رواية حب خلف الكواليس الفصل الثاني عشر بقلم نجوى إبراهيم
رواية حب خلف الكواليس الفصل الثاني عشر
نزلوا العرايس والعرسان للقاعه عشان يحتفلوا مع الناس ورقصووا وهيصوا كتير فجأه النور انطفي والكل فضل يتكلم ويقول في اي لحد ما في نور اتفتح وكان فوق ادهم وكان ماسك المايك وهيغني
ادهم:دلوقت ي ليان انا هعترف قدام كل الناس اني بعشقك وعشقك أصابني فعلا وبدأ يغني اغنيه أصابك عشق
(أصابك عشق أم رميت بأسهم
فما هذه إلا سجية مغرم
ألا فاسقيني كاسات وغني لي
بذكر سليمة والكمان ونغمي
أيا داعيا بذكر العامرية أنني
أغار عليها من فم المتكلم
أغار عليها من ثيابها
إذا لبستها فوق جسم منعم
ليل ياليل ليل الليل يا ليل يا ليل
يا ليل يا ليل يا ليل، يا يا يا ليل يا ليل
يا ليل يا ليل يا ليل، يا ليل
أغار عليها من أبيها وأمها
إذا حدثاها بالكلام المغمغم
وأحسد كاسات تقبلن ثغرها
إذا وضعتها موضع اللثم في الفم
أغار عليها من أبيها وأمها
إذا حدثاها بالكلام المغمغم
وأحسد كاسات تقبلن ثغرها
إذا وضعتها موضع اللثم في الفم
ليل يا ليل
يا ليل
يا ليل
يا ليل
يا يا ليل)
ليان :عيطت وحضنت ادهم وقالتله بحبك وغنتله اغنيه كارمن سليمان ربنا يخليك لقلبي
(مش قادرة لسه اصدق إنك انت بقيت معايا
وخلاص كل اللي ياما حلمت بيه بقى بين إيديا
مش عايزة حاجة تاني، خلاص حبك كفاية
واحلم واتمني ايه من الدنيا دا انت كتير عليا
ربنا يخليك لقلبي تبقى طول العمر جنبي
كل ما اسمع حاجة عنك بعرف اني اخترت صح
كان لقانا أحلى صدفة ياللي جنبك ببقى عارفةمن حسن حظي اني قابلتك تقدر تقول جيتني ف وقتك
مانا كنت قبلك مش عايشة وخلاص هعيش
ياما عليك كنت بدور وبجد مش قادرة اتصوّر
لو عمري كان قبلك عدى مقابلتنيش
ربنا يخليك لقلبي، تبقى طول العمر جنبي
كل ما اسمع حاجة عنك بعرف اني اخترت صح
كان لقانا أحلى صدفة ياللي جنبك ببقى عارفة
انك انت جيت حياتي تِملى كل سنيني فرح)
وكان الجو مليان حب وفرح خلص الفرح وطلعوا الجناح بتاعهم ومريم وأسر كل واحد روح بيته وسيلا ومالك راحوا شقتهم اللي فوق بيت مالك
ليان:دخلت مع ادهم الجناح وكانت مكسوفه جدا وبأن عليها
ادهم:ليان حبيبتي ادخلي غيري الفستان وتعالي نصلي عشان نبدأ حياتنا صح
ليان:دخلت غيرت ولبست إسدال الصلاه وطلعت لادهم اللي كان غير هدومه ومستنيها وانبهر وهي داخله اد اي هي جميله من غير ميكب ولا اي حاجه من البنات بيعملوها وقف صليي بيها وبعد مت خلصوا قعد قدامها وقالها انا حاول علي اد ما اقد اتقي ربنا فيكي واعاملك احسن معامله لاني بحبك واتمنيتك وربنا جمعني بيكي
ليان:انا كمان ي ادهم بحبك وهتقي ربنا فيك وهشيلك جوا قلبي وعيني العمر كله
ادهم شالها ودخلها الاوضه ونيميها علي السرير ونام في حضنها لما حس انها خايفه من اول ليله ليهم وليان فضلت تملس علي شعره بحنان
ادهم:متخافيش ي لي لي انا عمري ما هلمسك غصب عنك او اخوفك مني انا بحبك اوووي وعمري ما هاجي جمبك الا لما تكوني جاهزه نفسيا انك تكوني مراتي قولا وفعلا
ليان:افتكرت خالد وهو بيحاول يعتدي عليها وبدات ترتعش وترجف
ادهم:ليان حبيبتي متخافيش مش هعملك حاجه والله واخدها في حضنه لما لقي عيالها وشهقاتها ذادو
ليان:انا انا اسفه ي ادهم بس مش بأيدي والله انا مش قادره انسي اللي حصلي
ادهم :شدد في حضنها جامد وقالها ليان انتي مراتي وحبيبتي واحنا مش مع بعض انهارده بس احنا هنفضل مع بعض العمر كله
بإذن الله فعادي ي روحي انا مش هلمسك الا لمة انتي تطلبي دة انا مستحيل اخوفك مني ي ليان وطبطب عليها واخدها في حضنوا وناموا
نروح لسيلا ومالك
مالك:سوسو ي سوسو انتي ي بت روحتي فين
سيلا:كانت وافقه فوق الدولاب انا هنا ي قلب سوسو جاي الاوضه تعمل اي بقا
مالك:انتي اي طلعك عندك ي بنت المجانين انزلي من فوق الدولاب ي بنتي
سيلا:وانا اي يضمنلي ياخويا انك متتحرشش بيا اصلا انا جميله ومتقاومش
مالك:برق عيونه بصدمه اتحرش بيكي عوض عليا عوض الصابرين يارب انا زوجك ي بنت الهبله انزلي انزلي قبل ما تشليني
سيلا:بعيد الشر عنك ي قلبي انت بس برضو انا مضمنكش
مالك:انزلي ي سيلا وانا هنام برا انزلي ي قلبي هي ليله باينه من اولها بقا يارب الليله اللي بستناها طول عمري وان الهبله دي تكون في حضني تطلعلي فوق الدولاب كأنها بتصيد فيران
سيلا:نازله اهو بس والله اي حركه غدر هنزعل
مالك:انزلي ي آخره صبري بقا في عروسه تلبس ميكي موس
سيلا:مش انا عملت كدا يبقا فيه
مالك اول ما سيلا نزلت مسكها من ضهرها وحضنها
سيلا:عاااااااااا كنت عارفه انك هتعمل حركه غدر
مالك:بحبك ي مجنونه واستنيت لليوم دا كتير اوووي واهو جه وانتي في حضني
سيلا:انا والله ما مصدقه ان مالك اللي فضلت احبه من اعدادي اتجوزنا وانا في حضنه دلوقت مالك انا بحبك اوووي وجعاااانه اوووي
مالك:الله يلعن ابو فصلان اهلك انتي فصيله ي بت حد عرفك كدا
سيلا:الله يعني يرضيك حبيبتك تنام جعانه
مالك:لا ي روحي ميرضنيش وراحوا أكلوا وسيلا جريت ودخلت الاوضه وقفلت الباب وغيرت هدومها لبيبي دول اسمر جميل وبعدين فتحت لمالك اللي اتصدم من جمالها واخدها في حضنه وراحوا لعالمهم الخاص واصبحت سيلا زوجته قولا وفعلا
نروح لأسر ومريم
أسر رن علي مريم وقالهم مريومتي عامله اي
مريم:الحمد لله ي أسر انا كويسه
اسر:مريم انتي حاسه بحبي ليكي صح حاسه اني كنت هتجنن عليكي صح ولا لا انا كنت بموت ي مريم وانتي بعيد ومتجوزه البني آدم دا كنت غبي اوووي اني معترفتلكيش بحبي واتجوزتك وقتها بس انا مكنتش جاهز وكنت خايف ادهم يقول اني ببص لأهل بيته بس انا بعشقك حرفيا انا كنت بموت الف مره في الثانيه وانا بتخيلك في حضن حد غيري كنت بتقطع بس مش في أيدي اعمل حاجه كنت بتمني كل يوم انك ترجعي لحد ما رجعتي قلبي مكنش مصدق من فرحته وطلبتك من ادهم فورا كان هاين عليا احضنك وانتي بتعيطي اقولك ارحمي قلبي اللي مش مستحمل يشوف دموعك بس مكنش ليا الحق دلوقت ي مريم بقولك بعشقك وعمري ما هسيبك تضيعي من ايدي تاني
مريم:عيطت للدرجادي ي أسر بس متستغربش يمكن قلبك كان بيحبني كدا عشان قلبي كمان كان بيعشقك استنيت كتير اوووي تيجي وتصارحني بس انت اتاخرت انا اتجوزت جاك اه بس هو ملمسش شعره مني انا لسه بنت زي ما انا هو كان متجوزني مصلحه عشان ياخد فلوس من ادهم لكن انا عمري ما حبيت ولا هحب غيرك
أسر كان مصدوم وقلبه بيرقص من ناحيه انه حبيبته طلعت بتحبه اكتر منه كمان ومن ناحيه تانيه انه اول واحد هيلمسها أسر انتي بتتكلمي بجد ي مريم
مريم:ايوا ي روحي بتكلم بجد انت اول وحد هيلمسني انا حافظت علي نفسي منه عشانك
اسر:عيط انا بحبك اوووي وهفضل احبك لآخر يوم في عمري
جه الصباح علي الكل منه اللي مبسوط ومنهم اللي هتتغير حياته ومنهم اللي بيخطط بشر ......
يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب خلف الكواليس" اضغط على اسم الرواية