رواية بنت الاصول الفصل الثالث 3 بقلم نور الزوات

الصفحة الرئيسية

   رواية بنت الاصول الفصل الثالث بقلم نور الزوات


رواية بنت الاصول الفصل الثالث

ألتفت  الجميع إلى  ساره وياسمين  وكانوا مزهولين  من  جمالهم  فجمالهم  كان حد الفتنه 
تقدم على وأمسك  بيد ساره 
على/ الف مبروك يا قلبى تعرفى  أنتى طالعه  جميله قوى النهارده  حتى أنى نفسيى أخبيكى من عيون كل الى قاعدين 
أكتفت ساره بابتسامه لعلى بنظره خجل 
فى أحد جوانب القصر كان يقف  سامح وأخوه محمد 
سامح  /مش عارفه ليه يا محمد قلبى مش مستريح وعماله تيجى  فى دماغى أفكار ربنا يكفينا شرها 
محمد /عارف قصدك يا خوى خايف  لنعيد الماضى تانى وإن محمدين ليعمل حاجه كده ولا كده  ده وأنا  زيك ياخوى  وبقول  عمره ما حيسكت على قتل ولده الكبير فى يوم فرحه وخايف ليقلبها لتار يغرق في  دم ناس من غير ذنب  
سامح/ بس يا محمد  أنت عارف أن مهران أخونا مقتلش ولده بسي فى حد هو الى وقع ما بينا علشان كنا أنا  ومحمدين أكتر  من صحاب  يلا الحمد لله لحقنا وهربنا  مهران لمصر  قبل ما رجاله محمدين كانوا قتلوه  
محمد /ربنا يجازى  الى كان  السبب  واللهى  متفقدله كتير وعنيا  بتدمع  لما أفتكره ياتري حاله ايه فى مصر 
سامح/ متخافش عليه  يا محمد انا كنت باعت واحد يجبلى  اخباره من مصر وهو قالى أن  مهران  عيشته هو وعياله تمام حتى قالى انو معاه شركه كبيره قوى 
محمد/ الحمد لله طمنت قلبى  يا سامح أخوي  ربنا يجمعنا بيه على خير 
فى مكان مجهول 
المجهول 1/ كله تمام  وأنى الى  اتفقنا عليه حيحصول النهارده 
المجهول 2/أكيد  يا بوي دول  قتلو أخوي وهو  عريس  غيرة  مهران  علشان أخوي كان أحسن منه فى كل حاجه خلته يطخه بالمسدس وهو لسا مخلص كتب كتابه واللهى ما حرحم حد فيهم لا كبير ولا صغير  
المجهول 1/ اه يا ولدى قلبى كان حيقف لما شاف أخوك  غرقان  بدمه  يوم فرحه 
فى القصر  الكبير 
 وسط فرحة الجميع والزغاريد المتواصله من النساء  وضجه الموسيقى و الأغانى  
محمد/ يلا يا خوي المأذون جه 
سامح/ ربنا يتمملهم  على  خير ويكمل سعادتهم 
وما إن أنتهى المأذون  من كلامه قائلا 
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ) حتى امتلىء الكان بالفرحه  والتهنئة والدعاء لعلى وساره 
صفية/ مبروك يا حبايبى وعقبال  ما  شوف عيالكم 
على وساره /ربنا ما يحرمنا منك   يا ست الكل 
سامح ومحمد /الف مبروك يا ولاد وخلو بالكم  من  بعض وعقبال ما نشوف عيالكم 
ساره وعلىا ربنا  يخليكم  لينا يا تاج راسنا 
خالد وعامر ومحمود بصوت واحد /الف مبروك  يا  غوالى واحتضنو ساره  وعلى بفرحه  كبيره 
أما ياسمين  بقى فكانت أكتر  واحده  متأثره وفرحانه حضنت  على و ساره  بدموع من الفرحه وبقلب غير مطمئن   
ياسمين/  أوعك  فى يوم  تزعل  ساره يا على ولو شويه ازعل ساره  من زعلى   دى بتحبك قوى
و أنتى يا  ساره عاوزاكى تشيلى على فى عنيكى  وتحافظى عليه ومتزعلهوش 
 أحتضن  على ياسمين وسط دموعه متخافيش يا ياسمين  عمرى  ما حزعل ساره
 وغير من طريقه كلامه  وبعدين عاد ايه الدموع  دى الى  شايفها  فى عيونكم  كلكم ده حتى محمود  وخالد  عنيهم  مليانه  دموع على الرغمن أنى كنت مفكر أن عمرهم  ما  عيونهم  حتنزل   دمعه واحده 
حتى حتقلبولى  فرحى نكد ولا ايه يا  جماعه 
ياسمين  /ليه وعلى ايه تعالو  ناخد صوره  جماعيه كلنا 
 وبعد انتهاء الفرح ومغادرة المعازيم 
أخذ على ساره إلى   غرفتهم 
وذهب الجميع إلى غرفهم ليغرق الجميع  فى النوم فهم كانو متعبين  جدا  الا ياسمين  كانت مشاعرها وأحاسيسها متلغبطه وقلقه  فخرجت فى الجنينه لتهدئة قلبها الذى يخفق بشده   
ياسمين/
ايه الاحساس ده يا ربى بما أنى  كده كده مش قادره أنام أحسن  حاجه   أروح  الأسطبل أنا اشتقت  للإحصنه و لسريع قوى سريع هو الحصان  المفصل لدى خالد 
لتذهب ياسمين للاسطبل الذى  يبعد عن  القصر  مسافه ليست بكبيره 
بجوار القصر كان يقف بعض الرجال 
 مجهول 1/نرش دلوقتى البنزين  يا معلم ولا لسه 
مجهول 2 ،/ أيوة عاوزكم  تخلصوا بسرعه  وتولعوا فى القصر علطول 
وفى زمن قليل كان القصر  كله يحترق وكانت النيران مشتعله فى كل شيء بداخله    
 وقد أحترق كل شيء 
وبعد انتهاء ياسمين من رؤية الخيول وقررت العوده إلى  القصر لتنصدم من رؤيته بهذا الشكل قد أصبح عباره  عن  نيران  مشتعله لتجري  عليه  وتريد  الدخول  لرؤيه عائلتها  ولكن يمنعوها اهل القرية  فلا أحد يستطيع  الدخول فالنار  قد أحرقت كل شيء بداخله  لتسقط  ياسمين مغمى  عليها فهى لم تستطيع أن  تتحمل رؤيه القصر وهو يحترق  وبداخله عائلتها  
يا ترى حيحصل ايه مع بنت  الأصول ياسمين وهل  تبقى  لها  أحد من عائلتها  أم  أن جميعهم  قد رحلو  
عاوزاه  تفاعل  كبير على البارت  علشان التفاعل  قليل  
قوى

يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
رواية بنت الاصول الفصل الثالث 3 بقلم نور الزوات
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent