Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل السابع 7 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل السابع بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل السابع 

فهد.. خلاص يا مالك جاي 
مالك... تمام  اسيبك تظبط نفسك،سلام
فهد...سلام
في صباح يوم السفر 
تنزل نور وهي تحمل حقيبتها وكانت ترتدي بنطلو اسود اللون وعليها بلوزه بأكمام بالون الرصاصي تصل لبعد الركبه ومفتوحه من  الجانبين من الوسط الي اخر البلوزه وترفع شعرها علي هيئة زيل حصان وترتدي حذاء رياضي ابيض 
نور...صباخ الخير يا جدو شنطتك جهزه 
الجد...صباح الورد يا روح جدو ايوي ياحببتي من بدري وخليت عبدو يحطها في العربيه
نور بضحك...اي النشاط دا ثم  تنادي علي عمه عبدوه وتقول 
نور....عمه عبدوه يا عم عبدو
عمه عبدوه... أيوه يابنتي
نور...معلش يا عم عبدو حطلي الشنطه في العربيه
عمه عبدو...حاضر يا حببتي انتي تأمري


نور لجدها....غرام لسه نايمه كالعاده
الجد بضحك...عدتها ولا هتشتريها
فيأتي عم عبدو ويقول صقر بيه ومالك بيه بره ومعاهم ناس اغراب ومش رضيين  يدخلو بعتوني اعرفكو انهم بره
نور....اهم الناس ايجو والزفته لسه نايمه انا مش عرفه اعمل معاها، ثم تصعد الي احدي الغرف فتجدها مازلات نائمه فتتأف وتقول بصوت يملؤه الغيظ
نور...انتي يا زفته انتي لسه نايمه
غرام...بس يامالك سبني انام هتبقي انت ونور 
نور...قومي يا زفته انا نور يلا اخوكي وجدو حسين تحت قومي خلينا نمشي
قامت نور وهي تغمض عين وتفتح الاخر....في اي علي الصبح
نور بصوت مرتفع....غرام الناس تحت قومي خلينا نمشي
غرام بفزع.....حاضر هقوم اهو فين هدومي الجذمه لأالبنطلون الاول ييييه لأ ادخل الحمام الاول تتحدث وهي تدور حول نفسها في ارجاء الغرفه ونور تربع يدها حول صدرها بهدوء تام ثم صرخت 
نور.....غراااام 
فتوقفت غرام مكانها 


نور....ادخلي الحمام اغسلي وشك وعشر دقايق تكوني ورايا ثم تركتها وخرجت من الغرفه 
بعد حوالي ربع ساعه تنزل غرام علي الدرج وهي تركد وتلبس في حذائها فكادت ان تسقط اكثر من مره فوقفت امام نور بأبتسامه بلهاء..خلصت
نور..... وريا 
وخرجو الي السياره فوجت غرام مالك يأتي بأتجاهها بغيظ ما لسه بدري مش هتتغير ابدا 
غرام...خلاص بقا يعني انتو لسه هتتعرفو عليا جديد يلا علشان اتأخرنا
مالك...ودا بسبب مين يعني،يلا قدامي 
غرام...لأ انا هركب مع نور روح انت مع صحابك
مالك...تمام
ذهبت غرام مع نور 
فتحركت سياره صقر وبجانبه عمر وفي الخلف جده حسين ويوسف وخلفه سيارة نور وغرام ثم سيارة مالك وفهد بجانبه وفي الخلف مازن وحمزه ووليد وانطلقت السيارات الثلاث الي الصعيد 
ومن هنا تبدأ حياة ابطالنا بالتغير 180 درجه 
بعد حوالي 5ساعات تقف السيارات امام قصر عائلة هواره 
فتنزل نور وغرام من السيارة فتنبهر غرام من روعة وفخامه القصر فمن يراه لن يصدق انه قصر في الصعيد فكان من الخارجك يشبه القصور ذات الطراز العصري
يقترب جد صقر من نور وغرام ويقول.....
نورتو الصعيد وقصر هواره اتفضلو 
فيدخلا معه وخلفهم صقر ومالك ووليد ومازن وعمر ويظل حمزه وفهد ليجلوبو الحقائب وكل هذا ولم يري فهد نور ولا غرام
عند دخولهم يجدو جميع العائله بأنتظارهم...
فتميل غرام علي مالك وتقول بصوت منخفض 
غرام....انهي وحده
مالك بصوت منخفض مثلها..... غرام ابوس ايدك بلاش جنان هتفضحينا
غرام...اخلص
مالك...الي لبسه احمر
فنظرت غرام فوجدتها فتاه بيضاء ذات عيون خضراء ترتدي درس احمر ضيق عند الصدر وينزل بأتساع  وحجاب بنفس
 اللون (ملحوظه..فرح وزينه ونيرة ويارا وياسمين كلهم محجبين معدا نور وغرام  )نرجع تاني لروايتنا
فتحت غرام عينيه وقالت اي دا يخرباتك دي مزه وتحركت باتجاهها فأمسكها مالك ريحه فين هتفضحينا 
غرام...متخفش وذهب ووقفت امامها وقالت انتي فرح اي الجمال دا والله خسارة فيه فخبط مالك وجه بيده وقال
مالك...هموت علي ايدك يا غرام الكلب
فرح بأستغراب....انتي تعرفي اسمي
فتوترت غرام عندما علمت ما تفوهت به فقالت بسرعه....اه جدو حسين حكالي عنك فنظر الجد لغرام مستفسرا فهو لم يقل لها شي عن فرح ولم يخبرها بأسمه فغمزت له غرام بمعني بعدين
مالك...لأ فلحه جت تكحلها عمتها يالهوي لتقول لجدي حسين والله يطخني عيرين 
مالك بأندفاع....غراام يلا يا حببتي انتي تعبانه ولازم ترتاحي معلش يا جدي ممكن حد يورينا اوضنا فقال الجد اكيد ياولدي فرح روحي معاهم وريهم اوضهم فسحب مالك غرام من يدها وصعد الي الاعلي
فرح بتوتر وخجل. .أحم دي الاوضه بتاعتك يا غرام 
ودي اوضه ابيه مالك
غرام بصدمه.....هو مين دا الي ابيه دا وشورت علي مالك
،الحق دي بتقولك ابيه 
مالك يتمتم بصوت منخفض....الله يخربيت الي يقلك علي حاجه ياغرام،ااااه عادي ياغرام هي بتقول لصقر كدا وانا قد صقر ويعتبر في مقام اخوها فعلشان كدا بتنادي زي ما بتنادي صقر ثم نظر لها نظرة حاده بمعني اخرسي
فرح...احم عن اذنكم انا هنزل لو احتجتي حاجه ابقي اندهي عليا وتركتهم وغادرت
مالك بعد ذهابها سحب غرام من زراعها الي غرفتها ودخل ولكنه لم يغلق الباب
مالك....انت يازفته ايه الي هببتيه تحت دي هو دا اتفاقنا ياغرام لأ وبتقوليها بثقه قوي  قال متخفش قال
منك لله يا شيخه
غرام....اهدي بس محصلش حاجه والموضوع عدي وجدي حسين هسكتو بكلمتين،بس ايه البت مزه مزه يعني والله خسارة فيك يامعفن
فأمسك مالك ثيابها  من الخلف وقال مين دا الي معفن يا جموسه هااا مين انا معفن ياغرام الكلب
غرام وهي متعلقه.....علي فكرة كدا عيب مش معني انك الكبير يبقي تمد ايدك نزلني يا ابيه قالت له ذلك وخذت تضحك بقوه
مالك بغيظ من سخريتها.....ابيه في عينك متقوليش زفت دي تاني 
غرام وهي تعدل ثيابها....لا بس البت مطلعه عينك احسن خليها تربيك وأخذت تضحك مره ثانيه 
ضحك مالك عليها ونظر اليها وقال بحن اخوي......يااااه يا غرام من زمان مضحكتيش من قلبك كدا ثم اخذها في حضنه وقال ر......
وفي الاسفل نزلت فرح وجلست مع زينه التي كانت تنظر للباب بترقب شديد فتنهدة براحه عندما رأته يدخل من باب القصر وبيدها حقيبتين فركدت اليه فرح وعانقته بشده
فرح...فهوددددد كدا اهون عليك متشوفنيش كل المده دي انا زعلانه منك ومش هصلحك
فضحك فهد عليها.....وانا مقدرش ازعل بنتي مني وعارف هصلحك ازي ثم همس في أذنها بشئ وقال
فهد....ها سمحتيني كدا 
فرح بابتسامه بلهاء......سيد عيب متقولش احنا اهل سمحتك، ايدك بقا علي الشوكولاته 
فهد.....مصلحجيه حقيره ثم سلم علي باقي العائله 
زينة.....أزيك يا ود عمي اي كل الغبيه دي معقول موحشناكش تاجي تشوفنا
فهد بكلام ذات معنه....معلش يا خيتي كان ورايا شغل واديني جيت اها وبعدين حد يكون عنده اختين جمر اكده ويبعد عنيهم
زينة والحزن يكسوها....في تحبه بل تعشقه وهو دائما يقول لها انها عنده مثل فرح 
فهد بتعب عن اذنكم هطلع ارتاح شوي
صعد فهد علي غرفته وقبل ان يدخل غرفته سمع صوت يأتي من الغرفه التي بجانب غرفته ولم تكن سوي غرفه غرام فنظر وجد الباب مفتوح قليل ورأي غرام تحتضن مالك وسمع اخر كلام بينهم 
مالك.....
ربنا يسعدك يا حببتي انا بحبك قوي ياغرام 
وبحب اشوف ضحكتك انتي حببتي وبنتي وامي وصحبتي واخ.......
فهد...يدخل الغرفه ايه دا مش معقول لحقتي تنسي فهد حبيبك وعوضتيه بمالك ولا ايه وينظر لها بسخريه 
غرام بفزع من هذا الذي دخل فجأه وألتفتت اليه
غرام...اي دا ان.... ثم فتحت عنيها بصدمه....انت😲 اانت بتعمل اي هنا
مالك......اي يا فهد ازاي تدخل كدا من غير متخبط وبعدين نسيت مين وعوضتة بمين ايه الي بتقوله دا وأنت تعرف غرام منين اصلا
فهد. بضحك.....لأ مهي  عرفتني بنفسها عز المعرفه وأنا الي صدقت دموعك  وصعبتي  عليا لما افتكرتيني الشخص الي بدور عليه اتبيها نمره لأ بس بصرحه تمثيلك عجبني
غرام بعيون ممتلئه بالبكاء.....اي الي انت بتقوله دا انت انسان قذر وحيوان 
مالك بغضب..... فهد ايه الكلام دا وتمثيل ايه متتكلم بوضوح
فهد.....في ان الهانم دي ولا بتحبك ولا نيله هي بس مشيه توقع اي شب غني وحلو شويتين  
مالك بعدم فهم....مش بتحب مين  وتوقع ايه انا مش فاهم منك حاجه
فهد...في اني قبلتها من يومين في مطعم وحكي له عن ما حدث يوم المطعم 
مالك بصدمه......اي الي بتقوله دا يا فهد انت ازي تفكر كدا غرام تبقي اختي يا فهد
فهد بصدمه.....اي اختك😲أختك ازاي يعني 
غرام وعيونها أمتلئة بالدموع......ايوه اخته يا محترم واحد حيوان ثم تركتهم وركدت خارج الغرفه 
فهد ومازال علي صدمته.......مالك انا. ااانا بجد اسف انا مش عارف ازي فهمت الموضع كدا و و انا اسف بجد معرفش انها اختك 
مالك......انت جرحتها جامد يا فهد ميت مره اقولك بلاش تحكم علي حد من وجهة نظرك انت بس وبطل تسرع وادي النتيجه 
الشخص الي غرام افتكرته أنت دا كان خطبها واسمه فهد بس مات 
فهد بصدمه أخري....خطبها....ومات 
مالك.....أسفك مش ليا يافهد دل المفروض يكون لغرام الي فتحتلها جرحها من جديد 
فوق ياصحبي انت مش بتأذي نفسك بس  انت بتأذي الي حوليك كمان وتركه وغادر
خرج فهد من غرفة غرام وذهب الي غرفته وقال بعصبيه 
وانا اش عرفني انها اخته وبعدين انا مغلطش انا قلت الي شفته وافهمته
فهد.....لأغلط وجامد كمان يعني مش كفايه جرح فراق خطبها لا جيت نيلتها.......
في المساء علي طاولة الطعام 
يجلس عليها الجميع ماعدا مالك وغرام 
في غرفة غرام
مالك......يلا يا غرامي علشان ننزل نتعشي جدو مستنيني كدا يزعل وبعدين انتي من ساعت ما جيتي وانتي مخرجتيش من الاوضه 
غرام...فهد مكنش يقصد هو بس فهم الموضو غلط وبع.....
غرام بمقاطعه....خلاص يا مالك سبني لوحدي شويه وانا هبقي كويسه انزل انت يا حبيبي كل ولو حد سألك كلهم نيمه تعبانه من السفر 
مالك..بس
غرام...مبسش يا مالك انا مش جعانه وبعدين حبه افضل لوحدي شويه ممكن 
تنهد مالك وقبل رأسها وقال....برحتك يا حببتي وتركها  ونزل لاسفل 
الجد.....امال مالك وغرام فين 
مالك.....انا هني يا جدي بس غرام نايمه مش هتاكل 
فهد نظر له وعلم انه يكذب 
الجد....طيب اجعد كل انت ولما تصحه هنيه تبقي توديلها الوكل سبوها نايمه هي في اجازه برضو وضحك 
عندما انتهي الجميع من تناول العشاء قال الجد لفهد 
فهد اعمل حسابك ان بعد السبوعين دول هتنزل الشركه مع اخوك وولد عمك وشغلك دا تنساه 
...........
نكمل بكره
والتفاعل علي الفصل دا هو الي هيحدد هكملها ولا لأانا نفسي تصدموتي ب1000كومنت ولا حاجه😂
ياتري ايه هيكون رد فهد؟
وليه جده مش عاوز يخليه يسيب شغله؟
فهد هيصالح غرام ولا لأ؟
مالك هيعترف بحبه لفرح ولا لأ؟
صقر هيعمل اي مع ملاكه؟
زينه هتنسي فهد ولا لأ؟
ايه سبب جرح عمر وليه مكنش عاوز يروح الصعيد؟
ياتري العشق هيقدر يغير حياتهم ويشفي جرحهم ولا هيذدها؟

يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent