رواية ويشاء القدر الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم أية محمد

الصفحة الرئيسية

      رواية ويشاء القدر الفصل الرابع  والعشرين بقلم أية محمد


رواية ويشاء القدر الفصل الرابع  والعشرين 

كل حاجه هتبدا تدخل في بعضها و أحمد هيضطر أن يجيب ياسمين المديرية تفضل موجوده معاه لحد ما القضية تخلص .
___________________
ياسمين هتدخل المكتب و هي متوتره .
ياسمين : فيه اي ي أحمد قلقتني .
أحمد بخوف : مصيبه .
ياسمين بقلق : اي ؟
أحمد : الأرض اللي انتي قولتيلي عليها طلع مدفون فيها جثث لـ بنات ، و صحبتك طلعت واحدة منهم .
ياسمين بصدمه : انت بتقول اي ؟ مين دول و لا هما كام ؟ و لا انت عرفت ازاي ؟
أحمد : الفحص الطبي اكتشف إنهم خمس بنات ، و أدى الفحوصات بتاعتهم .
هيديلها الورق اللي معاه و هي هتاخده منه و تقعد .
هتبص علي الورق و هي في دهشه .
ياسمين بخوف : دي صحبتي فعلا .
أحمد : انا جايبك لأن انا متأكد انك هتقدري تساعديني في التحقيق مع نادر .
ياسمين : اساعدك ازاي انا طيب ؟
أحمد : معلوماتك كافيه إنها توديه في داهيه و الادله اللي احنا اثبتناها بالفعل ، واحد زي دا لازم ياخد إعدام لكن احنا منقدرش نعمل اي حاجة غير لما نعرف معلومات منه زياده عشان نقضي على أي شغل بيعملوه برا و هما محبوسين فهميتني .
ياسمين : فهمت ، طب و هتعمل اي في أهالي البنات دي .
أحمد : مش هنبلغ حد فيهم ، غير لما التحقيق يخلص و بعدين نعرفهم فـ بالتالي كل واحد هيجي يرفع قضيه و بالفحص الطبي اللي معانا كل حاجة هتكون سهله و الإعدام على طول لكن لازم أدلة أقوى من دي .
ياسمين : تمام .
أحمد : خليكي هنا و حاولي انك تفهمي ازاي دا حصل و انا هروح عشان مدير المباحث الجنائية بمديرية أمن القاهرة جاي و انا لازم استقبله ، القضيه لازم تتحول لـ مديريه أمن القاهرة فـ هشوف الموضوع دا معاه .
ياسمين : اوك .
هيخرج أحمد و يسيب ياسمين و
في المكتب بتقرا الملفات و تحاول إنها تفهم كل حاجه و تربط الأحداث ببعضها .
____________________
البنات نايمين تاليا هتصحي هتكتشف أن ياسمين مش موجوده هتدخل تاني الاوضه و تصحي ساجدة .
تاليا : ساجدة ، قومي .
ساجدة : سبيني شويه .
تاليا : ياسمين مش هنا قومي .
ساجدة هتقوم و هي مخضوضه
ساجدة بقلق : اومال راحت فين .
ساجدة هتقوم من على السرير و هتقوم تروح اوضه ياسمين و بالفعل مش هتلاقيها و بعدين هترن عليها لكن ياسمين مش بترد ، هتلبس و تطلع برا تلاقي خالد لكن عمرو مش موجود .
___________________
ساجدة : لو سمحت ، فين عمرو ؟
خالد : راح شغله في المديرية ، محتاجه اي حاجه ؟
ساجدة : رايح لوحده و لا معاه حد ؟
خالد : معاه واحده صحبتكوا تقريبا و شكلهم كدا مش جايين دلوقتي .
ساجدة : مش جايين دلوقتي ازاي يعني ؟
خالد : دي أسرار شغل بس هقولك حاجه ، أحمد اكتشف حاجه جديده فـ هيحتاج صاحبتك الفترة دي فيها دا كل اللي اقدر اقوله .
ساجدة : اوك تمام ، عن اذنك .
___________________
ساجدة هتدخل و تسيبه و هي قلقانه .
تاليا : هي فين ؟ها ؟
ساجدة : الظاهر ان فيه مشكله .
تاليا : مشكله اي ؟
ساجدة : مفادنيش بحاجه للاسف .
الجرس هيرن ، تقوم تاليا تفتح هتلاقيها هديل
___________________
تاليا : طنط هديل اتفضلي .
هديل : ياسمين فين ؟
تاليا : مش هنا ، فيه حاجة ؟
هديل : محمد عايزها ، تقريبا محضرتش محاضرتها انهارده .
ساجدة : بس محاضرتها كانت الساعه ٤ الفجر يعني على الأقل المفروض تكون حضرت .
تاليا : معناها انها مشيت قبل الساعه اربعه ، يبقى ربنا يستر .
هديل : فيه اي فهموني .
تاليا : ياسمين راحت المديرية و منعرفش فيه اي ؟
هديل : جيب العواقب سليمه يارب .
ساجدة : يارب .
___________________
أحمد هيخلص كلام مع مدير المباحث الجنائية و بعدين يدخل لـ ياسمين .
ياسمين : ها طمني .
أحمد : للأسف القضيه لازم تتحول هناك في مكان شغلي الأصلي نسيتي اني لسه مخدتش الترقيه .
ياسمين : طب و العمل دلوقتي .
أحمد : هتمشي و انا هروح القاهره .
ياسمين : بس انا عايزه ابقى موجودة معاك في قضيه زي دي انا اكتشفت حاجات كتير اوي .
أحمد : زي اي ؟
ياسمين : التواريخ بتاعت الدفن لو لاحظت هتلاقي أن فيه فترات كبيره يعني دا بيثبت أن نادر فعلا عمل علاقه ما بينه و بين البنات دي كل واحده فتره شكل ، و ان كمان اللي موجود في التربه مش كل البقايا بتاعت الجسم مش معنى انها عشان في التربة فـ اكيد هتتحلل لو كانت اتحللت كان هيظهر في مكونات التربيه اللي برضو اتعمل عليها فحص يعني المعنى الوحيد لـ دا أن دي كانت سرقة أعضاء مش مخدرات بس .
أحمد : انتي ازاي بدماغك دي مش شغالة معانا هنا ي بنتي ، بس للأسف مقدرش اخدك معايا القاهرة و لا حتى انك تفضلي هنا ، لكن انا رايح القاهرة لأن القضيه هتخلص هناك في أسرع وقت و كمان اترقي و اخلص .
ياسمين : مش مشكله انا همشي و انت ادرس الورق كويس و انا هاخد منه صور عشان لو اكتشفت حاجه جديده ، و لو احتاجت مني اي حاجه كلمني على طول ممكن .
أحمد : اكيد يـياسمين انتي الوحيده اللي سألتي عليا الفتره دي غير والدي يعني .
ياسمين : و مامتك ؟
أحمد بحزن : ما انا بقولك انتي الوحيده اللي سألتي عليا .
ياسمين : طب يسيدي متزعلش نفسك يمكن وراها شغل و مش فاضيه .
أحمد بترقية : على طول مشغوله و عندها شغل أهم مني فعلا .
ياسمين : انا بجد مش عارفه اقولك اي بس مهما كانت دي مامتك .
أحمد : المهم روحي انت و خلي بالك من نفسك .
ياسمين : و انت كمان خلي بالك من نفسك .
أحمد : حاضر ، يلا انا همشي دلوقتي .
ياسمين : دلوقتي ؟
أحمد : اه ، المدير مش راضي يمشي غير لما ياخدني في ايديه .
ياسمين : ااه ، اوك .
أحمد : بـ...
عمرو هيدخل عليهم
__________________.
عمرو : باشا المدير مستعجل .
أحمد بتوتر : طيب انا جاي .
ياسمين : انت كنت عايز تقول حاجه ؟
أحمد : بعدين ، يلا في رعاية الله .
ياسمين : لا إله إلا الله .
أحمد : محمد رسول الله .
أحمد هيمشي و عمرو هياخد ياسمين و يوصلها .
___________________
أحمد اول ما يوصل هيبدا شغل على طول و هيخلص في خلال شهرين و اكتر كمان نادر هيتحكم عليه بالإعدام لأن بالفعل هيعترف أن كان بيشتغل برضو في سرقة الأعضاء و المخدرات و هيعرفوا المكان اللي موجود فيه المخدرات و صاحبه اللي كان طول الوقت بيضايق ياسمين هيطلع من السجن بعد ما دفع التعويض لـ ياسمين قدره مليون جنيه هيخرج و صاحب نادر التاني هيتحبس خمس سنين و الراجل اللي كان بيشتغل معاه هتجيله سكته قلبيه في السجن هيموت بعدها بـ اسبوعين و مش هيلحق ياخد جزاءه .
____________________
أحمد هيترقي و هيكون نقيب و هيختار شغله في المنصوره .
ياسمين و البنات هيخرجوا خلاص لكن هيفضلوا في بيت الدكتور محمد و مش هيرجعوا العمارة اللي كانو ساكنين فيها .
هيرقب عيد ميلاد ياسمين و أحمد هيكون على علم و هيجيبلها خاتم الماس و معاه ورد و رسالة مكتوبه بخط ايديه و قرر أن خلاص هيعترفلها .
.
لكن جاله شغل في القاهره و ضروري جدا يروح فـ هيضطر يبعت الهديه لـ ياسمين مع واحد زميله و دا قبل عيد ميلادها بـ يومين لكن هو حابب يكون أول واحد يحتفل بعيد ميلادها .
___________________
أحمد و هو مسافر القاهرة في الطريق ، للأسف هيكون مدبرله حادثة من صاحب نادر عشان يخلص منه و يرجع لـ ياسمين و يتقدملها و يتاسفلها و لكن الخطه هتفشل .
زميل أحمد هيروح لـ ياسمين يديلها الهديه لكن الرساله أحمد هيخليها معاه و يقدم لها الخاتم و الورد و الرساله مع أحمد في العربيه .
___________________
خالد هيروح لـ ياسمين البيت هتفتحله .
ياسمين : خالد اتفضل .
خالد : تسلميلي انا جاي بس اجيبلك دول من أحمد و ماشي تاني .
ياسمين بفرحه : اي دا ورد .
خالد : و العلبه دي برضو معرفش فيها اي لما تفتحيها هتعرفي .
ياسمين : ماشي يسيدي ، بس هو مجاش ليه ؟
خالد : جاله شغل مهم في القاهره و لازم يروح .
ياسمين : تمام شكرا .
خالد : يلا انا هستأذن .
ياسمين : مع السلامه .
هتقفل الباب و هي فرحانه و ضحكتها مفرقتش وشها .
___________________
في لحظه ماجد هيرن على أية .
أيه هترد عليه .
ماجد : ياسمين فين ؟
أيه : برا في الصالون فيه حاجه ؟
ياسمين هتقف تسمع لما تلاحظ ان مفيش حد غيرها في الصالون اصلا .
ماجد بقلق : أحمد عمل حادث و هو مسافر القاهره اوعي تقولي لـ ياسمين حاجه و حاولي انك متبينيش اي حاجه لحد ما يبقى كويس .
___________________
العلبه اللي فيها الخاتم و الورد هيقعوا من ياسمين على الأرض ، أيه هتسمع الصوت هتطلع برا هتتصدم و هتفضل واقفه .
ياسمين هتروحلها و هتاخد التليفون منها .
ياسمين : انت فين ؟
ماجد بقلق : الله يخربيتك يـ أيه .
ياسمين : أحمد فين انطق .
ماجد : انا جاي اخدك يـ ياسمين متتحركيش لحد ما اجي .
ياسمين بزعيق : بسرعه .
و تبدأ تعيط بـانهيار .
____________________
أيه بخوف : اهدي يـياسمين هيكون كويس بإذن الله .
كلهم هيجيوا من اوضهم علي الصوت و هيقربوا من ياسمين .
ياسمين بصوت عالي : ابعدوا عني .
___________________
ماجد هيوصل و هياخد ياسمين و يروحوا المستشفى و بعدها تاليا و ساجدة و أيه و هاجر هيروحوا المستشفى بعدها على طول مع علي .
___________________
اول ما يوصولوا هيلاقوا ياسمين قاعده على الأرض في المستشفي و مقهوره جدا و بتعيط جامد و مش راضيه تتكلم مع حد ، الدكتور محمد و رفعت و أيمن و علي و ماجد قاعدين علي الكراسي و كلهم في توتر جامد و خصوصا رفعت .
تاليا و ساجدة و أيه و هاجر قاعدين حوالين ياسمين بيحاولوا معاها لكن هي رافضه جدا تسمعهم أو ترد عليهم .
هيفضلوا قاعدين لحد ما يعدي خمس ساعات و أحمد لسه في العمليات .
____________________
يجي زميل أحمد " خالد " و معاها عمرو و معاهم الحاجات اللي كانت مع أحمد في العربيه و هيدوا الحاجات دي لـ رفعت ياسمين هتقوم من مكانها .
ياسمين و عيونها مليانه دموع : ممكن اخد انا الحاجات دي ؟
عمرو : للأسف يـياسمين ما دام والده موجود يبقى هو اللي يستلمها .
رفعت بزعيق : انا مش عايز اي حاجه غير أن ابني يكون كويس ، اديلها الحاجه .
عمرو : تمام ، اتفضلي .
ياسمين هتاخد منه الموبايل بتاعه و مفاتيحه و كل حاجة تخصه كانت معاه و هتلاقي رساله لكن عليها دم .
___________________
هتقعد على الأرض مكانها و بعدين هتفتح الرساله و هتقرا اللي مكتوب فيها .
((( " كنتي لي عوضٌ عن كل شيء مررت بيه ، كنتي لي كل شيء كنت احلم به دائما ، كنتي الأم و الأخت و الصديقه و الحبيبة في وقت قصير رغم قلة الكلام بيننا لـكنكِـ كنتي قريبة مني بقلبكـ النقي و كلامك الذي دائما يهتف في سمعي طوال الوقت ، صورتك التي كانت لا تفارقني ابدا ، لم أعد قادرا على كل هذا البعد عليكـِ القرب مني اكثر و اكثر من فضلك ، أعلم أنك صبرتي وقت طويل كـي يعوضك الله بشخص يحميك و يرعاكي ، كنت دائما طوال الفترة الماضية أرى في عينيك الخوف و القلق لكن عندما تراني في حاله من الضعف و اليأس دائما كنتي من يشجعني و يجعلني أقوى من قبل ، لا أجد وقت أهم من هذا و اعترف لكي عن مدى حبي لكـِ ، أحببتك بالفعل ، و لم أعد قادرا على تحمل صعاب الحياة من غيرك ، كل عام و انتي اجمل بكل عيوبك و لا تحاولي أن تغيري شيء من أجل أحد أو من أجلي انا شخصيا فـ انتي اجمل ما رأت عيني في هذا الكون و عندما كنت آراكي دائما اقول دائما لـ نفسي " هعوضك بكل حاجه حلوة و الله بس اصبري" . بحبك يـارق كائن خلق في هذا الكون ، اوعدك أن مهما حصل عمري ما أقدر اتخلى عنك ، بحبك " .
اضحكي عشان ضحكتك بتهون عليا اي تعب في الدنيا دي و الله ♥️ . )))
هتقفل الرساله و تعيط جامد هتيجي ساجدة جمبها و تاخدها في حضنها .
___________________
يطلع الدكتور من العمليات .
هتقوم ياسمين من مكانها بسرعه .
رفعت : طمني يادكتور .
الدكتور : هو تمام ، بس محتاج رعاية جدا يعني على الاقل يفضل هنا لمدة شهرين .
ياسمين بخوف : اي اللي حصله هو كويس ؟
الدكتور : كسر في الرجل اليمين و ايديه اليمين فيها كسر برضو و الحمدلله عملنا كذا عمليه و هو بقى احسن من الاول .
ياسمين : اقدر اشوفه ؟
الدكتور : لا للاسف مش هينفع لو ضروري يبقى تستنى لـ بكرا الصبح أو بالليل عشان يكون قادر انو يتكلم .
ياسمين : ارجوك .
رفعت : دخلها يادكتور ممكن مش هتتأخر ، خمس دقايق بس .
الدكتور : تقدري تشوفيه من برا لكن مش هتدخلي .
ياسمين : اوك حاضر ، منين ؟
الدكتور : تعالى معايا .
____________________
ياسمين هتروح مع الدكتور و هي شايله كل حاجات أحمد و مش راضيه تديها لحد .
الدكتور : هدخل جوا افتحلك الستاره عشان تقدري تشوفيه .
ياسمين : اوك .
الدكتور يدخل يفتح الستاره و يطلع و يقفل الباب وراه و هي هتشوفه من برا هتقف خمس دقايق و هتمشي لأنها مكنتش قادرة تقف .
____________________
رفعت بقلق : ها يبنتي شوفتيه .
ياسمين : اه شوفته ، تعبان اوي يعمو تعبان اوي و تبدأ تعيط تاني .
رفعت : هيبقى كويس ان شاء الله .
ياسمين : يارب 

يتبع الفصل الخامس  والعشرين  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent