رواية حبك نار الفصل السادس والسبعون 76 بقلم أسماء الكاشف

      رواية حبك نار الفصل السادس والسبعون  بقلم أسماء الكاشف


رواية حبك نار الفصل السادس والسبعون

نهضت بعنف وهي بتنفض هدومها بضيق وبترجع شعرها لورا بعنف عكس حالة الضعف الي كانت عليها من لحظات ووقفت قدام صنبور المياه وغرقت ايدها بالمايه وزقتها علي وشها مره واحده كأنها بتعاقب نفسها علي الضعف الي وصلت ليه وبتفوق نفسها وهي بتهتف لنفسها وكأنها بتفكر نفسها بأمر هام وحقيقة لا يمكن تنساها
* انتي رحيق الكاشف الي اي واحده نفسها تكون مكانك متنسيش ده ..اشهر موديل في العالم كله والكل بيجري وراكي
نزلت راسها كلها تحت المايه علشان تفوق أكثر وبعدين رفعت راسها ومدت ايدها تسحب المنشفة ولفتها علي شعرها وفركته في شعرها تنشفه اتعدلت مكانها بعد ما ظبطت المنشفة على راسها وخرجت بره بهدوء سمعت صوت تليفونها بيرن فقربت بخطواتها الرزينة ناحية السرير وقعدت عليه ومدت ايدها ناحية الفون تشوف المتصل رفعته ناحية وشها باستغراب وهي شايفه رقم المتصل عليها اتنهدت بصوت عالي وهي بتضغط زر الفتح وقالت بصوت حاولت ان تخليه هادي وطبيعي
* هاي
كادت تتكلم أكثر ولكن قاطعها صوت انثوي قلق باللغة الإنجليزية 
_ ماذا حدث معكي يا فتاة ؟ هل انتي بخير كيف حدث ذلك
رمشت عينيها عدة مرات وهي تحاول استيعاب ما تتحدث عنه صديقتها قضبت حاجبها ومدت يدها تدلك جبهتها بضيق وهي تهتف بمقاطعة
* مهلا جاكي انا لا افهم عن ماذا تتحدثي اهدأي واخبريني بهدوء رجاءا
صمتت قليلا فجائها صوت جاكي بتوضيح
_ الم تري صورتك المنتشرة علي مواقع التواصل وانتي بتلك الحالة المهينة ثيابك ممزقة ووجهك ملوث بذرات تراب وكأن قاطرة صغيرة مرت علي جسدك عدة مرات
ضيقت ما بين حواجبها وهتفت باستغراب
* مهلا عن اي صورة تتحدثي
شهقت بخضة وهي تهتف بفزع وعيون متسعه
* اوه لا هل تقصدين يوم الحادث انا اتفضحت
قالتها بنبرة حانقة وهي تضرب رأسها بيدها بخفة لتهتف جاكي بتأكيد
_ نعم رحيق يبدو هذا فحالتك يرثي لها حقا هذا ناتج عن حادث.. هل انتي بخير حقا وكيف التقطت لكي تلك الصورة وعن اي حادث تقصدين يا فتاة
وضعت رأسها بين كفيها وهي تهتف بضياع وتعب
*الموضوع طويل جاكي سأخبرك لاحقا وانا حقا بخير لكن سأقاضي من انزل تلك الصور سأريهم العقاب الحقيقي
قالت اخر كلامها بغضب فبسبب تلك الفتاة سيلاحقها المصورين وستنتشر الاشاعات وكأنها حقا بحاجة لتلك السخافات علي اساس لا يكفي همها ليزيد سمعت زفرة الراحة القادمة من الناحية الاخري ثم تبعه صوتها الرقيق بلغتها
_ اوه لقد طمئنتيني حقا منذ رؤيتي لتلك الصور ولم أتمالك نفسي وحادثتك علي الفور
ابتسمت بهدوء علي وجود صديقة مخلصة وتقلق لشأنها فهتفت بشكر وامتنان
* شكرا جاكي هل يمكنك ان ترسلي لي المنشور الخاص بصوري
هزت جاكي راسها وكأن رحيق ستراها
_ حسنا سارسله لكي
 ضغطت رحيق علي الهاتف بقوة وارجعت رأسها للخلف قليلا وقالت برقة
* حقا شكرا لكي
صمتت قليلا وقالت
* اخبريني عنكي هل انتي بخير لم نتواصل منذ مده طويلة
جاء صوت جاكي المرح
_ بخير عزيزتي لا تقلقلي هل تعلمين انا الان في مصر
اعتدلت في جلستها وهتفت باستغراب
* حقا مصر لماذا ذهبتي هل هناك شئ هام حدث
ابتسمت جاكي وقد اعتدلت بجلستها قليلا وهي ترمي بنظرها علي باب الحمام المغلق وخلفه توجد ميرا وقالت بسعادة
_ عرس خطوبة ميرا اليوم وقد ارسل لي خطيبها طائرة خاصة لاقف معها في هذا اليوم السعيد
اتسعت حدقتها بدهشه وارتسمت ابتسامة علي فمها سعيدة لفرحة ميرا وقالت بعدم تصديق
* حقا ميرا ستتزوج هذا افضل خبر سمعته حقا ارسلي لها تهاني يا جاكي اوه واين هي الان دعيني أتحدث معها لابارك لها بنفسي
امسكت جاكي العصير الذي احضرته لها الخادمة وقالت برقة قبل ان ترتشف العصير
_ انها تتجهز الان وليست جواري سأدعها تتحدث معك عندما تنتهي
انهت كلامها لترتشف العصير بهدوء ورحيق ضغطت علي عينيها بارهاق وهي بتقول
* اوك ارسلي لها تحياتي وسأتصل بها لاحقا لابارك لها بنفسي
جاءها صوت جاكي القلق
_ حسنا وانتبهي لنفسك رحيق من فضلك
تنفست بصوت عالي وقالت برقة
* حسنا جاكي احادثك لاحقا الي اللقاء
أغلقت الهاتف مع صديقتها جاكي ووضعت يدها علي قلبها  تحاول تهدأته من كم الصدمات الي مر عليه بتهيأه للطامة الكبري سمعت رسالة جتها علي الماسنجر من جاكي فتحتها بسرعة بصوابع مرتعشة لتظهر قدامها علي الشاشة صورة ليها يوم الحادث ضغطت علي شفتيها بغل ولم تشعر بالدم الي نزف من حركتها دي وعينيها اشتعلت بغضب صرخت بغيظ وقهر وهي بتقول
* ازاي ده حصل مين الي نزل الصور دي بحثت في الصفحة بايد مرتعشة من الغضب لغاية ما ظهرت صور للبنت الي نزلتها ضيقت عينيها بتفتكر مين هي بس انتفضت بغضب لما افتكرتها هي نفس البنت الي كانت في المكان هناك خرجت لبره بغضب وهي بتتوعد ليها وخصوصا وهي شايفه عدد المتابعين الي اتعدي خمسة مليون علي صورتها
* مش هسيبك يا بنت ال
قضمت علي شفايفها تمنع شتيمه علي لسانها تخرج لبره وتفسد أخلاقها وصلت بعصبية لعند عمر الي اتفاجئ بالثورة الي علي وشها فقال بقلق
_ في ايه يا رحيق مالك
رمت المنشفه علي الكرسي بعنف وقالت بغضب
* مصيبة يا عمر مصيبة ووقعت فوق دماغي
انتفض مكانه بقلق وقال بقلق وريبه
_ مصيبة ايه يا بنتي وقعتي قلبي في ايه
قربت منه بعصبية ومدت التليفون ليه فمسكه منها بقلق وهو بيبص علي وشها المحقون بحمرة الغضب ورجع بص للفون الي في ايده اتسعت عينيه بغضب وهو شايف الأخبار عنها بس ما دتش ليه فرصه يتكلم وهو شايف انهيارها قدامه رحيق لفت حوالين نفسها بغضب وقالت بغل
* انا هعمل ايه دلوقتي البنت دي فتحت عليه نار مش هتخلص لاء كمان الكل شافني بالمنظر ده
اتحولت نبرة صوتها الي صوت مهزوز بعياط خفيف وحطت ايدها علي وشها بغيظ والايد الثانية حطتها علي الكرسي تستند عليه وهي بتقول بضعف
* دلوقتي بقيت لبانه علي كل لسان يا عمر انا انتهيت مسيرتي كلها انتهت الي بنيته لسنين راح من بين ايدي 
عيطت بضعف ونظرة عمر اتحولت لشفقة فقام من مكانه بهدوء وقرب منها شدها ليه ومسك وشها بين كفوفه وقال برقة
_ بصيلي هنا يا رحيق ما فيش حاجة هتحصل ليكي انا هحل الموضوع وهرفع قضيه عليهم ثقي فيه هحل كل حاجة بس متنهاريش كده علشان خاطري انتي قويه يا رحيق متسمحيش لحاجة ذي دى من ناس غيرانه من نجاحك تأثر عليكي هتمر الازمة دي زي اي حاجة مرت عليكي ماشي يا رحيق
رفعت عينيها ليه بضعف وهزت راسها بضياع فمسح دموعها برقة وقبل جبينها وبعد عنها بهدوء وطلع الفون تحت نظراتها ليه ضغط علي رقم معين وادالها ضهره سمعت صوته الجاد بيأمر بعد ما شرح للي بيكلمه التفاصيل كلها
_ عايزك تشوف الموضوع ده بنفسك والبنت دي تعتذر من اختي والفيديو يتحذف فورا
 قفل الخط ورجع ليها وقال برقة وهو بيمسك كفها
_ كل حاجة هتتحل يا روحي متشيليش هم 
ارتمت في حضنه مره واحده وقالت 
* ربنا يخليك ليه يا عمر انا فخوره بيك وفخورة انك اخويه الي في ضهري دايما 
_ انا الي فخور بيكي 
بعد عنها واتنحنح 
_ ايه مش هناكل ولا ايه
ابتسمت برقة وقالت وهي بتحط ايدها علي بطنها الي بتصدر أصوات 
* ناكل طبعا انا موت من الجوع
قالتها وهي بتسحب الكرسي ومدت ايدها تاكل ابتسم بحنان وقعد هو كمان يشاركها اكلها
**************
في مصر 
قفلت جاكي التليفون مع رحيق وفي نفس الوقت انفتح باب الحمام لتطل منه ميرا الي كانت لابسه فستان خفيف لونه زيتي ولافه شعرها بالمنشفة قالت بهدوء وهي بتتجه ناحية المرايه وهي تلمح الهاتف بايد جاكي
* كنتي بتكلمي مين 
قالتها بالعربية متناسيه ان جاكي ما بتعرفش العربي وضيقت جاكي حاجبها وهي بتقول 
_ ماذا تقولين ميرا
حمحت ميرا بخفة وهي تزيل المنشفة وحطتها بإهمال علي كرسي جنب المراية 
* اسفة نسيت وتحدثت بالعربية كنت اسالكي مع من كنتي تتحدثين يا جاكي
ابتسمت جاكي وهي تضع الهاتف علي الطربيزة جنبها
_ انها رحيق وبالمناسبة هي تبارك لكي 
ابتسمت ميرا وهي بتبص علي جاكي من المرايه وقالت بلهفه
* رحيق اشتقت لها حقا كيف حالها
_ قالت انها بخير ولكن انا قلقه عليها حقا 
قالتها بتنهيدة كبيرة وهي تراقب ميرا التي تسرح شعرها لتهتف ميرا بحاجب مقتضب
* لما القلق هل هناك شئ لا اعرفه
رفعت جاكي حاجبها باستفهام وهي تسألها
_ انتي لم تري هاتفك
 تركت ميرا الفرشاه علي طربيزة الزينة بهدوء وقالت وهي بتلف بوشها ناحية جاكي
* صراحه لا لم افتحه اليوم لقد انشغلت قليلا حتي اني لم المسه اليوم ثم ماذا حدث اخبريني فنبرة صوتك اقلقتني ماذا حدث لرحيق
قالتها بقلق واضح علي وجهها بينما شغلت الاستشوار لما طال صمت صديقتها وهنا تتنهد جاكي بضيق وهي تهتف بتعب
_ لقد نزلت صور لرحيق انتظري لحظة سأريكي اياها افضل
قالتها وهي تسحب هاتفها مره اخري وتفتح الصور ثم تقدمت من ميرا التي تركت الاستشوار وامسكت الهاتف لتتسع حدقتيها بصدمة وشهقت بعنف وهي تهتف بالعربية وتضرب علي صدرها بخفة
* يا مصيبتي
ثم اتكلمت بالانجليزية لتفهمها جاكي الي كمشت وشها بعدم فهم 
* ما هذه الصور لابد انها مزيفة هذا لا يمكن ان يحدث اطلاقا
اخذت الهاتف من بين يدي ميرا وقالت بضيق
_ بل حقيقية ولكن اكدت رحيق ان كل شى بخير ستتولي أمرهم
نظرت ميرا الي الهاتف بيد جاكي مره اخري وهتفت برقة
* اتمني ذلك حقا فرحيق لطيفة ولا تستحق تلك الفضيحة انظري الفتاة كتبت انها تعرضت لتحرش
قالتها بضيق وهي تتحرك بعينيها علي ذلك التعليق لتغلق جاكي الهاتف كله وتهتف بجدية
_ لا عليكي ميرا ستكون بخير والان دعينا معكي انتي يا صغيرة يجب ان تنهي تسريح شعرك لنذهب لمصففة الشعر انتي العروس يا جميلة 
ابتسمت لها برقة وهي تنظر للمرايه مره ثانية وبدءت تنشف شعرها بالاستشور وجاكي رجعت لمكانها مره ثاني بس قبل ما تقعد علي السرير سمعت طرق علي الباب فاتجهت بخطواتها ليه وفتحته لتظهر قدامها خمس سيدات بأعمار مختلفة وملابس انيقة ضيقت حاجبها وهي تهتف باستفهام 
_ من انتم
 فهمتها الميكب ارتست بسهولة لتبتسم بخفة وهي تعرف عن نفسها بالعربية
= احنا الميك ارتست بعتنا استاذ جاسر علشان العروسة هو حضرتك استاذة ميرا 
بالتأكيد لم تفهمها جاكي وبحلقت فيها ببلاهه بينما مررت عينيها تتفحصها بعيون صقر فقد كانت سيدة في عمر الاربعين تقريبا بجسد ممشوق القوام وبيلتف في فستان نيلي يناسب بشرتها الناعمه رغم سنها عينيها السوداء تلمع كنجم اسود وسط السماء كانت عينيها علي شفتيها الصغيرة كالكرز بلونه المميز وحجمه الصغير لم ترد عليها وهي تنظر للفتاة الشقراء الواقفه جوارها تبدو اصغر في السن بكثير فهي تقريبا في عمر جاكي وميرا ومع كده تبدو أكثر عملية وجدية عنهم بمكياجها الارستقراطي وعينيها البنية كقهوة ساخنة نظرت الي الثلاث فتيات الي واقفين وراهم مدارين تقريبا وقبل ما تلتهم تفاصيلهم
 تأتي ميرا من وراها لتقطع وصله تاملها والبلاهه في ملامحها وهي تهتف بترحيب 
* أهلا انا ميرا اتفضلو 
قالتها وهي بتوسع ليهم الطريق بعد ما سحبت جاكي من ايدها وهي مش فاهمه حاجة بس اول ما دخلو ولمحت ملابسهم والحقائب الي معاهم قربت من ودن ميرا وقالت بهمس
_ من هؤلاء
همست ميرا هي كمان وقالت بالانجليزية 
* ارسلهم جاسر لمساعدتنا وتجهيزنا 
هزت راسها بفهم بينما اتقدمت منهم ميرا وهي بتقول
* هو جاسر مقالش ليه انكم جايين صراحه 
ابتسمت مساعدة الميكب ارتست بهدوء وهي بتقول بعملية
= حب يعملها مفاجئة لحضرتك
هزت راسها بفهم لتتقدم واحده منهم وهي بتمد ايدها ليها بترحيب وتعرف عن نفسها
= انا فريدة الميكب ارتست
وشاورت علي بنت جنبها في
= ودي اميرة الي هتهتم بتسريحة شعرك وباقي البنات هيهتمو بحضرتك وبالفستان هم المساعدين بتوعي 
ابتسمت ليهم برقة وقالت
* اتشرفت بمعرفتكم انا ميرا العروسه قالتها وهي بتضحك وبتلعب بشعرها ثم شاورت علي جاكي وقالت
* ودي بقي صاحبتي جاكي مش مصرية وغالبا ما بتعرفش عربي خالص بس بنتكلم انجليش عادي
ابتسمت ليها فريدة بمجاملة وقالت بعملية
= مستعديه تكوني برينسيس اليوم
ابتسمت بخفة وهي بتهز راسها لتبتسم فريدة بثقة وهي بتقول وهي بتشاور ليها علي الكرسي
= يله بينا
قالتها وغمزتها بثقة لتلمع عيون ميرا بفرحة قبل ما تقعد علي الكرسي وبدات فريدة بتجهيزها وجاكي تتابع عملهم باهتمام واضح وهي تري صديقتها تبدو كأميرة حقيقية اتنهدت بسعادة لأجل ميرا وفاقت علي صوت ميرا
* ما رأيك بي جاكي
_ تبدين اميرة يا ميرا 
ضحكت بخفة لتهتف بجدية
* هيا انتي الاخري جاكي دعي الفتيات يبداو عملهم معكي
جلست جاكي هي الاخري لتبدأ عملية التزين التي لم تستغرق وقت كبير فجاكي جميلة وتحب الميكب البسيط هتفت برقة
_ لا تضعي الكثير من مساحيق التجميل يكفي القليل فقط احب البساطة 
فهمتها الفتاة المزينة وهي تمسك بيدها فرشاه صغيرة 
= حسنا انستي استريحي واتركي نفسك لي ساجعلك أميرة صدقا 
ابتسمت بخفة وهي ترمق الفتاة الواقفه خلفها وخلال ساعة واحده انتهت فريدة من وضع لمستها الاخيرة في وش ميرا بميكب بسيط ولكنه جعلها رائعة وبرز لون عينيها الازرق همست بخفوت 
= خلصنا يا حب شوفي نفسك كده 
قالتها وهي بتعدل الكرسي الي قاعده عليه ميرا لتستقر أمام المرايه ابتسمت بسعادة وهي تري جاكي تقترب منها هاتفه بفرحة وهي تضع يدها علي كتفها وعينيها تمر علي وش ميرا من المرايه
_ واو تبدين رائعة يا فتاة سيجن جاسر عندما يراكي
عند ذكر اسمه ارتسمت ابتسامة حالمة علي ثغرها وهي تتنهد بحالمية ومدت يدها تلمس انفها بخفوت وهي تهتف 
* هو انا حلوه كده ولا دي مجاملة 
= انتي قمر يا روحي تقولي للقمر قوم وانا اقعد مكانك
قالتها فريدة لتقرصها جاكي من ذراعها هاتفه
_ لا افهم ما تقولين ولكن انتي الاجمل 
= شكرا لكي جاكي وانتي ايضا تبدين رائعة
قالتها بهدوء مع ابتسامة لطيفة لتبتسم جاكي هي كمان قاطع حديثهم فريدة الي قالت 
= دلوقتي هتلبسي الفستان علشان نكمل يله يا بنات ساعدوها 
قالتها لتتحرك ميرا مع البنتين المساعدين لاوضه اللبس مع فستانها الانيق وقعدت جاكي علي الكرسي مستنيه خروج صاحبتها والكل عينيه علي مكان خروجها وبعد خمس دقايق خرجت ميرا بفستان احمر قاتم اتسعت عين الكل من جمالها وخصوصا جاكي الي صفرت بمرح وهي بتقول 
_ واو رائعة ميرا 
اقتربت منها ومسكت ايدها تلفها برقة والفستان بيدور حولها بفخامة وقالت بخفة
_ انتي أميرة حقا يا صغيرة سيجن جاسر عندما يراكي
ابتسمت ميرا بكسوف وعضت علي شفايفها فغمزت لها 
_ اوه تخجلين يا فتاة
همست فريدة بخفوت 
= ايه الحلاوة دي ما شاء الله الفستان تحفة وانتي محلياه 
* شكرا اووي 
مسكت ايدها بخفة وسحبتها للكرسي مره ثاتية وهي بتقول 
= فاضل تسريحة شعر تليق عليكي يا برنسيس
قعدت برقة وشاورت فريدة لمصصفة الشعر انها تبدء وجاكي سحبت فستانها علشان تلبس هي كمان في اوضه اللبس قفلت الباب عليها وبدأت تلبس بهدوء وبعد وقت قليل كان الباب بيتفتح فظهرت جاكي بفستانها الازرق القصير التفت ليها الكل بدهشه شهقت فريدة بخضة وهي شايفه فستان قصير اوي فوق الركبة والباقي بصو عليها باستنكار وهمهمو بخفوت علشان ما تسمعش بس ضيقت حاجبها وهي شايفه نظراتهم ليها فبصت علي الفستان تتأكد انه مظبوط عليها ومافيش مشكلة وهمست وهي بتلمسه بطرف يدها
_ ماذا هناك 
شافتها ميرا من المرايه وقالت وهي مش قادرة تلتفت لورا فالمصففة تعبث بشعرها الآن 
* فستانك جميل جاكي ولكن قصير قليلا وهنا يستغرب الجميع ذلك 
كشرت وشها بضيق وهي بتقول
_ هذا الفستان احضرته خصوصا لخطبتك ميرا لما كل ذلك الوجوم 
* لا عليكي 
نفخت بضيق وهي تتجه خارج الغرفة هاتفه بضيق
_ ساتجول قليلا بالاسفل فأنا اشعر بالاختناق من نظراتهم 
* حسنا ولكن لا تتأخري فأنا بحاجة لوجودك جواري 
ابتسمت برقة وهتفت 
_ لا تقلقي لن أتأخر 
قالتها وهي تغلق الباب خلفها
************
خرجت مروه وغادة من المدرسة ووقفو يستنو تاكسي يوصلهم وقفت غادة التاكسي وركبو الاثنين ورا جنب بعض وقفلت مروه الباب وراها وهي بتسمع غادة بتملي السائق العنوان 
اتعدلت في قعدتها والعربية اتحركت بيهم قالت بسعادة 
* انهارده هخرج مع عاصم 
هزت غادة رأسها بمرح وقالت بصخب
_ ايه ده يا عم واشتغل الحب بقي والخروجات
ضحكت بخفة وقالت
* هنق بقي علي حته الخروج الوحيدة هو عزمني اروح معاه فرح صاحبه 
اتعدلت مكانها وهي بتبص علي مروه وهتفت بجدية 
_ ايه ده وانا كمان رايحه حفلة مع معاذ لتكون هي نفس الفرح
قالتها وهي بتفتح عينيها بادراك لتهز مروه راسها بتأكيد هي كمان وقالت برقة
* شكلها هي حلو اوي هنخرج كلنا سوا بس لازم نشوف لبس حلو كده نحضر بيه الخطوبه عايزين نبقي احلي بنات فيها 
عبثت بشعرها بغرور مصطنع وهي تهتف بمرح
_ احنا حلوين اصلا من غير حاجة
ابتسمت بيأس وقالت
* يا عم علي الغرور
رفعت حاجب بثقة وقالت بهدوء 
_ مش غرور دي ثقة بالنفس قالتها وضحكت بخفة فشاركتها مروه الضحك وقالت
* ماشي يا اختي انا هلبس الفستان الجديد الي كنت اشتريته معاكي فكراه الذهبي ده
هزت غادة راسها بتفكير وبعدين وسعت عينيها وقالت بحماس
_ اه عرفته اشتريناه مع بعض وانا هلبس الفستان بتاعي بقي الي جيبته معاكي لونه أسود
ضربو كفوف بعض بحماس وقالت مروه بنفس الحماس
* اوبا ده احنا هنبقي مزز يا بت
_ لازم نبقي احلي من العروسه يا بنتي 
قالتها بغرور مصطنع وهي ترمي مروه بمرح كانت هترد بس شافت الشارع بتاعها فقالت بسرعة
* ايه ده وصلت خلاص 
علت صوتها وهي بتقول برقة
* هنا يا عمو علي جنب لو سمحت 
قالتها وهو وقف بهدوء باست غادة في خدها وقالت وهي بتفتح الباب
* باي يا غادة اشوفك في الحفله يا حب
شاورت غادة ليها برقة
_ سلام يا حب 
قفلت مروه الباب والعربية مشيت بغادة لبيتها التفت هي ناحية الشقة وبتعدل الشنطة علي ضهرها خبطت الباب بمرح وفتح الباب عمها رفعت عينيها ليه بصدمة وهمست بخفوت وقلب قلق بعد ما نزلت عينيها لتحت بكسوف منه بعد ما هربت وسابت البيت
* عمي 
قالتها بكسوف وده اول لقاء مغ بعض بعد ما رجعت البيت وهو واقف مكانه جامد للحظات قبل ما


يتبع الفصل السابع والسبعون  اضغط هنا 
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حبك نار" اضغط على اسم الرواية 
تعليقات