رواية حبك نار الفصل الخامس والستين 65 بقلم أسماء الكاشف

                              رواية حبك نار الفصل الخامس والستين بقلم أسماء الكاشف


رواية حبك نار الفصل الخامس والستين

* منكن اعرف حضرتك قافل عليه الباب ليه  ولاء وكمان ارن عليك تفصل في وشي الخط 
قالتها مروه بغضب اول ما دخل فارس وتناست خوفها منه مشي بخطواته ناحيتها بغيظ شديد ورمي تليفونه علي الكرسي بإهمال وعينيه عليها بضيق قرب منها وقال بغيظ
_ النظرة دي معناها شك يا مروه ولا انا بيتهيألي 
سكتت وربعت ايدها ولفت وشها الناحية الثانية وقالت بحده 
* الي تشوفه 
 فسمعت صوته المنكسر وفيه نبرة حزن 
_  يبقي صح مش واثقة فيه بعدين لمعت عينه بغضب من تصرفها معاه فمسك ايدها بقوه وشدها علشان تواجهه وقال بغضب وهو بيهزها
_ بعد كل الي بعمله معاكي وما بتثقيش فيه 
سحبت ايدها منه بحده وقالت بغضب
* اومال قفلت الباب عليه ليه ولاء كمان الشباك بالحديد ولا البلكونة الي مسدودة بطوب هو ده معناه ايه
_ عايزه اجابة لاسئلتك اوك علشان ترتاحي بس اعرفي ان شكك ده كسر حاجة كبيرة جوايا ومش هتتصلح بسهولة 
لفت ليه باهتمام وبتبص عليه بحده وهو ضهره للباب ووشه ليها ملامح وشه قلبت بحنق وهو بيحكي
_ اول حاجة انتي جايه بيت اهلي الي تقريبا شبه مهجور وطبيعي يأمنو عليه من اي حرامي فقافلين الشبابيك بالحديد وبالنسبة للاوضة الي فوق أبويه حب يدخل البلكونه لجوه فسدها بحيطة وكان ناوي يشيل اي حاجة من بقايا البلكونة بس اضطرو يسافرو بسرعة وسابوني هنا لوحدي مش في البيت ده طبعا في فيلتنا الجديدة اتمني اكون رديت علي تفسيرك
هاجمته بسؤالها الجديد ونظرة الشك في عينيها 
* طيب وبالنسبة للباب قفلته ليه
_ علشان احميكي الصبح وانا ماشي من عندك ناس شافتني من الجيران وبدءو يشكو عن سبب وجودي الكثير  فعملت كده تمويه كنت هقولك لما ارجع من المدرسة بس انتي سبقتي ولو اعرف انك عايزه تخرجي مكنتش عملت كده اظن كده وضحت كل حاجة لحضرتك
قالها وهو بيرمقها بضيق وهي بعدت عينها عنه بارتباك وخجل هي غلطت بتسرعها وحكمها عليه بس هي في موقف صعب انعدمت ثقتها في كل الي حواليها اذا كان ابن عمها وجوزها في نفس الوقت خانها فتحت بوقها علشان تعتذر بس الكلام وقف في حلقها فرجعت خطوة لورا وقعدت علي الكرسي بإهمال وهي بتبص عليه بتعب وكل تصرفاتها تحت مراقبته ليها وشايف ارتباكها فنفخ بضيق ولف وشه بعيد عنها وهمست بخفوت مرهق
* انا اسفة يا فارس انا بس متوترة وتعبانة أعصابي تعبانة اليومين دول ومش عارفه مالي 
دخلت صوابعها في شعرها بتشده بضيق وكملت بخفوت 
* انا فعلا اسفة 
لف وشه ليها وقال بهدوء بعد ما أعصابه هديت وهو بيشرف عليها وهو واقف 
_ خلاص ما حصلش حاجة يا مروه لو انتي مش واثقة فيه انا مش هعدي عليكي ثاني هنا والباب مش هقرب منه
حطت ايدها علي وشها تدلكه بضيق ونبرة الندم مسيطرة عليها وخصوصا هي شايفة خوفه عليها ووقوفه معاها حتي بعد ما شكت فيه 
* بليز خلاص يا فارس متزعلش مني انت متعرفش الي حسيت بيه انا مريت بحاجات كثير تخليني اشك في نفسي حتي للحظة حسيت اني في فيلم رعب لما البطلة تتخطف ووتعذب في مكان محدش يوصلها فيه خوفت لما لقيت نفسي محبوسه والي زودها عليه اني رنيت كثير وموبايلك مقفول انا اسفة صدقني اسفة
قعد جنبها ومد ايده مسك ايدها بين ايديه وقال بحنان
* متتأسفيش انا اصلا مش زعلان منك حقك تخافي بس انتي اوفر زيادة يعني ده شكل واحد خطاف ولا يعرف يأذي نملة يا بنتي ده انا مهزء مشوفتنيش وانا بنضرب من العصابة اياها 
قالها بمرح فضحكت عليه بشده لما وصلها معني كلامه وهو يقصد ايام ما تخطفو من العصابة وحب ينقذها والضرب كان نصيبه لانه اضعف من العصابة هو جنبهم مراهق لسه صغير فقالت بمرح 
* متفكرنيش ده انت اتسوحت علي الاخر بس تعرف انت جدع يا فارس واحد غيرك كان هرب ونفذ بجلده وقال انا مالي بس انت شجاع ضحيت بنفسك علشان تنقذني 
قرب من وشها بعيون بتفيض بمشاعر فياضة
_ ده علشان انتي يعني عملت كده علشانك انتي وبس انتي غالية عندي اوي يا مروه انا ب
نفضت ايدها من ايده وقامت بتوتر وقالت بارتباك مع نظرته المنكسرة لتهربها منه ومن مشاعره رغم معرفته بحبها لعاصم حتي بعد ما هربت منه بس قلبه لسه بيعشقها وعنده امل تحبه في يوم
* احم ولو انت بردو لطيف مقولتش ليه صحيح اخبار المدرسة في غيابي 
قالتها لتغير الموضوع ففهم ببساطة ابتسم بلطف وجاوبها بهدوء 
_ مافيش جديد بس انتي لازم ترجعي المدرسة بسرعة مضيعيش وقت أكثر من كده 
هتفت بهدوء وهي بتبص قدامها بتيه
* ان شاء الله من بكره هرجع لحياتي اظن نسيوني ومحدش بقي بيسأل وانا كمان أعصابي هديت عن الاول
قام من مكانه وبقي مواجه ليها وهمس بخفوت وتلعثم وهو بيتأمل ملامحها وسرح للحظات في زيتونيتها ذي غابة خضرا تشد المكتشف لاستكشاف اغوارها
_ طيب انا ماشي دلوقتي لو احتجتي اي حاجة رني عليه اوك 
ربعت ايدها نحو صدرها  بضيق وقالت وهي بترميه بنظرة حانقة 
* اه ذي ما رنيت وقفلت في وشي بردو
كور ايده بغضب وقال بغيظ
_ يا بنتي هرد عليكي ازاي وانا في الفصل كنتي هتفضحيني بسببك المدرسة ققشتني وكانت هتاخذ الفون مني بس ربنا هداها وقالت هكتفي بتحذير المره دي وما تجيبش الفون ثاني
حطت ايدها علي شفايفها بحركة درامية مرحة وقالت بكسوف  
* اوبس نسيت خالص انه وقت المدرسة خلاص عفونا عنك يا سي فارس 
ضحك عليها وحط ايده علي شعرها نعكشه ولعب فيه بفوضيه وهو بيقول بهدوء 
_ ماشي يا ست لمضة باي
قالها وسابها واتحرك لبره وهي بتبص عليه بعيون واسعه وتيه كبير قربه منها بيبعثر مشاعرها البريئة وبعدين عدلت شعرها الي نعكشه وقالت بهمس 
* ده انا واحده غبية بصحيح ظلمته وهو بيساعدني لفت تطلع علي اوضتها ترتاح شويه بعد ضغط الاعصاب الي عاشته طول اليوم علي أفكار وهميه بناها عقلها وهو فعلا كان مهندس شاطر رسم سيناريو الاجرام وهي صدقت بكل سخافة اخذت فونها وشنطة كتبها ودخلت الأوضة ورمت بجسمها علي السرير وغمضت عينها بس النوم كان مخاصمها وهي بتفكر في عاصم مره ثانية فضلت تتقلب علي السرير ذي الي بتتقلب علي جمر مشتعل سحبت الغطل علي جسمها وغطت بيه راسها علشان تنام وفعلا بعد وقت بسيط سحبها النوم لعالم جميل بيجمعها مع عاصم الي اول مرة تشوفها من وقت ما هربت حتي لو كان مجرد حلم او كابوس 
*************
في العربية 
قاعدة مبتسمة وسانده راسها علي ازاز العربية باستمتاع والشنطة علي رجليها بتشرب من العصير الي جابه ليها معاذ اتعدلت في قعدتها وهي بترتشف بوق بتلذذ حركت عينها ناحية معاذ الي بيسوق فلقته بيتفرج عليها وعلي وشه ابتسامة ماكرة فاتكسفت وقالت بحده بسيطة
* في ايه 
_ مافيش قالها وهو بيهز كتفه بلا مبالاة وركز نظره علي الطريق فزفرت بحنق وقلدته بغيظ
* مافيش اومال مبحلق فيه ليه بهمس قالت رخم 
_ يمكن علشانك حلوه 
قالها بهدوء فبصت عليه  بصدمة فرجع بص عليها ورماها ببوسه في الهوا خلاها تشهق بخضة وتحط ايدها علي شفايفها وهي بتقول بصدمة 
* قليل الادب 
غمزها بمكر وقال بخبث
_ عارف يا حب
* معااذ قالتها بحده
فضحك وقال بهدوء 
_ خلاص يا بنتي اهو قالها وحط ايده علي شفايفه علي شكل قفل وعلامة السكوت وهي نفخت بغيظ بس جواها ذي اي بنت صغيرة مراهقة بتفرح بالاهتمام وده السبب ورا ضحكتها المستخبية والفرحة الي جواها بس ده ما منعش ان معاذ شافها وفرح ليها اتأكد من حبها ليه وان عشقة اتغلل جواها ومش هيطلع بسهولة عم الصمت شويه وهي خلصت العصير فحطته علي التابلوه برقة فقال برقة
_ بالهنا يا حبيبتي في واحد ثاني في الشنطة الي ورا لو حابه تشربي ثاني 
* شكرا انا شبعت 
قالتها بكسوف وهي بتمسح بوقها بمنديل سكتت وبعدين بصت عليه بفضول وهمست بخفوت
* هو انت جيت امتي من السفر 
قالتها بفضول متناسية انها بتثبت ليه انها كانت مهتميه بيه او بتعرف اخباره لف وشه ليها ورفع حاجبه بسخرية وهتف بشقاوة ومرح
_ ايه ده وانتي عرفتي ازاي اني مسافر اوه شكلك يا حلوه كنتي مهتميه باخباري وقال ايه عامله نفسها مقموصه مني ومش عيزاك وانت طلعت واقع يا كبير 
قالها وقرب ايده منها فبعدت بضيق ورمته بنظرة حادة فرماها بنظره ماكرة وهو بيلعب بحواجبه فنفخت بضيق وقالت بارتباك وتلعثم واضح لانفضاح امرها واهتمامها بيه 
* لاء طبعا وانا اهتم بيك ليه دي.  دي مروه الي جت ليه لوحدها وحكتلي وانا اصلا ما يهمنيش اعرف
_ قولتيلي مروه بردو 
قالها بتسلية وسخرية وهو بيضرب بخفة التابلوه قدامه فقالت باندفاع
* انت مش مصدقني يعني 
_ لاء طبعا ودي تيجي مصدقك طبعا يا حب قالها وغمزها بوقاحه فنفخت بغيظ ولفت وشها الناحية الثانية وهي بتقول بعصبية وبهمس خافت علشان ما يسمعش بس وصله 
* بردو حركاتك دي انت مستفز اووي وانا مش عايزه اكلمك خلاص 
قرب وشه منها فجأة وعينيه مسلطه عليها بقتامة وبنبرة متوحشه همس 
_ بتقولي ايه سمعيني كده
حركت رموشها عدة مرات بخوف ومسكت ايدها علي صدرها ضعطت جامد ورجعت بجسمها لورا لازقة في الكرسي وقالت بطريقة مضحكة ذي طفلة مع رسمتها لبسمة بلهاء  خايفة من عقاب امها
* بقول انك كيوت اوي 
بعد بوشه عنها وضحك بصوت عالي استفزها وهو بيقول بسخرية 
_ عيلة جبانه ما انتيش قد الكلام بتتكلمي ليه 
اتعدلت في قعدتها واتنفست جامد بس ايدها لسه علي صدرها مكان قلبها علشان يهدي وقالت بعد لحظة بحنق
* يعني انت سمعتني اهو وبتخوفني قصد 
حرك راسه بلا مبالاه وكمل سواقه فخبطته بالشنطة علي ذراعة بغل وقالت بعصبية وبعيون ضيقة عليه ووش متجهم وحانق 
* عيل رخم روحني البيت ومتكلمنيش ثاني
ابتسم بهدوء علي شكلها واتكلم يشاكلها 
_ واهون عليكي يا حب 
ربعت ايدها وقالت بضيق وهي بتلف وشها الناحية الثانية بتبص علي الطريق من شباكها
* ايوه تهون علشان توقع قلبي كده ثاني 
_ اسف متزعليش مني ها كده رديتي عليه 
سكتت وماردتش عليه بس فضولها كان كبير فقالت بعد فترة قليلة وهو كان انشغل بالسواقة 
* هاا ماردتش عليه جيت امتي
بعيون ضيقة ومركز في السواقة هتف بجدية بس كلمات عشقة خرجت المره دي من أعماق قلبه 
_ لسه واصل انهارده الصبح وجيت عليكي الاول كنت عايز اشبع عيني منك ماتعرفيش قد ايه كنتي وحشاني 
قالها بعيون كلها مشاعر وهي لمحت رغبته في بنيته وهو بنفس الرغبة بيقرب منها وشفايفها الكرزية الي سحرته كجنية صغيرة وهو استجاب لندائها فبعدت بجسمها لورا وحطت ايدها علي شفايفها بخوف وقالت برعب ووشها بقي شاحب وكأن الدم انسحب منه 
* انت هتعمل ايه قالتها بنبرة شبه عياط ففاق علي نفسه بسرعة وضغط علي كف ايده بغضب من نفسه وعلي تهوره بغبائه خلاها تخاف منه ثاني حس بوجع ونغزه غي قلبه لما شاف نظرة الرعب في عينها ولا وشها الي بقي أصفر زفر بغضب جواه فرجع بجسمه ثاني علي كرسيه وقال بجمود وهو بيسحب منديل ومده ليها بهدوء  
_ ولا حاجة في بقعة من العصير علي شفايفك كنت بس بشوفها خدي امسحي وشك كويس 
قالها وهو بيقرب المنديل منها اكثر بصت عليه بشك ورجعت بصت علي المنديل الي في ايده بخوف اتنهدت جامد وسحبت المنديل من ايده بسرعة وقربته من شفايفها ثاني مسحت بعشوائية وخوف وكل شويه تراقب تصرفاته وبقي جسمها كله مستعد لأي هجوم ومتحفز ضده والشنطة علي رجليها بوضع حماية فنفخ بضيق بس ضحك من جواه علي شكلها وهو بيفتح التابلوه قدامه ومد ايده طلع منه هديه متغلفه كل ده تحت نظرات الفضول في عيونها مد ايده ليها بالهدية فقضبت حاجبها باستغراب فقال بهدوء وحاول يرسم المرح ويكسر الحاجز شويه 
_ الهدية دي ليكي يا حب  خذيها من ايدي ياله 
بصت عليه وبعدين رجعت بصت علي ايده وبصت علي الهدية والفضول ذي وحش ضاري جواها التهم روحها فاستجابت ليه بسرعة وسحبت الهدية من ايده بسرعة ابتسمت وبصت عليه فهز راسه ليها علشان تفتحها فمدت ايدها بصوابع محترفه تزيل الغلاف بتاع الهدية وفتحتها فشهقت بفرحة وهي بتقول وعينيها بتلتهم الهدية بفرحة كبيرة 
* واو انسيال تحفة اوي
سمعت صوته الي بيسألها رأيها علي هديته
_ ها حبييتي الهدية عجبتك 
التفت ليه بفرحة كبيرة وقالت بحب
* اووي اووي انا حبيتها دي أحلي هدية جتني في حياتي كلها شكرا اوي يا معاذ 
ابتسم ليها بلطف وقال بعشق 
_ متشكرنيش انا كل الي يهمني اشوفك فرحانة واحقق كل احلامك وربنا يقدرني اني اسعدك العمر كله
ابتسمت بخجل من كلامه وعبثت بالهديه تشوف تفاصيلها لقت حرفين مدلين منها حرف م وحرف غ فقضبت حاجبها بغباء وهي بتقول بغباء أكبر كانت هتتسبب بجلطته 
* غ م هو ايه غم دي يا معاذ 
_ حياتنا يا بيبي الي هتبقي كلها غم بعبائك كله 
قالها بسخرية وغيظ منها بعد ما كان مركز في السواقه قدرت تلفت نظره بحماقتها فنسي السواقه ونسي نفسه معاها ومحسش غير وهو بيهزقها ويتريق عليها فقلبت عينها بضيق ولوت شفايفها وهي بتقول باعتراض وهي بتشاور بصباعها علي نفسها 
* انت بتشتمني انا 
هز راسه بتأكيد وهو رجع بنظره للطريق من ثاني وقال بضيق 
_ ايوه انتي لما تبقي غبية كده اشتمك دي يا حبيبتي اول حرف من اسم كل واحد فينا ميم يعني معاذ وغين يعني غادة يا ست العاقلين يا متعلمة يا بتاعة المدارس مش غم يا ست العاقلين
ربعت ايدها بضيق وحركت عينها بملل وهي بتبص عليه ببرود وهو لمحها بطرف عينه  وبعدين اتكلمت بطريقة استفزته 
* وانا الي عرفني يعني شايفني حبيت قبل كده علشان افهم
_ لاء يا روحي بس دي بديهيات المفروض تكوني عرفاها كبنت شاب حليوه يعني شبهي كده جايب هديه لبنت هبلة ذيك كده وفيها حرفين بديهي اول حرف لاساميهم مش محتاجة نباغة يعني
قال كده بهدوء وهو لسه مسلط نظره قدام
حطت ايدها علي شعرها بحرج وقالت وهي بتحرك رجلها بتوتر 
* طيب وبعدين بلاش تقول عليه هبلة ثاني 
هز راسه بغيظ ورماها بنظرة حانقة ورجع بص قدامه وهو بيقول
_ والله انك عيله مستفزة اوي
ابتسمت باتساع بس خفتها بسرعة حبت تغيظة وقدرت تعملها ذي ما لعب بأعصابها لعبت هي كمان باعصابه لعبت بخصله شعرها بدلع وقالت بهمس
* معاذ 
_ يا نعم 
بلعت ريقها بتوتر وسألته بفضول عايزه تسمعه منه جيه علشان بيحبها وخاف تضيع نن بين ايديه فساب اشغاله كلها ورجع علشانها 
* هو انت رجعت ليه 
_ علشانك قالها بهدوء ومسك بنظراته نظراتها الخجولة ابتسم ليها وني بادلته الابتسامة تنحنح برقة وبعدين كمل بهدوء وهو بيرجع يبص قدامه وماسك مقود العربية بهدوء
_ رجعت بردو علشان في مشكلة في الشغل كان لازم احلها بنفسي عاصم قدر يوقع جودي وانهارده قدرنا نطردها من الشغل 
قضبت حاجبها باستغراب ورددت بخفوت 
* جودي مين
حرك راسه ناحيتها وبعدين رجع ثاني لتركيزه علي الطريق وهو بيكمل بتوضيح 
_ البنت الي صاحبتك مروه افتكرت ان عاصم بيخونها معاها 
عينها وسعت علي الاخر وقالت بتلعثم
* يعني ما طلعش خاين
_ طبعا عاصم عمره ما يخون هو بيحب مروه صاحبتك اوي ومن ساعة ما مشيت وهو تعبان ومنهار وقرر ينتقم ليها من جودي علشان يرجع ليها كرامتها وتعرف قد ايه هي غاليه عنده صدقيني يا غادة صاحبتك دي خسرت قلب بيحبها علشان ما ادتهوش فرصة واحده يتكلم 
قاطعته  بحده علي الرغم ان كلامه اثر فيها
* بس هي ادته كل الفرص يا معاذ دي شافته بعينها وهي معاه في الاوضه وبيبو 
سكتت ومكملتش بضيق بس رجعت بصت عليه وقالت بضيق
* هو علشان صاحبك بس بتدافع عنه هي شافت بعينها مش حد حكالها وكان عايز يوقع بيهم  
رفع حاجبه بغيظ ووجه وشه ليها وهمس بحده 
_ علشان صاحبي 
قالها وهز راسه بضيق وهي رمقته بغل فكمل بتوضيح
_ بصي يا بنتي عاصم اه صاحبي واخويه كمان علاقتنا ببعض يمكن ذي علاقتك انتي ومروه ويمكن اكثر كمان بس ده مش معناه اني اشوفه بيغلط وادافع عنه بالعكس انا اول واحد هيقف ليه علشاني بحبه وخايف عليه وعلي مصلحته وعلي حبه الي تعب كثير علشانه عاصم بيحب مروه من وهي طفلة صغيرة حارب علشانها كثير مش بعد كل ده هيخسرها علشان بنت ال # الي لعبت علشان تسرقنا
حطت ايدها علي شفايفها من سبه وقالت بضيق وعينيها وسعه 
* ايه الألفاظ دي وبعدين طيب طالما عارفين أنها كده ليه شغلتوها معاكم من الاول
_ علشان للاسف هي كانت شريكة معانا في الشركة مش سهل نرميها ونتهمها من غير دليل حقيقي ملموس 
اقتنعت بكلامه وهزت راسها باقتناع وقالت 
* طيب يعني انت متأكد
حرك راسه بالايجاب وهو بيوقف العربية علي جنب الطريق وقال برقة ولطف وهو بيمرر عينيه علي ملامحها بعشق 
_ انا بعشقك يا حب ربنا يصبرني علي بعدك الفترة الجاية خلي بالك من نفسك وكلي كويس
سحرها كلامه فبصت عليه بكسوف وهزت راسها برقة وقالت 
* حاضر 
_ ابقي كمان عرفي صاحبتك بالكلام الي حكتهولك خليكي محضر خير 
جت تعترض وحركت شفايفها فحط ايده علي بوقها برقة وهتف
_ انا عارف انك بتشوفيها فبلاش تنكري يله انزلي بقي قبل ما حد ياخذ باله من وقفتنا كده او اتهور واقطف حته من الكرز الي قدامي ده الي انا هموت
قالها باغراء وعينيه مسلطة علي شفايفها برغبة كبيرة ماسك نفسه فبعدت ايده عنها برعب وفتحت الباب بسرعة وجريت من قدامه تحت نظراته المندهشة وقال بمرح
_ اه يا بنت المجنونة
*************
واقفه في المطبخ بتجهز الغذا مع صوت اغنية ام كلثوم كوكب الشرق بتتحرك بخفة وهي بتقطع السلطة وتقلب الارز من ناحية ثانية ذي الفراشة وسط مطبخها او مطبخ والدتها ذي ما هو واضح جدا مطبخ كلاسيكي بطرراز شرقي صمم بأناقة تحت إشرافها فهي مقتنعة ان المطبخ الجيد بيعطي نفسية مناسبة لطبخ اصناف ممتازة نادر ما بتدخله لانشغالها الدايم بمطعمها الصغير بس حبت اليوم تقدم وصفتها الجديدة لعيلتها وطلبت من امها ترتاح شويه وتترك مهمة الطبخ ليها ابتسمت بشغف لما سمعت صوت الفرن الكهرباء بيعلن انتهاء طبقها الخاص اتحركت ناحيته وفتحت بهدوء الفرن ابتسمت وهي بتخرج البيتزا الخاصة بيها وصفتها الجديدة بقت جاهزة سمعت صوت الجرس فعرفت ان وقت وصول اختها الصغيرة المدلله غادة فوضعت البيتزا علي الطاولة بهدوء وبعدين اخذت خطواتها ناحية الصالة وفتحت الباب بابتسامة مشرقة فقابلتها ابتسامة غادة المرحة علي غير العادة بالذات الفترة الاخيرة كانت مكتئبة
* اوبا جوري جايه بدري انهارده من شغلها 
رفعت حاجبها مستغربة تغير الحال افتكرت يمكن حلت مشكلتها وسمعت بنصيحتها فكملت بهدوء 
_ قولت اجرب وصفتي الجديدة عليكم انهارده  قالتها وهي بتبعد بجسمها توسع لغادة علشان تدخل الي دخلت بمرح وقالت بمكر وهي بتغمزها بشقاوة 
* اوبا هنبقي فيران التجارب كمان يله عدي الجمايل يا جوري
_ ادخلي يا لمضة هروح الحق اكلي 
قالتها وهي بتتحرك لجوه فلحقتها غادة بطفولية وقربت جوري من البيتزا وبعدين بدءت  تتحرك بخفة وغادة قربت من طبق السلطة اخذت خياره وقطمتها بجوع وهي بتقول وعينيها علي البيتزا 
* هي دي بيتزا عادية ولا حاطة وصفاتك فيها 
_ ايوه فيها وصفتي الجديدة يله اطلعي بقي غيري لبسك ده علي ما اكون خلصت وصحي ماما 
* فريرة 
قالتها بمرح وخرجت جري بطريقة مضحكة فهزت جوري راسها بيأس منها وكملت شغلها برقة وعند غادة قربت من الكرسي سحبت الشنطة الي رمتها بإهمال اول ما دخلت الشقة وطلعت علي اوضتها طلعت الفون وقلبت فيه لقت رسالة وصلتها من مروه حكت راسها وهي بتفتح الرسالة لقت بعتالها العنوان بتاعها ابتسمت بفرحة ورنت عليها بس مروه ماردتش عليها حركت عينها بملل  واتحركت ناحية الشرفة بصت منها لقت معاذ مشي ابتسمت بهيمان وهي بتفتكره قد ايه كان لطيف معاها غير من نفسه علشان يحافظ عليها حطت ايدها علي قلبها وهمست بعشق
* كفاية يا قلبي هتقف ولا ايه من الفرحة اه بحبه اووي 
رمت نفسها علي السرير وغمضت عينها تفتكر عيونه البنية الحادة الي بتعشقها الي علي الرغم من القسوة الي بتغلفها اوقات كثير فضلت تمرمغ نفسها في السرير ويتضحك من غير سبب الي يسمعها يقول عليها مجنونة وهي فعلا مجنونة عشق اتسلل عروقها وشريانها اتشبع بيه فبقي ذي المرض صعب تتخلص منه وكل ما هتقاوم وهتبعد كل ما هيجذبها ناحيته مره ثانية فاقت علي صوت رسالة علي الفون مسكته باهمال للحظة الاولي بس شهقت بفرحة لما لقته معاذ فانتفضت علي السرير واتعدلت عليه وفتحت الرسالة وصوت قلبها العالي بيسمع الاوضه وايدها بتعبث في شعرها بتوتر
_ بحبك يا قطتي وخلي بالك من نفسك لغاية ما اشوفك وحافظي علي الهدية علشان ما اعلقكيش ومتتقلعش من ايدك ها مفهوم يا حب سلام يا وردة قلبي
ابتسمت باتساع وكورت قبضه ايدها بهدوء عند صدرها ورفعت عينها لفوق بطلع قلوب بعدين افتكرت مروه اتحركت للخزنة الملابس ومدت ايدها سحبت ترنج أنيق ودخلت الحمام تغيره وهي بتفكر في مروه لازم تقابلها وتعرفها بكل حاجة قالها ليها معاذ لازم تنقذ حب صديقتها ذي ما حبها رجع ليها 

يتبع الفصل السادس والستين اضغط هنا 
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حبك نار" اضغط على اسم الرواية 
تعليقات