Ads by Google X

رواية نيرة الفصل السابع 7 بقلم سلمى محمود

الصفحة الرئيسية

   رواية نيرة  الفصل السابع  بقلم سلمى محمود


رواية نيرة  الفصل السابع 

أغلق وليد التلفون وبعت الصوره والعنوان للشخص
وليد ابتسم وبص وراه شاف والدته 
ثريا: إنتَ بتتكلم عن مين يابني 
وليد أتخض ورجع للوراء: ماما
ثريا: في ايه يابني 
وليد بتوتر:لا مفيش 
ثريا قربت منه: وليد اياك تعمل حاجه مترضيش ربنا يا ضنايا وقتها مش هبقا راضيه عليك
وليد ابتسم: لا يا ست الكل يلا الوقت بدري تصبحي على خير
ثريا: وإنتَ من اهل الخير فكر في كلامي كويس
وليد هز رأسه بنعم ودخل الاوضه وجلس علي السرير بتعب وبدأ يفكر هو هيعمل ايه 
وليد بزهق: هو أنا هفكر فيها كتير يعني اوف
وتغلب النوم عليه 
............................
(عند نيره ومراد)
نيره بتفكير: طيب أنا مش هوافق علشان خاطرك أنت أنا موافقه علشان الصغيره فاهم 
مراد ابتسم: تمام وانا بجد بشكرك طيب الصغيره منتظره في البيت 
نيره بصتله: هعمل مكالمه ثانيه
مراد هز رأسه بنعم
نيره فتحت التلفون وبعدت عن مراد واتصلت بِ أمير
أمير: ايوا يا نيره انتو فين؟
نيره:أمير أنا همشي مع مراد على الفيلا بتاعهتم وهحكيلك كل حاجه بكره الصبح هجي اشوف حلا أنا مقدرش استغنى عنها فاهمني يا أمير
أمير: طيب أنتِ كويسه وبخير؟
نيره: اه بخير متقلقش باي
أمير بتوتر: خلي بالك من نفسك باي 
قفلت نيره وبصت لـ مراد اللِ كان واقف عند العربيه 
نيره: الوقت متأخر هنمشي ولا لا
مراد فتح باب العربيه وشاور بإيده: إتفضلي 
نيره بصتله بغضب ونزلت النظاره: شكرا
ودخلت 
مراد بغضب: السواق بتاع ابوها أنا يارب الصبر من عندك علشان صبري نفذ 
مراد طلع جمبها وبصلها وقرب منها 
نيره: إنتَ بتعمل ايه ابعد
مراد بيقرب أكتر وبقي تجاهها وفجأه مسك حزام الامان وبعد عنها
نيره أخدت نفسها بصعوبه
مراد: نمشي؟
نيره بخجل هزت رأسهابنعم
نيره باصه من الشباك بتفكر في صالح إزاي هتعيش معاهم في نفس البيت
نيره مسحت دموعها: مراد ممكن اسألك سؤال؟
مراد بصلها وشاف في عينيها دموع: اتفضلي
نيره:هو خالك ساكن معاكم في البيت
مراد بقرف: اه
نيره خافت وافتكرت إنكسار طفولتها
مراد شافها إنها خايفه: بس هو مش بيجي دايما وهو مش ساكن معانا ساكن في الفيلا اللِ جمبينا
نيره بصتله: بتتكلم بجد؟
مراد:اه وإنتِ ليه بتسألي عنه ها ليه؟
نيره: مفيش حاجه بسأل عادي
مراد: اه عادي 
نيره بخبث: ركز في السواقه مش معايا 
مراد ابتسم: ليه قصيتي شعرك
نيره بصت نحو الطرف الآخر: دي حاجه تخصني 
مراد هز رأسه بنعم وقال: تمام
...............................
(في فيلا أحمد الجوهري)
زينب طلعت تنام في اوضتها هي وأحمد ونيمت نجمه في اوضتها الخاصه 
زينب: أحمد إنتَ صاحي
أحمد الجوهري بحزن: صاحي يا زينب عارفك هتسألي علي نيره صح
زينب قامت وقعدت على السرير: يا أحمد نيره يتيمه ليها ٣ شهور مختفيه يعني عايزنا نعمل إيه نفرح 
أحمد الجوهري: وأنا يا زينب زعلان على نيره زيك برضوا بس ربنا كاتب كدا وإحنا دورنا عليها كتير ومش موجوده 
زينب:اللِ عند ربنا مش بعيد إن شاء الله
أحمد الجوهري: إن شاء الله خير 
زينب: تصبح على خير
أحمد الجوهري ابتسم: وإنتِ من أهل الخير 
في أسفل القصر دخل علي وجنه 
جنه: هو أنا يا علي هنام فين؟
علي: فوق راسي، فوق في اوضة الضيوف أكيد
جنه هزت رأسها بنعم: أنا عارفه إني هكون حِمل عليكم بس بابا مسافر معلش 
علي: لا عادي البيت بيتك أنا طالع أنام تصبحي على خير
جنه: وإنتَ من أهل الخير 
جنه شافت علي طلع لفوق وقعدت وابتسمت بخبث: ها بقا عائلة أحمد الجوهري  بقيتم تحت عيني هننبسط اوي
نسمه كانت صاحيه من النوم خرجت برا الاوضه وأتجهت نحو جنه وجنه مش منتبهه ليها
نسمه قربت منها من الخلف: تشربني ايه حضرتك
جنه ارتعشت بخوه: آه مين أنتِ؟ 
نسمه: انا نسمه الخدامه 
جنه حطت إيدها علي قلبها : اوف خضتيني يا ستي غوري من وجهي مش هشرب
فجأه دخل مراد وخلفه نيره 
نسمه بفرحه وبصدمه :  نيره هانم؟!
نيره سلمت عليها: اهلا 
مراد بص لنيره: يلا بينا فوق
جنه بخبث جريت عليه وحضنته: ازيك يا مراد 
مراد بغضب بعد عنها: الحمد لله بعد اذنك
نيره بصت لـ مراد بغضب وقالت: مين دي؟
جنه بخبث سلمت علي نيره:أنا جنه بنت صاحب شركة أبو مراد يعني صاحب بابا عايشه هنا في اسطنبول وب...
نيره نزلت النظاره وقربت منها: وأنا نيره قولت أسمك ايه مش هجوزك لاخويا أنا سلام يا قطه 
ونيره طلعت لفوق 
مراد كتم ضحكته وجنه وشها بقي أحمر من الغضب
مراد رفع يده بإستسلام وقال: زوجتي 
جنه ابتسمت بخبث
ومراد طلع لـ فوق 
نسمه  بإبتسامة: تصبحي على خير 
جنه معبرتهاش
نسمه دخلت تنام 
جنه بعصبيه طلعت لغرفتها ودخلت وقفلت الباب بغضب: بقا كدا كنة أحمد الجوهري تتشطر عليا طيب 
............................
(في بيت الخليلي)
في اوضة نيره وداليا 
رهف نايمه علي سرير نيره وداليا نايمه بجانبها على السرير التاني
رهف : داليا أنتِ صاحيه
داليا قامت وقعدت على السرير: أنا مجينيش نوم ابدا 
رهف قامت : داليا هو مين الشخص اليلِ جه آخر واحد في المطعم 
داليا : معرفش وأحنا من امتى بنسأل بقا الكل بيدخل المطعم عادي 
رهف: اه بس أنا  محتاره وخايفه منه معرفش ليه 
داليا ضحكت وقالت  : هههه فكرتيني بِ نيره 
رهف بلهفه: ايه حصل  قوليلي وانبي 
داليا  بحزن: هحكيلك
Flash back: 
نيره قاعده في الفصل وحوليها الأصدقاء  وبجانبها داليا 
نيره كانت في الرابعة من عمرها
نيره بخوف: خليكي جمبي ارجوكي أنا خايفه منهم دول
دليا بحب : متخافيش يا حبيبتي المُعلم هيجي دلوقتي ومفيش حد هيقرب تجاهك
نيره بخوف هزت رأسها بنعم : طيب خليكي هنا لم يجي المُعلم إمشي 
داليا : حاضر 
دخل المُعلم وكان طويل الجسد  وعريض وشكله يخوف
نيره حضنت داليا وقالت بخوف:ايه دا يا داليا دا مش مُعلم دا شبه الفيل 
داليا :ههههه  لا يا نيره دا المُعلم الجديد في المدرسه
نيره بصتله بخوف: أنا محتاره وخايفه منه 
داليا:هههههه خلاص هفضل معاكي هنا 
نيره: بجد
داليا: اه بجد
نيره حضنتها: إنتِ أحسن أخت 
داليا ابتسمت وحضنتها
Back
داليا رجعت نامت ودفنت رأسها في المخده وفضلت تعيط
رهف شافتها وقالت في نفسها: بلاش هي محتاجه تفضل لوحدها 
داليا مستمره في البكاء ودموعها كانت بتنزل كالبحار
...........................
 نيره طلعت لفوق وبصت يمينًا ويسارًا 
مراد : تعالي دي اوضتي 
نيره بصدمه: نعم احنا هننام سوا؟
مراد قرب منها ليقول بصوت واطي: ادخلي الاوضه الاول وبلاش كلام هنا الكل نايم
نيره هزت رأسها بنعم  ودخلت اوضة مراد 
نيره: اوها كلها دي اوضه؟
مراد: اه
اوضة مراد كان فيها حمام كبير وغرفة تغيير للملابس وبلكونه كبيره جدا 
نيره دخلت البلكونه :الله دا كل اسطنبول واضحه من هنا ... آسفه اني إنفعلت كدا 
مراد: لا عادي دا بيتي وهو بيتك كمان 
نيره  هزت رأسها بنعم
نيره بعدت عنه: مراد ابعد ياه زهقت منك 
مراد بغضب:  يعني تتعصبي عليا ليه أنا دلوقتي 
نيره بصتله وقالت بغضب:  أنا هنام فين
مراد بإبتسامة: على السرير وأنا على الارض 
نيره غمزتله:  تعجبني 
مراد  بغضب:  أنا على السرير وإنتِ على الارض  أنا زوجك فاهمه 
نيره:  لا والله  أرض قال زوج ايه يا  أم زوج إنتَ بق.... 
فجأه سمعوا صوت نجمه بتبكي 
مراد جري بره الاوضه:  نجمه بتعيط
نيره وقفت مكانه بحزن لتقول لنفسها :  هي أسمها نجمه يلا يا نيره نشوف الصغيره عايزه ايه
مراد شال نجمه وبدأ يهز فيها وهي مستمره في البكاء
دخلت نيره بهدوء 
نيره عينيها لمعت للصغيره 
مراد  ماسكها وهي مستمره في البكاء
نيره قربت منهم بهدوء وبصت للصغيره بحزن حتى دمعت عينيها
نيره:  هات يا مراد أنا هشيلها 
مراد ابتسم ليها 
نيره مسكت نجمه وبدأت تهز فيها:  يا روحي نجمه قمري 
نجمه استجابة معها وبدأت تضحك
نيره بصتلها بحب وقالت لمراد: أنا مامتها من اليوم 
مراد بإبتسامة: طبعا طبعا 
نيره مسكتها وخرجت 
مراد بإستغراب: نيره رايحه فين؟
نيره: نجمه هتنام معايا أنهارده بدون اعتراض انا هفضل جمبها وهعملها رضعه وكدا 
مراد ابتسم وهز رأسه بنعم 
نيره حضنت نجمه:  تعالي ننزل يا قلبي نعمل رضعه ونيجي يا روحي 
مراد نزل مع نيره 
نيره دخلت المطبخ  ومراد شايل نجمه
نيره عملت الرضعه لِـ نجمه 
مراد:  شششش يلا بقا قدامي الكل نايم 
نيره هزت رأسها بنعم 
طلعوا فوق في اوضة مراد 
مراد دخل وقفل الباب قعد على السرير وبجانبه نيره ونجمه 
نيره بحب باست نجمه و شربت الحليب ونامت في وسط السرير 
مراد قام وخلع التي شيرت 
نيره غمضت عينيه لتقول بغضب: مراد في بشر معاك هنا إنتَ بتعمل ايه؟
مراد ابتسم بخبث وقال بإبتسامة:  عادي هنام 
نيره فتحت عينيها لتقول بغضب:  وهتنام كدا من غير التي شيرت؟
مراد تجاهلها ونام على السرير من الطرف الايسر 
نيره:  لا وكمان هنا جمبنا ساعدني يارب هرتكب جريمة
مراد قام بغضب:  نيره أنا مصدع من الحفله كلمه تاني وهتنامي في الحمام فاهمه 
نيره بغضب:  حمام لا والله 
مراد نام وتجاهلها 
نيره بخجل : مراد أنا عايزه هدوم أغير
مراد بصلها وابتسم: مفيش غير حل واحد هدومي عندك في الدولاب البسي ايه حاجه عايز أنام
نيره بغضب: اوف
نيره اتجهت نحو الدولاب وأخرجت بنطلون أسود وتي شيرت أحمر ولبستهم وخرجت 
مراد وهو وبيبص ليها بانت غمازته وضحك:ههههه شكلك يفصل  ضحك
نيره مسكت المخده وضربته: غلس اوي 
مراد: طيب تعالي نامي 
نيره بصتله بغضب وطلعت على السرير ونامت في الجانب الأيمن من السرير 
مراد صاحي ولف ليها: نيره من وقت ٣شهور حصل إيه معاكي 
نيره بحزن ونزلت دمعه من عينيها: مراد عايزه أنام تصبح على خير 
مراد: وإنتِ من أهل الخير
نيره لفت لمراد وقالت: مراد إنتَ ليه اتزوجتني 
مراد بهدوء:  نيره أنا عرفت الحقيقه كلها 
نيره بخوف: عرفت إيه؟ 
وفجأه........


يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية نيرة" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent