رواية بداية طريقي الي الله الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

             رواية بداية طريقي الي الله الفصل الرابع والعشرون بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل الرابع والعشرون

بعد مرور عام علي طلاق حمزه وشمس،حدث في هذه العام الكثير والكثير فحمزه تغير كثيراً اصبح أكثر صرامه عن ذي قبل،وحاول كثيراً مع شمس ولكن عمه كان يرفض ويخبره بعد انهاء دراستها يمكنها الرجوع اليك،ونفس الحال مع ادهم ورنيم رفض خالد زواجهم قبل انهاء دراستها والان هم في العام الاخير،ومازلو جميعا يمكثون في الڤيلا المخصصه للعائله ورفض خالد ان يذهب ادهم للمكوث بمفرده والجد والجده استقره معهم،
وروان اصبحت حاملاً الان في الشهر الثالث وهيا ايضاً في السنه الاخيره من كليتها لانها لم تحضر اختبارات العام الماضي بسبب زفافها هيا ومراد والذي جعلها تأجل اختبارها للعامها هذا،ومراد اصبح يمكث بالمستشفى كثيرا وهذا ما يجعل روان تغضب منه،
ومارك واسماء الان مخطوبان وستصيبه اسماء قريبً بالجنون بسبب افعالها،
ومازالت علاقة مهاب بشمس كما هيا لم ينقطعا أبدأ بعد انهائها للعمل بحوذتهم،وحصلت شمس علي تكريم من وزارة الداخليه فا هيا ساعدتهم بإلقاء القبض علي عصابه من اخترهم في البلد.
ـــــــــــــــ
كانت شمس جالسه في حديقة الڤيلا تدرس هيا ورنيم وقامت رنيم تفعل شئ وتركتها بمفردها ليأتي حمزه عاليها.
حمزه من خلفها:بتعملي اي ياشمس !!؟.
أسرعت بوضع حجابها علي رأسها ولفته بإحكام ليتضايق حمزه من فعلتها.
شمس ببسمه رقيقه:هااا،واخده بريك من المذاكره!؟.
حمزه:بتقرأي روايات تاني!!؟..
شمس ببسمه:بريك قولت علي ما رنيم تيجي!؟؟.
حمزه بتساؤل:وهيا راحت فين!؟.
شمس بلامباله:كا العاده يعني راحت تشوف ادهم قبل ما بابا يجي!!.
حمزه بضحك:طب سلام هروح اكتم علي نفسهم!!
ليعود مره اخري:خدي هنا جاي انتي خالعه ال
طرحه وادهم جوو!!؟.
شمس:قبل ما يجي هنا بيتصل علي رنيم محدش بيدخل بطريقتك دي غيرك،ابقي خد بالك عشان رنيم!!؟.
حمزه وهوا يلعب بفروة رأسه:اقنعتيني،سيبك من الروايه دي وذاكري امتحانك كمان شهر!!.
شمس بحنق:هوا انا كل ما انسي حد يفكرني!!؟.
حمزه بمرح:قدرك!!؟.
رنيم بضيق:وسع يا حمزه كدا محدش رايقلك!!؟.
ادهم من خلفها:يخربيتك قطعتي نفسي خدي هنا خلينا نكمل كلامنا!؟
حمزه:ابعد عن البت يلاا بدل ما اقول لعمي خالد!!؟.
ادهم:متبقاش مقطع ارزق وسيبنا ناكل عيش،وبعدين ما انا بفضيلك الجو يا روحيي!؟.
خالد:الله الله وقفين ترغو ومعطلين البنتين عن المذاكره!!؟.
ادهم:والله أبداً يا عمي احنا كنا بنسلم عليهم بس وبنشوفهم لو محتاجين حاجه نذاكرهالهم كدا!!؟.
خالد:وواحد في جراحه اي داخله في السن!!؟.
حمزه بلهفه:انا في السن يا عمي!!؟.
عماد:عملت اي في الدكتوراه!!؟.
حمزه ببسمه:الحمد الله يا بابا استلمت الشهاده والتعين قرب!!.
خالد: ربنا معاك يا ابني!؟
ادهم بفخر:انا بقا متعين من زمان!!!.
حمزه بسخريه:اااه ما انت داخلت كليه بره مضر وعملت الدكتوراها هناك!!؟.
رنيم بملل:مش هنخلص من ام الحوار دا عايزين نذاكر!!.
عماد:يلاا علي جواه وسيبهم يذاكرو.
شمس:عاملتو اي صح في الشركه!!؟
حمزه بتنهيده:لسه والله الوضع المالي مش مظبط معانا خاالص،وبعنا الڤيلاتين عشان نقدر نظي للموظفين مرتبات والدنيا هتظبط انشاءالله!.
شمس:انشاء الله،وربنا معاكم وهتتحل علي خير بإذن الله.
الجميع في صوت واحد:بإذن الله 
ـــــــــــــــــــــــــــ
في شقة روان ومراد.
روان:انت بتعمل اي يا مراد!!؟.
مراد بعد ان اغلق هاتفه:ولا حاجه يا قلب مراد لبستي!!؟.
روان:هلف الطرحه بس!!.
مراد بملل:طب يلاا عشان منتأخرش!!.؟
روان:طيب.
بعد قليل اتت روان اليه بعد ان ارتدت حجابها كاملاً.
روان بحنق:هوا انت بتعمل اي في التلفون ماسكه علي طول ومش راضي تسيبه في اي!!؟.
مراد:ابداً ياستي بس ببعت شوية إيميلات لواحد صحبي بره مصر اتعقد مع المستشفى بتعتنا وهيبعتلنا اجهزه للمستشفي.!!!
روان:طب يلاا جهزت.
وهم في طريقهم للهبوط من العماره قابلا فريال وعلي.
فريال:علي فين!!؟.
روان ببسمه:معزومين علي الغداء عند ماما!!
فريال:تروحو بتيجو بالسلامه يا بنتي،
حبيب تيته عامل اي!؟؟
روان:مغلبني والله يا طنط!!.
مراد بحنق:هو انتي بتحسي بحاجه دا انتي نايمه علي طول!!.
فريال بنهر:هتعرف اي انت عن تعبها،والحمل جايلها بنوم،انت فاكر انها بتنام وخلاص دا من تعبها قدر تعب مراتك يا ابني ومتقولش كدا!!.
روان:بعد اذنك يا ماما انت وبابا هنمشي عشان منتأخرش،امال انتم رايحين فين!!؟.
فريال:رايحه اشوف امينه اختي مشوفتهاش من زمان!!.
مراد:طب ابقي سلميلي عليها وعلي شمس،سلام بقا.
ـــــــــــــــــــــــ
في منزل روان كانو يجلسون يتحدثون الا ان استمعو لصوت طرق بهمجيه علي الباب.
صفيه: طيب طيب ياللي علي الباب.
اسماء بمرح:افتحي يا عروسه وانا العريس.
صفيه:االله يخربيتك انتي مش هتبطلي الفرح اللي بتعمليه كل ما تيجي دا!؟؟.
اسماء:أبداً أبداً،وبعدين يا صفصف لازم حضوري يعمل قلبان!!.
صفيه:دا انا اللي هقلبك علي وشك دلوقتي!!.
اسماء:عنيفه انتي يا صفصف!.
محمود:تعالي يا اسماء يا بنتي عامله اي!!؟.
اسماء:فل الفل يا برنس وانت اي اخبارك!!؟.
محمود:يا ست دايما يارب،انا بخير الحمد الله.!
اسماء:الحمد الله،فين بنتك يا راجل مخبيها مني مكنش العشم والله!!؟.
محمود بضحك:لسه ما جتش والله.
اسماء:احسن برضو فين التلاجه بقا!؟..
صفيه:علي الشمال في المطبخ بس ان قربتي للتورته هزعلك!!؟.
اسماء ببراءه:انا اصلاا ما بحبش التورته عيب عليكي!!.
After8 meint
اسماء وفمها مليئ بالشكولت:بس اي تورته جامده!!؟.
صفيه بصوت عاالي:كلتي التورته يا اسماءءءء،منك لله يا اسماء،سيبني عليها يا محمود بقولك سيبني.!!
اسماء:كدا يا صفصف كل دا عشان خدت حته صغننه!!!.
محمود:صغننه برضو!!؟
اسماء:مش صغننه اووي يعني قول نصها تلات اربعها كدا!!؟.
صفيه بقهر:ها حط لخطيب وجوز روان اي!!؟.
اسماء بلامباله:في بسبوسه وجلاش وام علي في التلاجه وصدقيني طعمهم تحفه!!؟.
صفيه بصدمه:انتي كمان روحتي لام علي والجلاش والبسبوسه!!؟.
اسماء:اي يا صفصف الااااه كنت بدوق!!؟.
صفيه:داقك السم يا اسماء الكلب.!!
……
وصل مراد وروان للشقه ووجدو الباب مفتوح ليدلفا ويجدو محمود يحاول إمساك صفيه واسماء تتحدث معها.
روان بملل:خلاص يا ماما المفروض تخادي علي كدا!؟.
مراد بتسأؤل:في اي يا جماعه.!
صفيه:اهلا يا ابني اتفضل!!.
روان بهمس:اكيد اسماء اكلت التورته كا العاده يعني.
لتكمل بصوت عالي:هااا شيلتيلي ولا اي!!؟.
اسماء بغمزه:عيب عليك يا زميلي اكيد شيلتلك تلت!! 
روان:اخويااا اللي ما جبتوش امي يا جدعان!!.
محمود:اتفضل يا ابني دول حوارتهم ما بتخلصش!.
اسماء:تعالي نقعد احنا مع بعض جوته علي ما يجي مارك!!.
روان:هوا جاي!!؟.
اسماء:ايوه كلمني وقالي عايز اشوفك كلمت خالي وقالي تعالي هنا وعرفني انك جايه!!.
روان:يلا نكمل كلامنا جواه!!.
اسماء: يلاا.!
بعد ان دلفا واغلق الباب خلفهم جلس يتناول اطرف الحديث!!
روان:عامله اي مع مارك!!؟.
اسماء:زي الفل يا حبيبي وانتي عاملين اي انتي ومراد واسماء!!؟.
روان:احنا كويسين الحمد الله،بس مين اسماء!!؟.
اسماء:بنتك اللي هتجبيها انشاء الله!!.
روان:ومين قالك اني هجيب بنت وكمان هسميها اسماء!!؟.
اسماء بفخر:احساس يا بنتي،انتي متعرفيش حاجه عن احساسي!!؟.
روان:ولا عايزه اعرف اصلاا!!؟.
اسماء:اقسم بالله يا روان لتقوليلي مالك فيكي اي وإلا تنسي انك تعرفيني!؟.
روان بتنهيده:مفيش حاجه صدقيني!!.
اسماء:اخلصي يابت.!!؟.
روان:مش عارفه والله يا اسماء مالي،حتي مراد بقا يقعد في المستشفي اغلبية الوقت وميقعدش معايا وعلي طول ماسك الفون في ايدو وكل ما اسألو بيعمل اي يقولي ببعت ايميلات، وزهقت بجد مبقاش يقعد معايا خاالص وبدأت اتخنق من الاقعده لوحدي اووي وبروح عند ماما فريال بس ببقا محرجه اووي لان كل شويه ببقا هنا ياما نايمه،وبقيت انام بطريقه غريبه وعلي طول مرهقة ومراد بيضايق من نومي!!؟.
اسماء:احساسك بيقولك ان مراد يعرف واحده عليكي صح!!؟.
روان بلهفه:لا طبعا مراد ميعملهاش!!؟.
اسماء:اكيد مراد ميعملهاش خلي دي في دماغك دايما بلاش تخلي الشك يدخل قلبك متسلميش نفسك للشيطان فهماني..!!!
روان بتنهيده:فاهمكي،ربنا يسهل الامور،وانا واثقه ان مراد مش هيعمل كدا!!.
اسماء:ربنا يصلح حالكم ويهديكي!!!؟.
روان:يارب.!!
ــــــ
بعد ان وصل مارك لهم وتناول الغداء سوياً واثناء غدائهم جاء لروان اتصل فأ استأذنت منهم وذهبت لتهاتف من هاتفها وعادت بعد مدة ليس بقصيره.
اسماء:مين اللي اتصل!!؟
روان:دي واحده صحبيتي من الجامعه كانت بتقولي هبعتلك شرح المحاضرات عشان مش هقدر اروح وكدا!!.
اسماء:ربنا معاكي يا قلبي.!!!!
محمود:الشاي يا صفيه.!!؟
صفيه:عيوني حاضر!!.
لتشرد روان قليلاً.
اسماء لتهزها اسماء لتفيق:يا بنتي!!؟.
روان:معلش سرحت شويه!!
اسماء:تمام،قومي نغسل ايدنا ونساعد مامتك في لم الاكل!!.
روان:يلاا،تعرفي اتفقت انا وشمس ورنيم نتقابل بكره ما تيجي!؟.
اسماء:هشوف عمتك الاول!!
روان:فلل هستناكي!!؟.
اسماء:لا بلاش تستنيني عشان مش متأكده..!
روان:تعالي هتبقا سهره حلوه!!؟.
اسماء:حاضر هشوف دنيتي!!
مارك:بعد إذنك يا عمي،هاخد اسماء البلكونه شويه!!.
محمود:اتفضل يا ابني.
في البلكونه.
مارك بتنهيده:هتوحشيني!!؟.
اسماء:لي هتهج ولا اي!!؟.
مارك:محتاج اسافر امريكا اصفي الشركه وارجع وطيارتي غداً!!.
اسماء ببسمه مهزوزه:تروح وترجع بالسلامه!!؟.
مارك بحزن:هقعد 5 شهور!!.
اسماء:ترجع بالسلامه خد بالك من نفسك كويس!!.
مارك بتنهيده:حطي عينك في عيني يا اسماء!!؟.
اسماء بتهرب:لي!!؟.
مارك:ما تبكيش عشان خاطري!!
اسماء وهيا تمسح دموعها بكف يدها:حاضر.
مارك:عايز حضن!؟.
اسماء بخجل:احترم نفسك يا قليل الادب!!؟
مارك بضحك:ماشي يا لمضه!!،يلا ندخل وابقي فكي بلوك الوتس عشان اكلمك بليل هبقا اجي اخدك ونخرج.
اسماء:تمام.!!
محمود: كلمتها يا ابني!!؟.
مارك:اه يا عمي!.
مراد:ملاحظ انك بقيت تتكلم مصري حلو اووي!!.؟
مارك:نعم الفضل يرجع لاسماء!!.
مراد بمرح:عااش يا اسماء!!.
محمود:هطول يا ابني!!.
مارك بتنهيده:لا انشاء الله هنقل كل حاجه هناك هنا وانزل علي طول!!؟.
اسماء بخفوت:ترجع بالسلامة!!.
مارك:بعد اذنك يا عمي هخد أسماء ونخرج قبل ما سافر!!؟. 
محمود: معنديش مشكله يا ابني، اسماء امانه معاك ومتأخروش!؟ 
مارك: في عينيا يا عمي بعد اذنكم هستأذن انا بقا!!. 
محمود: اذنك معاك يا بني وصلي خطيبك للباب يا اسماء 
اسماء بطاعه: حاضر يا عمي. 
مارك: عايزه اي حاجه!!؟ 
اسماء: لا سلامتك!!. 
ليقترب منها ويلثم جبينها: فكي بلوك الوتس هتوحشيني سلام.!! 
وخرج،لترجع اسماء لهم وتجد روان ومراد سيذهبا لتودعهم وتجلس هيا الي ان يوصلها خالها.
ــــــــــــــــــــــــــ
في منزل روان ومراد بعد ان دلفا لغرفة النوم.
مراد:اكويلي البدله الكحلي عشان عندي عشا بكره!!؟.
روان:لي انت مش هتروح معايا عند شمس!؟؟.
مراد بلامباله:العشا اهم هوصلك وهروح مشواري وارجع عليكم!!.
روان:طيب.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الڤيلا.
اتصل ادهم برنيم.
ادهم:ايوه يا رنيم معلش هتعبك بس انا في الشركه ومش عارف اجي!!.
رنيم:لا أبدأ ولا يهمك عايز اي!!؟.
ادهم:في فوق علي المكتب في اوضتي الاب توب بتاعي هتخديه واديه للسواق وهوا هيجبهولي!!؟.
رنيم:تمام هبعتهولك عايز حاجه تاني!!؟.
ادهم:لا ابدا سلامتك.
لتصعد رنيم لغرفتهم وتأخذ الاب وهيا في طريقها للخروج تجده امامها!!.
ادهم:يعني لو عني خالد جه دلوقتي وشا فك في اوضتي هقولو اي!!؟.
رنيم بحنق:هقوله البيه كدب عليا وقالي هاتيلي الاب وابعتيه مع السواق وانا صدقت!!.
ادهم:طالعه تجيبي الاب ببجامة نومك!!؟.
رنيم:حمزه وانت مش هنا مفيهاش حاجه!!.
ادهم:بس تصدقي حلو البينك عليكي!!!؟
رنيم ببسمه:كلو بيقولي كدا علي فكره!!؟.
ادهم:طب اي هنفضل واقفين علي الباب الباب كدا مش تتفضلي نقوم معاكي بالواجب.!!؟.
رنيم:لا يا حبيبي انا مش حمل تهزيق.!؟.
ادهم بغمزه:عمي خالد نايم!!.
رنيم:هات ايدك بس!!؟.
ادهم بستغراب:لي!؟.
رنيم:هتعرف دلوقتي هات بقا.!!
ليمد ادهم يداه لها.
رنيم:ارجع ورا شويه بس!!
ادهم:في اي يا بنتي.!
رنيم:نفذ اللي بقولك عليه وانت ساكت مش انت عايزني اقعد معاك؟!.
ادهم: ايوه!
رنيم مديلي ايدك الاتنين!؟.
ادهم بنفاذ صبر:اهو.
لتضع الاب توب بين يداه وتفتح الباب وتفر هاربه.
ادهم:يا بنت ال...استغفلتيني!!.
ــــــــــــــــــــــ
مساء اليوم التالي ارتدت روان سيبها وتوجهة هيا ومراد لمنزل شمس.
مراد:انا همشي دلوقتى،وبكتير ساعتين وارجع خدي بالك من نفسك!!؟.
روان بهدوء:ماشي متأخرش!؟.
مراد:حاضر يا حبيبي.!!
بعد ان غادر مردا خرجت هيا ايضا وركبت تاكسي وذهبت في الاتجاه المعاكس له.
الصاحب التاكسي:العنوان يا مدام!!؟.
املائته  العنوان وذهب لمنزل فتاة ما.
البنت:اتفضلي.!!
روان:شكرا.
البنت:تقدري تستني هنا….«كانت تأشر علي احد الغرف!!»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان ترك مراد روان ذهب لاحدي محلات الزهور واشتري باقه حمراء اللون،واشتري ايضاً علبة شكولاته وذهب الي شقة ما وطرق الجرس.
نيره ببسمه:نورت!!.
مراد:بنورك اي القمر اللي فاتحلي دا!!!.
نيره بضحكه مايعه:مرسي جدا يا دكتور مراد!!.
مراد:لا دكتور اي بقا مراد بس وبعدين مفيش حد غيرنا يعني بلاش شكليات!!.
نيره:طيب يا مراد،تحب بقا نتعشي الاول ولا نقعد نسمع فيلم سوا!؟.
مراد:نتعشي طبعا يا جميل.!
نيره:طيب يا قلبي ادخل اوضة النوم اللي هيا دي وهتلاقي التربيزه اللي هنتعشي عليها موجوده.!!
مراد:ماشي يا قمر انا داخل.
نيره:هجيب الاكل واجيلك.!!
مراد:تحبي اساعدك في حاجه!!؟.
نيره:لا يا بيبي انا هعمل كل حاجه.!!!
مراد بغمزه:ماشي يا قلب البيبي.!!.
ليدلف مراد للغرف ويتجمد مكانه من هول ما رأه.🙂

يتبع الفصل الخامس والعشرون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent