رواية بداية طريقي الي الله الفصل العشرون 20 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

         رواية بداية طريقي الي الله الفصل العشرون  بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل العشرون 

بعد خروج شمس وادهم من الڤيلا  توجه ادهم بالقياده لمنزل مهاب لاصتحابه والذهاب في مهماتهم،التقت شمس بالمحامي الذي ينتظرها لتوقيع اوراقاً ما!!؟.
مهاب:اوراق اي دي!!.
شمس:اوراق خاصه بأخر صفقه!!
مهاب:مش مضيتي عليها كلها وخلصناا!!؟.
شمس:بقيتها!!
مهاب بشك:اممممممم.
ادهم:هنعمل ايه كدا!!؟.
شمس:هنروح يس ربنا يعدي الامور علي خير،عشان كدا العب بقا علي المكشوف!!.
مهاب:مارك هببقا معانا!!؟
شمس:اه مارك هيبقا معايا،وهيساعدنا نطلع من غير ما عبده وعصام يحسه!!؟.
ادهم:هموت واعرف عصام عرف ازاي!!؟.
شمس:اكيد من عبده!!.
مهاب:مظنش لاء!؟.
شمس:لا منه لانه شافنا مع سيدة اللوة جلال.!!
مهاب بتنهيده:اخر يوم انهارده،ربنا يعديها معانا علي خير!!.
شمس بغموض:هيعديها معايا علي خير انشاء الله.!!
لتردف:بقولك اي يا ادهم اركن علي السوبر ماركت دا انزل التويلت واشتري شويه حاجات!!.
مهاب:حاجات اي؟!
شمس:شويه عصاير علي شوكلت كدا!.
مهاب: طب يلاا هنزل معاكي!!
شمس بتوتر:لا خليك انا هنزل!؟.
بعد ان اوقف ادهم سيارته غادرتها سريعا. 
مهاب: شمس بتعمل حاجه من ورانا ومش قادر اعرفها!!.
ادهم:اهدي احنا معاها ومش هنسيبها.. 
مهاب بتأكيد: دا اكيد مش هنسيبها!!.
بعد القليل من الوقت اتت شمس وهيا بيدها بعض الاكياس.
شمس:اتفضلو!؟.
مهاب:مش قادر دلوقتي!!؟
شمس:لا والله لا تشربه ثبل ما يسخن دا حتي الجو حر!!
مهاب بريبه:معاكي حق هاتي جاي!؟.
وانت يأدهم اشرب كمان!
ادهم:هاتي دا انا علي اخري!.؟.
بعد ان اعتطهم امسك الفون واقفلت بيانات الاتصال وارسلت رساله لاحدهم علي تطبيق الوتساب وبعد فتحت البايانت واغلقت الفون قبل ان تصل الرساله للشخص المنشود.
مهاب بفضول:بتعملي اي!!.
شمس:ماسكه تلفوني وبعدين اشرب العصير وانت  ساكت!!.
ادهم:اتكلمتي مع رنيم!!.
شمس بتنهيده:لاء!!
ادهم:كل حاجه هتتحل انهارده.!!
شمس: عايزه اسوق انا يا ادهم!!
ادهم:بس!
شمس:ما بسش يلاا! 
_وتبادلو اماكن الجلوس ولاحظ مهاب نظرات شمس المصوبه عليهم قل فتره صغيره ليهمس لادهم ببعض الكلمات،ويغلقا عيناهم.
بعد فتره صغيرة
شمس بتوجس:مهاب،ادهم!؟.
لا رد للتناهد برتياح وتنزل من السياره حيث ينتظرها شبان.
شمس بتنهيده:اهم ميطلعوش من هنا من قبل الساعه 6!!.
احديهم:طب دا لي!!؟.
الثاني:خطر علي حياتك انتي!!؟.
شمس بتنهيده:هما مرتبطين بناس ميفعش يسبوهم انا مليش حد،اهلي وهيزعلو عليا يومين وخلاص،صحابي فكريني بخونهم،وجوزي مستحيل نرجع لبعض ومراته حامل،فيبقا حرام عليا لما اخطر بيهم وهما عندهم حياتهم لسه قدامهم!!.
احدهم:حرام اللي بتعمليه دا!؟.
شمس:مش وقت كلام  يلا داخلوهم جواه عشان اتحرك!؟.
_مهاب من خلفها:بتحلمي نسيبك يا شمس!؟.
شمس بصدمه:انت ازاي صاحي اللعصير!
مهاب بتهكم:مشربناهوش!!
ادهم بحنق:مكنتش هسامحك ابداً!!
شمس بتنهيده:انا اسفه،سامحوني.
واخرجت سلاحها وصوبته علي ادهم،واطلقتها عليه…….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 8 مساءً في الڤيلا.
مرفت:ما يلاا الاكل جاهز!؟.
عماد بهمس لخالد:يلا اما نشوف اخرتها مع اختراعاتهم!!!
امينه بفضول:بتتوسوس في اي!.
عماد بجمود:خليكم في حالك واحنا في حالنا!!..
الجد:متيجي نطلع للمزرعه نقعد هناك يومين،تغير جو ونشوف اخبار المحاصيل اي!؟.
عماد:فكره والله يا بابا،نستني لما شمس ترجع!؟.
الجده بقلق:قلبي مقوبض اووي!؟.
عماد بهدوء:خير انشاء الله وبطلو نكد بقا!؟.
رنيم بهدوء:هستأذن انا يا عمي!!.
عماد:والله ما هتتحركي من هنا قبل ما ادهم يرجع وهوا اللي قالي اعمل كدا!؟.
رنييم:مش هينفع….
خالد:اي يارنيم وانتي محتاجه عزومه عشان تقعدي،في بنت بتتعزم في بيتها !!؟.
رنيم:ربنا سخليك يا عمي بس المتحانات قربت خلاص وعايزه ازاكر!!!؟
امينه:بلا مذاكره بلا قرف هتعلو بيه اي التعليم،ما ااخرت الواحد بيت جوزها لي الطفلحه دي!؟.
رنيم:يوووو يا ماما امينه لسه الكلمتين دول في بوك!!؟.
امينه:ماما امينه اي بقا ما بنتيي المحترمه اتجوزت من غير مااهلها يبقو معاها!؟؟.
رنيم بحرج:والله كل حاجه جات بسرعه وكان عشان نقدر نعمل لخلود الله يرحمها  العمليه،ومكنش عندي وقت افكر!؟.
خالد:حصل خير يا امينه لما ادهم يرجع لينا كلام معاه!!!
عماد:اهدو ويلا بقا للاكل برد!!؟
زيزي:اتفضلو يا جماعه.!
الجد بقرف:روحي نادي لحمزه طيب.!؟
زيزي:حاضر يا جدوو.
ليسمع عماد صوت هاتفه يعلن عن وصل رساله من احد ما لينصدم مما رآه،وكذالك حمزه الذي هرول اليهم بملامح شاجره لا تبشر بالخير!!.
خالد بقلق:في ايي!!؟.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل روان تحديداً الساعه 4 عصراً، كانوا يجلسون جميعا علي مائده يتناولون العشاء.
روان بهدوء:يا بابا ازاي بس الفرح بعد شهرين هجهز حاجتي امتي!؟.
محمود:شهرين حلوين اووي يا روان وانا بكره هنزل البلد ابيع الارض اللي هناك عشان تعرفي تجيبي الي انيت عايزه!؟.
روان:هتبيع الارض بتعتنا يا بابا!!؟.
محمود:لا هبيع منها جزء صغير،يكفيكي في مصاريف الجواز!؟.
روان:لا يا بابا انا هتكلم مع مراد ونأجله لحد ما اجهز!!.
محمود:ما كداكدا يابنتي هيا ليكي انا معنديش عيال غيرك من بعد ما اموت انشاءالله انتي اللي هتوريثيها،ووجودها زي عدمه هبيعها عشان نلحق نظبط الامور!!
روان:طب لي تضغط نفسك كدا،وبعدين في الفلوس اللي كنته بتقولو عليها في البنك دي!؟.
محمود:اتصرف منها علي عمليتك وكذا حاجه كانت ناقصاني!؟.
روان بتنهيده:ماشي يا بابا بس برضو هكلم مهاب نأجله شويه كمان!!؟.
اسماء:يا خربيت نكدك،وبعدين هما عايزين يخلصو منك بسرعه هتقعديلهم لي!!؟.
روان:بقولك اي يا بنت الحشريه انتي انا بتكلم مع ابويا!!؟.
اسماء:خاااااااالي قبل ما يكون ابوكي!؟.
روان:دي ازاي دي!؟.
اسماء بتوضيح:ابوكي اخو امي من قبل ما يتجوز امك ومن قبل ما امي وامك يولدونا ومن قبل ما ابوكي يعرف امك وامي تعرف ابويا يعني امي تقرب لابوكي من قبل امك،ومن قبل ما امك تجيبك حتي!؟. 
روان بتشتيت: مش فاهمه!؟. 
محمود بعصبيه مزيفه: تعرفو تطفحو ونتو ساكتين!؟؟ 
اسماء: في اي يا خالو يا قمر اول مره اشوفك مضايق، هيا صفصف زعلتك في حاجه، قولي ما تخفش هجبلك حقك!؟. 
صفيه من المطبخ: صفصف هتيجي تسلم عليكي با ابو ورده الوقتي!؟
وانتي يا استاذه قومي شوفي تلفونك بيرن!!؟. 
اسماء: ايوه بقااااا، اللهم ما اوعدنا يارب!!، بس قوليلو يبطل نحنحه شويه!!. 
ذهبت روان لغرفتها دون اعطاء لحديث اسماء اي اهتمام.
روان: السلام عليكم. 
مراد: وعليكم السلام. 
اتغديتي!!؟. 
روان: ايوه كنت لسه بتغدا، عايزه ااجل معاد الفرح شويه يا مراد!؟ 
مراد: طيب بصي بقا يا قلب مراد انا مزاجي رايق، فخلي الموضوع  دا لبكره!؟؟. 
روان: انا بتكلم بجد علي فكره!؟. 
مراد: طيب وانا بقولك نتكلم بكره!؟. 
استفز روان بروده: مراااااااااد. 
مراد بتمالك اعصابه: صوتك يا روان!!؟. 
روان بعصبيه: ما انت اللي بارد مش عايز تسمعني حتي!!؟. 
مراد بهدوء مريب: احترمي نفسك يا روان، والفرح بعد شهرين مش هأجل واللي عندك اعمليه!؟. 
روان: يبقا دورلك علي عروسه بقاا…. وقفلت السكه في وشه 🙂
اسماء بغناء:يما قالو الهوايٰ غلااااااب ولامره حسبنا حسااااااااب نبعد ياااااااهوايٰ ياااااااا هوايٰ ياااااااا هوايٰ هيهيهيهيهيهياي.
روان:بقولك اي حلي غن دماغ اهلي الساعادي مش طالباكي هيا 
اسماء:فاكر بعده مفيش وهقديها عياط لا يا حبيبي مليش في تشحتفت الستت بليز لا متسبنيش دا اسمه محن بنات دا فداهيا وتاني متجيش وهوزع شاربات!..
روان بغضب:اسمااااء!؟.
اسماء:الااااه وانا مالي يا لمبي!!.
روان:هطلع قرفي عليكي!؟.
اسماء:خلاص اهدي وقوليلي حصل اي؟!.
روان:خنقنا وقفلت السكه في وشه!؟.
اسماء:ايوه برضو انا فهمت اي كدا!؟.
روان:بقوله نأجل الفرح اتقمص!!؟
اسماء:يبقا خلاص متتجوزهوش دا قماااص،يعني لما تتجوزو ويقولك اعملي بشاميل وانتي تقوليو اجلها لبكره يطلقك،لا ملوش امان دا!؟.
روان:يعملها والله يهملها!!
اسماء:ايوه رحي بقا خانقي بره وقولي لابوكي دا بيقولي كلام سافل وبوظي الجوازه!!.
روان:مش تبوظ تتاجل!!.
اسماء:اطلعي بره بقا عشان انام شويه!؟.
روان:دي اوضتي!؟.
اسماء:يعني بعد الناصيح دي كلها ومستقتره عليا اريح ضهري عندك!!؟.
روان:لا انتي صح!!
اسماءء:اقسم بالله تربيتي يلا خدي الباب في ايدكي بقاا!! 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عوده للفلاش باك
اطلقت شمس طلقه انغرثت في ذراع ادهم مال مهاب عليه ليتفقده ضربته علي رأسه من الخلف بحيث يفقد وعيه ولا يتأذي!؟.
ادهم بآلم:لي كدا يا شمس!؟.
شمس بدموع:سامحوني!!.
يلا خودهم وعلاج ادهم كويس الضرب سطحيه وديهم علي المستشفي!؟.
تركتهم شمس واتخذت سيارتهم وقادتها حيث مكان تسليم الشحنه التي تقع علي طريق صحراوي تحديداً الساعه 6:30 ووصلت بعد قياده دامت لساعه.
عصام بترحيب:اهلا اهلا بالباشا بتاعنا.!؟
امال فين رجالتك!!.
شمس: جاين ورايا!.
عصام:همممم،طب تحبي نخلص عليكي الاول ولا تمضيلنا عن تنازل بالشركه وتخرجي من هنا سليمه واسر هيرجع سليم!!!؟.
شمس بثقه:مش لما الشركه تبقا بأسمي الاول،وبعدين اسر في الحفظ والصون ولو عايز تتأكد اتصل برجالتك واتأكد!؟.
عصام:ازاي!!؟.
شمس بسخريه:في يا جوز خالتي العزيز ان قبل ما اجي هنا رجعت كل حاجه لعمي تاني يعني مش هتعرف تطول حاجه واسر لو قعدت عمرك كله تدور مش هتلاقيه!!!.
عصام بغضب:هقتلك يا شمس!
شمس بستفزاز:لزياده تأكيد دي نسخه من الاوراق اللي موجوده في المحكمه؛كان نفسي اجبلك الاصل بس معرفتش صدقني!؟
عصام:يبقا روحك هتطلع دلوقتي،….«واخرج سلاحه وصوب تجاه جنبها طلقه وواحده اخري في صوبها في ذراعها واخري في قدمها»
وغادر المكان سريعاً.
لتلتقط شمس انفاسها  الاخيره.
End flashback
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
االساعه الـ 7 مساءً،كانت شمس ملقاه علي الارض غارقه في دمائها وحيده ليس بجوارها احد في مكان معزول عن الاعين،ليس هناك احد لإنقاذها!!.
كان اللواء جلال يبحث عنهم فا هوا قلق وبشده عليهم فهم لم يحضرو وقت التسليم حتي،ليتتبع الجي بي اس الموجود في قلاده ترتديها شمس وضعاها لها مهاب دون علمها، تتبعه ولكن كان يبحث عنهم فـ وجد موقعها في احدي الطرق الصحراويه ولا يوجد منزل ابدا ولا اي مبني يتوقع وجودهم به.
جلال:اقلبولي الدنيا عليهم،لازم نلاقيهم باسرع وقت!! 
مجدي:امرك يافندم بعد اذنك.
ليبدأوفي البحث عنهم ليجدو شمس وحيده لينصدم جلال من منظهررها فـ هيا شبه حيه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه الـ 9:30 في احدي المستشفيات كان مهاب وادهم جالسون في غرفه واحده فاقدين للوعي ليبدأ مهاب بالاستيقاظ وتبدأ الروأيه تتضح له تذكر ما حدث.
مهاب بزعر:شمس يا شمس.
لتأتي الممرضه له وتحاول مهدأته ليفق ادهم ايضا علي صوته.
ادهم:مشيت يا مهاب!؟.
مهاب:الساعه كام؟!.
الممرضه:الساعه 9 ونص يا فندم!.
مهاب بصدمه:كام!!؟.
الممرضه:9 ونص!
مهاب بسرعه:التلفون بسرعه يا ادهم!؟.
اعطه ادهم هاتفه بتأني فـ ذراعه يؤلمه بشده:اتفضل!..
ليتصل مهاب بجلال.
وبعد مده ليست بقصير اجابه.!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه الثامنه والنصف في الڤيلا.
خالد بقلق:في اي؟!.
عماد بوجه خالي من المشاعر:شمس.
حمزه ودموعه لمعت في مقلتي عيناه:كلموني من المستشفى دلوقتي!!.
حمزه:كلموني من المستشفى مفهمتش منهم حاجه  غير ان حد طلع عليهم في الطريق، ادهم خد طلقه في دراعه ومهاب مضروب علي رأسه،وشمس لسه مش عارفين حاجه عانها!
رنيم:ادهم اضرب بالنار!!!!!!.
امينه بنحيب :بنتي،بنتي هتولي بنتي ااااه يااشمس،قولتك ياخالد قلبي واكلني عليها من فتره،اااااه يا بنت ودوني لبنتي،هتولي شمس!!.
عماد بإضطراب:لازم نروحلها حاجه؟!.
حمزه:عرفت ازاي!!؟.
عماد:شمس بعتتلي رساله ولسه واصلني دلوقتي ويلاا،نشوف في اي!؟.
ليصر وجميعا علي الذهاب معهم ذهبو جميعا عاد زيزي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل روان الساعه السادسه مساءً.
كان يجلس مراد وهيا في البلكونه.
مراد بحده:اول واخر مره تقفلي الفون في وشي او تعلي صوتك عليا،سااامعه!!.
روان بحده مماثله:انت اللي مبتقدرش حاجه بقولك مش هلحق اجهز نفسي وانت حتي مش فارق معاك وامتحناتي خلاص قربت اعمل اي انا!!؟.
مراد بتهكم:امتحني وانتي في بيتي اومش لازم امتحانات،هتعمليبها اي!؟.
روان بحنق:لا يا مراد بطل انانيه وفكر فيا،هتفضل علي كدا يبقا انسي بقا!؟.
مراد بريبه:انسي اي بالظبط!!؟.
روان:تنسا انك عرفتني اصلا!!
مراد:حاسبي علي كلامك يا روان!؟
روان:انت اللي وصلتني لكدا!؟..
مراد:وصلتك لكدا اااه،لو فاكره انها هتقف عليكي تبقي غلطانه انا ممكن اتجوز بكره يعني عشان تبقي عارفه يعني ومش هتقف عليكي!!،
ليكمل بتهكم:هسيبك تهدي وتفكري كويس واللي عايزه نبقا نعمله بعد اذنك!!.
وغادر وتركها في صدمتها فـ صدا كلماته تتردد بداخل اذنها،لتلتمع الدموع داخل حدقتيها وتدلف لغرفتها وتشرع في البكاء.
لتحاول اسماء وصفيه محادثتها ولكن ترفض وبشده وتجلس حبيسة غرفتها تبكي.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه التاسعه والنصف.
جلال بلهفه:ايوه يا ادهم انتو فين!؟.
مهاب:يا باشا الحق شمس مش عارفين عنها حاجه!؟
جلال بأسف:شمس في المستشفي،لقيتها علي احد الطرق الصحرايه غرقانه فـ دماها واخده تلات رصاصات!!.
مهاب بصدمه:ايييييي.!!.
جلال:انتو فين بس!؟.
مهاب في مستشفي،انت اللي فين واحنا هنجيلك!؟
جلال:احنا في ******.
مهاب:تمام يا باشا جاين.!
اخبر مهاب ما عرفه بإختصار وسألا اين هم وعرفا انهم في مكان قريب جدا من المشفي الذي اخذ اللواء جلال شمس هناك!.
وذهبا 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه ال12عشر الا تلت.
وصل حمزه وعائلته وهو مغيب تمام.
ليدلفا للمشفي سريعاً ويعلمو غرفتها ويصعدا لجلال الذي يقف امام غرفتها.
خالد بذعر:بنتي عامله اي يا جلال!؟.
جلال بأسي:معرفش من الساعه 8 بيدخلو وبيطلعو ومش عارفين حاجه لسه!؟..
لم يتمالك مهاب نفسه عند رؤية حمزه فـ انقض عليه وصدد له بعض اللكمات.
مهأب بغضب:هيا هنا دلوقتي بسببك يا *****انت اللي اتجوزت زيزي اللي بتنقل ليهم اخبارها،عرضت حياتها للخطر كتير عشانك وانت السبب في اللي هيا فيه،بس والله والله والله يا حمزه لو جرالها حاجه لتكون روحك هيا التمن!!؟.
عماد بوجه خالي:سيبه يا مهاب هنتكلم بعدين لما نطمن علي شمس!؟.
سمعو باب الغرف الموجوده به يفتح ليهرولو سريعاً له.
الطبب بسرعه:ازاي متعرفوناش ان المريضه عايشه بكلي وحداه!؟،دلوقتي الطلقه جات في الكلي السليمه ودمرتها،واحنا شلنها خاالص واكتشفنا ان المريض مفيهاش الا كلي واحده اللي شلناها!!؟.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الڤيلا الساعه 4 فجراً.
دلف عصام للڤيلا وجد زيزي جالسه امام التلفاز والبسمه تزين ثغرها.
عصام:واضح ان المزه رايقه خالص!؟.
هربت الدماء من عروقها.
زيزي بإرتباك:عصام!؟
عصام:اه يا روحي عصام اللي اديته علي دماغه واتفقتي مع عبده علي قتله مش صح!!؟.
زيزي بخوف:مين قالك كدا اللي قالك دا كداب!؟.
عصام بضحكه خبيثه:عبده يا قلبي هوا اللي قالي لما روحت ازوره!!.
Flash Back1
بعد القاء القبض علي عبده في جريمة اختطاف شمس واسر ذهب عصام لزيارته من اجل تحذيره بعدم الفصح عن اي شئ ليخبره ما تفعله زيزي واستغلالها لهم.
عصام:لا مستحيل زيزي تعمل كدا،ثم مين اللي عرفك دا!؟.
عبده بحصره:اللوه جلال وسمعني اتفاقها مع الواد اللي شغال معاها.
Flashback2
امر جلال احد عساكره بأن يحضرو عبده له،ليلبي طلبه
بعد ان احضره لها.
جلال:اهلا اهلا بعبده باشا اهلاا!؟.
عبده بفتور:خير يا باشا!؟.
جلال بضحكه:جاي احتفل معاك عليي غبائكم وتقرقصتكم من واحده!؟.
عبده:قصدك اي يا باشا!!
جلال بجمود:زيزي مقرتصاقكم انت وعصام لمصلحتها!!.
عبده بإنكار:معرفش حد بالاسم دا!؟.
ليشغل جلال احد تسجلاتها اثناء تخطيتها لما ستفعله في امر شمس وكيف تخطط للخلاص منهم معا.!
End Flash back 2
عصام بذهول:بنت ******* لعبتها صح!؟.
عبده: والانيل مهاب ظابط في الشرطه وشغال معاكم تابع للشرطه!؟.
عصام:عرفت ازاي الحاجات دي!؟.
عبده:مش مهم عرفت ازاي المهم اخرج من هنا بسرعه!.
عصام: هخرجك!!
ليقرر التخلص منها.
End Flash back1
زيزي بخوف :متصدقهمش كدابين،انت صدق اني اعمل كدا!!.
لتقترب منه في محاوله اثآرة اغرأه وليدفعها بعنف للارض.
عصام بسخريه:ابقا غبي لو طلعت من هنا قبل نا اخد روحك.!!
ليغرس نصل حاد داخل معدتها لاتنفجر الدماء منها،ويتلطخ وجهه ايضاً.
عصام:نوم الهنا يا قلبي.!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان اخبرهم الطبيب بذالك وانها بحاجه لمتبرع كلي،تطابقت الانسجه مع حمزه ووالدتها ولكن للاسف لن يستطيع احد منهم التبرع،فا حمزه مريض ضغط وامينه مريضة سكر.
الساعه ال1 بعد منتصف اليل 
الدكتور بعد بحثه عن متبرع وجدا وتطابقت معه الانسجه ودلفت شمس للعمليات من اجل زراعة كلي.

يتبع الفصل الواحد والعشرون اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent