رواية ويشاء القدر الفصل الواحد والعشرين 21 بقلم أية محمد

الصفحة الرئيسية

     رواية ويشاء القدر الفصل الواحد والعشرين بقلم أية محمد


رواية ويشاء القدر الفصل الواحد والعشرين 

لسه الحوار شغال
أحمد : الخوف من كلمه حاضر دي و منك انت بالذات .
رفعت : ما تتكلم بـ أدب يالا .
الدكتور محمد : من وقت ما جه و لسانه طول .
ماجد : حصل .
أحمد : انت بالذات تسكت يـ.. أكمل . و يغمزله .
ماجد : لا و حياة اللي خلقك ما تقول .
أحمد : طيب .
أيه : فيه اي ؟
أحمد : هتعرفي مع الأيام متقلقيش .
أيه : شكله موضوع خطير .
أحمد : اكيد .
ماجد : نحترم نفسنا بقى .
أحمد : انا سكت اهو خلاص .
على بتريقة بـ صوت بنت : يـفطمطم .
يضحكوا كلهم بصوت عالي علي " علي " .
أحمد : انا مقلتش حاجه اهو .
و يضحكوا كلهم تاني لحد ما ماجد يوقفهم .
ماجد بزعيق : خلاص يجماعه بقى الله يفضحكوا .
أيه : هو اي الموضوع ؟
على : هحكيلكـ....
ماجد بصوت عالي : اخرص .
على : كنا في السوبر ماركت و واحده كانت بتنادي على بنتها فـ بتقولها يـفطمطم راح ماجد هو اللي رد عليها من غير ما ياخد باله فـ الست بالفعل افتكرت بنتها هي اللي ردت و قالت تعالى اشتالي الحاجات دي و بالفعل راح اشتال معاه شويه أغراض للبيت تقريبا و هو تقريبا كان مندمج في حاجه بس لحد دلوقتي معرفش اي هي و فجأه الست بتبص لقته راحت بتقوله هو انت كمان اسمك فطمطم و للأسف ماجد معرفش يرد عليها من الصدمه .
يضحكوا كلهم بصوت عالي اوي و مش هيبطلوا ضحك .
ماجد بضيق : هي بقت كدا اهدوا عليا و هتشوفوني مطلع نقط الضعف اللي بتقعوا فيها قدام البنات .
أحمد : لا ياسيدي خلاص معدش فيه بنات هي بقت بنت .
ماجد : هقولها و النعمه لـ هفضحكوا زي ما فضحتوني .
على : خاف بقى يـ أحمد .
أحمد : انا متكلمتش و الله ابدا انا قولت حاجه يجماعه .
أيمن : ابدا .
أحمد : شوفت .
و يكملوا ضحك و بعدين يسكتوا تروح أيه ضاحكة تاني .
أيه : يـفطمطم .
أحمد بضحكه : اوعاا..
و مازالوا بيضحكوا .
____________________
هيفضلوا شويه و بعدين هيطلعوا يناموا و يصحوا بدري يفطروا و وقت الغدا رفعت اللي هيعزمهم على أكل جاهز .
أحمد و علي هينزلوا يجيبوا الاكل من تحت و بعدين يطلعوا .
ماجد هيكون لسه نايم و كله صاحي ، فطروا و قاعدين مع بعض لحد ما الاكل يجي .
الاكل هيجي هيستنوا شويه و بعدين يحضروا الاكل و ياكلوا سوا و ماجد مازال نايم نايم .
هيخلصوا غدا و كل واحد يقوم يعمل اللي عليه هديل هتغسل الأطباق و البنات هيطلعوا يلبسوا و يرتبوا حاجتهم عشان يمشوا بعد الخطوبه ، أحمد و على هيدخلوا يصحوا ماجد و بعدين يجهزوا هما كمان .
الدكتور محمد و رفعت و أيمن هيلبسوا و ينزلوا تحت عشان لو حد من المعازيم جه .
____________________
في الاوضه البنات بيلبسوا .
ياسمين : يلا اخلصوا يجماعه هنتاخر .
أيه : هي الساعه كام ؟
هاجر : الساعه داخله على تلاته انجزي .
أيه بتوتر : طب احط أنهى لون مناكير .
ياسمين : اسود .
تاليا : كله اسود كدا .
ياسمين : ما هي ي بنتي الاسوره لونها بيبي بلو .
هاجر : اه تمام .
___________________
هيخلصوا و بعدين ينزلوا و يتصوروا كذا صوره لحد ما كلهم يتجمعوا .
ياسمين واقفه بتصورهم و أحمد واقف جمبها .
ياسمين بزعيق : ممكن تتعدلوا شويه عشان اعرف اصور .
أيه : حاضر .
أحمد : عقبال خطوبتك يارب .
ياسمين : ميرسي .
أحمد : هاتي اصور مكانك شكلك زهقتي .
ياسمين : اه ياريت .
و تديله الكاميرا و تقف جمبه .
____________________
هيخلصوا تصوير و الحفله هتبدا .
يلبسوا الدبل و بعدين يهيصوا شويه و يرقصوا و يخلصوا على الساعه 8 مساءا
الكل مشي لسه بس البنات و الدكتور محمد و رفعت و هديل .
ياسمين : يلا بقى نمشي و لا ناويين تقعدوا هنا .
الدكتور محمد : ها مش ناويه برضو تسيبي العماره و تيجي تقعدي في البيت عندي .
ياسمين : و الله لسه مش عارفه يدكتور هشوف الموضوع دا كدا و هرد عليك حاضر .
الدكتور محمد : أن شاء الله .
أحمد : انا هاجي اوصلكوا .
على : خليك هوصلهم انا .
أحمد : استريح انا هوصلهم انا و خلاص .
ياسمين : هتوصلنا ازاي و احنا خمسه .
على : شوفت يعم يلا هضطر اجي انا كمان اوصلهم .
أحمد : ماشي يلا .
أيه و ماجد واقفين بيتكلموا .
ياسمين : يلا يـ أيه مش وقتك انتي و ماجد خالص .
ماجد : هنتعشي برا .
ياسمين : عندنا محاضرات بكرا يعريس ابقى عوضها يوم تاني ان شاء الله .
أيه : خلاص مش مشكله يماجد نعوضها في يوم تاني .
ماجد : خلاص اوك ، متنسيش الصور ها .
ياسمين : حاضر يعم .
____________________
كلهم هيمشوا ، تاليا و هاجر هيركبوا مع على في عربيته .
و ياسمين و ساجدة و أيه مع أحمد في عربيته .
هيوصلوا مع بعض الخمسة العمارة و بعدين علي و أحمد هيرجعوا ، أحمد هياخد والده و يمشوا.
____________________
البنات هيطلعوا يغيروا هدومهم و بعدين يقعدوا .
ياسمين : امبارح كان الخميس و مقعدناش مع بعض تعالوا بقى نعوض اليوم دا قبل ما انام .
تاليا : احنا ازاي نسينا موضوع زي دا .
هاجر : كله لـ أجل يويو برضو .
ياسمين : فداها و الله ، المهم يلا و ساجدة سجلي ريكورد عشان طنط هديل تسمعه .
ساجدة : حاضر .
و تفتح الريكورد و كل واحده تبدأ تتكلم .
ياسمين : طبعا بقالنا فتره مقعدناش القعدة دي ، اسبوعين بعيد عن بعض رغم أن احنا في نفس الاوضه يمكن الفترة دي كلنا كنا محتاجين لـ راحه مع ان راحه كل واحد فينا مع التاني ، بعيدا برضو عن الأسبوعين دول الأسبوع دا بقى عرفنا قيمة كل وقت بنعيشه ، أيه خلاص اتخطبت و الحمدلله ربنا عوضها بالاحسن ، اتعرفنا على ناس جديده بحياة جديده يمكن الفتره دي غيرتنا كتير و عرفتنا قيمه بعض و عوضتنا عن ناس بقت بالنسبه لنا احن ناس في الدنيا ، يمكن متفهمونيش بس مع الوقت هتفهموا ، بس مبسوطه جدا أن اتجمعنا تاني لكن بناس اكتر بصحاب احلى و أجمل ، ربنا يديمنا نعمه في حياة بعض يارب .
أيه : يارب و ميحرمناش من وجودك ابدا يارب .
ياسمين : حبيبتي تسلميلي .
____________________
يرن موبايل ياسمين كلهم هيتخضوا .
تاليا : موبايلك بيرن يياسمين .
ياسمين : اي دا ؟ أحمد ؟
أيه : فيه حاجه و لا اي ؟
ياسمين : مش مهم ، يلا نكمل .
هتقفل الموبايل و هتلاقيه برضو بيرن تاني .
تاليا : دا عمال يرن تاني ي بنتي ردي شوفي فيه اي ؟
ياسمين : خلاص هرد اعمل اي يعني .
ياسمين هترد علي أحمد هتلاقيه بيزعق جامد .
أحمد : ياسمين لو سمحتي امشي من العماره دلوقتي حالا .
ياسمين بقلق : فيه اي طيب فهمني ؟
أحمد : بدون مناقشه ارجوك مفيش وقت هفهمك بعدين .
ياسمين : نروح فين طيب ؟
أحمد : روحي لعمي محمد و بسرعه ياريت متتاخروش اكتر من كدا .
ياسمين : حاضر طب...
ياسمين بقلق : دا قفل
أيه : فيه اي ؟
ياسمين : هو انا لحقت اعرف قفل السكه في وشي ، المهم قوموا بسرعه يلا هنروح للدكتور محمد .
ساجدة : ليه ؟
ياسمين : معرفش حاجه ، قوموا بسرعه يلا .
هيقوموا كلهم يلبسوا بسرعه و بعدين ينزلوا يلاقوا أحمد باعتلهم سواق من المديرية بعربيته يركبوا معاه و يوصلهم لبيت الدكتور محمد و يمشي علي طول اول ما يوصلهم
____________________
و هما واقفين قدام بيت الدكتور محمد .
ياسمين : دا حتى السواق معندوش صبر نعرف اي اللي حصل ؟
أيه : استرها يارب .
ياسمين : يارب .
هيطلعوا فوق و أحمد هيكون اتصل على الدكتور محمد و قاله .
____________________
البنات قاعدين في الصالون في شقة الدكتور محمد مع الدكتور محمد و هديل .
ياسمين : دكتور ،، أحمد قالك حاجه ؟
الدكتور محمد : اطمني يـ ياسمين المهم دلوقتي انتو تنزلوا ترتاحوا و الصبح تطلعوا تفطروا معانا و هنعرف الموضوع بإذن الله خير ان شاء الله .
ياسمين بخوف و قلق : انا قلقانه اوي .
الدكتور محمد : متقلقيش كله هيبقى تمام .
ياسمين : يارب .
أيه : يلا ننزل احنا نرتاح .
تاليا : اه يلا .
هديل : انزل معاكوا لو انتو خايفين ؟
ساجدة : ياريت اهو الواحد يكون مطمن .
ياسمين : خليكي يطنط مع دكتور محمد .
هديل : متقلقيش هو هينام و انا مش جايلي نوم .
هاجر بتعب : طنط مفيش هنا اي حاجه أكلها مكلتش حاجه من الصبح و حاسه اني دايخه .
هديل : فيه يحبيبتي ، هجيبه و انزل وراكوا .
تاليا : انا هساعدك .
هينزلوا كلهم و بعدين هديل و تاليا هيحضروا اكل و ينزلوا وراهم .
___________________
قاعدين سوا فب الصالون في الشقة اللي تحت .
أيه هتبص لـ ياسمين هتلاقيها قاعده متوتره و خايفه
أيه : مالك يـياسمين .
ياسمين بحزن : مخنوقه شويه .
هديل : فيه حاجه و لا اي ؟
ياسمين : قلقانه اوي ، طريقه كلام أحمد كانت غريبة جدا و كان بيزعق و كله قلق كدا ،، انا خايفه اوي .
تاليا : متقلقيش خير بإذن الله .
ياسمين : يارب .
هديل : يلا لازم تاكلوا انتو كلكوا انهارده كنتو مشغولين و محدش اكل حاجه انهارده .
ياسمين : لا انا مليش نفس .
أيه : ياسمين انتي تقريبا مكلتيش حاجه غير وجبه الفطار الصبح بس .
ياسمين : اتغديت في الخطوبه الحمدلله .
هديل : كل واحد ياكل اللي يقدر عليه ممكن .
ياسمين : حاضر .
____________________
يجي تاني يوم الصبح كلهم وراهم محاضرات بس للأسف بعد ما جهزوا نفسهم ياسمين هتبص من الشباك هتكتشف أن أحمد باعت حراسة جامده على البيت و مانع أن حد فيهم يخرج برا البيت .
ياسمين بضيق : اي دا بقي ، انا بقيت مرعوبه اكتر و الله .
تاليا : هو أحمد مكلمكيش ؟
ياسمين : لا و صحيت الصبح لقيت فيه حراسه .
أيه بتوتر : حراسه ؟ ليه ؟
ياسمين : معرفش و دا اللي رعبني .
تاليا : يعني الناس اللي برا دي حراسه ؟
ياسمين بزعيق : اه يستي حراسه و اسكتوا بقى .
ياسمين هتدهل الاوضه و تسيبهم و تقفل عليهت الباب و تعيط .
____________________
هاجر هتطلع برا من اوضتها و ساجدة معاها .
هاجر : صباح الخير .
أيه : صباح النور .
هاجر : اي يجماعه فيه اي ؟
أيه : ياسمين جوا بتعيط .
ساجدة : بتعيط ؟
و تقوم ساجدة تدخل لـ ياسمين بس رجليها هتوجعها لأنها هتجري و ممنوع انها تجري لحد ما تعيد كشف .
ساجدة : ااه ، رجلي .
أيه : فيه اي ؟
ساجدة : رجلي شدت عليا بس .
تاليا : ارتاحي انتي و انا هدخلها .
ساجدة : لا هدخل انا ، ميعاد الدكتور انهارده و كدا كدا هروح مش مشكله استحمل شويه .
أيه : متقلقيش مفيش خروج .
ساجدة بقلق : ليه ؟ دا انا لازم اروح انهارده .
تاليا : فيه حراسه .
كلهم هيبصوا لبعض في دهشة .
ياسمين هتطلع من برا الاوضه و ترزع الباب وراها و تمشي .
أيه : هتروحي فين يـ ياسمين .
ياسمين بعياط : هروح لـ أحمد لأنه مش بيرد .
تاليا : هتخرجي ازاي طيب ؟
ياسمين : هخرج يعني هخرج .
و تخرج و تسيبهم .
____________________
لما تطلع برا
واحد من الحراس هيوقفها .
الحارس : يـ انسه لو سمحتي ادخلي تاني .
ياسمين : مش داخله و همشي يعني همشي .
صاحب أحمد هيروحلها .
عمرو : هتمشي تروحي فين ؟
ياسمين بزعيق : و انت بقى تبقى مين عشان تسألني .
عمرو : انا زميل أحمد ، و أحمد مأمني أن مفيش حد يخرج من هنا ممكن اعرف بقى عايزه تروحي فين ؟
ياسمين : عايزه اروح لـ أحمد اعرف منه ليه كل دا ؟
عمرو : انا هقولك بس اهدي ممكن .
ياسمين بزعيق : مش ههدي .
عمرو : طب روقي طيب ، عايزاني اقولك انك انتي و صحابك في خطر .
ياسمين بقلق : في خطر ازاي يعني ؟
عمرو : ايوا اهدي كدا عشان اعرف افهمك .
ياسمين : اوك .
عمرو : نادر هرب من السجن .
ياسمين بتوتر : هرب ؟ ازاي هرب ؟
عمرو : تخطيط منه و من الراجل اللي بيشتغل معاه قدر يهرب مننا و قرر أن ينتقم من تاليا و منك انتي بالذات عشان مفكر انك خطيبة أحمد فـ عايز ينتقم منه و يحرمه من أقرب حد ليه اللي هو انتي
ياسمين بخوف : بس انا و أحمد مفيش بينا اي حاجه ؟
عمرو : لما لقى أن أحمد كان جايلك في الوقت اللي هو جه فيه اول حاجه جات في دماغه أن فيه بينكو حاجه .
ياسمين : طمني أحمد كويس ؟
عمرو : اه هو كويس بس مينفعش يخرج من المديريه غير لما يلاقوا نادر الأول .
ياسمين : وديني لـ أحمد ارجوك .
عمرو : حاضر ، بس هاخد منه الأذن الأول .
ياسمين : بسرعه ارجوك .
عمرو : حاضر .
يرن عمرو على واحد زميله في المديرية .
عمرو : خالد ممكن تبلغ أحمد أن انا هجيب ياسمين و هاجي .
خالد : ثواني .
خالد هينادي علي أحمد
خالد : أحمد ،، عمرو بيقولك هيجيب ياسمين و يجي .
أحمد : قوله لا .
خالد : تمام
خالل هيمسك الموبايل تاني و يكلمه .
خالد : لا يعمرو .
عمرو : تمام ، لا ييـاسمين .
ياسمين هتشد منه التليفون و تكلم خالد و هي منهاره عياط .
ياسمين : هات التلفيون ، لو سمحت ممكن تدي التلفيون لـ أحمد .
خالد : تمام ،، أحمد ياسمين على التليفون عايزاك .
أحمد هياخد التليفون من خالد و يكلم ياسمين .
أحمد : ايوا يياسمين .
ياسمين بخوف : ممكن اجي اشوفك عشان خاطري .
أحمد : مش هينفع و الله صدقيني انا خايف عليكي .
ياسمين : عشان خاطري .
أحمد بقلق : تمام ، أدى التليفون لـ عمرو .
ياسمين : اتفضل يعمرو .
و تديله التليفون و بعدين تركب معاه العربيه و معاهم حارس و هيمشوا يروحوا المديريه .
____________________
ساجدة و أيه و تاليا و هاجر سامعين كل حاجة لأنهم كانوا واقفين ورا الشباك .
تاليا بحزن : كله بسببي ، انا بجد اسفه ليكو يجماعه و الله حقيقي اسفه .
أيه : اسفه على اي بس دا مش ذنبك ، خير ان شاء الله متقلقيش .
تاليا : خير ازاي بس ، انتو ازاي مستحملين كل دا .
ساجدة : عارفه ليه ؟ عشان انتي مش صاحبتنا لا انتي اختنا .
هاجر : ياريت تفهمي النقطه دي و ان شاء الله كله هيبقى تمام و الله متقلقيش .
تاليا : ربنا يخليكوا ليا يارب .
أيه : و يخليكي لينا يارب 

يتبع الفصل الثاني والعشرين  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent