رواية بداية طريقي الي الله الفصل الأول 1 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

    رواية بداية طريقي الي الله الفصل الأول بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل الأول 

شخص: هوا انا صغير عشان تجبرني ع الجواز!!.
الاب: اللي عندي قولتو يا بنت عمك يا مفيش جواز.!!
حمزه: يابابا دي مشلوله،
وانا مستحيل اقبل اتجوزها؟!.
عماد الاب: براحتك بس تسيب مفاتيح العربيه والفيز ، ومشوفش وشك هنا ولا في الشركه تاني!!!!.
حمزه بغضب مكتوم: موافق يابابا.
عماد بسعاده: عين العقل يا حبيبي، 
جهز نفسك عشان هنروح بليل نكلم عمك!!؟
حمزه بهدوء: حاضر.
وخرج وساب ابوه 
(حمزه البحيري  عمره 26 سنه معيد ف الجامعه ويعمل بشركة والده) 
(عماد البحيرى والد حمزه عمره 58 سنه لديه شركه يعمل بها هو واخو وحمزه) 
*************
حمزه: يابنتي كان هيسحب  مني كل حاجه ويطردني من البيت
البنت: وانت مفيش فيك لسان تتكلم تقولو هعمل اي مع خطيبتي  يابابا!!.
حمزه: مدانيش فرصه،
هتجوز مشلوله علي اخر الزمن.!؟
البنت بخبث: طيب يا حبيبي اتخطبو فتره وبعدين قول مرتحناش وفركشوها.
حمزه: ما دا اكيد اللي هيحصل انا مش عايز غيرك مراتي ولا يشيل اسمي غيرك!!!.
زيزي: ربنا يخليك ليا وانا معاك في اي حاجه!؟.
حمزه بابتسامه: ربنا ميحرمني منك!!.
زيزي:انا همشي دلوقت ونبقاا نتقابل تاني.!
ادم:ماشي ياقلبي خدي بالك من نفسك!.
(زيزي سعيد عمرها 25 سنه تكون زميلة حمزه ف الجامعه لا تحب حمزه لكن تحب فلوسو)
************
الاب:يا بنتي انتي عارفه ان عمك عماد اخويا الكبير ومقدرش ارفض طلبو!،
وهوا طلب ايديك لـ حمزه وانا مش هلاقي حد احسن من حمزه يحفظ عليكي!!؟
شمس:هيااخد ايدي يعمل بيها اي يابابا.؟!.
خالد والد شمس:صحصحي كدا طلب ايدك عايز يتجوزك!؟.
شمس:لا انا مش موافقه!!
خالد:لي يا بنتي؟!.
شمس بدموع:انت مش شايف حالتي،
اكيد عمي هو اللي اجبر حمزه علي كدا،
احنا كلنا عارفين حمزه قد اي بيحب خطيبتو،
وبعدين حرام اكسر قلبهم عشاني،
خالد:يا بنتي عايز اطمن عليكي وحمزه ابن عمك مش هلاقي حد مطمن عليكي غير معاه،
وافقي علي الخطوبه،
وإن مرتحتيش نفضها سيره!!.
شمس بتماسك:هصلي استخاره الاول!!؟.
خالد:ماشي ياقلبي ربنا يسعدك ويوفقك؛
لتذهب شمس لغرفتها.
شمس وهيا تحاكي صديقتها في الهاتف بعياط:
حمزه ابن عمي اتقدم ليا يارنيم ومش عارفه ارفض ازاي،
بابا مصر وانا خايفه لـ عمي وبابا علاقتهم تتأثر بينا،
انا عارفه انو مجبور علي الجوازه دي، 
ازاي اصلاا يبص لواحده مشلوله ، وعارفه ان بابا مصدق حد اتقدم ليا، عشان عارف اني مستحيل حد يتجوز مشلوله!!.
رنيم:هوا مش صغير عشان يجبرو،وبعدين ابوكي مغلطش بانو عايز يطمن عليكي مع حد منكم فيكم،وموضوع انك مشلوله متفكريش كتير فيه انتي حالتك مؤاقته والدكتور قال مع العلاج الطبيعي هتبقي احسن من الاول..؟!
شمس:انا عارفه اني مش هعرف امشي تاني، والدكتور بيقولي كدا عشان ميجرحنيش، ومش معترضه علي قضاء ربنا ، وراضيه وصابره فـ لي اظلم حد معايا؛ لي حمزه ابن عمي يتظلم معايا،هوا شاب الف بنت تتمناه  انا مستحيل اقبل العك اللي بيحصل ده!!
رنيم بضيق:اهدي ياقلبي ووحدي الله.وروحي صلي استخاره. وركعتين قضاء حاجه ويمكن يكون هوا نصيبك محدش، عارف الايام جايبه لينا اي؟!.
شمس بدموع:حاضر!!.
وقفلت معاها، وصلت ٣
شمس:يارب بوظ الجواز دي انا مش حابه اظلم حد معايا،
انت اللي عالم بحالي اهديني وردني اليك ردا جميلاا،
لتشرد في الماضي المؤلم
Flash
كانت شمس ورنيم ف المول لعمل شوبينج لا اول يوم جامعه,
رنيم:بجد كان يوم جامد!!؟
شمس:اه والله!!
رنيم:يلا ياسطا اقابلك بكره الساعه 8!!!.
شمس:اهدي ياماما انا هوصلك!!؟
رنيم:لو مكنتيش تحلفي.!
شمس بضحكه:يابكاشه....!
رنيم بحماس:هتلبسي انهي دريس بكره؛
اي رايك لو نلبس زي بعض؟!.
شمس بتنهيده:والله يا بنتي ما عارفه اقولك اي؛ حاسه موضوع الدريسات دا مش ليا!!!.
رنيم:شمس احنا اتفقنا علي اي؟!.
شمس:مش عارفه حاسه ان مش هقدر اخد الخطوه دي!!!
رنيم:تمام يا شمس، براحتك!!
شمس بزعل:خلاص يا رنيم هلبس والله وابطل بناطيل!!.
رنيم:الحاجات دي عمرها مكانت بالاجبار لازم يكون عن اقتناع!؟
شمس:هحاول والله وعايزاكي جنبي...!!
رنيم:انا جنبك داي...شمسس!!!
وفي هذه اللحظه تأتي سياره باقصي سرعتها لتصدم شمس.
رنيم ببكاء:شمس قومي عشان خاطري قومي؟ يا شمس قومي!!.
كانت شمس ملقاه علي الارض وغارقه في دمائها.
رنيم بصراااخ:اتصلو بالاسعاف بسرعه!!؟
بعد دقايق قليله اتت الاسعاف ليتم نقل شمس للمستشفي، باقصي سرعه،
وصلت المستشفي وتم نقل شمس لغرفة العمليات
وكانت رنيم تجلس امام غرفه العمليات تبكي بشده خوفآ علي صديقة عمرها بأن يصيبها مكروه او يتم فقدانها ليأتي اليها ولد شمس ووالدتها.
امينه والدة شمس:بنتي عامله ايه يا رنيم؟!.
رنيم بخوف وبكاء:مش عارفه ياطنط الدكتور جواه من بدري!!
امينه وهيا تأخذها لاحضانها
بمحاوله منها التماسك:جيب العواقب سليمه يارب، وقوم بنتي بالسلامه،
اهدي يا حبيبتي بإذن الله هتبقي كويسه؟!
وما كانت تعلم ام هيا محاولة منها ل تطمئن رنيم  او طمئنت نفسها!!!.
والد شمس بخوف علي ابنته الوحيده:اهدي يا بنتي انشاء الله هتبقي بخير، 
بس حصل معاكو كدا ازاي  دي لسه مكلماني واقالتلي انكو خلصتو وخرجين!!.
رنيم ببكاء شديد:كنا خارجين من المول وبنعدي الطريق فجأه لقينا عربيه جي بسرعه علينا ومحستش بحاجه غير وشمس علي  الارض وغرقانه في دمها!!!!!.
ليقاطعهم  خروج الطبيب من غرفه العمليات لييهرولو مسرعين اليه.
خالد بقلق: طمني يا دكتور بنتي عامله اية؟!.
الدكتور برسميه: محتاجين حد يتبرع بدم ليها عشان هيا خسرت دم كتير وفصيلة.دمها مش موجوده في بنك الدم عندنا!!!
خالد بلهفه: انا هتبرع بس بنتي تقوم بالسلامه؟!.
الدكتور: طب اتفضل معايا  نشوف حضرتك نفس فصيلة دمها ولا لاء؟!
خالد: يلا يا دكتور!!.
ليذهب معه  
وكما يقال (تأتي الرياح..... بما لا تشتهي السفن) 
فـ دم خالد غير متطابق مع شمس 
رنيم بلهفه: انا يا دكتور!!.
الدكتور: تمام،  
اتفضلي معايا نحدد نوع الفصيله؟!. 
امينه بتسرع: و انا يا دكتور؟!  
بعد وقت تظهر النتيجه
ويحدث نفس الامر ولا يوجد تطابق بين الفصيلتين.
امينه ببكاء: طب يدكتور هنعمل اي؟!
و في هذه الاثناء وصل عماد وعائلة.
عماد بفزع: شمس عامله ايه يا خالد!!!؟
خالد بنحيب: بنتي بتروح مني يا عماد بنتي بتموت!!
عماد بحده: الف بعد الشر عليها بإذن الله هتقوم بالسلامه!.
الدكتور: طيب يا استاذ خالد عايزين متبرع وباقصي سرعه، وكل تاخير مش في صالحنا ودا في خطر علي حياة بنت حضرتك؛ الحادثه مكنتش سهله!!؟
عماد بلهفه: انا هتبرع خد مني الدم اللي عايزه؟!.
الدكتور: حضرتك فصيلة دمك اي!!؟
عماد بتسرع:o+.!!
الدكتور: للاسف مش نفس فصيلة شمس!!!.
حمزه: هيا فصيلة دمها اي؟!.
الدكتور: O-!!
عماد: دي نفس فصيلة حمزه!!
الدكتور: اتفضل معايا يا استاذ حمزه؟!
حمزه بهدوء: تمام اتفضل!!
و يذهب حمزه مع الطبيب ليقوم بتبرع بـ الدم لشمس 
ليكمل الطبيب عمله علي اكمل وجه.
بعد عدة ساعات امام غرفه العمليات الموجود بها شمس وحيدة ابوايها  ليخرج الطبيب بعد انتهاء العمليه ليعلمو كيف هيا حالة شمس.
الدكتور بجديه:احنا عملنا اللي علينا وهيا دلوقتي عدة مرحلة الخطر بس هنسيبها تحت الرعايه  48 ساعة عشان نعرف حالتها استقرت علي اي!!.
امينه بلهفه:انا عايزه اشوفها يا دكتور؟!
الدكتور:الزيارت ممنوعه،
بعد 48ساعه هننقلها لغرفه عاديه؛ بعد اذنكم!!
خالد:الحمد و الشكر ليك يارب!!.
عماد بجديه:طب يلا احنا ع البيت عشان موعد الزياره خلص ، وهيا مش هتفوق قبل 48 ساعه !!.
خالد:معاك حق قعدتنا هنا ملهاش لازمه.!؟
امينه:انا لا يمكن امشي واسيب بنتي!!
خالد:هنيجي الصبح بإذن الله،هتقعدي تعملي اي ، وهيا مش هتفوق دلوقت،وكمان ممنوع عنها الزياره يلا وبكره هنيجي.! 
وبعد محاولات عديده تم اقناع امينه لذهاب للبيت، 
ليأتي الصباح سريعاا،ويذهبو للإطمئنان علي شمس ويخبرهم الطبيب،انه في تحسن بحالتها.
بعد مرور يومين.
شمس لـ الطبيب:يادكتور انا مش عارفه احرك رجلي؟!
الدكتور :الحادثه اللي مريتي بيها كانت صعبه جداا،واحنا عملنا تحاليل واشاعات علي جسمك كلو وبإذن الله اللي شاكين فيه ميكنش صح!!؟ 
خالد بقلق: و اي اللي شاكين فيه يا دكتور؟!.
الدكتور:بإذن الله ميحصلش حاجه،ودا لسه مجرد شك، النتيجه هتظهر بعد ساعتين!!.
امينه بقلق:بإذن الله خير!!.
لتفوق شمس من شرودها .
بدخول رنيم صاحبتها.
رنيم:الجميل عامل اي؟!
شمس بإمتنان:الحمدالله بخير،انتي عامله اية!!؟
رنيم:والله انا زي الفل عشان شوفتك،
بس اي يا بت الحلوه دي يخربيتك هتحلوي اي اكتر من كده؟!.
شمس بضحكه:يا بكاشه!!
رنيم بمزاح:يلا يا ست العروسه ورانا شوبينج وحاجات كتيشر!!.
شمس بإستغراب:شوبينج.؟!
رنيم:اي هوا انا شتمتك ولا حاجه؟!.
شمس: لا ابد، بس،انا مش عامله حساب اني هخرج انهارده!!!.
رنيم بمرح:و مين قال ان انا هنخرج،احنا هنعمل شوبينج في دولابك!!!!.
شمس:دا لي يا اختي؟!
رنيم:انتي نسيتي المنيل علي عين اهلو اللي جاي بليل!!!.
شمس بضحك:لا منستش،
بعدين ابقا البس اي حاجه مش فارقه.
رنيم:انا هساعدك يلا!!!؟
شمس:يلا يا باشا!!
ليحل المساء سريعا،و يأتي عماد وعائلة.
خالد بترحيب:منورنا والله يا عماد.!!
عماد بسعاده: دا نورك ياغالي، 
امال فين شمس؟! 
خالد: في اوضتها بتجهز!!
عماد: طيب انا هطلع لها؟!.
خالد: البيت بيتك يا اخويا اتفضل!!؟
ليذهب عماد للمحادثه شمس.
شمس: حبيب قلبي والله اللي واحشني؟!.
عماد بحب: ربنا يخليكي ليا يا بنتي!!!
شمس: بس اي ياراجل  كل ما تكبر  تحلو كدا؟!.
عماد بضحكه:يابت بطلي بكاشه؛
ليعود لجدية:كنت عايز اتكلم معاكي شويه قبل ما تنزلي تحت.
شمس بقلق:خير يا عمي!؟
رنيم:طب انا هنزل تحت علي ما تخلصو؟!
عماد:لا يا بنتي الحاجه اللي عايز شمس فيها عايزك انتي كمان معانا!!!
شمس بهدوء:اتفضل يا عمي سامعينك؟!
خالد:انا عايز مساعدتك معايا.؟!!
شمس بقلق:ف اي يا عمي؟!
عماد بتنهيده:بصي يا بنتي؛ الموضوع******************************************بس وانا الموضوع ده قلقني وعايزك تساعديني. 
شمس:اساعدك ازاي يا عمي؟!
خالد: بانك تتجوزيه!!!.
رنيم بتقاطع:مش كده يبقا فيه خطر علي شمس؟!
خالد بترجي: انا كل اللي عايزه منك انك هتقوليلي اخباره والورق اللي بيدخل ويطلع من البيت!!!.
شمس بهدوء:و انا موافقه يا عمي!!
رنيم بقلق:طب ياعمي خليه عرف وعمل فيها حاجه؟!.
عماد بهدوء:مستحيل يعملها حاجه تأذيها،وبعدين انا مش هسيبهم يقعدو لوحده كتير..!
ليقاطعم دخول خالد.
خالد:خير يا جماعه منزلتوش تحت لي؟!.
شمس بمرح:اصل عمي عماد كان بيقولي سيبك من الواد حمزه واتجوزيني انا!!
خالد بضحك:طب يلا عشان اللي تحت خللو؟!.
عماد وهوا ينظر لشمس نظرة امتنان:يلا ننزل!!
ونزلو تحت واتفقو علي التفاصيل.
عماد:بص يا خالد انا عايز الفرح يكون اخر الاسبوع!!!؟
خالد:انا معنديش مشكله،
اي رايك ياشمس؟!.
شمس:موافقه يا بابا!!.
حمزه:بس!!
عماد:مبسش، الفرح بإذن الله تعالى الخميس الجاي!!؟
_عمي انا مش عايزه فرح!!!.


يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
رواية بداية طريقي الي الله الفصل الأول 1 بقلم بسملة محمد
ranosha

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent