رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

       رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الثالث  والعشرون بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الثالث  والعشرون

جاسر ومروان بأنتباه :_أتفضل قول

الاب محمود :_ دلوقتي انا عاوزكوا تكونوا أيد واحده عشان ننجز شغلنا مع بعض في مناقصة هتبدأ والشركة اللي بتنافسنا مش عاوزها تفوز عشان كده هي للي هتملك السوق

مروان :_شركة ايه دي يا بابا

الاب محمود :_ شركة الزين

جاسر :_ اه زين المحمدي بس دا صعب في المعاملة

الاب محمود :_لو عرفنا نجمع معلومات كتير يبقى الفوز من نصيبنا ان شاءالله

مروان وجاسر :_ ان شاءلله

مروان :_طيب انا هشتغل فين

الاب محمود :_معقول دي أنساها أحلى مكتب ليك طبعا

ويتصل على منى

الاب محمود :_بعد اذنك تاخدي مروان على مكتبه اللي انا مجهزه

منى :_حاضر جايه حالا

قبل دخول منى الى المكتب

مروان :_الصراحة انا مش حابب منى دي
ازاي تشتغل عندنا اصلا بطريقتها دي

الاب محمود :_هعمل ايه بنت شاطرة بصراحه بتخلص شغلها بسرعه بتجبلي معلومات كتيره وبعدين دا كده حلو أمال لو شفت سهيله

جاسر بضحك :_بتفكرني ليه يا عمي ااه دا سهيله دي حكاية هههه

مروان بفضول :_عاوز اعرف

الاب محمود :_بعدين
أدخل

منى بدلع وهي تنظر الى مروان :_أتفضل يا استاذ مروان عشان تشوف المكتب

مروان :_تمام

جاسر بضحك وبغمز :_الليلة ليلتك يا عريس

مروان وهو يسير خلفها :_والله حاضر يا جزمة استغفرالله العظيم بس اشوفك على أنفراد بس

منى بدلع :_ما يالا بقى

مروان بتفأف :_يالا
أتفضلي وانا وراكي

منى بدلع :_لا كده كويس

مروان :_أسمعي يأ أنسة أو مدام

منى :_أنسة يا عيوني

مروان :_ما هو واضح بقولك ايه أبعدي عني خالص انا مش في الطريق دا حرام ثم حرام وبعدين حرام عليكي تعرضي جسمك للكل

منى بغباء وبدلع :_شكلنا بنغير بقى

مروان بصدمة :_أغير وعليكي انتي

منى :_أتفضل ياباشا أحلى مكتب

كادت أن تغلق الباب ولكن

_______________________

على شط اسكندرية (الكورنيش)يقف الاربع فتيات في مكان يسحر الجميع أصوات الامواج العالية وبها شئ من الدفي يبعث الي قلوبهم الاطمئنان

مي بتوهان :_يااه المكان هنا ممتع اووي بحب المية وبحب هدوئها والله كنتوا واحشني اووي

نسمة :_فعلا المية بتغير المزاج والمكان هنا جميل واخيرا التقينا بعد مدة طويلة

دينا بضحك :_ اه والله كنتوا واحشنى وخصوصا المكان دا عشان عمو بتاع البليلة هو فين صح ههه

سما بغيظ :_خليكي انتي بس في كيس اللب دا وسيبي الرومانسية لناسها عيلة غم

مي ونسمة :_بنت تجيب الشلل

دينا بضحك وباللهجة الصعيدية :_والله اتوحشتوني جوووي يا ولااد ههه

سما بزعيق :_واااااو وااااو هايل كملي كملي

دينا بخضة :_مالك يابت فيكي ايه

سما :_كان حلم حياتي اسمع اللهجة دي تحفة اتعلمتيها فين

دينا بفخر :_ جامدين ومفيش الا احنا والله هي لهجة محتاجة شويه تركيز وتدريس وملاحظة وتعرفي تتعلميها يا حبيبتي

مي :_ديناااا

دينا :_خلاص يا حجة خلاص انا يا بنتي بعرف اتكلم كده عشان صحابي بيتكلموا كده فأتعودت على اللهجة

سما :_اه عشان كده يبقى أجي معاكي شويه

دينا :_تشرفي يا قلبي
وبالمرة تاخدي شويه مقالب مني مع سمر وصفاء

نسمة بصدمة :_انتي بتعملي مقالبك دي في البنات حقيقي

دينا بفخر :_اكيد طبعا هو في زيي والله قطعتلهم الخلف ههه

مي :_لسه مقعدتش معاكي بس حاضر ليكي قعدة تظبطك

دينا تختبأ خلف سما :_خلاص يباشااا

مي :_المهم احكولي عملتوا ايه في مدة الدراسة

نسمة :_انا حاسه ان صيدلة دي رخمة صعبة عليا

سما :_وانا مواد تربية دي دوختني

دينا بضحك :_انا في غنى عن التعريف ههه طبعا فاشلة ههه

مي بغيظ :_هبل اوووي قولنا ايه عاوزين نحقق أحلام كتير في حياتنا عاوزين يبقى لينا كيان ايه الاستهبال دا

نسمة :_والله بحاول يا مي بس في مواد رخمة اووي

سما :_وانا ان شاءالله هشد حيلي كمان وكمان متقلقيش

دينا كادت أن تنطق

مي.:_دينا انتي بالذات ليكي محاضره لوحدك بس الصبر

سما بهمس لدينا :_شكلك هتودعي قريب يا حبيبتي اللي اللقاء

دينا بخوف :_ربنا يسترها

مي :_بصوا هقول كلام مهم اووي



يتبع الفصل الرابع والعشرون  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent