رواية المتعجرف والعنيدة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

      رواية المتعجرف والعنيدة الفصل السادس والعشرون  بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  السادس والعشرون

محمد بصلها.... ليه ان شاء الله  مش واقف
الاء... استنا اجيب حاجه اكوله ميعاد الاعلاج بتاعي  دلوقتي  وانا ما اكلتش 
محمد...  افندم  وانتي مااكلتيش ليه
الاءبصتله... نعم   انت بتسال   كمان ما حضرتك  مدتنيش فرصه اتنفس كل شويه ترن تعالي ترن روحي ترن هاتي ترن ودي  كاانك فرحان  اول مره تقعد علي مكتب
محمد بصلها وكان هيضربه علي وشها  وضمه  وضرب علي العربيه... اتزفتي استني هنزل اجبلك طفح
الاء....  هنزل معاك
محمد.... بقولك ايه انا علي اخري منك شورت مين الاسوده دي ياربي وسابها ونزل
الاء.... سودها علي دماغك  يطويل ياهبل   محمد رجع عشان ناسه المحفظه في العربيه الاء فكرت سمعها
الاء اتفجعت...عاااا ايه
محمد بقرف وبصلها بستهزاء...هو انا جيت ناحيتك انا نسيت المحفظه
الاء.... اممم اتفجعت عادي 
محمد بصله من فوق لي تحت... ليه بصيتي اللي نفسك في مريه  وهبد بابا العربيه
الاء... بتردهالي يا درفه مخلعه ماشي  
بعد وقت  جه وجاب اكل لي وليها... 
محمد... اتزفتي
الاء... بغض النظر ان انت  بتكرهني وانا مش بطيقك   مش مهم بس الاكل لي احترام ودي نعمه ربنا تمام  واخدت الاكل منه وقراائت سعر الاكل  طلعت فلوس
الاء... اتفضل  حق الاكل 
محمدبصلها بقرف.... 
الاء... مش هاكل الا لما تاخد حق الاكل
محمد.... انتي متخلفه  صح 
الاء.... اها في حاجه زاي كده يلا اتفضل 
محمد... اولا انا مش هاكل علي حسابك  انا راجل
الاء... كلام 
محمد بجمود وعصبيه...ايه
الاء خافة... قصدي يعني  خلاص  انا مش هاكل  غير سندوتشين  اهو اتفضل حقهم 
محمد.....كولي وقفلي بوقك 
الاء... خلاص هنزل اجيب  احسن
محمد قفل العربيه...وريني هتنزلي ازاي
الاء.... بص انا لزم اخد العلاج  لو سمحت خد الفلوس لان بجد انا كمان جعانه ومش هعرف اكل كده  
محمد استغربه وفضل بصص وساكت الاء حطت الفلوس في جاكت اللي لبسه  اخدت سندوتش 
الاء...  بص قدمك متنحش كده عادي انا مش باخد حاجه الا لما اكون دفعه حقها 
محمد دير وشه وفضلو ساكتين وبياكلو 
الاء اكلت ااخدت العلاج... الحمد الله شكرا بجد كنت جعانه اووي   وضربت علي بطنها اهااا الوحد عايز بقا يحبس ب قهوه بعد الاكل دي بس مينفعش عشان العلاج  لزم استنا ساعتين مش مهم اكيد هخاف وهشرب في اي وقت  صح وبصت لي محمد
محمد باكل ومش معبرها...
الاء فضلت بصاله... نفسي افاهمك ساعات بيبان انك هادي وطيب  وحنيت الدنيا فيك وساعات بحس انك قليل الادب ومتربتش 
محمد بصلها وجز علي اسنانه ولسه هيشتمها
الاء... وساعات بحسك جوك هم مايتلم وانت  بطلعو لي جعيرك وعصبيتك  وساعات بحس انك بتحاول تمثل انك قوي بس انت مش كده ونفسك ترتاح في العاركه اللي جواك  مش عارفه افاهمك بجد بس عموما ربنا يصلح حالك ويقدملك الخير  ويهديك لي نفسك 
محمد  مردش و  اتحرك بالعربيه 
الاء...  اها ومتكبر 
محمد.... علي فكره  انا مسك نفسي بالعافيه 
الاء بضحك... في مسجد هنا ادخل 
محمد بعدم فاهم... ايه 
الاء..... قلبظ  بجنيه 
محمد حدفها بالمنديل
الاء بضحك.....  اهااا وراحت حدفه بي  وقع من الشبك العربيه محمد بصله
الاء.... ايه فاديه دا انت نتن 
محمد بصوت عالي.... ياااارب 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القصر
كلهم كانه  جم  
زياد... هي الاء مجتش
زينب.... لا لسه ولا محمد 
شاديه... متخافش تلاقيهم مع بعض  
زياد... ازاي انا قبل متحرك من شركه كلمتها وقلت انهم نزله
نجاة.... هتوجع قلبي ليه 
عاصم...  متخافوش  مادام مع محمد
زياد... دا يخوفني اكتر عليها
نجاة..... لا يازياد كده تزعلني منك اخوك مش  وحش للدرجه
زياد بيجز علي اسنانه... يا تيتا  معروف عنه اللي يخليني اخاف عليها منه
زينب.... مش للدرجه انه يئذي اللي منه يا ابني اخوك عصبي بس
زياد...انا غلطان اني وافقه 
الاء دخلت... السلام عليكووووووو تحياتي للي كنت بعتبرهم اخواتي  
عز.... لم يعد الأمر كذلك، آخ يااأااه
كلهم بصلهم وضحكو علي عز والاء 
الاء..... باجي وفي إيدي الرضعة عشان أغدي النونه
زياد... واللهي ودخله تغني كمان 
عز...استنا بس وبص لي الاء
عز.... في الحرب دي أنا علي وضعي مجيتش راجي في هدنة
الاء بضحك..... بتهلفطوا بتقولوا إيه يعني يا ريتها جابت جملة مفيدة
عز..... بتلك أكنك معفي أكن الضربة بتاعتي بعيدة.
زياد حدفهم هما الاتنين بشلته... انتي ايه اللي اخرك
الاء بضحك....في ايه  كنت باكل برا  
زياد...افندم ليه مش انتي قولتي اكلتي 
الاء يتوتر.... اها وجعت تاني العلاج دا بيفتح نفس مقولكش هبهركم اخر شهر هتخن تخن
عز... الله هتبقي بطه كده وندحرجك في الارض
الاء...هق هق هق ايه ياض الخفه دي
عز... بنت بتكسف
زينب...اومال فين محمد
الاء... بيكلم حد فون 
عاصم... مين
الاء.... معرفش وراحت وهمست  شكلها واحده من ايهم 
عاصم....ايه وبصلها
الاء بهمس... اها  بس انا حسه انه مش بيحبه  عشان وشه بدل من بوظ الاخس بقا بوظ  الكنبه اللي بتتخطب فيها دي قي صباعك الصغير وانت ماشي  مش وشك بيبرمش كده وتصوت وتتعصب ويبقا شكل الواحد استغفر الله هو بقا كده
عاصم بضحك ولعب في شعرها.... طيب يا لمضه  قوليلي عملتي انتي ايه نهارده 
الاء...   كان يوم شبه وشه 
عاصم... ايه
الاء... قصدي كان شبه وش محمد 
عاصم بضحك..ليه بس 
الاء... عمال اعملي سوي هاتي حطي  بس  انا كنت مش بسكت 
عاصم...عملتي ايه
الاء... بغيزو واعمل اللي قال عليه بسرعه عشان ابينله اني قدها وتحسن منه وانك مغلطش لما خاليته يوافق اني اشتغل معا وانك عندك وحق  يا عصومه
عاصم بضحك.... يبت انا قد جدك   وكبير عصومه ايه بس
الاء... فشر  انت لسه صغير وفي عز شبابك 
عز.... افندم
الاء.... بس يلاه
كلهم ضحكو 
نجاة... طيب يلا كلهم اطلعو غيرو عقبال ما نحضر العشا 
الاء... لا انا لسه واكله
زياد... هتاكلي تاني وخاليني ساكت
الاء بزعل طفولي... حاضر
تسريع الاحداث  عده تالت ايام  من غير جديد ومحمد والاء زاي ما هما نقر ونقير ومحمد بيحاول يزهقها عشان تسيب شغل والاء  بتعاند معا ودايما بتخيب ظنه  وبقت مهتمه بالعلاج والاكل  عشان زياد ميقعدهاش من شغل 
زياد  كالعاده بيطمن عليها كل شويه   وعلي شهد    وبقا بنسباله دوله اهم حاجه في حياته وطبعا مامته كمان بيحاول يراضيهاويفرحه عشان متزعلش من تصرفات محمد وتجاهل  اللي بيتجاهل محمد مامته   وزينب كل يوم بتحاول تقرب من محمد  بيصدها ومش بيديها فرصه تتعامل معا رغم انه   ممكن يبصله من وقت للتاني من غير متحس
ــــــــــــــــــــــــــــــ
في شركه عند محمد
محمد... انتي تعالي حالا
الاء من جوها يادي نيله.... حاضر يا فندم ودخلت  عنده
الاء... نعم
محمد.... كان في ملف هنا راح فين
الاء... اقولك ومتزعلش
محمد بعصبيه وزعيق....نعم
الاء... اش عرفني انا مدور هو مكتبك ولا ما كتبي 
محمد... اش 
الاء... تسيب المهم وتمسك في كلامي ياعم دور علي حاجاتك الاول 
محمد...انتي الواحيده اللي مسؤله عن المكتب دا من بعدي  
الاء....  ايه اللي من بعدي هو انت هتموت ولا ايه 
محمد....  اسلوبك المستفز دا مش وقته فين الملف انا سيبه امبارح هنا  
الاء.... وانا نزلت معاك وبجي معك معرفش
محمد بزعيق.... هو ايه اللي متعرفيش ما فيش غيرك بيدخل
الاء بعصبيه.... بتزعقلي ليه اصبر ندور وبعدين ملف مين اساس
محمد...وعزة جلال الله امسكك هكسر دماغك دي لت شرطه الالفي
الاء....ياعم غور وشوحت ب ايديها وفضلت تدور  لحد مالقته كان  دولاب
الاء.... اهو قال علي المكتب قال  بطل بقا تشرب  لحسلك دماغك
محمد بصلها وبيحدفها بالدفتر اللي في ايده الاء وطت قبل ما يجي فيها
الاء... مجاتش  وطلعت جري من المكتب
الاء...  وربنا لا اوريك يا بوظ الاخس انت  وجه وقت الاستراحه  الاء نزلت تتغدا في كافيه  وقاعدت وطلبت اكل  
شخص... حضرتك الانسه الاء سكرتيره  البشمهندس محمد صاحب الشركه
الاء.... افندم
شخص مد ايدو وبيسلم... انا رامي 
الاء..... ايوه انا كده استفد ايه مش فاهمه
رامي بخبث..... اممم يبقا انا مغلطش لما اختارت صح  
الاء.... ما شاء الله اختارت كمان انت عبيط ياعم انت  عايز ايه 
رامي وهو مبتسم.... اهدي   وهتفهمي كل حاجه تسمحيلي اقاعد
الاء مبتسمه بقرف.... قاعدت علي حياطه ما عرفو يشلوها يا بعيد
رامي.... ليه كده دا انا جيلك في مصلحه
الاء فكرته فاكرها زاي البنات اللي يعرفها محمد.... امشي بكرمتك بدل ما امشيك من غيرها ياراجل يا قليل الادب يهوزق
رامي..... فااهميني انتي فاهمتي  غلط
الاء...انت الغلط نفسه
رامي..... اسمعيني بس انا جي  ليكي في صفقه ب مليون جينه ليكي 
الاء.... افندم صفقه
رامي.... ايو وشد االاكرسي وقاعد 
رامي... بصي يا انسه الاء دلوقتي  انا كل اللي طلبه منك تجبيلي ملف  من مكتب محمد  وقصده مليون جنيه بس ومحدش هيحس ولا هيشك فيكي لانك علي حد علمي انك قربته من بعيد وانتي لا بتحبي ولا هو  
الاء بستغراب.... وانت عرفت منين
رامي.. انا اعرف كل حاجه عنك المهم ايه رايك  
الاء.... في ايه 
رامي.... لا انا اعرف عنك انك ذكي جدا   اقصد الملف  
الاء.... وانت هتستفد ايه وايه اللي في ملف دا اساس
رامي.... لا دا مش شغلك   انتي شغلتك تجيبي الملف  بس وتاخد ال مليون جنيه اهاولو حبيني تعملي فيها عندك ضمير وكده هتتاذي ومتلوميش غير نفسك
الاء... ضمير ايه وبتاع ايه انا بسال عشان اكيد ملف زاي دا يدفع غي مليون جنيه يبقا يستهل اكتر  يعني زودها شويه وانا في يومين اجبهولك يومين ايه بكره  يكون معاك
رامي....  اختياري صح    عايزه كام
الاء...  2مليون  
رامي....  طمعه بس تمام اتفقنا  يكون ملف زاي دلوقتي معاكي 
الاء...  والفلوس
رامي..  برضو هتكون معاكي
الاء..  اشطا ملف مين
رامي....  ملف بتاع صفقه اللي بين محمد و شركه عاصم
الاء بصدمه ....  ايه 
رامي... ايه  افتكري انك هتتاذي   وانتي عرفتي يعني فيها موتك يا حلوه
الاء... ياعم انا استغربت  فكرت شركه غير بتعت العيله
رامي.... لا انا عايز دا بس
الاء...  تمام ينفع بقا تتفضل تقوم عشان عايزه اكل
رامي.... سوري   بعد اذنك اها بكره زاي دلوقتي
الاء....  تمام 
عده الوقت والاء طلعت
محمد بص كا العاده من كاميرا المرقبه لقها جت  بعتلها تدخله
محمد....   طبعتي اللي قولتلك عليه 
الاء.... اها 
محمد..... تمام   بكره في اجتماع  مهم لو غلطي غلطه واحده  انتي حره  مع اني بتمنا تغلطي
الاء  ....  اتلهي   وقربت لحد ما بقت قدم مكتبه 
محمد بزعيق.... علي فكر قطعته الاء
الاء... بقولك ايه اسكت عايزك في حاجه مهمه
محمد.... انتي متخلفه ابت انتي موطبه صوتك ليه
الاء.... ما انت لو تبطل جعير هتفهم المهم  وبصتله ولفة وراحت وقفت قصاده
محمد استغرابها....
الاء.... بص في واخد اسمه رامي شكله غريب كده  طلب مني
محمدبسخريه... ايه طلب ايدك
الاء.... هق هق ايه ياض الخفه دي  
محمد جي يقوم... انتي راح الاء زته وقعدته تاني
الاء بجمود ومسكته من ياقه هدومه ...  دا عايز ياخد منك ملف وهيديني  مليون وهددني لو قولتلك هياءذيني بس الاول قال ملف يخصك وبعد متاكد اني موافق طلب ملف  بينك وبين شركة بابا عاصم  والصفقه اللي بنكم رواحت انا عشان اخلي يتاكد اكتر قولتها يبقا 2مليون    وقال هيديني 2مليون جنيه وهددني ولو انت عرفت هيبقا فيها موتي والجو الافلام دا المهم  انا تفقت معا وعملت اني موافقه واني  هجبله الملف بكره  في معاد الغدا  وهو هيسلمني2 مليون   بس كده   كتك البلاه وسابته وراحت قاعده علي كرسي 
محمد ببصله وستغرب... وانتي قولتيلي ليه
الاء... ايه الغباء دا  
محمد..... واحد هائذيكي لو قولتيلي وومكن يموت وفي فلوس ايه السبب اللي يخليكي تقولي
الاء.... اول حاجه انا ما اخدش حاجه حرام لا ديني ولا تربيتي  كانت كده وبابا الحمد الله الله يرحمه معلمنيش اخد حاجه متخصنيش  ولا امد ايدي علي الحرام ورباني علي عزة النفس وعيني مليانه الحمد الله  وفي الاول وفي الاخر ديني ميسمحليش بكده  ودي امانه واللي يخونها ربنا يغضب عليه وانا بتمنا رضاربنا عليا  وعشان مجبش لعنه لي اهلي في قبرهم بسبب شويه  فلوس  هتروح وهيفضل عملي الاسود بعد الشر  يعني ربنا يهدينا جميعن
محمد.... ومش خايفه
الاء.... بابا معلمنيش اخاف  الله يرحمه دايما يقولي خافي من اللي خالقك هو بس اللي قدر علي كل شئ   مش الابني ادم  يعني لو هو عايز ياذيني  وربنا كتب ليا البتلاء  انا راضي لان ربنا مقدري دا لو ربنا مش كتبلي ورفع عني البتلاء قدر يقول كن فا يكون ويحميني من اي سؤ   المهم سبها علي رينا  دلوقتي الاهم   مين رامي دا  والملف دا هيستفد ايه منه
محمد.... وليه وافقتي اساس
الاء...  ياذكي ما لو رفض  كان هيشوف غيري اكيد لانه قال كده بس بطريقه مش وضحه
محمد بصلها... تمام روحي  دلوقتي  
الاء استغربت هدؤو... تمام بس لو سمحت ماحدش يعرف   
وهمس ايه البرود دا واحد تاني يخاف علي شركته وراحت مكتبها
بعد وقت عمار.... لولي محمد جوه
الاء.... اها مرزوع زاي العمل الردي
عمار بضحك... مافيش فائده فيكم ودخل
محمد... جيت
عمار.... اها خير عمال تزن عليا جبتني علي مال وشي
محمد.... حكاله علي اللي حصل
عمار.... يانهار اسود  الاء لزم يكون عليها حراسه  ونحاول نعرف مين الزفت دا
محمدد... لا ما بصراحه انا اللي بعت رامي
عمار... اها ايه  يعني كل دا كلام في كلام تمثليه
محمد....  اها بس الاء متعرفش 
عمار بغيظ.... تصدق انك عيل اهبل 
محمد... متحترم نفسك
عمار... لا بجد اصل انت تعمل الحوار دا كله ليه
محمد.... كنت مفمرها طمعانه وبتمثل 
عمار.... بذمتك دا منظر واحده طمعانه  دي بين عليها عنيها ماليانه انت اللي مش طايقها  ياشيخ حرام عليك تلاقي زمانه خايفه 
محمد.... لا ودا الغرب انها مش فارق معاها
عمار..   اكيد مش هتبين والاء من نوع اللي مش بيبين ضعفه 
محمد.... معرفش بقا
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء.... ايوه يا زيزو 
زياد.... انتي كويسه اخدي ال علاج
الاء.... اه الحمد الله وانت اكلت
زياد....لا لسه طلع من الاجتماع  هروح اتغدا بس قولت اطمن عليكي
الاء.... زاي القرد يلا كول وكلمني اشطا
زياد... ربنا يحفظك تمام باي
الاء..  باي
الاء طلعت صور باباها ومامتها واخوها وعنيه دمعة....  انتم عارفين علي قد ما انا خايفه من تهديد راجل دا  علي قد مافتكرتك لما كنت دايما بتقولي انتي قويه  وانتي ياماما لما كنتي تقولي  ربك بيحب الشخص الاامين ودي كمان  من صفات سيدنا محمد عليه افضل  الصلاة والسلام   وحشتوني اوي وحشتني يا ياسين نفسي اشوفكم وترمي في حضنكم هو يمكن راجل فعلا يموتني واشوفكم خايفه ادعي انه يصدق ويبقا كده موت كافره   يارب سمحني لو بهبل في كلام بس انت عالم اني مش بعرف اتكلم  بس انت الواحيد تالي حاسس بي وعالم بنيتي وعالم هما وحشوني قد ايه رحمهم برحمتك الوسع  ومسحت دمعه وفضلت تشتغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمار.... لزم تقولها لان متنساش قلبه ضعيف  مش هيستحمل التوتر والخوف
محمد... هقولها واحنا مروحين
عمار.... تمام يلا روح
محمد.... لسه هحضر اوراق اجتماع بكره
عمار... انا هسد مكانك
محمد..... تمام 
وطلعهو وعمار
محمد... يلا عشان نروح
الاء.... لسه بدري وفي ملفه انت طلبه بكره
محمد....  هاتي وتعالي 
الاء.... في ايه
محمد... انا مروح اسيبك بعني انجزي
الاء..  متجعرش استنا واخدت حاجاتها  ويلمت علي عمار ونزله  في طريق
محمد....  دا حوار 
الاء بصتله... بتكلمني
محمد.... هو في غيرك 
الاء... لا  بس مش فاهمه
محمد....  قالها
الاء بصتله..... لا تعليق  بجد 
محمد..... بقولك ايه حقي اطمن 
لاء..... بجد انت احسن رد عليك اني ماردش،اساس  بني ادم تافه
وديرت وشها وبصت للشباك
محمد... احترمي نفسك
الاء شوحت ب ايديها ومردتش 
بعد وقت الاء لفة وبصتله... عشان كده وفقت اروح اكل في البريك وانا اقول من امتا  ازاي مافهمتش  
محمد...هو انتي بتفهمي اساس
الاء.... ليه زايك  
محمد...متخلنيش امد ايدي عليكي 
الاء... ياشيخ بقا  وشوحت ب ايديها تاني 
الاء....واها من بكره هنزل اتغدا  ماليش في  تمام 
محمدبصله بقرف وردش....
وفضله ساكتين محمد من جوه...  ابني ادمه غريب  محمد بيشغل اغاني اجنبيه
الاء.... بقولك ايه انا عدتهالك الصبح مش سيره هي  هات حاجه عربي
محمد....  مش عجبك متسمعيش
الاء بصتله.... يا سلام يعني وخوفتني الصبح ودلوقتي  كمان مشغل حاجه شبه وشك
محمد بصله ومردش... 
الاء.....   متكبر  
محمد....
الاء اتعصبت بسبب بروده دا وقفلت الاغاني.... اهو بقا 
محمد.


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  السادس والعشرون 26 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent