Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية عشق أحفاد هواره الفصل الرابع عشربقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الرابع عشر

حمزه بصدمه.... هي قالتلي بحبك بجد ولا انا بيتهيألي، دا قفلت في وشي ثم اكمل بفرح بس مش مهم المهم انها نطقت اخيرا هتجوز 
مازن... يا حول الله يارا هبلت الواد 
حمزه بفزع... انت بتعمل اي هنا يا حيوان
مازن... اي يا بيضه اتخضيتي 
حمزه بنرفزه... اطلع برة يلا 
مازن... خلاص يا عم طالع بس متزقش  خرج مازن واغلق حمزه الباب وقال اخيرا نطقتي يا يارا 
ففتح مازن الباب ثانية وقال... ياااه اخيرا نطقت بس برضو هبلتلك 
فركد اليه حمزه فاغلق مازن الباب بسرعه وفر هاربا 
حمزه... عيل غتت
وقف صقر مع مالك في شرفة غرفته 
صقر.... مالك
مالك... نعم 
صقر بضحك لأ  انا بسألك مالك مش بقول اسمك
مالك بضحك... يا اخي انا كرهت اسمي علشان ام الكلمه دي لأ  وخصوصا لما حد زي غرام كدا تيجي تقولك مالك يا مالك تحس انها بتغني كبليه اغنيه
صقر بضحك.... ههه حظك كدا، مقلتليش برضو مالك
مالك.بتنهيده وتوتر من رد فعل صقر عندما يعلم بحبه لاخته 
احم اصل انا هو يعني
صقر وهو يضيق عينيه... مدام في اصل وهو يعني يبقي عكيت الدنيا
مالك... مش عارف بس بص بقا مش زنبي علي فكرة دي حاجه غصب عني وحولت اشيل الموضوع دا من دماغي معرفتش ومش هقدر اعمل كدا خلاص وصلت للعشق
صقر....وانا مش فاهم ولا كلمه من الي قلتها دي ممكن تفهمني اي الموضوع بالظبط
مالك...بصراحه كدا انا بحب فرح اختك وعاوز اتجوزها ومتسألنيش امته وازاي علشان معرفش 
صقر بعد ما استوعب ما قاله مالك...نظر له ثم ضحك بقوة 
مالك بستغراب....علي فكرة انا مقلتش نكته علشان تضحك كدا
توقف صقر عن الضحك و نظر لمالك ثم وضع يده في جيب بنطاله ونظر للسماء وصمت
استغرب مالك هدوء وصمت صقر واحس بالقلق فقال
مالك.....صقر انا عارف اني غلط لما خبيت عليك بس صدقني انا مقلتش لحد خالص حتي فرح عمري ما حولت اقولها او حتي المحلها كانت بالنسبالي زي غرام لحد ما اقرر واقولك ساعتها يبقي ليا الحق اكلمها
صقر ومازال علي هدوءه....طب منا عارف
مالك....عارف اي
صقر....عارف بحبك ليها من زمان من وهي لسه في ثانوي واحنا كنا في الجامعه
انصدم مالك بما سمع....يعني انت كنت عارف طب ازاي انا مقلتش لحد مفيش حد يعرف غير غرام وانت متعرفش غرام غير من قريب يعني مستحيل تكون هي الي قالتلك
صقر ببرود....محدش قالي انا الي عرفت لوحدي 
مالك بثبات...احم تمام قلت اي 
صقر....مش موافق
مالك بصراخ..نععععععم
صقر ببرود....زي يا سمعت
مالك وهو يحاول تهدأت نفسه....والسبب
صقر....مزاجي
مالك بغيظ.....ااه مزاجك قلتالي،طب بص بقا علشان انا علي آخري انا هتجوزها يعني هتجوزها 
صقر....اي دا ما انت بتعرف تتكلم اهو كان فين صوتك دا  بقالك 6 سنين ساكت اي القطه كانت اكله لسانك ولا اي
مالك....بقولك اي ياعم انت اطلع من دماغ امي كانت لسه طفله في سن مرهقه مكنش ينفع اتكلم 
صقر ببرود...تمام انا بقا مش موافق 
مالك.....صقر مش نقصاك والله بطل استفزاز واتنيل اتكلم جدا
صقر.....تمام موافق بس بشرط
مالك.....اااه قول كدا بقا 
صقر....هتسمع ولا اقولك مش موافق وبقا قبليني لو اتجوزتها
مالك....اتفضل سامع
صقر بتنهيده......نور
مالك بستغراب....ملها
صقر وهو مازال علي وضعه....بحبها
مالك...تمام مفيش مش..ثم نظر له انت قلت اي
صقر....الي سمعتو بحبها 
مالك بفرحه وهو يحتضنه.....اخيرا حرام عليك دا انا كنت خلاص يأست انك تحب
صقر...متفرحش قوي كدا الموضوع مش بسهوله كدا
مالك.....طبعا دا انت هيطلع عينك علشان تقنعها وتخليها تحبك ولو حبتك ابقي قابلني لو اعترفت بكدا دي نور
صقر بتنهيده....مهي دي المشكله والي انت هتحلها اتجوز نور 
تتجوز فرح
مالك بصدمه....نععععم انت بتقول اي صقر اناعندي 29 سنه لو ستنيتك لما تتجوز نور هدخل علي 40،وبعدين هعملك ايه هروح اقولها ونبي اتجوزي صقر
صقر.....مليش فيه اتصرف منا مش عارف اعمل معاها اي دي هطلع عين اهلي
مالك بضحك....طب خليك جدع وخليني أعمل الخطوبه مع وليد وبعدين نشوف موضوعك دا لما نروق 
صقر......اممم
مالك....لا ابوس ايدك وافق مفيهاش امممم ولا بتاع كفايه كداا بقالي سنين مستني
صقر.....امممم بطب قوم نام وبكرة هكلم بابا وجدي وربنا يسهل
مالك فرحه.....تسلم يا ابو صحاب والله انت صاحب جدع
صقر بضحك....ههههه طبعا مش حاجه في مصلحتك لازم ابقا جدع
مالك.....احم اي الاحراج دا طب يلا اسيبك تانم بقا تصبح علي خير يا كبير،،وخرج مالك وترك صقر ليعود لافكاره ثانية
صقر لنفسه...وبعدين معاكي يا نور  شكلك هتتعبيني  معاك بس لو انتي عنيده فأنا اعند منك يا ملاكي ثم ابتسم ودخل لكي ينام
عند غرام وفهد 
كانو يجلسون في بلكونه غرفه غرام ويلعبون الكتشينه
غرام..... ولا انت بتخم الشايب دا جبتو منين انا معايا اتنين وفي اتنين كانو معاك يعني كدا الاربعه دا بقا بيعمل اي معاك
فهد بتوتر.....هااا لا انا كان معايا واحد بس ودا الرابع
غرام بشك.....انت كداب يا بو صلاح 
فهد بضحك....عيب عليك يا كبير معقول هغش في الكتشينة هيبتي تروح 
غرام....يا عم روح وبلاش النبرة الكدابه دي 
فهد بضحك....نبرة كدابة مين ياماما انتي متعرفنيش ولا ايه انا الرائد فهد الهواري مش اي حد
غرام بتأفف..حصلنا الرعب يا سيدي،وبعدين مش عيب علي واحد زيك يغش في الكتشينه كل دا علشان مش تنفذ الشرط لو خسرت
فهد....انا مغشتش 
غرام بعند...لا غشيت
فهد....مغشتش
غرام....غشيت
فهد...مغشتش
غرام ببرود اوك،كمل لعب
فهد بتعجب....ماشي يلا،،،وبعد مده 
غرام بفرح.....اشطاااا انا الي فزت برضو 
فهد بضيق...خلاص يا زفته عرفنه انك انتي الي فزتي ترزعي وقولي عوزه اي
غرام بتفكير....تطلبي ايه يا بت يا غرام تطلبي اي يا غرام
فهد....اخلصي مش بحققلك احلامك انا 
غرام...يا شيخ اتلهي،خلاص عرفت انا عوزه اي
فهد..وعوزه ايه يا ست غرام
غرام....عوزاك تعلمني اضرب بالمسدس وكام حركه كدا ادافع بيها عن نفسي كنت هطلب من مالك بس بما ان المفروض انك ظابط فعلمني انت
فهد....نعمم!
غرام....ولا مبحبش الغباوه فوق كدا مش هعيد كلامي كتير
فهد بصدمه....مين دا الي غبي يا مخ الكلبه انتي 
غرام....احترم نفسك علشان مقلش منك وزعلك ماشي
فهد بصدمه اكبر.....تقلي من مين يا شبر ونص انتي بت اتعدلي بدل مرزعك قفا اعدلك 
غرام.....ولا تقدر تعمل حاجه،ثم اني مبطلبش منك دا شرط يا حبيبي ولازم يتنفز وفر رأي حضرتك لنفسك
فهد بغيظ....انا قايم انام علشان لو فضلت هرتكب جريمه
غرام...اوم اتخمد بس هتفذ الشرط يعني هتنفذو ثم تركته ودخلت غرفتها وقالت يلا نط للاوضه بتعتك زي حرمية الغسيل يكش تقع واخلص منك 
فنهض فهد ليمسك بها ولكنها دخلت واغلقت البلكونه بسرعه
فهد...والله لربيكي ياغرام الكلب ثم ذهب لغرفته 
فهد لنفسه شكلك وقعدة يا فهد ومحدش سمي عليك ماشي يا غرام الفهد بكرة تبقي تحت ايدي وربيكي من جديد ثم بتسم وغط في نوم عميق
في صباح يوم جديد تشرق الشمس وتداعب وجنتي نور فتستيقظ من اثر اشعت الشمس وتفتح عينيها ببطئ في لم تنم جيدا فظلت لوقت متأخر وهي تحاول النوم ولكن لا تعرف بسبب التفكير
ثم تنهض وتأخذ حمامها وتخرج لترتدي ثيابها ونزلت للاسفل 
وجدت الجميع علي طاولة الافطار ماعدا صقر وزينه وفرح ذهبو للكليه
نور....صباح الخير
الجميع....صباح النور
ثم جلست عي مقعدها 
وبعد قليل نزل صقر بطالتها التي تخطف الانفاس والقي عليهم التحيه وجلس 
الجد.....هااا يا ولاد نوين تروحو فين 
فهد.....هنروح المزرعه يا جدي نركب خيل،بس لما زينه وفرح يجو من الكليه 
الجد....تماام ياولدي افطرو واتوكلو علي الله 
انتهي الجميع من طعامه
في الكليه عن فرح وزينه 
زينه تتحدث مع فرح ولكن فرح لي تستمع لما تقوله فكانة شارده 
زينه...فرح 
فرح.......
زينه...فرررررح
فرح...اي في اي مين مات
زينه...مين مات اي حرام عليكي بقالي ساعه بكلمك وانتي ولا هنا مالك يا فرح 
فرح بحزن.....مفيش يازينه بعدين هبقي احكيلك 
زينه...ماشي يا حببتي  يلا بينا بقا السواق بره مستنيني
فرح...يلا ولكن اوقفهم صوت ينادي باسم فرح
دكتور حسام دكتور فرح وزينه في الكليه وهو يقول
فرح
فرح....تلتفت للصوت فتجده دكتورها فتقول باحترام...نعم يا دكتور حضرتك ندهتلي
حسام.....ايوه يا فرح كنت عاوزك في كلمتين ممكن 
فرح بستغراب...اتفضل يا دكتور 
حسام وهو ينظر لزينه اتكلم عادي
فرح...اكيد يا دكتور زينه بنت عمي زي اختي خير حضرتك قلقتني
حسام..خيران شاء الله بصي يا فرح انا بحب الوضوح والصراحه ومليش في اللف والدوران بصراحه كدا انا معجب بيكي وبأخلائك وعاوز اتقدملك 
فرح وزينه ينظرون لبعضهم البعض بصدمه كبيره 
فرح بحزن فهي تمنه لو كان مالك هو من يقول لها هذا الكلام 
فرح.....بس يا دكتور انا
حسام....انا مش عاوز ردك دلوقت انا هكلم والدك وجدك بس حبيت اقولك علشان تفكري برحتك في الموضوع اسف اني وقفتك وقلتلك كدا اتمني تفكري كويس عن اذنكم ثم تركها وسط صدمتها وذهب
زينه...فرح هتعملي اي 
فرح....مش عرفه يا زينه مش عرفه 
زينه.....طيب خلاص يا حببتي اهدي وابقي فكري  برحتك ومش عوزه حبك الصامت لمالك يأثر علي اختيارك انتي ومالك مفيش بنكم حب انتي بتحبيه من طرفك انتي بس لكن متعرفيش هو بيحبك ولا لأ ثم اكملت بحزن وألم علشان تحبي لازم تتحبي 
فنظرة لها فرح وعلمت بما تفكره به فتنهدت علي حالهم وقالت يلا يا زينه اتأخرنا وخرجو وللسيارة  وعادو للمنزل
فهد... زينه وفرح ايجو يا شباب
صقر.....تمام يلا يا شباب
نهض الجميع وخروج للسيارات
فهد....غرام  تعالي اركبي معايا عاوز اوريكي حاجه فنظرة غرام لاخيها 
 مالك وهو يضيق عينيه.....حاجه اي دي يافهد
فهد بغيظ.... وانت مالك يا غتت
مالك لا يا راجل أمال مال مين معلش
فهد بغيظ...عوزها في حاجه ريح نفسك
مالك تمام وانا جاي معاكو مهو مش كل واحد هيروح بعربيته مش فرح هو
عمر.....خلاص مالك وفهد في عربيه وماعكو غرام وفرح
فنظر مالك لعمر فوجده يغمز له
مالك بضحك....تسلم يا ابو الصحاب
حمزه وانا هاخد مازن ويارا ونيره
عمر تمام وانا معايا وليد وياسمين وزينه
مازن...كدا تمام فاضل نور تعالي مع صقر يا نور يلا ياشباب فذهب كلا منهم الي سيارته وانطلقوا
في سيارة صقر كانت نور تجلس وتضع راسها علي زجاج السيارة وتنظر للطريق بصمت
فقطع هذا الصمت صوت صقر...... مالك
فنتبهت نور.وقالت.... ابدا مفيش 
صقر.... مبتعرفيش تكدبي بيبان في عنيكي
نور.... وانتي عرفني قوي كدا وعارف عيني بتقول اي
صقر... اهاااا عارف وافهمك كويس قوي يعني ساعات بحس انك شبهي لان في حاجات كتير مشتركه بنا
نور....مش معني اننا شبه بعض ان كمان تفكرنا يكون واحد او ظروفنا وحده ومش كل الي بتشوفه بتبقي الحقيقه في حاجات كتير بتكون مخبينها جوانا ومهما كنا قريبين من ناس او فهمنا ميقدروش يوصلو للي جوانا مهما فهمنو او حكنلهم علي الي جوانا ديما في جزء بنحتفظ بيه لنفسنا
صقر بابتسامه.....مش قلتلك شبه بعض دي حقيقه مش هتقدري تغيريها وصدقيني هقدر اوصل للجزء الي جواكي 
فنظرة له نور بستغراب بمعني لماذاا..فنظر لها صقر بحب وقال وصلنا 
نور وهي تنظر في عينيه بستغراب ولكنها تاهة في زيتونته ولم تعد تشعر بما حولها فبتسم صقر لشرودها به وتأثيره عليه فرفه يدها وقبلها بحب ورقه وقال سيبي قلبك يانور 
فنصدمة نور من تصرفه ولم تستطيع ان تنطق بحرف واحد
فرفع صقر يدها ليقبلها مره اخري فنتبهت نور وسحبت يدها بسرعه ثم فتحت باب السيارة وركدت من امامه
صقر بصحك....ههههه ماشي يا ملاكي اهربي برحتك بس اوعدك مش كتير  ونزل هو الا خر من السياره 
نور وهي تغمض عينيها بقوه وتضع يدها علي قلبها الذي يدق بسرعه وكأنه اعلم تمرده عليها (طول عمره عضو مهزأ اصلا 😂😂 )
وبعدين يا نور ايه الي بتعمليه دا الطريق دا اخره ايه يا نور انتي عمرك ما كنتي ضعيفه كدا انتي اقوي من كدا لازم ترجعي نور الي كل عارفعنها البرود والقوة متسبيش اي مشاعر تهزك الحب مبيجبش غير الوجع والفراق وبس يا نور 
ثم فاقت من شرودها علي يد غرام وهي تقول لها
غرام......نور بقالي كتير بنادي عليكي سرحانه في اي كدا يخليكي مش تسمعيني
نور....ابدا مفيش حاجه يلي بينا
وذهبو حيث يجتمع الجميع 
صقر...تماام ياشباب من هنا الاصطبل وهنا كدا الجنانه كل واحد يعمل الي يريحه 
فهد....يلا يا شباب انطلقو
مالك..صقر فين زين
صقر مش عارف والله انا مكلمو امبارح وعارف اننا جيين
(زين صديق صقر منذ الطفوله كان يأتي صقر للمزرعه لكي راه ويلعب معه وهو صغير فهو شاب يمتلك بشره قمحيه وعيون خصراء يبلغ من العمر 28 عاما يعمل مهندس زراعي لدي مزرعة عائله الهواري)
نيره ذهبت لتتمشي في الجنينه بمفردها والباقي ذهب للاصطبل
نيره وهي تمشي وتنظر لاشجار الفاكهه من حولها وتبتسم علي جمال المنظر والطبيعه الخلابه وتلك السماء الصافيه  فلم تنتبه وتعثرة قدمها في حجر وكادة تسقط لولا تلك اليد الفلازيه التي منعتها من السقوط
زينه..........

يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent