رواية لقاءنا المستحيل الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

    رواية لقاءنا المستحيل الجزء الثاني الفصل الثامن عشر بقلم صفاء حسني


رواية لقاءنا المستحيل الجزء الثاني الفصل الثامن عشر

اغلق عمر الهاتف والتفت خلفه علي صوت
ابتسم جاسر وهو يربط على كتفه وقال :
اشكرك جدا يا عمر عشان ساعدتني
ابتسم عمر وقال  :
علي ايه انت فضلك كبير عليا وساعدتنى القي شغل
ابتسم جاسر بحب :
ده كان جزء بسيط من حقك عشان اثبت براءة سجى غيرك كان كمل مع الناس، دى  واخد الفلوس تنقذ زوجته ولا كن سال فى شخص 
اتنهد عمر وقال: 
ده حق سجى هى اللي غيرت تفكيري شفت امي قدامي وهى بتتكلم معايا عن الحلال والحرام رغم سنها الصغيره لكن قدرت تفوقنى 
اتنهد جاسر :
هى فعلاً غيرت حاجات كتيرة  فينا كلنا وبعد كدة هي اتغيرت
ابتسم عمر :
سجى زى ما هي متغيرتش صدقني بس عقلها كبر كلنا بنتغير؟
اتنهد جاسر:
يارب  زى ما تقولي ويطلع مشاعرها مش اتغيرت 
وكل الا  بتقوله يطلع  صح 
علي قدوم لينا و سجى وقطعت حديثها  
: سجى مش مرتاحة في النادى ده ولا الحضانة اللي فيها 
حضن جاسر سجى وسالها  :
ليه يا سجي مش بتحبي النادى والحضانة؟
ردت سجى :
عشان يا بابا هما مش بيصلوا ولا بيحفظونا القران ولما طلبت أصلي الظهر زي ما تيتا علمتنى قالوا مش عندنا 
ضحك جاسر :
حبيبة قلبي هما لسه صغيرين عشان كدة مش بيصلو 
ابتسم عمر :
بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظها ليك يارب 
ابتسم جاسر :
يارب شكرا يا عمر
اقترح عمر :
في حضانه حلوة ابنى حاتم فيها هتعجبك 
سالها جاسر :
بجد  فين دى هجي معاك واشوفها 
ادخلت لينا :
ممكن انا كمان هوصلها 
اتنهد جاسر :
شكرا جدا مش عاوز اتعبك معانا  احنا عطلنك كتيره انسحبت لينا وهي محرجة والدموع في عيونها 
زعل عمر وحسي انه احرجها وقال :
معلش ادخل حضرتك  احرجتها وكمان قدامى 
اتنهد جاسر :
انا عارف هي بتشوف في سجى الأمومة اللي اتحرمت منها بس رجوع سجى لخبط حياتى عايز ارجع  ليه ومش اقدر اخدع لينا اكتر من كدة ويارب المقابلة تنفع 
حس عمر بيه وقال :
ان شاء الله هستأذن انا 
اوم جاسر راسه  :
اكيد اتفضل ونتقابل في الميعاد 
كان عمر  خارج شاف لينا وهى بتعيط 
ا قترب منها وطلع منديل ادهولها
نظرت له لينا بعين مكسورة 
شكرا جدا 
..............،،،،،،،،،،............،،
بعد أسبوع ذهبت لينا الي مقابلة الشخص المجهول وايضا سجى مع عمر
رحب عمر بسجي :
اهلا استاذة سجى
اتغيرتي كثير
ابتسمت سجي وقالت  :
تغيير في الشكل صح
ابتسم عمر وقال :
انا اول ما شفتك  اتلخبط شويه  لحد ما انتى جيت وسلمت عليا  لكن روحك  لسه زي ما هو 
ابتسمت سجى بمجملة :
ندخل في موضوعنا خير يا بشمهندس طلبتني في حاجة؟
اتنهد عمر :
اولا بعتذر اني كنت السبب في كل حاجة حصلت ليك ولكن انا تغيرت بعدها كتير
وبشتغل في شركة سياحة كبيرة دلوقتي. 
ابتسمت سجى بمجملة :
ربنا هو اللي قدر كل شيء في حياتنا من وقت ما اتنفخ فينا الروح ولحتى  طلوع الروح ربنا عارف كل حاجة بنعملها  وتحصل لينا 
وانا غلط علشان ربنا قال لا ترموا نفسكم في التهلكة  وانا كنت وقتها طفلة صغيرة تدخلت بشئ ميخصنيش  المسؤولية خلتنى احس اني كبيرة وبقيت اتدخل في كل كبيرة وصغيرة 
اتنهد عمر من احساس سجى بالندم وقال :
انا حاسس انك ندمت لكن انتى لازم تعرفي كل حاجة حصلت  وقتها 
اعتذرت سجى :
اسفة  مش عاوزه  اعرف حاجه  هتقدر تساعدنى فى الشقه  تمام مش  هتقدر  يبقي شكرا 
وكانت قائمة تمشي جيه من خلفها
جاسر وقال 
:قبل ما تعتذري  ضروري تعرفي كل حاجة من البدايه
اتعصبت سجى وقالت :
انت تاني؟!عايز ايه منى؟
انا مش عاوزة اعرف حاجة هي بالعافية 
ابتسم جاسر  ابتسامه صغيرة علي وجهه من شكل سجى وهى متعصبة 
:اه بالعافية اتفضل يا استاذ عمر وضح كل حاجة 
بدا يشرح عمر :
والد ماكس كان بيشتغل مع مافيا ومن ضمن اعمالهم هي تهريب الآثار والسلاح 
كان اللي بيساعدهم في مصر في البداية 
والد محمد الاسيوطى وبعدها بدأ محمد وكان شريكه المحامى ممدوح الحلوانى
زعقت سجى : وانا مالى بكل ده ومين ده 
رد جاسر ب اسف :
محامى العيلة للأسف 
يكمل عمر 
كان جدك السيد بيثق فيه ثقه عمياء لكن هو كان سعيد في ترك جدك السيد اسوان علشان بكدة سهل العمل دون ماحد يرقبه  ، وكانت عمتك عزيزة هي المسؤلة عن إدارة كل الأعمال فكانت بتعتمد  برضو عليه دون معرفتها بكل اللي بيحصل في المنتجع لحد ما انتى ظهرتي في الصورة كان معتقد عيلة صغيرة مش هتقدر تتصرف 
اتنهد جاسر :
كانت المفاجأة لمحمد وممدوح انك انتى اكبر من سنك مع وجودى انا وكريم ووعدنا ليكى هنساعدك خلال 4 سنين خلينا المنتجع ليه اسم بعد ما كان مجرد مكان للعمل المشبوه 
كانت سجى بنفس الاعتراض والتهجم  :
اه وانت وكريم الصراحه  وفيت بالوعد اوى عشان  كدة بعتوا  ا المكان الوحيد اللي يخص جدى من غير حد ياخد اذنى 
رفض جاسر وقال  :
انا مبعتش حاجة ومليش صلحي فى البيع  انا فوجئت زي زيك انه اتباع كل اللي كان مطلوب يتباع القصر والمزرعة ومصانع الجرانيت، الى بتملكهم عمتك عزيزة وعمك هيثم 
رفضت سجى تسمع منه :
مش مصدقاك ومش عاوزه اسمع حاجه 
اتعصب جاسر وظهر على ملامح  :
انتى حرة بس ده اللي حصل
المحامى ممدوح استغل توكيل من عزيزة مع امضاءك على توكيل وباع 
رفضت سجى وقالت :
انا ممضيتش علي حاجة 
رد عمر  وقال:
دا توقيع سيليكا يوسف 
انصدمت سجى وقالت :
ازاي ده؟ 
عند ماكس وهو منتظر لينا كان يتذكر 
فلاش باك 
اتنهد ماكس ما بين نفسه  وقال
مدام عايزة ترجع اول حاجة لازم تخسر كل حاجة كانت بأسمك  عشان تشكى  فيهم وتعرفي  انهم فرطوا في حقها
ابتسم ماكس ووجه كلامه للمحامى :
هتلعب في البورصة مش ابنهم اشترك فيها 
رد ممدوح :
اه وبعدين 
رد ماكس :
هيخسروا يضطروا يبيعوا ممتلكاتهم وطبعا هيبدا بكل حاجة ب اسم محمد 
ساله ممدوح :
ودورى ايه؟
رد ماكس
طبعا انت المحامى الخاص بيهم وهيتعمل ليك توكيل تاخد امضاء الورثة كلهم 
رد ممدوح :
بس بنتهم صاحبة المنتجع مختفيه ازاى اجيب توقيعها 
ابتسم ماكس :
دى لعبتى 
.......،،،،،.......
فى يوم قال ماكس  ل سيليكا 
انتى مصممه ترجعى تعيشي في مصر 
اتكلمت سيليكا بتحدد :
اه وهدور علي اهلى اللي انتم  حرمتوني منهم 
ابتسم ماكس :
بس مفيش حد يقدر يتعرف عليكى 
سالته سليكا وقالت 
ليه محدش يتعرف عليا 
ابتسم ماكس 
ملامحك اتمحت والا اقدم دى سيليكا وبس
اتنهدت سيليكا :
انت  مش  انسان و صدقنى انا لو شفتهم هترجع لي الذاكرة 
اتنهد ماكس :
هو ده الشرط لرجوعك انك هترجعي القاهرة معايا و نشترك في عمل بالنصف بس انا اللي هتعامل مع كل الناس وانتى هتفضل شريك في الخفاء 
صرخت سيليكا فيه  :
دا ظلم انت بتعمل كده ليه؟
رد ماكس :
اكمل كلامى 
لحد ما ترجع ذاكرتك ووقت ما ترجع ليك  حرية التصرف 
اتنهد سيليكا :
انا موافقة 
طلب ماكس منها 
تمام امضى علي الاورق دى عقود الشركه ما بينا 
.......،،،،،.....
كانت سيليكا  سكت وبتحاول تتذكر حاجه 
كمل عمر :. 
ممكن ماكس خلاكي مضيتى علي مستندات واستغل امضائك وكتب المنتجع باسم سيليكا مش سجى عشان لو رجعت ليك الذاكرة 
عارف انك كنت بتحبى جدك السيد اقد  ايه وهو اللي كتب  المنتجع ب اسمك 
سالت سجى :
طيب عرفت ازاى  ان المحامي   ده ساعده ؟ 
رد جاسر
قضية منال مرات كريم كشفت عن حقيقة  المحامى 
استغربت سجى :
مش فاهمة 
اتنهد جاسر :
منال متهمة في جريمة قتل وكانت شريكتها هي مروة واستعانت بالمحامى بتغيير اسمها من منار الي منال 
ولما كريم عرف المعلومة دى فضلوا يدوروا علي المحامى ممدوح هو وايهاب وفعلا مع التحريات والقبض عليه   اعترف بحاجات تخصك انتى وقت 
الحادثة  كان ماكس متفق مع جون يوقف عملية قتل البنت اللي اكتشفت موضوع تهريب الاثار 
بس محمد وممدوح كانوا خايفين محمد فبرك الصورة عشان يهددك بيها 
اما ممدوح نفذ هو الخطه مع جون بس وجود ماكس في نفس المكان انقذك 
واعترف بحاجات كتيرة ومنها المنتجع 
اتنهدت سجى :
تمام بس كلكم صدقتوا الصورة  ونظرت له وقالت مش مروة دى  مراتك اللي بعد شهر من غايبى رمت نفسك في حضنها  واتجوزتها ومحمد مين مش ابوك 
يبقي مش بعيد  انت معهم 
وطلعتوا اشاعة عليا في كل مكان 
صرخ جاسر :
متتهمنيش بحاجة مش عملتها  انا مكنتش اعرف حاجة 
رد عمر :
فعلا يا سجى  لما انا قدرت اهرب وضحت الحقيقة ودى صورتك في الجريدة وبرائتك 
واللي نشرها جاسر 
قامت  سجى من مكانها ووجهت كلامها ل جاسر
بس انت اتجوزت اللي كانت هتقتلنى وكمان اللي فبركت الصور، وصدقت كل حاجة عنى وبعد 6 سنين بتبدأ حياة جديدة 
يعنى  مش يفرق معاك  اعرف حقيقه  او معرفش ممكن تسيبنى اعيش حياة جديدة ليا انا اللي اختارها بعيد عن طمع البشر وارجعو لشغلكم اللي نسيتوني بسببه وانتموا بتكبروا في شغلكم ووقفتوا البحث عنى  وقامت وخرجت من الكافيه اللي داخل المول وفجأة 
........،،،،،.....
عند لينا 
دخلت النادى ووجدت تذكرة متروكه ب اسمها وخطت خطواتها الي المطعم اللي داخل النادى 
جلست علي الكرسي وبعد دقائق 
جيه ماكس :
مرحبا انسه  لينا 
ردت لينا :
هو انت اللي كنت عايز  تقابلنى ؟
ابتسم ماكس :
نعم في  أعمال مشتركة ما بينا 
استغربت لينا :
اعمال ايه وانت ايه علاقتك ب جاسر 
ابتسم ماكس :
جاسر يريد ان يمتلك كل  شئ يخصنى وانا لا احب احد ياخذ شئ منى 
سالته لينا :
تقصد سيليكا صح؟ 
ابتسم ماكس :
انتى  معايا على الخط وفهمتينى 
رفضت لينا :
لا انا مش  معاك انا حربي ان اخلي جاسر  يحبنى بس مش  اتفق وارتكب حمقات 
ابتسم ماكس ببرود  :
والسيارة التى   كانت  اتدهس بنته مش  حماقة 
رفضت لينا :
لا مش حماقه لان السواق مكنش حيعملها حاجة  وانا مش الا اتفقت معه صديقتي وعتبتها على هذا الموقف ام دلوقتي   صدقنى    انا عاوزه
اكسب قلبه لكن  مفرضش  نفسي عليه 
وصديقتى  عملت كدة علشان يحسي انى انفع ام   لبنته واهتم بيها 
وكمان  عشان البنت تحبني ونجحت  في ده
رد ماكس وقال :
وانا ايضا اريد ان اكسب قلب سيليكا لا اكثر 
يبقي كدة هدفنا واحد
الكاتبة صفاء حسني الطيب
……..،،،،….
شكرت سجى :
شكرا يا بشمهندس عمر مش عايزة مساعدة انا هتصرف 
وخرجت 
وهي نازلة علي السلم المتحرك بعصبية وضيق  لم تتنبه و كانت هتقع وفجأة
سحبها جاسر الي حضنه والعيون تلاقت 
تذكرت  موقفه مشابه وهو كمان 
فاق جاسر وقال :
انتي اللي شفوتك في المانيا صح 
دفعته سجى  بيدها وقالت 
ابعد عني من فضلك 
سالها جاسر :
جاوبي الاول
انتي هي؟
اتنهدت سجي :
اه انا عشان تعرف اني مفرقتش مع حد فيكم 
ونسيتوني انت فاكر انك لم  تخلى عمر يتصل بيا ويحكي الاعترافات المهوله انى  اسامحك ،
انا مش زعلان  علي الصورة المفبركة او فلوس  الا ضاعت ،عشان مكنتش لي من البداية 
انا زعلي من الاهل اللي قضيت معاهم اجمل ج4 سنين من عمري، اللي عوضوني فيها عن موت ابي وبدأت دموعها تنزل  وتشهق من البكاء  
طلب جاسر منها تهدى : 
اهدي طيب و اسمعيني 
رفضت سجي  وقالت:
انت اللي تسمعني الاهل اللي كانو عوض  عن بابا وماما واخويا وجدي  فجاءة كانى مكنتش  معهم 
نسيوني  لمدة 6 سنين،  واول مرة يشوفني محدش اتعرف عليا، رغم اني  انا الا كنت فاقدة الذاكرة
منسيتش صوراكم
و عرفتك وقتها لكن انت
معرفتنيش والا عمتى والا حد منكم 
عرفت   بقى ان قلوبكم  حجر
بتعاتب علي ماكس والمحامي ومحمد علي الاقل الناس دي معشرتنيش، لما تظلم ليهم مبرر اما انت لا 
فجأة  جاسر  ركع قدمها مع ذهول من الجميع في المول وخاصة سجى وعمر 
:انا بحبك يا بنت عمى وعمرى ما نسيتك صدقينى حياتي كانت ضلمه كنت كل ما احضن بنتى بعيط  وانادى عليكي انا عارف انى غلطان وصدقت الكذب ورجعت لمروة بس كنت تايه مغلوب علي امري ويوم المول كنت بدور عليكي في وشوش الناس وقلبي لقاءك  بس حظي دائما لقاءنا يكون مستحيل 
  كل ما تقربي مني خطوة القدر يبعدك عنى
  وبدات  من راس البر كنت هتجنن واتكلم معاكي لكن اختفيتي وتاني مرة في القطر حسيت بيكي وفي بيت ماما عزيزة مصدقتش نفسي لما شوفتك ووقتها كنت علي علاقة مع  مروة، لكن بعد ما شفوتك نسيتها ونسيت كل شي كانى مسحور اقعد في البلد اللي كنت رافض اجى عليها، كنت بهتم بكل الشغل هنا ومقيم في اسوان رغم اني كنت ناوي ارجع بعد العزاء مباشرةً، لكن لما شفوتك سبت حياتى في القاهره،  اللي كنت متعود عليها رضيت اعيش مع  اللي كانت المفروض تبقى مرات ابويا وكريم نسيت  كل الناس عشانك
اتعصبت سجى :
يعنى انت بتعاتبني عشان ضحيت بحياتك وعشت معانا
انا كنت وقتها زى الطير المدبوح، بابا وماما واخويا وجدى  ماتو فى يوم ولليل بقيت يتيمى 
وسبت حياتى برضو  لم شفوتك ووفقت اقعد مع عمتي  رغم مفيش علاقه ما بين تربطها زي خلتي لكن قلت ربنا  بعتك لي لكن للاسف  غلط 
مسك جاسر ايديها :
انا مقصدش،  انا كنت  بعرفك أنى بحبك فضلت ٤سنين نفسي اقولها ليك كنت بضغط على نفسي عشان مخسركيش عارفه يعنى اي شاب حياته كان كل يوم مع بنت شكل، واقدر اعمل كل  حاجه معاهم كنت مبقدرش ابص فى عينيك، أو أمسك ايدك كنت ببص عليك من بعيد واول ما نعترف لبعض عن حبنا اسمع صوت السيارة تنفجر كنت هموت وراءك وبعد كدة دورت عليك فى كل المستشفيات وملقيتش غير جثة السواق كنت بموت كل يوم   وبعدها اشوف الصورة  افتكرتك 
وضعت سجى ايدها فى ودنها  :
خلاص اسكت  انا مش عاوزه  اسمع صوتك  
انت كل ما بتتكلم بتنزل من نظري اكتر وتسيبه وتخرج من المول 
تسمع الاغنيه دى 
غروب
عمري ضاع و الأشواق
من عندي مفقودة
عيني بعينك قلبي فاق
حسيت بوجودي
يا ليلة الليالي
ما كنت على بالي
من قلبي صار الغرام
يحكيلك عن حالي
ما بعرف كيف الكلام
صار يخطر على بالي
يا فرحة عمري الجاي
و الحب اللي مالو نهاية
كيف بدي اسامحو
كيف بدي سامحو كيف بدي اصالحو
تارك قلبي متل الطير اللي مكسورة جوانحو
كيف بدي ارجع حبو و أنا قلبي داب
كيف بدي عيش بقربو بعد العذاب
سهرني الليالي عم بنطر لحالي
تارك قلبي متل الطير اللي مكسورة جوانحو
بعد اللي عملو فيي مين بدي لوم
رايح عم يحكي عليي انو مظلوم
قضد منو اناني دوبلي حناني
تارك قلبي متل الطير اللي مكسورة جوانحو

يتبع الفصل التاسع عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent