رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث والعشرون بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث والعشرون

نور....احنا لازم ننزل مصر.....
صدم الجميع مما قالته نور 
الجد وكأنه لم يسمع شئ....جربي يا نور افطري انتي وغرام 
وبعدين متستعجليش احنا هننزل مصر كليتنا
صدمه اخري تلاقها الجميع فتعالت صوت الهمهمات من الجالسين فلا احد يفهم ما يحدث
فقالت نور بستغراب......كلنا هننزل مصر ازاي مش فهما تقصد مين بكلنا 
الجد....ما انتي لو صبرتي كنتي هتعرفي كل حاجه،اقعدي الاول وبعدين نتكلم 
فجلست نور وغرام وتناول الجميع طعامه في صمت 
ثم انتهي الجد ووقف قائلا 
في كلمتين هجولهم بس الكلام دا لنيرة 
فنظرة له بستغراب 
فأكمل الجد حديثه قائلا 
زين طلب يدك مني ومن ابوكي واحنا موفجين مفضلش غير رأيك انتي لو موافجه هينزل معانا مصر وهينكتب كتابكو تتجوزي مع اخوكي وبنات عمك
فنصدمة نيرة مما سمعت يا الله اهذا صحيح،هل ما قاله جدي صحيح ومن تمناه قلبي هو الاخر كان يتمناني وسيصبح ملكا لي فنتشلها صوت جدها وهو يسألها مجددا 
موافجه ولا لأ يا بتي
نيرة بخجل وهي تنظر للارض...الي تشوفو يا جدي انت وابوي 
فقال الجد...علي بركة الله هننزل مصر كلنا وهنحدد الفرح هناك ودلوقت 
كل واحد يجوم يحضر شنطته هننزل مصر
اولا علشان الفرح هينعمل هناك 
وثانيا..هتعرفوها في وقتها 
فهم حمزه ليتحدث فقاطعه صوت الجد قائلا...كلو يجوم من غير مناجشه وكل حاجه هتفهموها في وقتها
فنهض الجميع لتنفيذ ما قاله الجد 
وبعد حوالي ساعه من الزمن 
كانو جميعهم يهبطون السلم وكلا منه يحمل حقيبته 
فنظر الجد لهم وقال 
يلا علي العربيات 
فركب الجميع وانطلقت السيارات قاصدة وجهتها التي ستشهد علي تغير حياة الجميع ولكن لا احد يعلم كيف ستتغير حياتهم وهل ستتغير لما يتمنون ام للقدر رأي آخر..
توقفت السيارات اما فلة صقر في القاهرة وامر الجد ان يهبط الجميع 
فنزلو جميعهم من السيارة وسط استغرابهم وفضولهم لما هو قادم 
الجد كلو يدخل دلوقت وسيبو الشنط بعدين فدخل الجد وتبعه الجميع
الجد....دلوقت في كلام هيتفذ من غير نقاش وكلام هنتناقش فيه
نور...بعد اذن حضرتك يا جدو احنا اي دخلنا في الي حضرتك هتقوله دا كلام عائلي بنكم
الجد.... خلاص يا نور من اول ما رجلك خطت الصعيد وانتي بجيتي وحده من العيله دي 
والكلام الي هجوله دا يخصك
اولا كدا 
فرح وليد وحمزه ومالك ومعاهم زين كمان شهر من دلوقت 
ثانيا ودا المهم 
صمت الجد لثواني بينما الجميع يستمع في صمت وتقرب لما سيقوله الجد 
فتحدث الجد يوسف قائلا 
ومعاكم فرح صقر ونور 
صدمه ألجمت الجميع،وعم الصمت لدقائق لا أحد يعلم عددها 
فتحدث الجد حسين قائلا......ودا الكلام الي هيتنفذ مش هنتناجش فيه 
ولكن كان الجميع تحت أثر الصدمه فلم يستمعو لما قاله الجد ثانية
نور بغضب وعصبيه...ايه الكلام الي حضرتك بتقوله دا يا جدي حضرتك عارف انت بتقول اي
جد نور...طبعا عارف انا بقول اي،نور انا عمري ما اجبرتك علي حاجه ولا ابوكي الله يرحمه عمل كدا وكلام دا لو متنفذش هتضطرني اتصرف تصرف مش هيعجبك 
نور بعصبيه اشد.....ليه كدا،ليه حضرتك بتعمل كدا اي الفايده 
او السبب الي يخليك تجبرني اتجوزه،ليه تجبرني اتجوز شخص مبحبوش،انت كدا مش بدمرني انا بس انت بدمره هو كمان لاني مش هقدر اسعدو 
فتحدث جد صقر قائلا ولو متجوزتوش  العلتين هيدمرو فعلا يا نور 
كل هذا وصقر يراي ما يحدث في صمت تام وكأنها يتابع عرض مسرحي وينتظر عبارة TheEnd
فنظرت نور له بتسائل،اي الي هيدمر العلتين مش فهمه 
فأخرج الجد جريدة من خلفه واعطاها لنور وأخري لصقر
وبعد ثواني وقف الاثنين بصدمه مما رأو
االجد.....اي سكتو ليه عاوز اسمع صوتكو وقولولي هتتصرفو ازاي
نور بصدمه.... مين الي صور الصور دي وازاي ينشر حاجه زي كدا دي مصيبه
صقر بعصبيه..... انا هخرب بيت الحيوان الي عمل كدا انا همحيه من علي الارضوهعرفو مين هو صقر الهواري
الجد.... العصبيه دي مش هي الحل يا باشمهندس
ثانيا بقا لو حليت موضوع الجريده هتسكت النت ازاي دا صوركو بقت ترند ومصر كلها بتتكلم عن علاقة البشمهندس صقر والبشمهندسه نور الي في السر وسفرتلو الصعيد وسابت شغلها ورحتلو الصعيد 
ومشين مع بعض في اسر يا ترا اي السبب وهي نيمه في حضنه فوق السطح، وهو بينزلها من علي الخيل 
طب اي السر وراء اخفاء علاقتهم 
وغرها وغرها من الاسئله والكلام الي ملوش لزمه 
انتو فكرين لو رحتو الشركه هتعرفو تدخلو من الصحافه وصوركو الي مليه النت انتو كدا سمعتكو ادمرت 
نور.....مين اليعمل كدا واي الغرض من كدا
الجد....معدش له داعي الكلام دا المهم دلوقت انكو لازم تعلنو انكم كنتم في الصعيد علشان حفلة خطوبتكو وكتبتو الكتاب وكانت عائليه والفرح هتعملوه هنا بعد شهر ولازم تتجوزو
فصمت صقر ونور ونظر كلا منهم للاخر 
فتقدم جد نور منها وقال.....انا طول عمري بثق فيكي وسلمتك سمعتي وسمعت والدك ولازم تحفظي عليهم يا نور 
فنظرت نور لجدها وقالت بكل ثقة وبرود....انا موفقه بس بشرط
فأغمض  صقر عينيه فقد علم ما تنوي قوله 
الجد...واي هو شرطك
نور....هنتجوز لمدة 6شهور وبعدين نطلق يعني مجرد جواز صوري نسكت بيه الناس 
وبعد كدا كلو واحد يروح لحاله
ففتح صقر عينه فها هو حدث ما توقعه وآخير تحدث بعد صمت دام طويل وقاطع جده قائلا 
صقر....موافق
فنظر الجميع له بستغراب وغموض
فأكمل صقر قائلا دا الحل الوحيد علشان ننقص سمعتنا قبل سمعت الشركه واقدر اعرف مين الي عمل كدا وعرفه هو بيلعب مع مين 
فقال الجد حسين وياوسف و...واحنا موفقين 
جد صقر......دلوقت لازم تعمل حفله وتدعي فيها كل رجال الاعمال الخاصه بالشركتين وطبعا الصحافيين وتعلنو جوازكم
فوافق الجميع وصعد الجد يوسف ومعه الجد حسين للاعلي 
اما في الاسفل
تحدث مازن قائلا..... اقسم بالله احنا لو بنمثل في فيلم هندي ما هنتصدم كل الصدمات دي
فضحك الجميع بخفه 
وشرد كلا منهم فيما سيحدث.....

يتبع الفصل الرابع والعشرون اضغط هنا
رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دنيا السيد
princess

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent