رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني 2 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

    رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني 

_بس انا يا عمي مش عايزه فرح.! 
عماد: لي يا بنتي.؟ 
شمس: حضرتك مش شايف حالتي.!
عماد: و اي دخل حالتك بموضوع الفرح.؟
شمس: ممكن بعد اذنكم دا شرطي.؟
خالد بهدوء: اللي يريحك هنعملو.!
شمس: تمام بعد اذنكو هطلع اوضتي ارتاح شويه.؟
عماد: اتفضلي يا بنتي. 
خالد لعماد بعد ذهاب شمس
_معلش يا اخويا كان عندها جلسة علاج طبيعي؛ ف تعبانه منها.! 
عماد: عيب يا خالد هوا انا بعيد عن شمس.! 
قال اي الدكتور انهارده 
خالد بتنهيده: قال في تحسن بدأ يظهر، 
بس هيا معندهاش عزيمه تكمل.!
عماد: بإذن الله ترجع تمشي تاني؟!
خالد: يارب 
عماد: نستأذن احنا ونتقابل بكره ف الشركه؟ 
خالد: ما لسه بدري والله.؟
عماد: بدري من عمرك.! يلا مع السلامه 
خالد: الله يسلمك 
............................
في سياره حمزه 
حمزه:اي هوا اللي الفرح بعد اسبوع هجهز نفسي امتي!؟
عماد بسخريه:اما العروسه ما قلتش كدا؟
وبعدين اي اللي هتجهزو!؟
حمزه: مش هلحق اعزم صحابي!!؟..
عماد ببرود:متعزمش حد احنا عملينها علي الديق..!؟
حمزه:تمام يا بابا اللي تشوفوا...!
*************
عند شمس في غرفتها 
رنيم:يابنتي انا خايفه عليكي من الموضوع ده،
دا انتي رميتي نفسك ف النار.؟ 
شمس:انتي مشوفتيش عمي وهوا بيتكلم حالتو كانت اي،
وانا مستحيل ارفض طلبو في مسعدتي ليه.....! 
رنيم بقلق:ربنا يقدم اللي فيه الخير.؟
شمس:خليكي بايته معايا.؟   
رنيم:لا مش هينفع عشان بابا.! 
شمس:وهوا عامل ايه دلوقتي
رنيم بحزن:زي ما هو!!؟.
شمس:ربنا يشفيه ويقومو بالسلامه.!
رنيم بدعاء:يارب ياشمس يارب.!؟
همش انا وابقا اكلمك فون.؟
شمس:ماشي يا قلبي خدي بالك من نفسك،وخلي احمد يوصلك.؟
رنيم:لا انا هتصرف 
شمس:اخلصي يا بت.
رنيم:انشاء الله،
عايزه حاجه طب اجبهالك وانا جايه بكره.؟
شمس بحب:لا يا قلبي.!
**************
في غرفه خالد والد شمس 
امينه بتوتر: انا مش مرتاحه للجواز المستعجله دي.! 
خالد بهدوء:لي يا امينه.؟! 
امينه بقلق: تحس كدا ان حمزه  جاي غصب.! 
خالد: هو حمزه صغير عشان يتغصب، ولا هوا بنت.؟ 
امينه بخوف:  مش عارفه قلبي.وكلني علي بنتي؟.
خالد:قومي صلي ركعتين لله وادعيلها.!
امينه:حاضر يا اخويا.. 
************************
ليمر اسبوع علي ابطالنا بدون اي احداث تذكر، ليأتي اليوم المنشود، يوم زفاف حمزه وشمس. 
عند شمس في غرفتها 
رنيم:يلا يا عروسه الفستان وصل.!
شمس بضيق:جكك عرسه اما تاكلك؟
رنيم بمرح:و انا مالي يا لمبي اللله.؟!
شمس:رنيممم!!!.
رنيم بضحك:خلاص خلاص انتي مش عروسه ولا حاجه،
بس مين اللي هيتجوز المنيل اللي بره دا.؟
شمس:والله يا رنيم ان مسكتي لاكون جايباكي من شعرك.!
فتاه من الخلف:ولي تغلبي نفسك يا قمر انا هنا.؟
رنيم وشمس بحمااس:رواااااااان.!
روان بمرح: هشوف المعجبين البره واما افضي تعلولي
شمس بضحك:وحشتينييييي.؟!
رون.وهيا تحتضنها:انتي اكتر ياروح قلبي.!
رنيم بغيره:روح قلبك نينينينينينيني....َ
شمس ببرائه:اي رنيم يا حبيبي زعلانه ليه.؟
رنيم بضيق:مش زعلانه يا اختي،
اشبعو بعض انا نازله.؟
روان بضحكه:خلاص تعالي ومش هسلم عليها.؟
رنيم:خفه يا بت.؛
وبعدين ما تسلمو علي بعض حد قالكو اني غيرانه مثلا.!
شمس وراون في صوت واحد:خااالص.!
رنيم ل روان:انتي اي اللي جابك يا زفته.!؟
رون بتعجب:اي اللي جابني.؟، انتي عبيطه صح.!
شمس بضحكه:معلش يا رورو هيا بتهزر،مش اكتر..؟
روان:بس اي يا بت يا شمس الحلوه دي..!،
هتحلوي اكتر من كدا اي.؟
رنيم:ما تيلا يا اختي منك ليها.؟
شمس:علي فين.؟
رنيم بسخريه:والله اول ما شوفتي روان نسيتي ان انهارده فرحك.؟!
شمس بضيق:متفكرنيش جتك قرف 
رنيم بجديه:شمس انتو انهارده هيتقفل عليكو بابا واحد،  واللي انتي فيه ده مش صح.!
شمس بدموع:غصب عني والله حاسه اني بظلمو معايا.؟!
روان:دا كلو لي؟.
رنيم:عشان حالتها دي.!
روان:شمس يا قلبي دي حاله مؤقته،نتي  تحت العلاج وابإذن الله هتخفي وبكره ترجي زي الاول واحسن.! 
شمس بهدوء:ربنا يقدم اللي فيه الخير.!
رنيم بمحاوله التخفيف عنها:بس تصدقي طلع ذوقه جامد.!
روان بفضول:ليه جاب اي؟
رنيم:جابلها حتت فستان انما اي تحفه!
شمس بديق:خفه....
روان بمرح:و الطعم تحفه!.
شمس:نينينينينينيني..
رنيم:بس يا بت يا روان مالكيش داعوه بعروستي.!
شمس بعصبيه:يا رنيم حرام عليكي انا ما بصدق انسي؟
روان:طب يلا يا اختي البسي الوقت اخر؟
رنيم:هنزل اشوف طنط لو محتاجه حاجه وارجع.!
روان بضحك:ايوه اخلعي منها بس بشياكه.؟
رنيم:سيد عيب متقولش كده احنا اهل..!
روان:يلا ياختي انزلي ومتأخريش؟
رنيم:يلا اشوفك علي خير يا عروسه.؟
وطلعت تجري
شمس بغضب:رنيييييممم
روان بضحكه:اهدي ياسطا قوليلي اخبارك ايه
شمس بسخريه:بعت التاكسي للاسف 
روان بمزاح:اي دا طب وهتصرفي ع البيت منين 
شمس بتنهيده:عامله اي مع خطيبك
روان بحزن:مفيش حاجه جديده!،قولت اسيبو يومين يكمن يحس بيا ويسأل،بقالي اسبوع ولا عبرني،
وانا مش هستحمل اكتر من كده كنت ساكته عشان ماما وخالتو ودلوقتي مش فارق معايا 
شمس بزعل علي صديقتها:ربنا يصلح حالك ويفرح قلبك، ويديكي علي قد نيتك.!
روان بمرح:بلاش والنبي نيتي دي عشان هولع كدا قدامك •_•!
شمس بضحك:طب يلا ياختي بد ما رنيم تيجي تولع فيا.!؟
روان:يلا طب.!
(روان المهدي.ف هي فتاة الـ23عام، فهي شديدة الجمال لديها عيون بنيه الون تتناسب مع بشرتها الخمري وشعرها الاسود الداكن شفتاها متوسطت.الحجم
روان تكبر شمس ورنيم بعام فقط تمت خطبتها لـ عمرابن خالتها فوافقت من اجل والدها الذي ضغط عليها وبشده فـ هو يعتقد ان الفتاه ليس لها الا بيت جوزها°_°)
************************
مجهول 1:ايوه يا باشا.؟
مجهول 2:اي الجديد؟!
مجهول 1:انهارده كتب كتابه علي بنت عمو المشلوله،
واللي عرفتو انها بعد كتب الكتاب هيخدها من غير فرح.!؟
مجهول 2:وانت يا متخلف،مقولتيش ليه؟. 
مجهول1:والله يا باشا لسه عارف دلوقتي.؟
مجهول2:ما انا مشغل معايا شوية بهايم!،تراقب كل تحركاته مش عايز غلطه واي حاجه تعرفها تبلغني بيها فوراً!.
مجهول1:اوامرك يا باشا؟.
***************************
عند حمزه فكان يجلس بحوزة صديقه المقرب ادهم 
ادهم.بفضول:مالك يا حمزه.؟
حمزه بضيق:اسكت يابا انا مش طايق نفسي.!
ادهم:اهدي طيب واحكي مالك!؟
حمزه بنرفزه:ما انا هادي اهو كنت شايفني بشد فـ شعري.؟
ادهم بمحاولة كبت ضحكاته:ابدا يا قلبي!.،مالك في اي،اي مضايقك؟
دا انت حتي انهارده فرحك،حد يضايق فـ يوم زي دا.!؟
حمزه:ما هوا دا اللي مضايقني!
ادهم:دا لي؟!
وقص عليه حمزه ما حدث وما كان سيفعل والده 
حمزه:وبس يا سيدي،وانا نويت اطلع عينها لـ حد ما تطلب الطلاق!.
ادهم بعقلانيه:انت شايف اللي هتعملو صح.!؟
حمزه بتشت:صح الصح كمان.؟!
ادهم:لا مش صح، طب يا سيدي انت ابوك جبرك عليها هيا كا بنت ذنبها اي.؟
وبعدين متنساش انها عاجزه يعني لا حوله ولا قوة ليها.؟! 
ذنبها اي تدخل في مشاكل انت وابوك.
متظلمش البنت عشان متندمش.!؟
حمزه بتنهيده:مش عارف عقلي عمال يجيب و يوادي.!
ادهم:فكر كويس ف كلامي هيا ملاهاش ذنب.!
قطعهم صوت فون حمزه يدل علي انهو يوجد شخص يتسلّم به.؟!
حمزه ببرود: خير.!؟
المتصل: سمعت ان فرحك انهارده،
حبيت اعمل بأصلي وابركلك ما دام انك معزمتش.؟
حمزه وهوا يزال محافظه علي بروده: عندك مانع.؟
المتصل :ابدا يا زيزو،
بس حبيت افكرك انك.لو حاولت تلعب بديلك هحبسك.؟
حمزه:تمم،
واجمل بسخريه سلام اصل مش فاضي؟!
المتصل بـــــغل :تمام يا حمزه مش هيعرف ينقذك
مني.؟! 
ليغلق الخط 
ادهم:مين ياحمزه؟!
حمزه:هيكون مين غير الزفت!.
ليستعاد الجميع للتجهيز للحفله الصصغير 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
ليأتي المساء سريعاا فـ قامت رنيم وروان بـ تجهيز شمس 
(فـ كانت شمس شديده الجمال ف هيا لاديها عيون عسلي وبشره شديده البياض وشعر بني اللون! وشفتان رقيقه التي يسبغهما احمر شفاه)
روان بإنبهار:اي القمر ده، مشاء الله!!
رنيم بمرح:الله يكون في عونو..؟!
شمس بخجل:تسلمولي!!
وران:بجد يا قلبي قمر14 ربنا يحفظك ويبعد عنك العين؟!.
شمس وهيا تقوم بإحتضانها:انتي بس اللي عينك حلوه!
ليقاطعهم صوت مسج وصلت لفون شمس 
شمس لرنيم:ممكن تناوليني الفون؟!
رنيم:حاضر يا ستي بس هتدفعي
شمس بضحك:حاضر حاضر،هتيه واديكي اللي انتي عايزه 
لتقوم رنيم بإعطائها 
شمس بحمااااس:مش ممكن لا.؟!
*********************
عند حمزه ف كان قد انتي لتو من ارتداء ملابسه فـ كان شديد الوسامه 
ادهم بتصفير:اي دا اي.دا ياربي هوا في كدا.!
حمزه بغرور:عشان تعرف اني مش اي حد.!؟
ادهم:جامد يا زميلي.!
حمزه:غوري يالااا اطلع بره مش رايقلك.!
ادهم بسخريه:حقك برضو.!
ما انت حمزه البحراوي 
حمزه بفخر:مبحبش اتكلم عن نفسي كتير؟.
ادهم بسخريه:انت هتقولي،اي رايك اجيب حاجه الم فيها شويه غرور من اللي وقع منك.!
حمزه:خفه ياض 
ادهم بجديه:هتعمل اي كدا؟!
حمزه بهدوء:مش عارف وسييني متفكرنيش!
ادهم:ربنا يهديك ويريح بالك،
ياريت متظلمهاش معاك،اتكلم معاها وقولها انك لسه بتحب الزفته اللي كانت خاطبتك،معرفش بصيت لواحده زي دي ازاي .؟
حمزه بضيق:احترم نفسك وانت بتتكلم عنها.!؟
ادهم:ماشي يا خويا اشبعبها 
وسابه وخرج
******************
البنات بخضه:في اي.؟!
شمس بحماس:الروايه نزلت.!؟
روان بغضب:ينعلك يا شيخه!
رنيم:سبوني عليها بس.!
شمس بضيق:اسكتي يا بت انتي وهيا،ايش عرفكو انتو في الحاجات دي.؟
روان:الصبر من عندك يارب! 
رنيم: انا هنزل اشوف الوضع تحت اي، عشان لو قعدت اكتر من كده هتشل.؟!  
شمس برقه:سلامتك من الشلل يا روحي ؟!
رنيم:الطف بينا يارب انا نازله.!
لتتركهم رنيم وتنزل تتطمن علي الوضع تحت.!
روان:يلا يا اختي البسي الهليز!؟
شمس:لسه بااادري اوووي؟
روان بسخريه:بدري من عمرك يا قلبي،الساعه 7ونص زمان المعازيم وصل وصل.؟!
شمس بتوتر:طب اي؟!
روان:اي.؟
شمس:هعمل ايه يعني؟!
روان:هننزل يلا!
شمس بتوتر:ي..ي.يلا!
لتذهب شمس مع روان الي الاسفل حيث يقع المدعون.!
ليقمون بـ المباركه لهم وتمنية لهم حياه سعيده.
عماد:يلا يا قلبي المأذون وصل.!؟
شمس:حاضر  يا عمي يلا؟!
لتجلس شمس معهم جسد بلا روح بتشرب قليل!،فـ كم تمنت ان تعيش هذه الحظات وهيا الان لا تشعر سوي بنخناجر تتخترق قلبها.؟
لتفيق عاي صوت والدها وهوا يقول.
:امضي يا بنتي.؟!
وبعد قليل من الوقت سمعو المأذون وهو يقول جملته الشهير 
«بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكم.في خير!.»
لـ يبدأ الجميع تمنين  لهم السعاده  والخير!  
عماد  وهوا  يحتضن  شمس: مبروك يا قلب. عمك.....!
ليكمل بتحزير: خلي بالك منها يا حمزه لو يوم اشتكت منك،هتشوف ايام سوده علي دماغك.!
ليقاطعهم دلوف فتاه في ريعانات شبابها وهيا تقول.؟!
البنت بخبث:مبروك يا ميزوو،ربنا يتمم بخير.!
حمزه:انتييي...........


يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني 2  بقلم بسملة محمد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent