رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث عشربقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث عشر

انصدم الجميع بما قاله وليد 
فتحدث الجد وقال... حديت اي دا الي بتجوله ياولدي اذاي اتجرر اجده من عجلك من غير مترجعلي او حتي ترجع لبوك وعمك انت جري لمخك حاجه ولا اي
وليد وحس انو عك الدنيا.... العفو يا جدي مقصدش دي كانت لسه مجرد فكرة هجلكم عليها يعني بدل الخطوبه اكتب كتابي علشان ابجي علي راحتي معاها منا معرفش صقر هيتجوز ميته 
فقتنع الجد بكلامه 
فقال مازن.... وبعدين انت اي الي يخليك متأكد ان احنا موفجين عليك اصلا علشان اتخطط لخطوبه ولا كتب اكتاب هو اني مش اخوها والاوله تاجي تقلي وتحب علي يدي وتطلبها مني ولا اي 
فضحك الجميع علي مازن فهو كان يتحدث بنبرة جده الصعيديه وكأنه كبير العائله 
فبتسم وليد بمكر وقال... عداك العيب يا ود عمي تعالي اما احب علي راسك 
فنظر مازن له بتعالي وقالي.... تعال انت ولكنه رأي وليد يقترب منه وهو يبتسم بخبث فصرح مازن وركد من امامه وهو يقول عاااااا حد يمسك البغل دا لو مسكني هيفرمني يخرباتك اتجوزها مش بس تخطبها 
وليد وهو يمسكه من سيابه ويستعد للكمه 
مازن.... عاااا حمممزززه الحقني 
فضحك الجميع عليه وذهب اليه حمزه وخلصه من يد وليد 
فتحدث والد وليد وقال لاخيه قلت ايه يا خوي احنا بنطلب يد بنت ياسمين لولدي وليد فتحدث محمد قائلا ودي فيها جول يا خوي مش هلاقي لبنتي احسن من ولدك بس لسه رأي العروسه 
في اثناء حديثهم مال وليد علي ياسمين قائلا ورب الكعبه ياياسمين لو ما وفجتي لكون جايل لجدي اني بوستك وكمان انتي بتجيلي كل يوم تسهري معايا في الاوضه بتاعتي ولازم نداري علي  الفضيحه دي وسعتها هتجوزك برضو بس بفضيحه فعجلي واختاري وانتي عارفاني كلمتي وحده
فشهقت ياسمين من هول ما سمعته من هذا المجنون كما اسمته ايعقل ان يفعل هذا صحيح لا لا مستحيل 
فنتشلها وليد من شرودها قائلا لأ  مش مستحيل.ولو عوزه تتأكيد جربي ورفضي 
فنظرت له بصدمه وغضب وهمت للتتكلم ولكن قاطعه والدها وهو يقول 
لسه رأي العرسه، هاا قلتي ايه يا عروسه 
فنظرت لابيها برعب وهمت لترفض ولكنها نظرت لوليد راتها ينظر لها ببرود ويحرك رأسه بمني جربي ورفضي وانتي هتشوفي 
فتحدثت ياسمين قائله... الي تشوفه يا بوي ثم تركتهم وصعدت لغرفتها 
فقال الجد.بضحك... اهي اتكسفت روحي شفيها يا زينه انتي ويارا 
فأومؤ له بالموافق وذهبو خلفها 
وليد... خلاص كدا يا جدي يعني الخطوبه وكتب الكتاب الخميس الجاي 
الجد.... ومتسربع علي اي.
وليد.... علشان جدي يوسف ونور هنا يحضروا معانا علشان نور لو نزلت الشركه مش هتعرف تسبها تاني وتاجي الصعيد
الجد بأقتناع.... عندك حج علي بركت الله الخميس الجاي الشبكه وكتب الكتاب ثم نظر لصقر وقالي له وانت ناوي امته خلاص يا ولدي معدش في العمر جد الي راح واني نفسي اشوفك متجوز وشيل عيالك
صقر بإبتسامة  حنونه... ربنا يخليك لينا يا جدي قريب ان شاء الله متحملش هم 
فضحك الجد عليه وقال.. ولا ووجعت يا بن الهواري 
فضحك صقر علي جده وقال الصبر حلو يا كبيرهواره كلو في وقته حلو 
عند يا سمين 
دخلت زينه ويارا عليها وجدوها تبكي بقوه فاسرعت اليها يارا وقالت 
ياسمين...انتي بتبكي ليه اي الي حصل مش دا وليد حبيب القلب اي الي اتغير 
ياسمين وهي ترتمي في خضنها وتبكي بقوه وتقول...
هو مبيحبنيش ياا  يارا هو عمل كدا بس علشان سمع كلامي وعرف قد اي اتعذبت بسببو فحس بالشفقه مش اكتر وليد عمرو محبني يا يارا وأخذت تبكي بقوه ويارا تمسد علي ظهرها ببطئ
في الخارج كان وليد يسمع ما قالته ياسمين وأقسم بداخله ان يثبت له مدي حبه وعشقه لها 
وانتهي اليوم وذهب كل منها لغرفته بعد ما انتهو من الغذاء
في غرفة مالك 
غرام.... هتفضل ساكت كدا لامته يعني متنطق يا بني وتخلصني من ام السيره دي
مالك بنظرت قرف... بت انتي انا فيا الي مكفيني عندك حاجه عدله قولي مش عندك نقطيني بسكاتك 
غرام وهي تلوي فمها... الحق عليا بفطمك 
مالك بشمأزاز.... غوري جتك دهي في ملفظك عيله بيئه 
غرام بضحك.... ههههه طب اهدي وقلي انت مستني اي انت مش بتحبها
مالك....انا بعشقها مش بس  بحبها من يوم ماعيني شفتها وهي دخلت قلبي وعقلي ويقيت بحلم باليوم الي اقولها في بحبك وهي كمان تكون بتحبني انا عمري ما حبيت ولا هحب غيرها هي اول وآخر حب في حياتي.... وهناك من كان يستمع لحديث مالك غير غرام ولم تكن سوي فرح 
فرح بصدمه مما سمعت واخذت دموعها تسيل بقوه من عينيها فوضعت يدها علي  فمها وركدت لغرفتها 
غرام.... طب يا عم العاشق الولهان ما تنطق وتقولها الكلمتين دول اي المشكله يعني
مالك... عاوز اشوف حبها ليا في عنيها الاول يا غرام خايف تكون فعلاً بتعتبرني زي صقر 
غرام بجديه.... بس لازم تتكلم يا مالك انت بقالك 6سنين بتحبها كانت لسه عيله لازم تتكلم علشان متندمش 
مالك... ربنا يسهل ان هكلم صقر وجدي الاول قبل ما اكلمها 
غرام... تمام يا حبيبي انا هروح اوضتي بقا 
مالك.. تمام امال فين نور
غرام.. عند جدو يوسف في اوضته
مالك.. ماشي يا قلبي روحي
عند فرح في غرفتها كانت تبكي بحرقه علي ما سمعتها (فهي ظنت ان مالك يتحدث عن فتاه اخري فهي لم تستمع لنهاية حديثه) اخذت تبكي بقوه وتقول... 
طلع بيحب وحده تانيه لأ دا كمان بيعشقها وبيقول عمره ما حب ولا هيحب غرها غبيه يا فرح انتي كنتي فكرة يعني انو هيحبك هو بيعتبرك اخت صحبه وزي اختو دا انتي بتقوليلو ابيه واخذت تبكي مره اخري بقوه
عند نور كانت تضع رأسها عي قدم جدها وهو يمسد بيده علي شعرها بخفه وهي شارده 
يوسف بإبتسامة حنونه... حبيبت قلب جدو سرحانه في اي
نور بعدما انتبهت لحديث جدها أبتسمت له وقالت.... ابدا يا حبيبي الشركه بس والشغل وكدا 
الجد... عليا برضو مبتعرفيش تكدبي علي فكره علشان عينك بتفضحك
نور بضحك... هههه انت مش سهل يا يويو 
الجد بضحك... طبعا يعني مش هتعرفي تضحكي عليا، قولي ياحبيبت جدو مالك اي الي شاغل بالك
نور بتنهيده.... مش عارفه يا جدو احاسيس غريبه ومشاعري متلخبطه وحسه اني تيهه بدور على  حاجه تيهه مني بس لا عرفه اي هي ولا عرفه القيها عارف الاحساس دا يا جدو
الجد بأبتسامه... عرفه  يا قلب جدو بس مش يمكن الحاجه دي قدامك بس انتي مش عوزه تشوفيها او مش مقتنعه انو هي بصي يانور انتي من وقت الحادثه وانتي بتفكري
 بعقلك وبس وكل تفكيرك بقا في الشغل وبس 
حولي تفكري بقلبك يا حببتي شويه وسمعي كلامو وشوفي هيوديكي لفين وابدأي حياتك من جديد افرحي يا نور وخرجي الحزن من قلبك يا حببتي الحزن مش هيرجع الي راح ولا بيريحنا 
نور بشرود..... ياريت بإيدي ياجدو بس الشعور بالخوف ديما متملكني ثم تنهدت وقالت اسيبك بقا ترتاح شويه وتاخد دواء يلا يا حبيبي مش عاوز من حاجه
الجد بإبتسامة... لا يقلبي عاوز سلمتك وخرجت نور لغرفتها
صقر ووليد وحمزه ومازن يجلسون في الجنينه 
مازن.... هنروح المزرعه امته
حمزه بكره الصبح 
مازن... تمام بس بعد ما زينه وفرح يجو من الكليه
حمزه... وهما ريحين ليه؟ 
مازن... يجيبو جدول الامتحانات انت ناسي ان امتحانتهم خلاص قربت 
حمزه تمام هنتحرك علي 11كدا 
مازن.. تمام
وليد بخبث... مش هتقولنا يا ميزو ايه الزله الي مسكها عليك الحيوان دا 
حمزة بتوتر... هاا ولا ولا حاجه حوار كدا مش مهم 
مازن بضحك... ااه مش مهم خلاص مش هيطير في رقاب ولا حاجه 
حمزه بنظرة تحزيريه.... اخرس يا حيوان
صقر... مش مرتحلك يا حمزه ومسيري هعرف انت والحيوان دا مخبين اي وسعتها هعلقك 
مازن... هو من نحيت هيتعلق فهو هيتعلق ههههههه ربنا يرحمك يا حمزه لو حد من التيران دي عرف
وليد.... ما تحترم نفسك يا بغل انت مش معني اني ساكت هتسوق فيها ويلا نقوم ننام 
وذهبو كلا منهم لغرفته
عمر وهو يتحدث مع زينه في الفون 
عمر...يعني هتروحي.بكرة الكليه 
زينه...ااااه هروح انا وفرح نجيب الجدول ولما نرجع هنروح المزرعه
عمر تمام هوصلكو انا
زينه...لأ بلاش علشان محدش ياخد بالو وبعدين السواق بيكون معانا
عمر...تمام خلي بالك من نفسك ولو حصل حاجه كلميني علي طول 
زينه بأبتسامه... حاضر،ثم قالت عمر
عمر...مممم
زينه...شكرا
عمر بأستغراب.....علي اي يا بنتي هو انا عملت اي
زينه...عملت كتير والدليل وقفتك جمبي دلوقت ودعمك ليا وكلامك الي بطيب بيه خطري شكرا كل كل حاجه حقيقي انت انسان مفيش منك وبتمني ان البنت الي حبتها تحبك وتعرف قمتك 
عمر بضحك...اهي دي بقا احسن حاجه قولتيها من ساعة معرفتك 
زينة بضحك....ههههههه خلاص هبقا اقولها علي طول
عمر...خلاص اتفقنا 
زينه...اتفقنا، هقفل انا بقا سلام
عمر...سلام
عند يارا وحمزه
حمزه....مش نويا تحني علي اهلي وتنطقي 
يارا...حمزه احترم نفسك
حمزه...احترم نفسي اي بس هو انا بقولك هاتي بوسه انا بقولك انطقي خليني اكلم اخوكي وبوكي ونعمل خطوبتنا مع وليد 
يار.........
حمزه بعصبيه مصطنعه....خلاص يا يارا برحتك متتكلميش انا بقالي سنه بحاول اوصلك حبي بأي طريقه ومستني منك اي حاجه تدل على انك كمان عوزاني زي منا عوزك بس  ثم اكمل بحزن مصطنع
 الظاهر  كدا انك مبتحبنيش وانا مش هجبرك علي حاجه تاني ردك وصلي سلام يابنت عمي ثم بتسم بخبث
يارا بصدمه من حديثه فهي تعشقه ايعقل ان يتركها لظنه انها لا تحبه فتحدثة بنبرة باكيه 
حمزه ايه الي بتقوله دا متسبنيش انا انا مقدرش اعيش من غيرك ثم انفجرت باكيه 
حمزه عندما سمع بكائها لعن نفسه فهو لم يقصد ان يجعلها تبكي فهو يعلم بحبها له ولكنه اراد سماعها تقولها له 
حمزه...بهزر معاكي يا قلب حمزه خلاص علشان خطري متبكيش انا اسف يا قلب وعقل حمزه انا مقدرش اسيبك انتي روحي يا يارا
يارا بخجل من حديثه واخذت شهقاتها تهدأ
فقالت حمزه 
حمزه...روح وقلب حمزه
يارا بتردد وخجل....أنا..انا.بحبك ثم اغلقت الخط في وجهه
حمزه بصدمه...

يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا السيد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent