Ads by Google X

رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ام ريماس صلاح

الصفحة الرئيسية

   رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل الثاني والعشرون بقلم ام ريماس صلاح

 رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل الثاني والعشرون

مهاب طالع يتمشي مستند علي عصايته.
ام عمر: هوبه
مهاب: يبص للوراء نعم ياماما.
ام عمر: صباح الخير ياحبيبي رايح فين دلوقتي علي الصبح.
مهاب: زهقت ياماما وطالع اتمشي شويه.
ام عمر: مينفعش ياابني انت جرحك لسه.
مهاب: انا كويس ياماما انا زهقت من الرقده.
ام عمر: طب خلي عم ابراهيم يطلعك بالعربيه.
مهاب: مش عايز عربيه هتمشي لوحدى.
ام عمر: طب تعاله افطر طيب.
مهاب: بعدين يماما ويسيبها ويمشي.
تدخل الغرفه بتاعتها.
ايمن: بيلبس جزمته وخارج بيقول لها سيب الولد في حاله انتى مش عايزه تقتنعى انه كبر ليه.
ام عمر: عمر ولادى مهيكبروا عليا اديك شفت كان هيضيع منى في لحظه.
ايمن: ربنا ميقدر انا خارج.
ام عمر: رايح فين انت كمان.

ايمن: يبص فيها بصرامه متنسيش نفسك يسهام انا مش واحد من ولادك.

ام عمر: عايزه اعرف انت فين ياايمن من حقي اطمن عليك ومن حقي اعرف مكانك لو حد سال عنك اعرف ارد عليه.

ايمن: ماشي ياستى هريحك انا رايح الشركه عندى شغل.
...........
.............
تفيق رضوى بنعاس وتتجه للخارج تلاقي حسام صاحى وقاعد.
رضوى: تقرب منه انت لسه منمتش من امبارح.
حسام: لا.
رضوى: تقعد جمبه
رضوى: انا اسفه..
حسام: علي ايه.
رضوى: علي اللي انت فيه ده بسببي.

حسام: انا مش متخيل لوكان الكلب ده عملك حاجه كان هيكون وضعي ايه دلوقتي.

رضوى: ميقدرش يعملي حاجه ممسش شعره منى خلاص بقا انا دلوقتي مش عارفه هروح ازاى بمنظرى ده وبالبجامه دى.

حسام: تروحى فين اهي نشوفيه دماغك دى اللي وصلتنا لكده.
رضوى:اروح اطمن ماما زمانها قلقانه عليا.
حسام:مفيش خروج من هنا يارضوى عايزه تخرجى اتفضلي الباب قدامك بس لوخرجتى من هنا انسى حسام نهائي.

ويقوم يدخل الاوضه ويقفلها عليه ويسيبها.
.........
..........
رضوى في حيره من امرها تدخل الحمام تغسل سنانها ووشها وتفك شعرها تسرحه راحت علي المطبخ طلعت ميه شربت وعملت كوبايه شاي بلبن ليها وكوبايه لحسام ودخلت تدهاله.
.........
فرحه دخلت نامت.
امل:الناس بتصحى والهانم بتنام.
فرحه:روحى يابنتى عايزه انام.
امل:ورانا شغل كتير قومى مفيش نوم.
فرحه:اناعملت وخلصت حجات كتيره عشان انام دلوقتي اطلعي بقا وسيبينى..
امل: بتريقه اول ميجى سي عمر هتصحى صح.
فرحه:تبص فيها وعنيها مبحلقه ايه انتى بتقولى ايه.
امل:انتي فكراني غبيه مش ماخده بالي انك مظبطه مواعيدك مع عمر فوقي عمر عمره مهيبصلك هو فين واحنا فين.
فرحه:تسرح وتبص بعيد.
امل:تطلع وتسيبها.
......
............
في مكان اخر
فريد قرب من فاتن عايز يبوسها صباح الخير.
فاتن:تبعد عنه بقرف صباح النور
فريد:هو فيه ايه كل اما اقرب منك تهربي.
فاتن:مفيش حاجه صاحيه بس قرفانه.
فريد:ماشي مش هتناقش معاكى دلوقتى علشان عندى شغل يقوم يتجه الا الحمام.

........
ايمن بيزعق بصوت عالي ويحدف ورق وملفات فوق المكتب وواقفين قصاده بعض العاملين.
عامل فيهم:يفندم احنا ملناش ذنب فريد بيه هو اللي معطلنا.

ايمن:والله عال اغيب فتره صغيره القي الدنياخربت امال لو غبت سنه كان حصل ايه.
ايمن:يبص علي السكرتيره رنيلي عليه يجي بسرعه.
السكرتيره:حاضر يفندم.
ايمن:متعصب وشايط اوى وبيزعق وبيبص في الاورواق يلاقي حسام خد فلوس من الشركه مليون ونص يذيد زعيق اكتر خد الفلوس دى ليه ومن غير ميرجعلي والله عال.

عمر:اهدى يابابا انت تعبان لحسن يحصلك حاجه يبص في العمال عمر اتفضلوا انتم اطلعوا كل واحد علي شغله

العمال:ينصرفوا كلهم ويقفلوا وراهم الباب.
ايمن:هو عارف اننا بنعانى من السيوله الفتره دى يسحب المبلغ ده ليه هو عايز يقضى علينا.
عمر:هيجى دلوقتي وهنعرف منه عمل بيهم ايه.
ايمن:تلاقيه صرفهم علي النسوان حسام هيعمل ايه بيهم يعنى.
.............
يدخل فريد صباح الخير صوتكم جاي من اخر الشركه ليه
ايمن:هيجى من فين الخير ياستاذ وانا اللي امانه اللي سيبها معاكم وماشي ضيعتوها المركب اللي سيبكم ريسين عليها غرقتوها.
فريد:فيه ايه بس.
ايمن:اقولك ايه ولا ايه مانت مش سال حاطط ايدك في ميه بارده والشركه هتخرب معطلين كل الشغل وساحبين فلوس وكل واحد منعرفش قاعد فين حضرتك مش بتيجى الشركه الا فين وفين والباشا اخوك مش بيجى خالص.

فريد:خلصت خلاص كلام وزعيق ممكن تهدى.
فريد:يبص لعمر لوسمحت ياعمر سيبنا شويه.
عمر:حاضر بعد ازنكم.
ايمن:استنى.
عمر:يوقف.
ايمن:رن علي عمك حسام يجينى حالا.
عمر:حاضر ويخرج ويقفل الباب.
..............
فريد؛يقعد علي الكرسي المواجه لاايمن ممكن تهدى وتقعد بقا.
ايمن:ادينى قعدت ايه مبرراتك.
فريد:مفيش مبررات ولا حاجه لكن اعزرني انا عندى شويه مشاكل في البيت بقالي فتره.
ايمن:مشاكل ايه.
فريد:انا وفاتن معانا مشاكل جامده وممكن توصل للطلاق ويحكيله كل حاجه وتغيرات فاتن.

ايمن:صعب عليه اخوه من اللي سمعه ومتوعد لفاتن انه هيخليها تندم علي العمايل دى.
.........
...........
حسام:نزل ورجع بسرعه جاب لرضوى لبس كتير هدوم غاليه من محل قريب تحت البيت ولبس شكله شيك اوى.
رضوى:شافت اللبس ولكن مفرحتش بيه ايه ده يحسام ايه كل اللبس ده انا ساكته من الصبح لكن انت عارف مينفعش اقعد هنا ميصحش انا وانت نقعد هنا سواء وزمان امى قالبه الدنيا عليا هيا واخويا.
حسام:انا مطلبتش منك تقعدى هنا معايا بس انا لازم احميكى مينفعش ترجعي البيئه بتاعتكم دى تانى انتى مكانك مش هناك.
رضوى:البيئه دى الى مش عجباك دى انا اتولدت واتربيت فيها احنا مكانتنا غير مكانتكم يحسام.
حسام:لسه هيرد عليها فونه يرن طلع الفون من جيبه ايوه ياعمر خير.

عمر:صباح الخير ياعمى.
حسام:صباح الخير ياسيدى خير.
عمر:تعاله الشركه بسرعه بابا عايزك.
حسام:ماشي نصايه كده.
عمر:ماشي.
......
حسام:يبص لرضوى لازم اخرج دلوقتي ساعه وراجع ياريت متفتحيش الباب لحد نهائي كانك مش موجوده.
رضوى:حاضر.
...........
حسام:يخرج على الشركه
..
ورضوى دخلت الاوضه شالت فونها من تحت المخده فتحته لانه كان مقفول مت امبارح من ساعه مرنت علي حسام وجالها قفلته.
رضوى:لقيت صديقاتها رنوا عليها كتير اوى.
وامها رنت ميه مره واخوها رن وكله اطرت ان هيا ترد عليهم
ردت علي امها بس مرضيتش تقولها هيا فين وقالت لها انها عند واحده صحبتها وحكت لها اللي حصل كله وانها مش هينفع ترجع دلوقتي.
وردت علي اخوها زعقت معاه جامد وبهدلته علي اصحابه اللي بيجبهم اخوها كمان بجح معاها وقالها لو مرجعتش البيت هيقتلها.
قفلت في وش اخوها
.........
......
رنت علي صحبتها المقربه خالص بيحكوا لبعض كل حاجه وحكت لها علي حصل كله.
صحبتها:يابنت المحظوظة يارضوي انا مش قلتلك حسام ده بيعشقك.
رضوى:والنبى يااختى اسكتي سيبينى في اللي انا فيه انتى متخيله انا في ايه دلوقتي انا في حيره ميعلم بيها الاربنا.

صحبتها:حيره ايه يابنتى متبقيش فقريه امسكى في الراجل ده بيحبك.
رضوى:واهلي وشغلي ودنيتى.
صحبتها:يابنتى حسام باشا يعوض كل ده.
رضوى:تعالي خديه يااختى اشبعى بيه.
صحبتها:اممممممم ياريت يااختى بس للاسف هو بيحبك انتى القلب ومايريد.
رضوى:مش عارفه ده من حظى ولا من سوء حظى.

صحبتها:متبقيش غبيه هو انتى كنتى عايشه اساسا حتت
ممرضه في مستشفى وساكنه في حاره متر في متر وانتى بنفسك دلوقتي بتقولى قاعده في شقه شبه الفيلا في كمباوند في حته راقيه خالص.
رضوى:انتى هتعايرينى يابت ولا ايه انتى متعرفيش حسام عصبي اوى وانا مش عارفه اتعامل معاه وبعدين ميصحش انا وهو نعيش سواء واحنا مش متجوزين.

صحبتها:ميصحش ايه هو جا نحيتك ولا طلب منك حاجه.
رضوى:لا
صحبتها:خلاص فكك
رضوى:طب روحى صدعتينى سلام
صحبتها:ابقا اتصلي تانى سلام.


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent