Ads by Google X

رواية فجر جديد الفصل الخامس 5 - بقلم إيمــــان

الصفحة الرئيسية

     رواية فجر جديد الفصل الخامس 5 - بقلم إيمــــان

رواية فجر جديد  - بقلم إيمــــان

*رواية فجر جديد الفصل الخامس


وبعد يومان فى شركة رفعت وقبل ان يدخل مكتبه مر سريعا على الغرفة المجاورة ليطمئن على سير العمل فوجد ندى منشغلة تماما مع العمال وهى تشاور لهذا بعمل كذا وللاخر بترتيب شىء ما . لم يدرى بنفسه وهو يتابعها وكأنها رئيس مجلس ادارة او قائد فى مهمه ما عليه إنجازها بدقة وفى اقل وقت الى ان انتبهت هى لوجوده

رفعت بيه صباح الخير

فافاق على صوتها المفاجأ ولكنه لم يعطى لها الفرصة لتدرى بما كان يفكر به ورد سريعا : صباح النور يا مدام ندى ، ما شاء الله المطبخ بدئت تظهر ملامحه اهو وشكله حيكون شيك اوى

بإذن الله يا رفعت بيه مش حضرتك ادتنى يومين بس بحاول اخلص كل شىء بسرعة على قد ما اقدر

طيب وبالنسبة لقهوتى أنا خلاص مش بعرف اشربها الا من ايدك

ثوانى وحتكون عند حضرتك

وتركهم رفعت وذهب الى مكتبه ، جلس رفعت على مكتبه ليكمل شروده الذى لم يكن افاق منه بالكلية .

ايه الست دى كل يوم بتبهرنى اكتر كل شىء بتعمله بإتقان بحماس بجمال  هو فى كده

ليتفاجأ بطرقات خفيفة على الباب توقظة للمرة الثانية مما هو غارق فيه فقال ادخل

دخلت ندى وهى تحمل صينية القهوة ووضعتها على المكتب وهمت بالانصراف لولا انه استوقفها

هو انتى بتعملى كل حاجة كده بنفس الحماس والاتقان ده ماشاء الله اهو بقول تانى ماشاء الله لحسن تقولى بحسدك

ضحكت ندى لاسلوبه ثم قالت: شوف حضرتك انا ماشية فى حياتى بحديث الرسول عليه الصلاة والسلام 



فرد على الفور  عليه الصلاة والسلام

بيقول"ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه "

عرفه انا كل يوم بيزيد اعجابى بشخصيتك ، المهم حتخلصى مطبخك امتى بقه انا جوعت اوى وانفجر ضاحكا

ادينى حضرتك بكرة كمان وان شاء الله حيكون كله تمام 

اممممم بس بكرة حيكون اليوم التالت واحنا اتفقنا يومين  ولو محتاجة حد يساعدك انا ممكن اخلى عامل ولا اتنين كمان يساعدوك

خلاص ححاول على قد ماقدر انهاردة او بكرة الصبح بالكتير اخلص مع العمال

وبعدين حضرتك كده عمال تكلم معايا ومأخرنى وانا المدير بتاعى صعب

اه انتى حتقوليلى عليه

وضحك الاثنان وتركته ندى لتكمل مهمتها وجلس هو يكمل عمله 



وفى نهاية اليوم وهو يخرج من مكتبه سمع صوتها وسط العمال فى غرفة المطبخ برغم انتهاء مواعيد العمل ، فاتجه الى الحجرة ليرى ما يحدث فوجدها مثل ما شاهدها فى الصباح وسط العمال تأمر هذا وتنهى ذاك وعم شوقى جالس على كرسى وامامه كوبا من الشاى 

فضحك رفعت وقال له : اه حضرتك بقه المشرف هنا صح

رفعت بيه اهلا وسهلا

بتعملوا ايه لحد دلوقتى دى الشركة كلها روحت

فردت هى على الفور: مش حضرتك صممت انهم يومين بس اضطريت اخلص كله انهارده وكمان لاقيت ان اللى فاضل مش كتير

اه وجت على دماغى انا والنبى ياعم شوقى اقعد معايا مش حينفع اكون وسط العمال لوحدى

وهى من غير ما تتحايل عليك كنت حتسبها يعنى فى الشركة الطويلة العريضة دى لوحدهاوسط العمال وتروح

لا طبعا ودى معقولة

طب امال عامل فيها المضحى ليه

مش لازم اعمل موضوع وحكاية عشان المقابل يبقه يستاهل

مقابل . مقابل ايه اللى انت عوزة

فردت هى على الفور : عزومة فخمه على الغدا بعد بكرة 

بعد بكرة اشمعنى



فاجابت : بعد بكرة الجمعة يا رفعت بيه

اااااه صحيح دا انت مش سهل ابدا ولا طيب زى ما كنت فاكر يا عم شوقى

فانفجر الثلاثة فى الضحك وبعدها استأذنهم رفعت للذهاب لانه على موعد مع صديق ولولا هذا لبقى معهم ليتمم على انتهاء العمل بنفسه

وفى سيارته خبط على المقود بيديه محدثا نفسه :يعنى كان لازم تقابلنى انهارده ياسى شادى طب اتصل بيه واعتذر كان نفسى اكمل القاعدة الحلوة دى 

قاعدة حلوة ايه هو فى ايه بالظبط ايه اللى بيجرالك يا رفعت انت كل يوم بتتغير اكتر من اليوم اللى قبله بالنسبه ل-------- ايه مش قادر تنطق اسمها ولا مش عاوز تعترف

اعترف بأيه هى فعلا تلفت نظر اى حد بقوتها رغم كل اللى مرت بيه وحماسها ونشاطها و------- وأيه ما تكمل ما تقولها وضحكتها اللى كل لما تضحكها بتلغبطك 

اسكت اسكت انت مش فاهم حاجة انا مفيش فى حياتى كلها غير هيام هيام وبس 

وسكت عن االحديث  مع نفسه نهائى و ادار السى دى على أغنية لفيروز كانت تعشقها هيام


* يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل السادس اضغــــــــط هنا

* الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية فجر جديد " اضغط على اسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent