رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم صباح عبدالله

الصفحة الرئيسية

   رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الرابع والأربعون بقلم صباح عبدالله


رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الرابع والأربعون

في منزل عائلة الشرقاوي
محمد بصوت عالي عايز اعرف اي حصل في المطبخ وازي انتو الاتنين اتحرقتو بشكل ده 🤨 🤨ويروح ويقف قدام سناء ازي قمر هي اللي وقعتك ووقعت الحليب عليكي وازي اديها محروقين بشكل ده
سناء.      وقفها مش عارفه تتكلم من كتر التوتور  سناء بتفرق في ايديها.  وبصوت مش مفهوم ماهو ال حل يب ووواق ع على ا يد يها ووهي مممسكها 
اسيل.    تروح عند امها مالك ياماما متوترها ليه كدا
سناء تتظهر بتاعب    انا تعبانه جداً ومحتاج اني اطلع وارتح شوية وهكون كويسه
محمد جوز سناء.      تعالي اطلعك ترتاحي
سناء.  وهي طلعها تبص على قمر بصت كله غل وحقد
الحجه منال.  بدموع على شكل ايد قمر.   تعالي يابنتي اطلعي ارتاحي انتي كمان وربك المستعان.    في الحظه دي قمر تعرف أن ربنا سبحانه وتعالى هو اللي اخدلها حقها من سناء
قمر   بدموع  وتقول دعاء اللهم أنت ولي قلبي إذا ضاق، اللهم أنت حسبي إذا ظلمني ظالم ولم يراعي ثقل هذا الظلم على صدري اللهم اشرح صدري، ويسر أمري، وفرج همي، واكشف كربتي.     اللهم ماامين يارب العالمين
الكل وقفين وبيسمعو الدعاء اللي قمر بتقول.          الكل في بصوت  واحد اللهم ماامين يارب العالمين 🤲
قمر.   تقوم بالعافية هي مبقتش قادره على الوجع وطلع على اوضته     قمر. اول متوصل غرفته  تجي قعده على السرير والحجه منال تجبلها مضد للحروق اللي الدكتور كتبولها وتحطهولها
الحجه منال     تقعد جمب قمر وبكل حنايه احكيلي يابنتي اي حصل انا قلبي بيقولي انك مستحيل تعملي كدا وان سناء هي ورائ كل حاجه حصلت
قمر.    بدموع  والله انا مليش ذانب في كل حاجه حصلت 
قمر تحكي لحجه منال على كل حاجه من اول منزلت ومعها ياسين لحد متحرقو     قمر والله ياتيته انا ماعملت اي حاجة من اللي هي بتقول عليها دي وحتي لم ذقتها وقعتها انا والله مكان قصدي اني اوقعها او اذيها بس هي مسكتني من درعي جامد وكمان  عورتني ياتيته
الحجه منال بكل غضب من سناء
والله لجبليك حقك منها وعايزها تقوم
قمر تمسك الحجه منال لا ياتيته انا مش بطلب من حد ياجبلي حقي من حد انا لم اعوز حقي فانا بطلب من ربنا ملك العباد والحمدلله مفيش مره ربنا سبحانه وتعالى ماخيبلش ظني فيهآ ابدأ ياتيته
 - : يقول الله تعالى : ( أنا عند ظن عبدي بي ، وأنا معه إذا ذكرني ، فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي ، وإن ذكرني في ملإ ذكرته في ملإ خير منهم ، وإن تقرب إلي بشبر تقربت إليه ذراعا ، وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا ، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة
شوفتي ياتيته ان اللي بيكون قريب من ربنا خطوه ربنا بيقراب منو عشرة وانا طول عمري قريب من ربنا ومش بطلب غير منو ومش بترجا غيرو ومش بتحما غير في وربنا سبحان وتعالى وديما  بيجبلي حقي من كل اللي ظلمني و سناء ربنا اخدلي حقي منها
الحجه منال بدموع. ونعمة بالله العلي العظيم يابنتي وطول مانتي قرايبه من ربنا كدا خليكي ديما متأكد انو هينصرك على كل من ياعديكي
بره الغرفة اسيل   وقفها وسمعها الحديث كل بين قمر والحجه منال.       اسيل بصدمه معقوله ماما بالوحشي دي كلها معقوله ماما هي اللي حطتي ايد قمر في الحليب وهو علي النار وتقول ان قمر هي حرقتها وبدموع وقمر كلنا ظلمنها وجبنا الحق عليها وهي متكلمتش.   
الحجه منال.     خارجها من الغرفة تشوف اسيل وهي وقفها وبتعيط.       الحجه منال بخوف. مالك يااسيل يابنتي فيكي حاجة.  
اسيل تحتضنها  وبدموع انا مش قادر اصدق ياتيته ان ماما لدرجتي مش عندها قلب ازي جالها قلب تعمل كدا في قمر والغلبانه كلنا جبنا الحق علىها وحتي متكلامتش
الحجه منال.  تبص علي اسيل نظرا غريبه. انتي
اسيل  ايوا ياتيته انا سماعت كل حاجه
الحجه منال تمسح دموع اسيل   بس ياحبيبتي كفاية عياط انتي ملكيش ذانب في حاجه وبعدين اللي زاي قمر دول من أولياء الله الصالحين متخفيش عليها وبدموع وربنا سبحان وتعالى اخدلها حقها من امك
اسيل.  قمر طيوبه اوي ياتيته انا عارفه ان قمر هي اللي انقذات ماما من التشوها بس اللي انا مستغرب منو ازي قمر قدرت تساعد ماما بعد اللي هي عملتو
قمر طلعه من الأوضه وتسماع حديث اسيل.     هقولك ازي قدارت اول حاجة لم الواحد بيكون عايز يرضي ربنا هو بيعمل ايه حاجه وميهامهوش الناس هتتصرف مع ازي او هتعمل في اي  هيكون همو انو يرضى ربنا سبحانه وتعالى وبس.
 وقال الله تعالى  {أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَياةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لاَ تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.
 سورة يونس:62
صديق الله العظيم
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَاعْقِلُوا وَاعْلَمُوا أَنَّ لِلَّهِ عِبَاداً لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَلاَ شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمُ النَّبِيُّونَ وَالشُّهَدَاءُ عَلى  مَنَازِلِهِمْ وَقُرْبِهِمْ مِنَ اللَّهِ فَجَثَى رَجُلٌ مِنَ الأَعْرَابِ مِنْ قاصِيَةِ النَّاسِ وَأَلْوَى بِيَدِهِ إلَى النَّبيِّ فَقَالَ: يَارَسُولَ اللَّهِ نَاسٌ مِنَ النَّاسِ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَلاشُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمُ الأَنْبِيَاءُ وَالشُّهَدَاءُ عَلَى مَجَالِسِهِمْ، وَقُرْبِهِمْ مِنَ اللَّهِ، أَنْعِتْهُمْ لَنَا جَلِّهِمْ لَنَا: يَعْنِي صِفْهُمْ لَنَا، فَسُرَّ وَجْهُ النَّبيِّ بِسُؤَالِ الأعْرَابِيِّ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: هُمْ نَاسٌ مِنْ أَفْنَاءِ النَّاسِ وَنَوَازِعِ الْقَبائِلِ – أى من بلاد شتى ومتفرقة - لَمْ تُصَلْ بَيْنَهُمْ أَرْحَامٌ مُتَقَارِبَةٌ تَحَابُّوا فِي اللَّهِ وَتَصَافَوْا يَضَعُ اللَّهُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ فَيَجْلِسُون عَلَيْهَا فَيَجْعَلُ وُجُوهَهُمْ نُوراً وَثِيَابَهُمْ نُوراً يَفْزَعُ النَّاسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يَفْزَعُونَ وَهُمْ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ، وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ ثم تلى قول الله {أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُو           صدقة رسول الله صلى الله عليه وسلم ☺️
قمر عرفتي ياسيل انا ليه سعد امك مانها هي اللي اذتني
اسيل وقفها هي والحجه منال وسمعين كلام قمر         الحجه منال ربنا يذيدك نور يابنتي
اسيل تمسح دموعها. فعلاً كلامك جميل اوي ياقمر.  وانا مش عارفه اعتذار منك ازي على كل حاجه حصلت من ماما ومن محمد ومني انا شخصين. انا بجد اسفه انا عارفه انها مجراد كلمه ومتجيش حاجه جمب كل اللي حصلك
قمر. ياحبيبتي. انتي معملتيش حاجه علشآان تعتذري مني
ولسه اسيل هتتكلم بس الخدمة تقطيعه.          الخدمة ياحجه منال.     الحج إبراهيم مستني حضرتك انتي وست اسيل واست قمر
قمر   بستغراب.    هو الحج عايزين في اي
الخدمة معرفيش والله ياهانم بس هو قاعد في الصالون وطلب الكل
عند محمد. 
هو قاعد هو وحازم وحمزه وقاسم وكل واحد قاعد بيفكر في ميت حاجه
محمد.  ضميرو بيأنبوا علشان ظلم قمر   محمد مكنش لازم اتصرف بشكل ده قبل مافاهم اي حصل ازي ظلمتها ازي جيت عليها وههي مظلوم  كل بسبب مرات عمي سناء هي السبب (((اكبر غلط ياجماعه ان احنا نغلط ونعرف ان احنا غلطانين ونجيب الحق علي. غيرني ف  الغلط غلط حتي لو كان مين السبب في)))
حمزه       هو مضيق من كلامو مع ابوها.      حمزه. لا انا مغلطيش هو الغلطان هو سافر وسبني وسب امي حتي لو كان جدي كذاب ان امي مياتها كان يرجع علشآان مش يسافر ويتجواز وينسا.انو عندو طفال عندو 6 سنة هو غلط لم سافر وسبني ايوا هو غلط(((غلط ان نحكم مين صح ومين غلط من غير مانسمع من الطرفين او نحكم على حد انو غلطان من غير منسمع منو اي سباب الغلط ده))).   قاسم بيفكر في بيت هو اول مره يشوفها ومش عارف هو بيفكر فيها ليه.    فلاش 
قاسم في العربية فتح التلفون وبيكلم حد وهو سايق   قاسم بصوت عالي حسبي. وينزل من العربية.   قاسم انتي كويسة يانسه
ندي.    تبص على قاسم انت اي اعمه ولو مش بتعرفو تسواقو بتركبوها ليه
قاسم بغضب.       والله انا غلطان اني نزلت علشآان اشكلك اصلا مينفعش الكلام معهم
ندي.  هي اصلا زهقانه وماضيقها علشآان اتراديت من الشغال وبكل عصبيها     انا برضو اللي الشكلي مينفعش الكلام معهم ولا الحمير اللي زيك هم اللي بيمشي زي العمي
قاسم.      والله لو مختفيتي من وشي لكون ركب العربية وفرمك تحتها  الله يخربيتك يام شبر ونص انا يتقال عليا حمار والله لولا واحده ست لكنت قطعلك لسانك
ندي.      انا شبر ونص ياطويل ياهيف  وبعدين وريني كدا هتقطع ليا لساني ازي
قاسم انا اصلا اللي غلطان اني لسه وقف مع اشكلك انتي اصلا بين عليكي بت شمال ويجي ركب عربيتو وسيبها وماشي
وهو ماشي      ندي بعصبيها والله مانا سكتالك وتجي مسكه طوبه وتجي ذقلها في العربية
قاسم يضحك وهو بيفتكر. والله بين عليها مجنونه ((ياحج هم في اي وانت فى اي.      بس في رايكم مين غلطان ندي ولا قاسم.     ندي هي الغلطانه مكنش لازم تطالع عصبيتها على واحد هي متعرفوش ومش كل الشباب محترمها زي قاسم ومينفعش بنت تتعمل مع شاب بئ شكل من الأشكال كان ممكن تقولو حصل خير وتسيبو وتمشي ))حازم. بيحب ميار اخت محمد وعايز يخطبها. بس بيفكر ازي حازم. طيب انا لو كلمتها هي الاول هايكون فيها حاجه بس ازي اكلامها. في الظروف دي توتوتو انا والله زهقت من المشاكل دي انا بحبها من زمان وخايف اقول لمحمد يزعل مني وعايز اخطبها ومش لقي الوقت المنساب ياربي اعمل اي بس يارب انا بحبها  وعايزه بس المشاكل دي تخلص بقا (((هو ده الصحاب الجدع الصحاب اللي ي فكر فيك وفي مشاكلك زاي بتكون مشاكلو ويحس بظروفك اللي انت فيها قبل مايفكر في نفسو)))
قاسم.   بصوت عالي هو احنا قاعدين مع بعض ولا كل واحد في العالم لواحدو
حازم.    هنتكلام نقول اي
قاسم.   حازم حبيبي انت تعبان معقوله حازم انت بتقول كدا
محمد.    انا مش ناقص وجع دماغ ياقاسم اصلا  هسيبكو َوهامشي
حمزه.     هم اصلا ناس فاضيه وبالهم رايق
قاسم. ههه مين دول ياخوي اللي بالهم رايق د انا حتى زهقان ومش طيق حد بسباب بت الله يقطع لسانه والله لولولا بت انا كونت حرقتها
حازم   بستغرب بنت مين واي حصل
حمزه. هي مالها البت دي وعملت فيك اي
محمد.  يبصلو ويسكت
قاسم.    هقولكم    ويحكلهم على كل حاجة حصلت بينو هو وندي
حازم.     بضحك 😆 الله يخربيتك بت تعمل فيك كدا
حمزه.    بضحكه كلها حزن ههه  الله يخربيتك ياقاسم والله ضحكتني وانا مليش نفس
قاسم.     بيغظ من ندي والله لو تشوف البت دي هتفكروه عياله صغيرة شبر ونص انا خافت اضربها قلم متقومش منو تاني
تلفون محمد بيرن ران ران ران
ويبصو على محمد يلاقو في عالم تاني
حمزه.     محمد محمد ويهزو وبصوت عالي ممممححممححد
محمد.  من غير واعي ويجي ضربَو بوكس في اي ياغبي انت
قاسم وحازم هيموت من الضحك 🤣 🤣 على حمزه اللي وقع على الأرض ومهوش قادر يفتح عينو
حمزه.   . بتضحكو على اي ياغبي انت وهو عين راحت فين. ويمسك عينو وبغضب الله يخربيتك يامحمد انت اي مش بتحس واحد غبي
قاسم وحازم.  يسكتو ويبصو على محمد     
محمد يكور ايدو من كتر الغضب ويجي على اخر معندو ويجي ضرب حمزه بوكس كمان مين غبي ياحيوان ((حرام تشبه الإنسان بالحيوان. ربنا خلق الانسان ف اكرمو ومينفعش نشبهَو بالحيوان))) محمد تلفون يران. محمد ايوا جاين اهوا
محمد يلا علي البيت جدو عوازنا
حمزه.    روحو انتو انا مش رايح عند الراجل الكذاب ده
كلهم يبصو على حمزه
حمزه.    بتبصولي ليه كدا هو كداب على لم قالي اهلي ميتين وهم لسه عايشين انا عندي 27سنه دلوقتي عرفين يعني اي  تعيش طفالتك. وانت بتشوف صحابك في المدرسة امهاتهم او ابهاتهم هم اللي بياخدوهم على المدرسه عرفين يعني اي يتيم انك تشوف واحد امو بتأكل في َوانت نفسك امك تأكلك انت. كمان وبدموع انا بكرهم وياريت كانو ماتو بجد على الاجل مكونتش زعلت  ده كلو انا كانت  طفولتي صعبها بس لم كبرت وانا اديت شغلي كل اهتمامي
قاسم.     يروح عند حمزه ويمسحلو دموع احنا معاك ياصاحبي
محمد.      عارف انو صعب انك تسامح بعد السنين دي كلها بس حاول علشان ترتاح    ولا يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا ونعمة المولا ونعمة النصير
حازم وحمزه وقاسم بيصو على محمد ومستغربين من الدعاء اللي هو قالو
محمد    يرفع حواجبو  بتبص كدا ليه 🤨 ياغبي انت وهو
حازم  يحب يقلب الجو اصلا احنا شايفين ان قمر هي اللي بتتكلام🤗
َمحمد بغضب 😡علشآان حازم جب اسم قمر علي. لسانو. ويجي ضربو بوكس مش انا حذرتك قبل كدا اسم حرامني ميجيش علي لسانك
حازم يمسك وشو االله يخربيتك ويخربيت ام معرفتك السوده دي😤
قاسم وحمزه   هههههه😆 تستهل حرمان عائلة الشرقاوي مش اي  حد يتكلم عليهم
قاسم. وبذاد قمر
محمد.     يقف قدام قاسم ويحط ايدي🤔 في جيب البنطلونو واشمعنا بذاد قمر ياستاذ
قاسم بخوف من محمد وقفتو  هاا اصلا 😞 انا بصراحة بعد اللي حصل وهي كبرات في عيني جداً انا عارف ان امي غلطاط في حقها وكمان اذاتها بس هي متكلامتش ولو واحده غيرها كنت عملت محضر في امي وكنا كلنا قولنا معها حق بس هي متكلامتش حتي وانا مش عارف ليه بس بجد كبارت في نظري جدا
محمد يبصلو 🤐يسكت     طيب يلا علشآان جدو مستني في البيت ومينفعش نخلي يستنا اكتر من كدا
وبعد وقت كان محمد والشباب في البيت بس حازم راح علي شاقتو
الشباب يدخلو يلاقو العائلة كلها مجتمع
محمد خير ياجدو في حاجه
الحج إبراهيم.      حمدالله على السلامه يا بيه انت وهو مالسه بدري
محمد.    آسفين ياجدو بص على ماوصلين
حمزه.    انا طالع انام تصبحو على خير
الحج إبراهيم.     بعصبيها استنا عندك ياض انت انا لسه ماقولتيش اطلعو وفي حاجه عايز اقوله ليكم
حمزه.     ياقف على اول السلم خير
الحج إبراهيم.       في. بكره حفله في البيت
جوري وميار ولمياء في صوت واحد هيهيهي 🥳🥳في حفله في القصر بكره ياسلام
جوري بس هنلحق نشتري هدوم
ميار انا هقوم أصبح بدري انزل اشتري اغلي فستان في القاهرة
لمياء وانا معاكي جوري وانا كمان معاكم البنات في صوت واحد💃💃 هييييصاااا
الحج إبراهيم.     بصوت عالي اسكتي يابت انتي وهي
البنات     بخوف من صوت الحج ابراهيم وبين عليا الغضب. اسفين ياجدو بس من الفرحه مقدرنيش نمسك نفسنا
قاسم ههههه والله مجانين
مصطفي.     بس. ليه الحفلة دي ياحج انا مش فكر ان في منسبها ولا كسبنا صفقة كبير ليه هتعمل حفلة
الحج إبراهيم.       في واحدة مهام جدا جاي من امريكا وهنعمل حافلت  استقبل ليي
إبراهيم كدا اول خطوة من الخطها خلصت ويبص على قمر فضل خطوه واحده وهخلص منك ياقمر
محمد.     هو مين ده ياجدو اللي حضرتك هتعملو حفلت استقبال؟؟ 
الحج إبراهيم نوي يعمل اي واي هي الخطه دي
ومين. اللي جاي من امريكا
وهي حصل اي لقمر في الحفله دي

يتبع الفصل الخامس والاربعون اضغط هنا
رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم صباح عبدالله
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent