رواية ونس الفصل الثاني 2 بقلم رحاب رضا

الصفحة الرئيسية

  رواية ونس الفصل الثاني بقلم رحاب رضا عدس


رواية ونس الفصل الثاني 

_ نور!!! 
ماما!!!  
_مين دي؟! 
د دي... ونس صاحبتي. 
_صاحبتك!!! 
آه. 
_من إمتى! 
النهاردة. 
_وفوراً إعتبرتيها صديقتك! فين كلامي ليكِ مش قولتلك إن الصحاب غدارين! 
ونس: لا طبعاً يطنط، الصحاب سند وقوة لبعض. 
_مين سمح ليكِ تتدخلي بيني وبين بنتي؟  إنتِ مين أصلا! 
ونس: أنا صديقتها ونس. 
_ونس علشان خاطري إبعدي عن بنتي، مش عايزة يحصل فيها زي م حصل فيا! 
ونس: مش كل الأصحاب شبه بعض، وأنا بوعدك هكون صديقة لطيفة لـ نور. 
_وأنا قلت لأ، متكلميش بنتي. 
ونس: حاضر، بس إفتكري ده كله غلط وربنا هيحاسبك عليه. 
_كلامك زي حد أعرفه ونفس الملامح. 
ونس: يخلق من الشبه أربعين يطنط، عن إذنك. 
نور: ونس!! م تسبنيش! 
_بتعارضي كلامي يـ نور!! فين النصايح اللي كنت بديهالك!  
نور: زي م ونس قالت يـ ماما مش كل الصحاب زي بعض. 
_لو مسمعتيش كلامي  هوديكِ مدرسة غير دي. 
نور: حاضر يـ ماما مش هكلم حد تاني. 
********** 
في المدرسة.... 
دخلت المُدرسة إلى الفصل وكان الفصل في حالة من الهدوء التام ألقت السلام فرد الطلاب التحية. 
المُدرسة: جيالكم حصة إحطياطي علشان ميس شيماء غايبة وحبيت الحصة دي تكون لطيفة على قلوبكم، عايزة كل البنوتات اللي قدامي تخرج النوت بتاعتها. 
الطلاب: لي يـ مس؟ 
دعاء: هتعرفوا كل حاجة. 
ودلوقتي كل طالبة  تكتب هيا محتاجة إيه، محتاجة والدها يجبلها إيه، أي شيء عايزينه؟ 
وبالفعل بدأ الطلاب في كتابة إحتياجاتهم. 
ونس: نور هتكتبي إيه؟ 
نور: هقولك بعدين يـ ونس. 
دعاء: دلوقتي طالب طالب يجيب النوت بتاعته وهنقول كل حاجة الطلاب عايزينها من غير م نكشف عن اسم الطالب.
نور: ومين هيجيب الحاجات دي يمس؟ 
دعاء: أنا هجيب ليكم كل حاجة عايزينها. 
ونس: حقيقي أنا بحبك يمس دعاء. 
دعاء: وأنا بحبكم كلكم. 
أثناء حديث المدرسة مع الأطفال دخلت والدة نور. 
نور: ماما! بتعملي إيه هنا. 
الأم: تعالي ينور، علشان هنروح مشوار. 
نور: والمشوار ده في ميعاد المدرسة! 
_نووور!! 
حاضر يماما. 
 ونس: نور تبقي تعالي المدرسة بكرة. 
_حاضر. 
أكملت المدرسة فقرتها وأخرجت آخر نوت وكان محتواها ' أريد أصدقاء' 
دعاء: اللي النوت دي بتاعتها تبقىٰ تجيلي المكتب بعد الحصة. 
بعد إنتهاء الحصة وجدت دعاء ونس في غرفة المدرسين. 
دعاء: إنتِ صاحبة النوت؟ 
ونس: لأ، بس هيا بتاعة نور صاحبتي. 
دعاء: صاحبتك الزاي! وهيا بتقول محتاجة أصدقاء؟ 
ونس: مامتها بتمنعها إنها تكلم حد. 
دعاء: لي كده! 
ونس: مش عارفة، ممكن آخد النوت بتاعتها! 
دعاء: طبعاً! وتبقي قربي منها علشان هيا محتاجة ليكِ. 
ونس: حاضر. 
في اليوم التالي كانت ونس تنتظر نور أمام المدرسة لكنها لم تراها إنتظرتها في الفصل أيضاً ولم تأتِ كانت تجلس بمفردها في مكانها المُفضل حيث لا يوجد ضوضاء. 
بعد مرور أسبوع.....
_ماما أنا قلقانة أووي على نور. 
نور مين؟ 
_نور صاحبتي يـ ماما اللي كلمتك عليها! 
مش إنتِ قولتي إنها قالتلك مش عايزة أصحاب!
_لأ يـ ماما كانت مجبرة تعمل كده علشان أمها متزعلش منها، بس هيا مجتش المدرسة بقالها أسبوع. 
المفروض دلوقتي نعمل إيه؟ 
_ينفع أروح ليها البيت؟ 
عارفة العنوان؟ 
_أيوة، النوت بتاعتها معايا وأنا شوفت فيها العنوان. 
بتقرأي حاجة مش ليكِ يـ ونس أنا عودتك على كده! 
_كان لازم أعرف العنوان يـ ماما. 
مش هينفع تروحي طبعا! 
_لو سمحتِ يماما أنا قلقانه عليها جداً. 
_ونس الكلام إنتهىٰ، ويلا علشان تروحي المدرسة. 
في المدرسة..... 
دعاء: ونس! كنت عايزة أسألك نور مش بتيجي لي؟ 
ونس: مش عارفة يمس دعاء من ساعة م أمها أخدتها وهيا م جتش تاني وأنا قلقانه عليها جدا. 
دعاء: إنتِ عارفة عنوانها طيب؟ 
ونس: أيوة. 
دعاء: خلاص هاجي النهاردة معاكِ البيت ونروح ليها أنا وإنتِ إيه رأيك؟ 
ونس: ماما مش راضية. 
دعاء: أنا هقنعها. 
ونس: يارب توافق. 
بعد المدرسة ذهبت ونس ومعها ميس دعاء إلى بيتها. 
الأم: إتفضلي. 
دعاء: أنا مدرسة الإنجليزي بتاعة ونس. 
الأم: البيت نور بوجودك، هيا ونس عملت حاجة؟ 
دعاء: منور بي اللي فيه يـ طنط، لا أنا كنت عايزاكِ في موضوع. 
الأم: إتفضلي. 
دعاء: نور صديقة ونس بقالها أكتر من أسبوع مش بتيجي المدرسة وكنت حابه أروح أنا وونس نشوفها. 
_دي طالبة وإنتِ مينفعش تروحي تشوفيها علشان غابت، لما تروحي عندهم هتقوليلهم بنتكم بتغيب لي؟ أكيد أهلها عارفين. 
دعاء: إحنا هنروح نطمن عليها بس، علشان هيا مش بخير. 
_والله إنتِ قلبك طيب بس اللي أعرفه إنه مامتها مش بتحب كده، زي م ونس م قالت. 
دعاء: هنروح مرة ونشوف! 
خلاص هتروحي بس مازن هيروح معاكِ. 
_تمام يـ ماما. 
دعاء: شكرا ليكِ والله. 
بعد ربع ساعة كانت سيارة مازن تقف أمام قصر كبير. 
مازن: متأكدة إنه ده بيتها! 
ونس: هو ده العنوان اللي كاتباه، تعالى نسأل الأمن ده. 
مازن: لو سمحت هو ده بيت نور! 
_أيوة، مين حضرتك؟ 
ونس: نور صاحبتي وأنا عايزة أشوفها. 
_إنتِ متعرفيش اللي حصلها!! 
ونس: نور مالها! 
دعاء: إيه اللي حصلها! 
مازن: إهدووو! 
_نور يبنتي.....

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ونس" اضغط على اسم الرواية 
رواية ونس الفصل الثاني 2  بقلم رحاب رضا
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent