Ads by Google X

رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل العشرون 20 بقلم صافي الودي

الصفحة الرئيسية

 رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل العشرون بقلم صافي الودي


رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل العشرون 

شكرا جدا كل إلا دعمنا وصبر على عشان بجد تعبي ملهوش علاج ولم بيشد علي بموت ومفيش مسكن بيهديه فشكرا جدا على تفاعلكم ودعمك  ،فى أصعب وقت ليا، وعارفة كنت بتأخر عليكم، ومفيش مواعيد واحيانا بنشر حلقة فى الأسبوع واحيانا حلقتين آسفة ليكم بجد حبيت ابلغكم ب اختصار أن احتمال كبير يكون فى جزء ثالث  أو نوفيلا صغير ببقي الأحداث لسه مش حدد 
ثانيا معظمكم بيقول امتى هتاخد وعد حقها 
وهو فعلا جيه حقها ممكن مش بطريقة غير مباشرة لكن أنا مؤمنة أن ربنا مش بيسيب حق مظلوم وبيجى حتى  لو هو مش حسي بيه أو عرف، ربنا مش بيسيب حق حد ودين تدان ...
يعنى الدكتور إلا حقنها اتخلصوا منه ، بعد اختفائها على طول وكمان الدكتور إيهاب لقوه مقتول فى السجن 
....
أم أدهم (ايساف ) منكرش انه مارس معها الترهيب،  والعنف، هو مش أقترب منها آه اتحرش بيها آه كان نيته ينتقم أو يخوفها ، وعارها اه ..
وكلكم شايفين حزن عليها مش كافية،و لازم يتعاقب وفعلا يتعاقب لكن مرة على ايد ربنا، ومرة تانى  وعد بنفسها عقابه، وبعدها هى حر تسامحه أو لا،
لكن كان اكبر عقاب انها طلعت هى بنت خاله وحبه الأولى دا اول عقاب وتانى عقاب لم يكشف حقيقة الحى الا معه ...
ثانيا فى قالوا طولت فى الأحداث ،أنجز اى علاقة مروان وليه دخلت فى الموضوع 
مروان هو إلا يوصل وعد ل أدهم بطريقة غير مباشرة 
نبدأ 
وقفت المرة الا فاتت أن مروان قال أنه عنده الحل 
لم يعلم مروان ما شعره عندم مسك الطفل الصغير كأنه جزء منه او ممكن حبها 
ولسه يقول الحال وكانت وعد استرخت من العيط والتعب والمهدي  على السرير ومش قدرة تتحرك وبتبكى واخدوا ابنها من جانبها على الحضانة للااتمنان  
قطع حديثهم الممرضة وقالت: 
إذا  أذنتم تخرجوا الآن ،لكى سوف نعطي  للمريضة حقن مسكن وادوية، لأن  مفعول البنج سوف  ينتهي، وسوف تشعر بألم فظيع جدا، ويجب أن يكون معها الآن فقط زوجها  او حبيبها، ينتظر بجوارها ويمسك يديها لان الالم هيكون صعب ومحتاجة دعم منه ..
....
الكل شعر بالحزن ومش عارفين يقولى  ايه ؟
لكن مروان قرار يخطوا الخطوة ،الذي كان سوف يحتاج يقوله ،أنه يريد أن يكون معه
 وتذكر كلام حسن ووصفه لحب  ميادة عندما قال 
 أجمل حاجة حصلت لي، كانت المهمة عشان كان ليها  الفضل عليا  انى  شوفت ميادة وتعلقت بيها،
وافتكر لم حس بالغيرة عندما كان يظن أنه يحب عيون ، لأنه كان يشعر أن مهمته فى  قضية أدهم، والبحث عن وعد،وارتباطها مع الوزير وخطف البنات كل الأحداث دى ، كانت سبب ل أجمل حاجة ظهرت فى حياته عيون ..
قرار أنه يخطوا  الخطوة إلا عارف أنها اصعب خطوة أن يعرض عليها يكون هو أب الطفل، ويشاركها حياتها  لكن كان خايف من الخطوة دى خصوصا لم جاب سيرتها  ل اخوه مازن انصدم فى يوم قرار يعترف للعائلة لكن شار عليا ومازن وقال ليهم فلاش باك 
اى الحاجة إلا الكل دائما يطلبها منى وأنا برفضها  
فرحت عليا وبسرعة   وقالت :
الجواز أنت خلص لقيت ملكة أحلامك، اسمها اى وشكلها ايه 
قال مازن بفرحه:
آخرين وقعت فى الحب يكزنوفي أنا لسنا حفي يا بنى اقنعك بالموضوع دا 
قطعت كلامه عليا :
مش مهم كل إلا فات هو آخرين لقها هى مين 
تشجع مروان وقال 
اه آخرين وقعت فى الحب وحتى مستغرب نفسي والمشكلة انى مش مصدق امتى حصل دا هو مجرد شهور معرفة مش اكتر لكن بشعر ان ،اعرفها من زمان 
تنهدت عليا ب انتهاء صبرها وقالت: 
انت هتقول شعر ما تخلص اسمها اى 
أبتسم مروان  وقال 
هى تستاهل اشعار الدنيا  اسمها يستى عيون 
شعر مازن أنه سمع الاسم  دى قبل كدة  وكمان قلب عليا انقبض  
سال مازن 
بنت مين يا مروان 
رد مروان وهو فى حيرة ':
معرفش اى حاجة  عنها مجرد أنها ملاك محتاج لي 
وممكن أحل ما فيها أنها نسي ذاكرتها شبه الطفل المولود يعنى هى وطفلها  يكون نسخة من بعد طفلين فى عالم غريب 
انصدم مازن وقال:
أنت تقصد البنت بتاعت القضية ، أنت بتهرج صح عايز تتجوز واحدة حامل، وكمان فقط الذاكرة  ومش تعرف والا أصلها ولا فصلها، مش ممكن تكون بنت ناس فقيرة أو من طبقة مش اقد مستونا، أو تكون مجرمة وهربنا أنت عارف أن كل الهجرة الغير شرعية بالنظام دا 
انصدمت عليا من كلام مازن وقالت 
أنت شايف أن الناس الفقيرة مش مستوى حضرتك، والله لو كنت اعرف المعلومة دى كنت  وقتها رايحتك من المستوى الوضيع إلا أنت كرهه 
اندهش مروان وحب يروق الجو 
...
هو مش يقصد يا مرات أخى انتى عارفة انه بيحبك من زمان أنا بسبب حبكم  كنت بدور على الحب الا شبهكم، كنت بشوف حبكم من نظرات عيونكم فاكرة لم سألتك يعنى اى الحب روحت قلت 
تنهدت عليا وهى تنظر على زوجها إلا اتغير معها وخصوصا بعد قضية اخوها أصبح ينظر لهم بنظرة دنوى لكن كانت بتنكر إحساسها للدرجة دى علشان كبر مركزه وبقي بروفيسور  يبقي يتكبر عليها ولا أى السبب فاقت على كلام وقالت
آه فاكرة قلت أنك أول ما تشوف حبيبك أقدم عيونك تحسي برعشة فى كل جسمك وضربت قلبك تدق لو سمعت اسمه أو صوته لكن أنا مع رأي مازن للأسف احيانا الحب مش كفاية النهاردة أنا عرفت رفض  بابا لم قال لى ان  نشوة الحب هتخلص وهتظهر المفارقات الاجتماعية بعد إذنك إيساف  بيعيط جوي 
وتركت المكان ودخلت تبكى على كل حاجة على جوزها إلا بيضيع منها ،هى متأكدة أن فى واحدة شغال بالها لكن هى مين مش قادره توصل ل دليل لكن جاءت فكرى فى عقلها خرجت جرى  علشان تسأل مروان 
نظر مروان ل مازن بعتاب وسألها :
هو فين الحب إلا كان فى عيونك ل عليا ليه حساس أنه اختفى
رد مازن رد فجاءهم وقال:
العقل لا يستطيع أن يفكر مادم  القلب مشغول وممكن فعلا الكل كان عنده حق انى استعجلت لأن مفيش لغة حوار ما بينا أصبحت عليا فارغه لا يوجد فى عقلها ثقافة  أو موضوع متبادل نتناقش فيها ،عايشة هنا كام سنه وكمان قبله اتعلمت ،اللغة ورغم ذلك لم تجيده، وإذا حضرت ندوة معي أشعر بالحرج منها ،كل أحلامها هو أن تخلي ايساف  مثلا أخوها
اخوها إلا فاكرها المثل الأعلى إلا بسبب عصبيته وهمجيته اعتد على واحدة مكنتش أتصور أنه كد 
صرخ مروان  فى وجه أخوه الكبير وقال:
اسكت خلاص يا مازن أنت مش عارف حاجة  خلاص ،فبلاش تتهم حد بالهمجية 
نظر لها مازن وقال:
أنت كمان اتعلمت منه
 أكبر غلطة بابا عملها إلا خالك تتربا   مع إلا اسمه أدهم دا حتى اقنعك تقدم فى الشرطة زيه ،هو أنا مش هقدر أحكم عليك لكن أقدر أحكم على مراتى أنها تقطع علاقتها ب أدهم دا  أنا عملت إلا عليا ومن خلال خبرتى محيت كل حاجه على السوشيال مدى يخصه ويخص البنت ام غير كدة وخلاص انقطعت العلاقات 
خرجت عليا وهي مندفعة وقالت:
 علاقة أي إلا  أنت عايز تخلينى اقطعها لا فوك يا حضرة البروفسور ، وخالى  بالك أنا مش رمى نفسي عليك والا هنموت بعدك ،أنا هرجع البلدى عندى امى واخى، وابعت ورقة طلاقي 
صرخ مروان ب انفعال وقال:
طلاق اى وكلام فارغ اهدو كدة  ولا بتعملوا  شوشورة علشان تظهر لي أن علاقة مع عيون هتكون فاشلة لا اطمنوا أنا هتجوزها ،واكتب ابنها ب اسمى 
على قدوم أبوه وسمع آخر كلمة قال:
ابن مين إلا هتكتبه ب اسمك ،أنت غلط مع واحدة  هولندي، أنا كنت عارف اخرتها هتكون كدة 
انتهز مروان  فرصة فهم أبوه غلط واتكلم وغمز ل مازن 
محدش يتكلم 
لكن اتسرعت عليا  وقالت':
مروان يا بابا لقي بنت كويس جدا  ومكافحة وعندها ولد وعايز 
قطعة الأب ب انفعال وقال؛:
هو عايز يتجوز واحدة عندها ولد أنت بتهرج يا مروان 
ردت عليا بنفي لا يا بابا ستكون مربية ايساف 
علشان قررت انزل اشتغل مع زوجى هكون  المساعدة الخاصة ليه   علشان أقدر أكون من مستواه الثقافة والاجتماعية والا نسيته افتكره 
وكنت بسال مروان عن واحدة مصرية تكون عيونها على إيساف 
تغير ملامح الأب ب ارتياح أم الجميع مصدوم وخصوصا مازن 
رد الاب:
آه ما دم كدة مفيش مشكله  لكن هتقدر ترعي طفلك وطفلها 
ردت عليا بسرعة:
آه طبعا هتقدر ترعي لأن طفله لسه مولد ومعظم وقتهم بيكون نائم أم ايساف عنده 4 سنين وهى هتكون مدرسة خصوصية ليه تذكر معه وتعلمه اللغة العربية ،مع رعايته هى والخادم أنا خايفة ينسى ثقافته وبسخريه يكون كل كلامه الهولندي وحتى مشاعره  هولندى
ابتسم الأب وقال:
أكيد لازم حفيدة يعرف لغته وكمان عادته ،هتيجي امتى المربية دى 
ابتسمت عليا ب احساسها بالنصر وقالت :
كمان أسبوعين على أول الدراسة يكون بدء إيساف  يروح الاسكول وهى هتابعه فى الوقت بعد الاسكول لحد ما ينام 
ابتسم الأب وقال 
عظيم عظيم جدا يعجبني ذكائك يا عليا وحلولك الجميلة خجلت عليا وردت 
دى بعد ما عندك يا عمى إلا عندها حمى زيك أكيد لازم تتأثر من خبرته وذكائه 
قهقه الاب 
ام مازن ومروان مكنوش فاهمين حاجة  طلب الأب من مازن 
تعالى يا مازن معي محتاج منك شوية معلومات تطلع من الجهاز 
و انسحاب الأب  ومازن 
سأل مروان عليا وقال:
ليه ألف دى كلها عاوزة توصل ل أي يا مرات اخى 
تكلمت عليا بدموع و قالت:
أخوك فى واحدة بتلعب بيه هولندي وخصوصا بعد مشكلة إيساف وهو مختلف معايا وأنت سمعت بنفسك وعايزة اتأكد أن كان احساسي صح أو غلط ومنه أتعلم اوصل شغله عشان تعبت من احساس الوحدة 
اصعب احساس انك تحس  انك بتموت كل لحظه مع شخص مش شايف دموعك والمك ووجعك تحس انك وحيد مدبوح من جواك وهو بيتجاهلك وكانى عشرة السنين بضيع اقدم عيونك  مع الوقت بتكره وبتكره تشوف ضعفك والذل او تترجاه يحس بيك لكن قلت اديه فرصة  واصلح غلطتى 
رد مروان ب استعجاب وحيرة وقال:
- انتى كده تقفل الطريق عليا ،بدل ما تساعدنى 
ابتسمت  عليا فى وسط وجعها:
بالعكس فتحته 
ضحك مروان '
فتحتية ازى  بقى انتى بتثبت كلام مازن كدة ،أنه بسيطة ومش مناسبة لي بدليل أنك قلت هتكون مربية 
ابتسمت عليا وقالت: 
بالعكس أنا بساعدك
شوف يا حضرة النقيب  واضح وقعت على شوشتك 
أبتسم مروان وقال:
واضح كدة يالا قولى دماغك  الذكى دى بتفكر فى ايه وامتى لحقت ترتب  الموضوع 
انتى يا. بنتى كنت دخلت تلمى هدومك خرجت بفكرى تانية خالص 
ابتسمت عليا بوجع وقالت:
أدهم علمنى أكون قوية ودافع عن حبي 
لما  بابا كان رفض الارتباط  بعد ما كان  موافق، وبعد الخطوبه  بشهرين والكل كان مستغرب 
وبعد كدة مات وقررت ارجع مدام مات وهو مش رضي وقتها إيساف سألنا سؤال 
أبتسم مروان وقال 
كان أي السؤال وقتها أكيد بتحبي والا لا 
ابتسمت عليا وقالت 
لا سألنا انتى قوية ولا ضعيفة وقتها استغربت من سؤاله جدا 
رد مروان وهو مستغرب وقال 
 هو فعلا سؤال مش فى مكانه اى علاقة القوة والضعف بالحب 
ابتسمت عليا وقالت 
هههه سألته نفس السؤال ووقتها رد عليا
( العلاقة متشعبة جدا الإنسان لم بيكون حبه قوى وكمان شخصيته قوى مع مرور السنين عمره ما يقدر ينسي الحب دى، لدرجة روحك يرتبط معه حتى لو ما بينكم مسافة كبيرة ،بابا ملحقيش يقولى رفض ليه لكن أكيد خايف لان عقل مازن مختلف بيحب الثقافة جدا ومنعزل والنوعية دى اول ما بيلاقي حاجه تكسر الروتين دا بيبدا يكره مع الوقت 
وابتسم أدهم ولعب بشعر أخته وانتى أستاذة فى الفوضة بتبحث على أسهل الطرق رغم أنك ذكى ولو حكمت عقلك مع قلبك هتكسب ومع السنين والإنجاب بيظهر وقتها أن كنت الست قوية أو لا 
الست تتحمل كل الظروف ولا فى يوم حسيت أن جوزك يضيع من إيدك دور على طريق ترجعيه ليك 
فهمتى جوابي على السؤال قوية ولا ضعيفة ومع اول مشكلة هتجيب نفسك وترجع )
أبتسم مروان وقال:.
والله الو اد  إيساف دا دماغى لكن أحيانا بتروح منه 
ابتسمت عليا وقالت 
على طول بتروح على الآخر بس يا حضرة النقيب هى فاضل ليها  كام يوم 
رد مروان:
تقريبا أسبوع 
سألته عليا  وقالت: 
هتولد طبيعية والا قيصري 
تنح مروان 
مش عارف هو يفرق فى حاجة 
استغربت عليا وقالت 
هى تعرف مشاعرك متقبل حبك 
تنح مروان مرة أخرى وقال 
أنا لسه مش اتكلمت معها ولا اعرف ردها هي دائما بعيدة حزينة وصامتة وكل اخبارها بعرفها من حسن وميادة
شهقت عليا وقالت:
يعنى هى مش عارفة  وممكن ترفض وجاي عايز تقول للكل طيب  كويس انى عملت كدة 
رد مروان وقال 
طيب ليه سالتي عن الولادة ازى هو يفرق 
ردت عليا بكل ثقة
 أكيد بيفرق لو قيصرية  ألم الولادة القيصرية بيظهر بعد الولادة ساعتين  و يستمر من أسبوع او اكثر ام الولادة الطبيعي أثناء الولادة والتعب مجرد بيكون وقت قضاء الحاجة،  لكن تستطيع تتحرك على طول خلال 3 ايام 
ام وجوده يخلي كل الأسرة تعرف البنت وكمان البنت تحبك لكن لو جئت، وهى نسي كل حاجه عنها وكمان يكون معه ولد وتقولها عاوز اتجوزك واكتبى ابنك ب اسمى دى مش ينفع ،وهترفض لازم تحسي بحبك واهتمامك ورعايتك ل ابنها ومع الوقت هتقدر توصل لهدفك لو بتحب اصبر اوع تكون مندفع وهنقل إيساف غرفة كبيرة علشان  تقيم مع ايساف 
وتكون تحت عيونى وتعرف تهتم ب ابنها وانا الا هتكلم معها فى موضوع الشغل  مش انت 
استعجب مروان وسألها وقال 
ليه هو يفرق 
ردت عليا 
طبعا مش هتفكر انك بتحبها هتفكر تعطف عليها ام لو جاءت منى هتكون عمل وانا هعرف اوصلها انى محتاجة ليه بالفعل 
..... 
فاق مروان من شروده معى آخر كلمة قالتها الممرضة يستحب زوجها او حبيبها معها لكي تسند عليها لأن الوالدة القيصرية تؤثر على أعصاب الجسم والأطباء بيلجا له لم يكون فى خطورة وخصوصا الطفل الأولى لأن يتم حقن مخدر فى العصب الخاص بالجزء السفلى من الظهر ويستمر التخدير فترة وعندما تنتهي لا تستطيع السيدة على الوقوف وكلما حاولت تشعر بألم ولازمنا أحد قوة تقدر تتحمل عليه ويكون بيحبها لان لازمنا تقدر تمشى فى الممر مدة  كبيرة فوق الساعتين حتى نتأكد أنها توزنت وأن الأعصاب تحركت جيد 
من سوف يكون معها والباقي يتابع الطفل فى الحضانة 
 قطع مروان حديثها وقال:
أنا خطيبها، وهكون معها ..
انصدمت عيون  لكن مش عارفة تتصرف او تخجله والكل كمان فهم أنه هو الوحيد الا هى بتحسي معه بالأمان  
وفعلا الجميع انسحب ووقف مروان  معها بكل حب ورعاية لحد ما قدرت تقف على رجله وكانت بتتالم جامد 
 كانت  عليا  عارفة كدة علشان كدة قالت ل حماها كمان أسبوعين وزارت وعد وكانت حاسة أنها عارفها وهى إلا اقترحت عليها العمل  علشان لو فى شوية حب او أحترم مش ينكسر 
مرات الأيام وعدى الأسبوعين بمساعدة ميادة وسهيلة وكمان عليا كانت دائما بتزورها هي وايساف حسيت من نحايتها ب اولفي كانها تعرفها 
وتعلمها ازى تقدر تكون أم قوية ولازم تبدأ تعتمد على نفسها ولا تنظر او تبحث عن الماضي
وفي زيارة من الزيارة 
وحملت الطفل وهي تبتسم وتشعر أنه ابن حد غالي. عليه حتى الملامح كانت شبه كبير من إيساف 
 ابتسمت وقالت 
 سبحان الله ابنك شبه من أخويا إيساف آوى  ابني مش طالع شبه كده 
 ابتسمت عيون  وقالت :
 شكرا جدا على ذوقك 
 بحزن كنت نفسي بس أتذكر اسم أبوه أي اكتبوا عليه 
 اقتربت عليا  منها وقالت :
 أي ضمنك أن كويس مش ممكن يكون خير ليك وليه وزي ما قلت ليك قبل كده لازم تكون قوية مش ضعيفة الضعيف بيتاكل زي ما أخوي إيساف قال أم القوة يعيش 
 ابني حياة ل ابنك ودور على الحب الحقيقي مش المزيف 
 تنهد عيون وسألتها:
 هو فى حب حقيقية وحب مزيف 
 قالت 
 آه فى يعنى حبى أنا وجوزى طلع مزيف إعجاب لكن مش متعمق وبدأت تنزل دموع من عيونها وقالت 
 ممكن يضيع من ايدي في أي لحظة ارجوكى ساعدينى 
 تعجبت عيون وقالت 
 اساعدك ازاى 
 تنهدت عليا وقالت 
ساعدينى  ارجع جوزى ليا  من يوم ما ولدت اهملت دراستي واهملت كل اهتمامات زوجى، وبدا الحب يموت ومش عايزة اقطع آخر خيط ما بينا علشان مش اندم عايزة اكون جانبه وقرارت اشتغل معه مساعدة افرض نفسي عليه، واكون ظله وقتها ل يرجع حبه لي ليطلع كان سراب ومزيف ووقتها احسن لكرامتي انسحب ام دلوقتي لازم اجرب 
 نظرت عيون  بفخر من كلام عليا  وقالت:
 اكيد اقدر اعمل ليك ايه 
 ردت عليا 
 هتكون معلمة ل ابنى ومربية من وقت ما يخرج من الاسكول لحد ما ينام تعليمه اللهجة المصري الا ضاعت منه بحكمة وجوده هنا كدة افضى اكون ظل زوجى معه فى كل الندوات والمحاضرات وحتى الحفلات فترة بسيطة ووقتها لو مش لاقيت نتيجة هاخد ابنى وارجع مصر وهو جاهز يعيش الحياة الجديد 
 جاءت تقول عيون مش ينفع 
 نزلت دمعة من عيونها ارجوكى اوعى تتخلى عني اعتبرنى اختك او قريب لك بنت عمك او خالك 
 ووقتها الاثنين شعورهم ب احساس. غريبة داخلهم 
 كملت عليا 
 انتى تقدر ترعى ابنك وكمان تربي أحسن تربية يكون زي الأخوات وأنا مجهزة كل لوزمك كل احتياجات ابنك لبسه حفاضات أكل غرفة مخصص ليك وليه ملتصق بغرفة ابني وكمان الخادمة  معاكي ونظرت على عيونها عارفة تقول مادام في خدمة ما تقوم هي بالمهمة لكن أنا مش مشكلتي مش أكل أو شرب أنا عاوزه ابني يتعلم لهجة بلده وكل إلا عندنا من هولندي وزوجى  كان رافض أتكلم مع ابني عربي حتى جده كمان ودى جزء من خلافات
وافقت عيون  علي اقترحها وسألتها 
هتسمى ابنك أي 
 ردت عيون وهي محتارة مش عارفة أسماء أنا ذكرتا ممسوح واللى فاكر اسم أبوي أو حد خال أو عم أو أخ مش فاكرة اي اسم 
 حضنتها عليا وابتسمت وقالت:
 ولا يهمك كفاية أوفر أنا سميت ابنى على اسم أخو إيساف عاطف السيد، أنا تصل ب أخوي لأنه خبير في الاسماء معه سجل  كامل من الأسماء 
 ابتسمت عيون وقالت 
 اشمعنا بيشتغل في سجل المواليد 
 ضحكت عليا من قلبها وقالت: 
 لا وانتى الصداقة شغال فى سجل التحريات ،أمن الوطن يعرف أسماء معظم الشعب المصرية الجديد والقديم لأن بعد ما كل مولود بيتولد بيتبعت سجلات المواليد دى على سجلت فى أمن الدولة، هههه مش بتسمع فى الأفلام لم بيقول أنا هجيب إقرارك من يوم ولدتك ..
 صعقت عيون وقالت:
 انتى بتتكلم بجد يعنى ممكن يبحث عن بيانات لي ويعرف أنا مين 
 ردت عليا وقالت':
 أخ أنا عبيطة يعني دلوقتي هتقولى ،هخليه يبحث عن اسمك واسم أهلك وتسبينى صح. .
 ابتسمت عيون على شكلها وحركاتها مثل الأطفال وقالت:
 لا متخفيش اعرف أي نبذة عن حياتي، ارجوكي ووعد ،مهما عرفت عن حياتي، مش هسيبك إلا لم تصلح علاقتك مع زوجك بإذن الله .
 ابتسمت عليا بوجع وقالت:
 أو ارجع معاكي وقتها على مصر ،طيب أنا تصل بيه دلوقتي أون لاين هات كل حاجة تخصك 
 ارتسمت طاقة أمل في وجه عيون  وقالت:
 حاضر 
 اتصلت فعلا عليا  ب أخوها كان فى العمل وملامحه حزينة وشنبه كبير فتح التليفون  ورد عليه
فوجئت عليا بشكله و لبسه وهى ب تضحك وقالت:
بقيت شبه اسمعيل ياسين كدة ليه 
كان أدهم بنفس الوضع الابتسامة تظهر مجملة ورد:
علشان استلمت شغل جديد فى البلد بعد ما امك أصرت ترجع ل اصلها وترعى كل حاجة سابها اخوها ،، وكمان حبيت اغير جوى انا وامانى والبنت 
اندهشت عليا وردت 
تغير جو والا تكون جانب  قبر وعد 
اتعصب ادهم وقال 
اخلصى بقى ايه فكرك بيا مش زوجك منعك تكلمنى بتتصل ليه ..
انزعجت عليا وقالت
انت مالك بيه، ومن امتى يعنى انا بسمع كلامه المهم 
 أخبار عروسة ابنى  أي 
 أبتسم أدهم بوجع وقال:
 يعنى ليه مصممه تخالي أيساف  يفضل يحب عيون ،وهو في مكان وهى فى مكان كفاية على الاسمين دول ملهمش نصيب  فى بعضهم لكن انتي اصريتي على الاسم ، وكمان جوزك اصبح غليظ المهم ابنك عامل ايه 
 تنهدت عليا وقالت 
ما انت كمان اصيرت تسمى بنتك عيون رغم امانى كنت نفسها تسميه  اسيل  ،المهم انا خلاص قررت هكون قوية 
 وهكون مساعدة خاصة معه ،واقرب منه لازم أخوض التجربة 
رد أدهم 
طيب ابنك هتسيبى لمين 

يتبع الفصل الواحد والعشرون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent