Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل الرابع 4 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل الرابع بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الرابع

تدخل نور وتتفاجأ بالحاج حسين وتقول.... 
اهلا وسلا بعتذر اني مكنتش في انتظركم
الجد بابتسامه... ولا يهمك يا بشمهندسه احنا لسه وصلين
فستغربة نور من وجوده فهي لا تعرفه وقبل ان تتحدث استكمل الجد حديثه
انا الشمهندس حسين عبدالرحيم الهواري جد صقر
نور بابتسامه..اهلا بحضرتك شرفت الشركه اتفضلوا 
جلست نور وعلي يمينها غرام وبجانبها جاسر وتامر رئيس قسم المالي وعلي الجانب الاخر جد صقر وصقر وعمر ومؤنس المسؤل المالي
نور بجدية....اهلا بحضرتك باشمهندس حسين حضرتك اكيد غني عن التعريف بس اعذرني متشرفتش بمعرفة حضرتك شخصيا
الجد بابتسامه..الشرف ليا انا نقدر نبدء
نور اكيد وبعد وقت من المناقشات انتهي الجتماع بتوقيع العقد وقبل انا يقف للمغادرة قال الجد بإبتسامة
ماشاءالله عليكي شبة جدك في ذكائك ربنا يحميك يابنتي
نور بأستغراب..حضرتك تعرف جدو


الجد...عز المعرفه وعرف ولدك الله يرحمه واعرفك انتي كمان اخر مره شفتك فيها لما كان عندك 10سنين
نور بأحراج اعزرني. اني معرفتش حضرتك 
الجد بضحك...ولا يهمك يا حفيدة الغالي سلميلي علي يوسف وقوليلو حسين الهواري بيسلم عليك علي ما يجيلك 
نور...اكيد طبعا تشرفنا 
كل هذا الحوار تحت نظرات صقر وعمر المصدومه 
الجد..طيب نستأذن احنا بقا وهزوركو قريب بأذن الله 
نور..اتفضلو اتشرفت بمعرفتك يا جدو قالت نور هذا بعدما طلب منها حسين بان تناديه هكذا
نور..هستناك يا جدو
الجد..بأذن الله يابنتي 
خرج كلا من الجد وصقر وعمر من الشركه وهم في طريقهم للفيلا لكي يرتاحو فهم اتو من الصعيد علي الاجتماع فورا
الجد...صقر اعرفلي هي وجدها سكنين فين 
صقر...تمام بس انا مش فاهم حاجه حضرتك تعرف عليتها منين 


الجد...من زمن ياولدي انا وجدها اعز اصحاب من وقت ما جيت مصر وانا في الثانوية علشان اتعلم واتعرفت عليه وكن اكتر من الاخوات وقعدت عنديهم فترة كبيره لحد ما بنيت نفسي بنفسي وعملت اسم الهواري في الصعيد واهنه بس معرفش عنيه حاجه من يجي 15سنه من لما بطلت انزل مصر وسألت عنيه عرفت انو سافر وبعديه انقطعت اخباره وتلهينا في حياتنا..
صقر بصدمه مما سمعه من جده ايعقل انت تكون هي نعم انها هي ملاكه كيم لم يتذكرها كيف لم يلفت انتباه الاسم يا الله ايعقل هذا 
ثم خرج من شروده وقال بثبات عكس ما بداخله تماما هجيب لحضرتك العنوان النهاده بإذن الله
عمر بمزاح...بس ايه الحلاوه دي يا سحس طلعت جامد وانت ببتكلم بلهجتنا لا وبدل وحاجه عظمه فين الجلبيه والعمه
الجد بضحك...اخرس يا بغل أنت،اوعك اتفكر اني مكنتش اجدر اجي اهنه بالجلبيه والعمه الي مشعجبينك ولا متكلمش صعيدي بس لكل مكان وضعه 
ياولدي يعني بتجيش في الصعيد تتحدت متل البندر ولا تيجي اهنا وسطت شركات وعملاء وتتحدت صعيدي هي مش عيبه بس لكل مكان وضعه
عمر بضحك.. الله عليك يا كبير هواري كلامك حكم بس بصراحه اتفاجأة مش انت اتفاجأة يا صقر  هز صقر رأسه بضحك فقال عمل شفت كلنا متفأجين😂😂فضحك الجد وصقر علي هذا الذي يعتبره مثل صقر. واكثر هو ومالك
في شركه نور......
 بعد رحيلهم جلست تفكر في مكتبها وتتذكر جد صقر ولاكنها لم تتذكره 
خرجت نور من الشركه بعد انتهاءها وذهب الي الفيله بتاعتها نور لجدها
يوسف حبيبي وحشتني وقبلته من وجنتيه
الجد بأبتسامه... وانت يا نور عين يوسف يلا اطلعي غير هدومك عقبال ما سعاد تجهز الاكل 
نور... امرك يا فندم
بعد حوالي ربع ساعة هبطط نور الي الاسفل للتتناول الغذاء مع جدها 
نور.. بقلك يا جدو حضرتك تتفتكر شخص اسمه حسين عبد الرحيم الهواري
الجد بصدمه... انتي عرفتيه منان الاسم دا
نور... قابلتو النهارده ما الصفقة الي قلتلك عليها حفيدة يبقي صاحبها الي هيشاركنا وهو ايجه معا الاجتماع النهارده وعرفني بنفسو وقالي اوصلك سلامه وهيجيلك قريب 
الجد بلهفه.... بجد طيب قالك اي تاني وهيجي امته يعني هو هنا في مصر 
نور بضحك... ايه يا يويو كل الاسئله دي براحه عليا مش كدا، اولا انا مش فكراه ولا اعرف اذا كان قاعد هنا ولا فين كلالحكايه اني قابلتو وقالي انو هيجيلك وانكو صحاب ويعرف بابا وكمان اخر مره شفني كان عندي 10سنين بس كدا
ثم اكملت هو انت تعرفمه زمان ياجدو
الجد بأبتسامه من زمان يا حببتي اتعرفنا علي بعض من وانا عندي 16سنه كنت لسه في اوله ثانوي وهو كان في تانيه بس كان لسه جاي من الصعيد ونقل في المدرسه دي طبعا كان بيتكلم صعيدي والمدرسه كلها كانت بتتريق عليه بس انا الي قربت منو واتصحبت عليه وحبيت كلامه الصعيدي وبقا هو يعملني صعيدي وانا اعلمو يتكلم زينا رغم كدا انو مكنش بيرده يتكلم زي فضل يتكلم صعيدي لعند ما دخل اجامعه وبقا مهندس فتعود علي كلمنا وانا مش شدة صداقتنا دخلت زيه هندسه وبقينا اعز صحاب اخر مره شفته فيه من يجي 15سنه كدا كان انتي عندك 10 سنين وكان معاه حفيدو وايجالي وقالي انو هيسلم الشركات لولاده وهيقعد في الصعيد ومش عاد هينزل مصر انا اديقت بس فضلنا بعدها نتكلم وبعدين سفرت معاكم ايطاليا وانقطعت الاخبار واتلهينا عند بعضنا بس كان ونعم الاخ والصديق
نور بأبتسامة...الصداقه شئ جميل واديكو هتتقبلو تاني بعد المده دي كلها
الجد...فعلا هستني جيتو دي علي نار
فقالت نور طب يلا بقا ناخد الدوي علشان اطلع انام لاني جعانه نوم،اعدت جدها الدواء وصعدت علي غرفتها وذهبت في نوم عميق
عند صقر في غرفته 
صقر يااااا يانور نتقابل بعد السنين دي كلها صحيح مشفتكيش غير مرة يوم ما كنت مع جدي بس عمري ما قدرت انسي الوش البريئ دا 
FlashBack.                                                                  
صقر...جدو احنا ريحين فين 
حسين...ريحين عند جدو يوسف صحبي هسلم عليه واقعد معاه شويه قبل ما نسافر هتيجي معيا ولا تروح مع فهد
صقر..لا هاجي معاك
في فيلا يوسف التهامي
يوسف...اهلا يا سحس وحشني والله وسلم كلا منهم علي الاخر وقال يوسف اذيك يا حبيبي عامل اي 
صقر بأبتسامه الحمدلله يا جدو 
حسين روح ياصقر اتمشي في الجنينه وانا هقعد ما جدك شويه 
ذهب صقر الي جنينة الفله كان يضع يديه في جيب بنطاله وبيتمشي في الجنينه فاجأه سمع صوت حد بيعيط قعد يدور علي الصوت لحد ما لاقاه جاي من وري شجره ذهب صقر الي مصدر الصوت فوجد طفله جميله ترتدي فستان بلون السماء يشبة زراق عينيها وتبكي بقوه 
صقر...ايه مالك يا ملاكي تعيطي ليه
الطفله بعيون دامعه ومع زراقها اصبحت كنهما لؤلؤتين  فقالت من بين دموعها العروسه بتاعتي اتكسرت وفهد مش هنا علشان يجبلي غرها
فقال صقر بابتسامه وهو يذبها من يدها لتقف وينفض فستانها بس كدا دا الي مخلي جنيتي تبكي 
فهزت الطفله راسها فقال طيب يا ستي ورينا العروسه فأعطتها له فوجد انا راسها انفصل عن جسدها فابتسم وقام بتركيد راس العروسه مكانها واعطاها لها 
فأبتسمت الطفله وقالت بفرحه هييييه صلحتها 
فقال صقر بابتسمه مش عاوز اشوف دموعك تاني يا ملاكي
فقالت نور ببرائه...مين ملاك
فبتسم صقر وقال انتي 
نور.....بس انا اسمي نور مش مش ملاكي
فقالقصر...الله اسمك جميل يا نور بس بعيونك الزرقه وفستانك الازرق دا بقيتي شبه الملاك
فقالت نور...طيب انت اسمك اي
صقر.....اسمي صقر
نور بابتسامة خطفة قلب صقر...الله اسمك جميل يا صقري
فيبتسم صقر..وأخذ يلعب معها حتي غادر هو وجده ولكن ابتسامة ملاكه وعيونها لم تغادر عقله منذ ذلك اليوم.
FlashBackEnd.                                                            
فاق صقر من ذكرياته والابتسامه علي شفتيه وأخد يقول ياتري هتفتكريني  ياملاكي وبتسم وذهب في نوم عميق..


يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent