Ads by Google X

رواية مرت أعوام الفصل الخامس عشر 15 بقلم نهلة جمال

الصفحة الرئيسية

    رواية مرت أعوام الفصل الخامس عشر بقلم نهلة جمال


رواية مرت أعوام الفصل الخامس عشر

< بعد انتهاء الصوان وامام شقة فريده 
وقف هشام امام الباب وهو يرن الجرس ويقف بجواره جاسر 
جاسر : اوه مون شيغي فغيده اكيد انا وحشتها 
غضب هشام ف امسك جاسر من قميصه وقال : اسسمع يابني انت انا اكتر انسان عصبي ومجنون ممكن تشوفه ف حياتك لو محترمتش نفسك ووقفت عدل هكسرلك صف سنانك وعادات الخواجات متعملهاش هنا ، انا كنت برا وبدرس برا ورجعت راجل زي ما انا ف احترم نفسك 
جاسر : انت مش تخوفني باللي انت اعمله انا فريده بنت عمي !
هشام : وهتشوفها وتصل الرحم وتعزيها بعدين تغور
ثم تركه هشام وترك قميصه فيما فتحت فريده الباب وهي تقول : ايه الصوت دا ! 
هشام : قريبك رجع من السفر وعاوز يعزيكي وبعدين هيمشي على طول 
فريده : جاسر !! حمد الله ع السلامه ايه الغيبه دي 
جاسر يقترب من فريده يود احتضانها : اوه فغيده وحشتييني اوووي 
هشام يمسكه من قميصه : انت ليه مصمم انزلك من هنا بعاهه مستديمه ! 
فريده بابتسامه : طب خلاص خلاص شكرا يا هشام اتفضل يا جاسر 
هشام بغضب : نعم ياختي هو انا كنت سكرتير ابووه انا هفضل واقف لحد ما الزفت دا يغور مهما كنتو انتي ووالدتك ستات لوحدكم ، خشي جواا 
فريده : طب جاسر تعالى الصبح عشان تعبانين من العزا وكدا 
جاسر : انا فاهم فغيده بليز لو احتاجتيني كلميني ف اي وقت 
امسك هشام بالكارت الذي اخرجه جاسر من جيبه وقطعه وقال : ماشي شكرا يا حبيبي اتفضل بقى 
ونزلوا على الدرج فيما وقفت فريده تستند على باب الشقه تنظر اليهم ف التفت هشام اليها وهو يضع يده على عنقه ويشير بعلامة السكين والذبح ف ضحكت فريده واغلقت الباب 
<< بعد مرور ثلاث شهور 
يجلس فؤاد في حديقة الفيلا الخاصه به وأمامه كوب من العصير البارد وفي يده هاتفه يحاول الاتصال بهشام ولكن هشام لا يجيب 
فؤاد : مش فاهم انا مبيردش ليه من الصبح 
والدة فؤاد : مين دا يا حبيبي 
فؤاد:  هشام يا ماما
والدة فؤاد : ما يمكن مشغول او حاجه وليه عذره 
فؤاد : لا لا مشغول ايه احنا مخلصين شغل الشركه كله ، عامة انا خارج هتعوزي حاجه 
والدة فؤاد : نفسي اعرف بتروح فين 
فؤاد : متقلقيش عليا انا زي الفل 
اخذ مفاتيحه وترك والدته تجلس في الحديقه وصعد لغرفته ليبدل ملابسه 
<< الساعه ال ٧ مساءآ في احد الكافيهات 
يجلس هشام وأمامه فريده وامامها كوبان من القهوه ، ينظر اليها ويقول 
هشام : مش مصدق انك قاعده قدامي دلوقتي ، مش متخيله مفيش بنت قدرت تحرك مشاعري ناحيتها غيرك  
فريده بخجل : بطل كلامك دا 
هشام : بتتكسفي والنبي في حلاوه كدا وشها كاتشب يخواتي 
ثم مد يده ليمسك بيدها  
سحبت فريده يدها بسرعه وهي تقول : الناسس يا هشاام 
هشام : ارجع ظهره الى الوراء ونظر اليها قليلا ف ابتسمت فريده وقالت : بتبصلي كدا ليه ؟ 
هشام : جاسر دا كلمك تاني 
فريده : هو ابن عمي يعني بيتصل يطمن 
هشام بغضب وبصوت مرتفع قليلا : يعني اتصل يعني نفسه ياخد كف مني 
فريده بهمس : من فضلك وطي صوتك يهشام 
هشام : هو ايه اللي وطي صوتك وطي صوتك فيي اييه يعني ايه يا هانم بيتصل بيكي وازاي سمحاله بكدا 
فريده : عشان قريبي وابن عمي 
هشام : اقسم بالله يا فريده لو ما اتعدلتي لابيتهولك ف المستشفى 
فريده نظرت اليه بغضب قطه صغيره ثم نظرت الى الناس من حولها ف اخذت حقيبتها وغادرت ولحقها هشام 
هشام  : انا مش بكلمك استني هنا 
فريده : بسس بقى كفايه فضايح كفايه اللي حصل ف الكافيه احنا دلوقتي ف الشارع وطي صوتك بقى 
هشام : اقفي هنا بصيلي وانا بكلمك 
فريده لو سمحت يا هشام سيب دراعي 
وفي لحظه نزل المطر عليهم وهم واقفون وكانت فريده مستاءه كثيرا فيما وقف هشام ينظر اليها بصمت 
فريده : استغفر الله العظيم اهي كملت وهدومي وشعري اتبلوا يا ربييي 
اقترب هشام من فريده اكثر وحل ربطة شعرها فيما نزل شعرها على وجهها واكتافها وانبهر هشام بها 
هشام : انا لو بتفرج على لوحه مش هتبقى حلوه اوي كدا 
حاولت فريده الابتعاد عنه ولكنه امسك بها اكثر وقربها اليه  ورفع وجهها له وظلوا ينظرون لبعضهم البعض تحت المطر والناس من حولهم يركضون وهما يقفان لا يتحركون تحت المطر ❤
<< في قسم الشرطه 
دخل فؤاد القسم وهو يبحث عن شفق فقد اشتاق اليها ولكنه وجد عدد من البالونات واطباق حلوى تخرج من مكتبها ف اقترب امين الشرطه من فؤاد وقال : القسم مفيهوش حد دلوقتي عشان تعمل بلاغ وتشتكي 
ف قال فؤاد وهو ينظر الى مكتب شفق : هو ايه بيحصل 
امين الشرطه : اصل انهارده عيد ميلاد نقيب شفق واحنا عملنالها مفجأه وناس بيحبوها هي بتساعدهم جابولها جاتوه 
فؤاد : طب انا كمان هي ساعدتني وحابب ادخل اهنيها ممكن ؟ 
امين الشرطه : بس تخرج على طول 
فؤاد : حاضر 
سار فؤاد الى ان وصل الى مكتب شفق وجدها تبحث في بعض الاوراق ف اقترب من مكتبها وانحنى اليها وقال : كل سنه وانتي اجمل حاجه حصلت ، تخرجي معايا انهارده ؟


يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية مرت أعوام" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent