رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث عشر 13 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

        رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثالث عشر  بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الثالث عشر

زياد.... الاء انتي نايمه   ولا صحيه
الاء... 
زياد... نوم العافيه يارب وحشتيني يا جزمه عارف اني تعصبت عليكي نهارد بس انتي  بتخوفيني عليكي انتي عارف اني  انتي الحاجه الحلو اللي في حياتي انتي وشهد بس بجد غصب عني بقيت عصبي لان بقيتي تخبي عني حاجات معرفش ايه هي بس بين في عينك الزعل ودا بيوجعني عليكي  لان بعد كده بتتعبي 
محمد كان طلع لقه الباب اوضة بابا الاء مفتوح 
فضول  خاله يقرب ويبص يشوفها بتعمل ايه لقه  زياد قاعد علي سرير جمبها وبيملس علي شعرها كنها طفله
زياد... انتي  عارفه ان يوم الحدثه لما جدو مجدي امني عليكي كنت حاسس  ان انتي بقيتي  مسؤليتي  او بمعنا اصح بنتي  فعلا مش كلمه كده بقولهالك وخلاص وامانه في رقبتي وخوفي عليك بقا الضعف طب تصدقي لو قولتلك انتي المهون عليا كل حاجه ضحكتك لما بشوفها بحس ان الدنيا نورت في وشي نفسي اشوف لمعه عنيكي زاي زمان اللي فيها الفرحه   مش دلوقتي بشوفها لمعه من دموعه نومك دا انا متاكد من زعل  عمري ما شوفتك بضعف دا هو فعلا زاي ما بيقوله ان الانسان لما ابوه بيموت بيتكسر   وانتي خسرتي ابوكي وامك واخوكي  وكانو احن ناس عليكي واقرب ناس ليكي بس بحاول ارضيكي عشان متزعليش  او تحسي انك  لواحدك وقاعدتي هنا  عشانك معاهم  ولو مش متاكد بيحبوكي مكنتش سبتك هنا دقيقه 
الاء صحيت لقته قاعد قصاده... 
الاء.... زياد انت جيت 
زياد... اها يا قلبي جيت
الاء.. امتا
زياد... من نص ساعه كده  اكلتي
الاء... اها يامه انا وبابا
زياد.... بابا مش فاهم
الاء ركزت كده وسكتت....   انت اكلت
زياد... حلمتي ب عمو مجدي
الاءودموع كانت بتنزل من عنيها .... اها  وحشني اووي
زياد....هو في مكان احسن  دلوقتي 
الاء.... ليه  رافض ياخدي معا كل مره ابقا هروح معا يرفض هو زعلان مني
زياد.... مش فاهم
الاء... كل يوم بحلم انو ماشي وانا بمسك في ساعات بيوافق ويجي في نص السكه يرفض ويرجعني  
زياد..... بقالك قد ايه بتحلمي كده
الاء.... بقالي يومين
زياد يشدها وحضنها.... اوعي تروحي  
الاء بستغراب .... في ايه
زياد.... مافيش انتي متاكده كان بيرجعك صح مروحتيش معا خالص
الاء...  اها في ايه هو  زعلان مني صح
زياد...  جدو مجدي عمرو مزعل منك بالعكس  وانتي برضو وحشه وبيحبك وعشان بيحبك بيرجعك تاني تعيشي حياتك  وهو عايزك كويسه واحسن من اي حاجه
الاء.... بجد يعني مش زعلان مني
زياد... لا والله بالعكس بيحبك ولو عايزه يحبك اكتر تقولي الحقيقه اكلتي
الاء...  اتغديت ومن ساعات شبعانه بجد
زياد.... محمد ضايقك 
الاء....لا لا خالص بالعكس طيب  جدا وبيعملني كويس
زياد...الاأاأء
الاء...   اها دا حتي قاعدنا  نتكلم 
زياد... مش مقصدك بس ماشي 
الاء مسحت دموعه وبتسمت.وغمزة...سيبك مني انت وشهد عاملين اي 
زياد ضحك.... عملين ايه في ايه
الاء...   في لف لافه يعني بتقولها بحبك وياروحي والجو دا وهي كمان
زياد....ايه الاساله الغريبه دي
الاء.... احكيلي مش هقول حاجه لحد وانت عارفني دا انا اختك حتي 
زياد.... احكيلك ايه
الاء... بتحبها ازاي وهي بتحبك ازاي
زياد... وربنا مجنونه وانا هعرف  ازاي انها بتحبني ازاي 
الاء..... بلاش هي انت اتنيل بقا احكيلي
زياد.... بصي  قومي كده  اغسلي وشك عقبال ما اخد شاور وننزل ناكل واحكيليك
الاء..... انت بتزلني
زياد... معاش ولا كان اللي يزل بنوتي  بس تاكلي وفرحيني  وانا هحكيلك كل اللي انتي عايزه واحنا بناكل
الاء.... ماشي اما نشوف اخرتها
ــــــــــــــــ
محمد مشي بسرعه قبل ما يشوفو
ودخل اوضه
محمد مع نفسه.. انا مالي ايه اللي خالني اقف  
العقل.... يمكن عايز تعرف عنها حاجه
محمد... وانا مالي واعرف ليه
العقل... بس اخوك شكله كويس فعلا
محمد.... مشمهوش اخويا
العقل... بس هو اخوك فعلا  انت  ليه رفضه 
محمد....استحاله
القلب..   هتفضل لحد امتا كده
محمد.... بسس بسس 
ـــــــــــ
زياد والاء وهما في مطبخ بياكلو محمد نزل يعمل قهوة 
الاء...بصت لقته دخل ومتعصب 
زياد... اتفضل كول معانا
محمد.... بصله ومردش عليه
الاء... 
زياد.... لو مش حبب تقاعد معانا ممكن اعملك طبق وتاكل لي واحدك  
محمد....
الاء... 
زياد بصله وتكسف... 
الاء.... زيزو هات طبق دا كمان طعمو حلو
زياد....  بجد
الاء... اخويا اي حاجه يعملها لزم تطلع حلو
زياد ضحك.... بالف هنا
محمد...فين القهوة بتعتي انا كنت سيبها هنا
الاء... انت هبدها الصبح وقعت كلها   
محمد بيجز علي اسنانه....يعني بيت دا كله مفهوش قهوة
الاء... في بس مش بتعتك   لو عايز 
محمد....بتعت مين
الاء.... معرفش والله   في اتنين  وراحت تقف جمبه  محمد بص عليها  ولحظ انها قصيره  مع ان علي طول بيتعاركو   بس عمرو مركز 
الاء...اوع كده بس وجبت كرسي وحطته وجبتهوله بص دا  ودا بس مرعرفش دا بتاع مين ودا بتاع مين بس دا متهئلي بتاع عمتو عشان شوفت خالتو بتعملها منه
محمد بصصلها وسكت وزياد اخد باله ان مركز مع الاء
زياد اضايق  منه لان عارف عنه انه بتاع ستات..
زياد...  انزلي يا الاء وحطيهم قدمه وتعالي هنا
الاء.. حاضر  ونزلت وفتكرت انها كمان قهوتها   راحت طلعتلو القهوة بتعتها
الاء..... اتفضل دي كمان شوف انهي واحده  هتعجبك وشاورت علي بتعتها بس دي تحفه جربها
زياد....الاء 
الاء حست انه  زياد مضايق من حاجه راحت وقاعدت جمبه ومحم انتيه لي نفسه وساب كله وطلع
الاءبصت وستغربت انه ممدش ايدو علي حاجه.... يخربيت التكبر اللي انت في 
زياد...  اياكي تقربي منه تاني انتي فاهمه
الاء... في ايه بس
زياد...اسمعي كلامي ودايما خالي في بنك وبينه مسافه انتي سامعه
الاء... حاضر بس حصل ايه مالك
زياد... فكك المهم يلا كملي اكلك 
الاء... حاضر اي رايك اعملك قهوة 
زياد... لا هنام عشان تعبت نهارد من كتر شغل
الاء... ربنا يقويك خلاص اطلع نام  وانا هنضف واطلع انام
زياد.... هساعدك 
الاء... لا اطلع وانا هعملي قهوة بالمره واطلع اكل بالمشبك 
زياد...م هتبطلي العك دا
الاء... بس ياض يلا ربنا يقويك
زياد....  حاضر يا روحي وباس راسها وطلع
الاء خلصت وعملت قهو ليها ولي محمد وخبطت عليه
محمد بستغراب...مين
الاءفتحت باب... اتفضل عملتلك معايا قهوة
محمد... ومين قالك اني عايز منك حاجه
الاء.... اهي وسبتها علي المكتب  لو عجبتك اشربها  بعد اذنك وقفلت الباب ودخلت اوضتها
محمد بنرفزه لسه هيقوم هي قفلت الباب الاوضه بتعته  وطلعت
محمد بعصبه  .... البنت دي عابزه تعصبني وخلاص وراح خبط عليها
الاء فتحت لقته وشها وعنيه كلها شر كالعاده.... ايه في ايه
محمد.... انتي عابزه ايه بالظبط بتلعبي علي ايه
الاء.... انا مش فاهمه
محمد... لا الشويتين دوله تعمليهم علي اللي بيت مش عليا
الاء..... بجد انا مش فاهمه انت عايز ايه لو عايز تتعارك بعد شويه اكون شربت القهوة وفوقتلك يلا باي وجي تقفل الباب  زقها 
محمد... انا بكلمك   
الاء....  ما تفهمني عايز ايه لكن ومتتعصبش  عليا وبعدين انا معملتلكش حاجه
محمد.... بصي بقا  فاهمك.كويس عمله فيها البنت البرئيه وتنهبي قرشين  وتخلعي  لا انا  هوفر عليكي التمثيل دا كله كام وتختفي من هنا
الاء بصتله وسكتت شويه.... امشي بكرمتك بدل ما امشيك من غيرها 
محمد  قرب منها ولسه ههيضربها بالقلم 
الاء  نزلت ووقت في الارض  من الخوف وندت علي باباها بسصوت مابحوح اكنا بتنادي حد جمبها... باباااا و فضلت ضمه نفسها وهي في الاض
محمد  بص ولقها بتترعش ونادت علي ولدها  من الخوف رغم انه ميت اضايق من نفسه ونزل يجبها.... قومي
الاء  فكرته هيضربها اغما عليه....
محمد....انتي بقولك قومي 
الاء....
محمد....انتي يا زفتها 
الاء....
محمد هزها كانت رسها هتتخبط في الارض  لحقها  وشلها حطها علي سريرها
محمد.... الاء  
محمد لما  شالها  شعرها  اتفك ونزل علي وشها   
الاء كانت شبه الملايكه بس بين ان وشها بهتان  وزاي وشها مسحوب منه الدم بس رغم كده جميله جدا  محمد بص علي شعرها اللي شبه حرير  وشالو من علي عنيها وسرح في ملامحه وفل بصصلها وحاسس انه ندم ان خوفها للدرجه
محمد.... الاء  فوقي 
الاء....
محمد  جاب برفن وحول يخليها تشمه ... الاء فوقي  حاول كذه مره لحد مافاقت
الاء بتبص ولقته هو افتكرت الحلم ان واحد هيموتها...... ايه ايه  وترعشت
محمد..... اهدي اهدي انتي غمي عليكي وبفوقك
الاء.....بابا فين
محمد بضيق... بابكي متوافي
الاء بصتله وسكته ومن جوها خايفه وبتتمنا يختفي من قدمها...
محمد  بصلها وضايق من نظرتها لي اكنها شايفه عفريت والدم مسحوب منه سابها ومشي
الاء اخدت نفسها  واكني روحها رجعت
محمد دخل اوضه وعمال يفتكر شكلها لما خافت منه وجز علي اسنانه قاعد علي المكتب  جمبه لقي القهوة وراحتها كان جميله
ـــــــــــــــــــــ
وعده اليوم 
بالنسبال الاء  كان اصعب يوم في حياتها ومرعب فضلت تحلم  وتقوم مرعوبه تقريبا منمتش 
لحد ما كله صحا   وكلهم اقاعدين  بيفطرو
والاء نزله
الاء.. صباح الخير كلهم بصو باين عليها التعب
محمد بطرف عينه بصص عليها ولقه وشها مرهق اكتر
زياد... مالك
الاء.... بخير زاي القرد اهو
عاصم.... بخير ايه يبنتي وشك مزرق
الاء... لا انا كويسه
نجاة.  يعني كلنا هنكدب يبنتي بين  عليكي
شاديه... كولي طيب وبعد ما ناكل نروح نكشف 
الاء.... في ايه يا جماعه انا منمتش بس
محمد كان بصصلها وشايف لما عنيها بتيجي  في عنيه بتخاف
اياد....  طيب  انتي حسه ب ايه
الاء... مافيش  بجد
عز.... طيب تعالي معايا نهارده ايه رايك ونكشف بالمره
الاء... لا 
زياد... انتي بتترعشي كده ليه 
الاء....يا جماعه اقوم طيب    
نجاة... خلاص يبنتي كولي وطلعي نامي
محمد ساب الاكل وقام
اياد... خلاص يا جدو بكره  نروح لي داليدا والنهارده هاخد الاء انا عند دكتور 
الاء... ايه دا انت نهارده رايحين
اياد...كنا خلاص هاخد  انتي ونشوف مالك
الاء بفرحه....  بجد لا خلاص انا بقيت كويسه بس تعزمني وعد
كلهم بصو ليها بستغراب ان ملامحه اتغيرت من بهتانه لي فرح
زياد الواحيد اللي مستغربهاش
اياد...  ايه دا 
عاصم...  سبحان الله
زياد....  انا كده اتاكد ان في حاجه مزعلكي مالك بقا
الاءبصتله بفرحه...  لا واللهي بقيت كويسه جدا  وبصت لي اياد
الاء....  سلميلي علي داليدا وقولها الف الف مبروك   
اياد...  تيجي معانا طيب 
الاء...  لا عيب دي اصول الراجاله هي بتروح لي واحدها مينفعش 
اياد همس لي زياد... هو انت قولتلها انك هتخرجها 
زياد... لا ولا لي شهد   
اياد...  انا  معتز رن عليا قال ان في وفد لزم حد يستقبلو انهارد 
زياد....اها يعني اجتماع
اياد.   لا  بس يعني حد يستقبلهم من المطار ويوصلهم للفندق  والاجتماع بعد بكره 
زياد.... خلاص  فاهمه هروح انا  بدلك 
اياد... لا هروح انا 
زياد بضحك ... محمد مش هيرضا  دا وقته من دهب اتكل علي الله وانا مكانك يا اخويا الف مبروك
اياد ضحك ....بجد شكرا 
زياد... علي ايه انت اخويا  ربنا يتمملك علي خير 
عاصم....    صحيح الوفد مين هيروح ليهم 
زياد...  انا يا جدو
عاصم...  تمام   الساعه 2 تروح تمام وانت يا اياد هيفاهمك التفصيل
زياد....  تمام 
وعده الوقت وجه باليل وكلهم قاعدين ودخل محمد واياد وعاصم
الاء جريت عليه اياد...  عملتو ايه خطوبه امتا 
اياد بضحك...   الشهر اللي جي 
الاء بطفوله...يوووه دا لسه احنا في نص الشهر دا
اياد ضحك والعب في شعرها كالعاده ...عشان تلحقو تعملو اللي عايزينه
شاديه...  الولولولولولولولي الف مبروك ياروحي
نجاة... الف مبروك يا حبيبي 
زياد.... ربنا يتمملك علي خير 
عاصم... واعمل حسابك انت وشهد خطوبتكم معاهم خالينا نفرح
زياد....بجد
عاصم... انا اديتك كلمه  يا بني   الف مبروك
الاء... ايوا بقا يا عصوماااا هو دا الكلام وربنا انت اب جدع وحضنته
عاصم ضحك.... عي حصلت لي عصومااا
كلهم  باركو لي بعض
محمد كان  وقف ساكت وبصص لي الاء وشهد وقفت قصاده... 
شهد...مش هتبارك لي اختك واخوك
محمد ابتسم بسامه بسيطه مش بينا... الف مبروك 
شهد... الله يبارك فيك  طب وا زياد
محمد بصلها وطلع لي اوضه...
نجاة كانت شايفهم... ربنا يهديك
تسريع الاحداث   زياد.كلم  زينب واشرف وقالهم وزينب فرحت جدا وباركو ليه  والاء لحظه ان محمد رفض الجواز  شهد  بسبب زياد   والعند زاد  وقرارت مش هتسكت ال لما  تغيرو وتمم ال جواز زياد وتحاول ترجع اقوه من الاول وعده اليوم عليهم  كلهم فرحانين معاده محمد
ـــــــــــــــــ  
تاني يوم الاء نزله وكلهم  مكانوش ماوجدين
الاء...  ايه دا مصحتونيش ليه
نجاة... مصدقنا تنامي  
الاء...اممم ماشي 
شاديه... يلا  انا  عمل سندوتشات يلا ادخلي المطبخ كولي
الاء.... هما كلهم مش هنا
نجاة... اها معاده وميلت راسها عند مطبخ
الاء.... مين
شاديه بضحك...  محمد
الاء بشر...  اممم طيب كويس
نجاة... ربنا يستر
الاء... يارب طيب هروح اجيب السندوتشات واعمل نسكافيه واجي
الاء اول مدخلت لقت  محمد في وشها بصلها بقرف من فوق لي تحت  الاء ردتهالو وبصتله بقرف
محمد.....


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
    رواية المتعجرف والعنيدة الفصل  الثالث عشر 13 بقلم الاء
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent