وهويحترق حرفيا اكمل زكريا القصة وقلب ياسين يعتصر وملامحه تكفهرت بحدة
ليهتف بعصبية والزفت ده لس في الجامعة ميش كده
ايوه ده بقى عميد الكلية 
ياسين؛ اكيد له اعداء نفسهم يخرج من الكلية او من الجامعة مايلقيش جامعة تقبله تاني
همهم الاخر بحذر بتخوفني ياحاج لما تتحول لشرير     
في فيلا ياسين
كانت قد عقدت الحالفات وظهرت جليا فماجدة وتالين اصبحا يمثلاني تحالف قوي ضد سلوى التي باتت تقضي جلوقتها في جناحها تفاديا لمواجهتهما 
ماجدة؛ يعني متصلش بيك حد دلوقتي يابنتي ميش قولت لك تتصلي بيه وتفضل ترني  عليه لحد ما يرد 
اخذت نفسا عميقا والله بعمل كدا بس ميش بيرد يطنط ميش بيرد 
نظرت فيها مجد بمكر بس فيه خبر كويس خرج من عزلته وراح لشركة 
تالين؛ بخيبة امل يعني راح عندها ماهي اكيد وحشاه ياطنط 
زوت شفتيها لا ياسين ميفكرش كد هوبدأيستسلم ويتقبل الامر انت بساصبري عليه حاتشوفي خذيها نصيحة مني يا تالين في الدنيا دي مافيش حاجة ديما كل حاجة بتتغير حتى قلوبنا كل يوم في حال 
وصبر مفتاح الفرج هولما يلقيك صابرة مستحمل كل حاجة عشانه هيلجئ ليكي وداوي جروح بيكي اصبري حاولي تحتويه لحد ماطلعي الشيطان لجواه كمان تحركي بلاش الجمود شغلي مخك شويه 
حاولي تستغلي كل نقطة لصالحك ياحبيبتي في الحرب والحب كل حاجة مشروعة قربي من جوزك اسئلي عليه بيني له انك مهتمة بيه بكل حاجة تخصه مهما كانت  تافهة كمان ياتالين الولاد يفرق ويخلو الكفة تميل ليكي استغلي امكانياتك وخليه يقرب يعني ميش لازم بدافع الحب ده جوزك من حقك هو واحد بخاف ربنا ميش فاستغلي دي النقطة كويس حاولي تجيبي ولد منه عشان يثبت علاقتكم اكثر الولاد زي الاوتاد بيثبت الجواز وبيخلوه يستمر حتى لوغصب
تنهدت ماهو ابوه تجوزني عشان الولد عادي يعني 
كمان ياحبيتي حاولي تستدرجيه نحيتك ولوحتى شفقة 
نظرت اليها بحيرة وعدم رضي 
لم تعرنظرتها ادني اهتمام واكملت بكل برود ودون مشاعر عادي استغلي مرضك وزرعي جواه الخوف عليكي   الخوف انه تتأذي بسببه ابني وعرفه قلبه حنين وضعيف ماش حيستحمل ضمره يحفضل يصرخ يصرح لحد مايسلم 
تعجبت تالين من افكار ماجدة التى تجردت  امامها بكل بساطة 
ماتبصي ليش كده اهوكل يصب في مصلحتك 
نظرت فيها بخبث تالين هو الدكتور اللي بيعاجك عارف انك تجوزتي اقصد يعني عادي 
يعني ممكن تحملي عادي مافيش مشكلة 
اكيد تكلم معاكي عن الخلفة وان الدواء ده مايضرش بالجنين 
ماهوالصراحة ياتالين لومافيش امل انك تخلفي منه كل اللي عملناه حيروح مهب الريح وانا اكيد ميش هفضل حليفتك انا عايزة ابني يخلف ويفرح ويفرح قلبي بحتة عيل يورث كل الامبراطورية دي وشيل اسم العيلة 
اه انا بقولها لك من الاول كده لوماقدرتيش تجيب العيل ياحبيبي استعدي 
قاطعتها باصرار اكيد با ذن الله حخلف انا كويسة الدكتوراكد لي اني الحمل عادي في حالتي صعب شوية بس ميش مستحيل 
لوت ماجدة شفتيها نبقي نشوف بمرة نزور الدكتور اللي قال عليه عمر عشان يطمنا عليكي 
جحضت عيون تالين هي تسمع لما تقوله حماتها وهي تهتف بداخلها  عمري ماتصورت انك كده على كده انت حتدخلي في كل شاردة وردة  لا فوقي ياماجدة هانم ميش انا اللي تجي وحدة زيك تتحكم فيها اصبري عليا بس لما اتمكن من ياسين نظرت لها بمقت فكراني المعفنة بنت الحارة 
في مكتبه كان يجلس ينتظرها على نار عيناه مسمرتان على الباب كمن ينتظر روحه تعود اليه اخذ نفسا عميقا هويبتلع ريقه هويري الباب يفتح بهدوء كاديصيبه بجلطة تعالت انفاسه معلنة خروجها عن السيطرة لتطل عليه مهلكته بذلك المنظر الخرافي رغم هالة  الحزن التي ارتسمت على ملامحها لكنه لم يمنعه من الايمان انها اجمل مارأت عيناه طلماراها بقلبه لكن هذه المرة بقلب قلب قلبه هتف من داخله شعور لم يجدله تفسير 
هتف بلوعة محب يحترق  وحباوندما وحنينا وشوقا
لماذ اراك  كل شيئ 
وكأنك درب بغير انتهاء
وأني خلقت لهذا السفر
فإذا كنت أهرب منك إليك 
فقولي٠٠٠بربك أين المفر  


يتبع الفصل الخامس والخمسون اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent