رواية وعد الريان الفصل الأول 1 بقلم منه السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية وعد الريان الفصل الأول بقلم منه السيد


رواية وعد الريان الفصل الأول 

في شركة من مجموعة شركات المهدي.
ريان دخل الشركة معاه عمر وحواليه حراسة وقفوا الجميع لما شافوه وجميع الفتيات تنظر له بأعجاب شديد من شدة وسامته وهو كان يرتدي بدلة سوداء وقميص ابيض ونظارته السوداء ويحط البيرفيوم الخاص يتاعه الجذاب اووي. 
الموظفين:صباح الخير يامستر ريان.
ريان كان ماشي بكل ثقه وغرور.
ريان وقف عند مكتب السكرتيره وهي بتتكلم في التليفون 
ريان:احم احم....نتمنى انوا مش نكون ازعجنا حضرتك... 
السكرتيره قامت وقفت بخوف من نظراته... 
السكرتيرة:اسفه يامستر ريان مش....
ريان بمقاطعة:على مكتبي.
دخل للمكتب وقعد على الكرسي بتاعوا. 
ريان:هعديهالك المره دي لكن المرة الجايه هتكوني برة.
السكرتيرة:أمرك يامستر ريان...شكرا لحضرتك.
ريان:في اجتماع النهارده.
السكرتيره:في اجتماع بعد ساعة.
ريان:طيب روحي على مكتبك. 
السكرتيرة:عن ازنك يافندم. 
بعد ربع ساعة دخل عمر لريان على المكتب. 
عمر:ايه يلا علشان عندنا اجتماع.
ريان: لسة بعد 45 دقيقة
عمر باستغراب:مين اللي قالك كده الكل عارف انوا الاجتماع دلوقتي.
ريان بغضب:وكمان مش شايفه شغلها كويس
ريان قام بغضب وطلع على مكتب السكرتيرة وكانت بتنكلم في التليفون...(مبتحرمش😂)
ريان قعد على كرسي المكتب وقال بكر برود:مرفوده
السكرتيرة:ليه بس يافندم.
ريان وهو بيحط رحل على التانية:هو الصراحه مزاج بس ليكي اسباب اولهم اتكلمتي في التليفون ودا ممنوع وانا خذرتك قبل كداا... ثانيا مش شايفه شغلك كويس.....براااا.
ريان قام ودخل المكتب...وعمر وراه... 
عمر:والاجتماع
ريان بحده:اجله كمان ربع ساعه. 
عمر:تمام.
ريان:بكره او بعدوا بالكتير يكون عندي سكرتيره...
عمر:ماشي
~~~~~~~~~~~~~~~~~
(في منزل وعد)...في المساء
شهد:ازيك ياوعد عامله ايه.
وعد:الحمد لله بخير. 
اسماء(والدة وعد):هقوم اعملكوا حاجه تشربوها... 
والدة وعد قامت... 
شهد:مالك..
وعد:مافيش
شهد:انا عرفاكي كويس قولي مالك هو احنا مش اخوات...
وعد:طبعا يابنتي اخوات
شهد:طيب قولي
وعد:معاش بابا الله يرحمه يدوب بيكفينا الشهر وانتي عارفه انوا ماما عندها القلب ومحتاجه علاج والمصاريف كتيره وانا عايزه ادور على شغل بس مش عارفه هبدأ منين ولا هدور ازاي
شهد:انا مش عارفه انتي لما خلصنا جامعه مش اتوظفتي على طول ليه يعني معاكي كليه حلوه بس ماعلينا.... انا عندي حل... 
وعد بلهفة:قولي بسرعه. 
شهد:عارفه شركات المهد اللي انا شغاله في واحده فيهم.
وعد:طبعا ومين مش يعرفهم...
شهد:طالبين سكرتيره ويكون عندها خبره وذكية زيك كداا وبتهتم بالشغل والصراحه كافيش احسن منك ومرتبها كويس اووي كمان
وعد:تفتكري هتقبل
شهد:وهما هيلاقوا احسن منك فين
وعد قامت حضنتها وقالتلها:انا بحبك اووي ياشوشو... 
شهد:وانا بحبك اكتر... بس اوعي كدا ياما هتخنقيني بلاش سهوكه ياختي... بتحبيني يأم العيال.
وعد:والله الواحد مايعوف يتكلم معاكي كلمتين جد مهاكي ابدا. 
شهد:والله أبداا😂😂
وقعدوا يضحكوا... 
وفي صباح يوم جديد على أبطالنا..... 
شهد:يلا يابنتي هنتأخر. 
وعد:مش عارفه قلقانه ليه
شهد:سبيها على الله... 
وعد:ونعمة بالله...
شهد بغمزة:بس ايه ياعم الحلاوة دي 
وعد:والله انتي اللي قمر
شهد:حبيبي يابو الصحاب
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في ڤيلا المهدي..... 
سعاد والدة ريان ونور:يلا ياريان علشان تفطر ياحبيبي
ريان وه يقبل جبينها:لا ياست الكل انا همشي ونفظر في الشركة. 
سعاد:طيب ياحبيبي...
نور بمرح:انا شامة ريحت خيانة هنا...
ريان: خيانة ايه
نور:مش بوستني ولا حضنتني.... انا زحلانة منك... 
ريان:تعالي ياأخرة صبري
وقبلها من جبينها وحضنها
نور:روح ربنا يخليك لينا.... ويرزقك بواحدة تطلع عينك ....وتخليك تمشي تكلم في نفسك...
ريان:بقا دي دعوة ياشيخة ،وبعدين انا مش هتجوز.... 
نور:ليه بس يابرو.... 
ريان:برو!!! انتي بتجيبي الكلام دا منين عالعموم كلهم زي بعض... خاينين وطماعين معادا ست الكل وانتي اللي هتبقا اموا داعية عليه اللي هياخدك.....
نور:بكره هتحب وتنجوز وتيجي تقول نور قالتها.... وبعدين انا اللي هيتجوزني يابخته بيا.... 
ريان:ماشي ياختي....عايزين حاجه انا ماشي. 
نور بجدية:ريان
بصولها باستغراب.....
ريان:عايزه ايه...
نور هاتلي معاك شيبسي كتير وشيكولاتة....
ريان:انتي طفلة
نور:اان أذا كان عاجبك... 
وطلعت لسانها ليه وطلعت تجري.... 
ريان:ربنا يهديكي.... 
وابتسملهم ومشي...
~~~~~~~~~~~~~~~~~في الشركة..... 
وعد وشهد واقفين قدام الشركة.
شهد:يلا يابنتي...
وعد بتوتر:يلا...
واتنهدت ودخلوا الشركة
شهد:صباح الخير ياأستاذ عمر.
عمر:صباح الخير.... بس بلاش أستاذ.....أحنا أخوات
شهد:ماشي ياعمر....دي صاحبتي وعد...اللي كلمتك عنها وهي اكتر من أختي... وانا عرفاها كويس اووي ومش هتلاقوا أحسن منها..
عمر:ااه...دي اللي انتي كلمتيني عليها أمبارح... وقولتيلي بلاش تنشر انكوا عايزين سكرتيرة....
شهد:ااه هي... 
عمر:على فكره بتحبك اووي...
وعد:هي اكتر من احت ليا....انا لو ليا اخت مش هتبقا حدعه معايا كدا.... 
عمر:ربنا يخليكوا لبعض...وعالعموم هاتي الملف بتاعك هبص عليه،وبعدين هتدخلي لأستاذ ريان وهو يقرر،وإنتي ياشهد تقدري تروحي على شغلك ومش تقلقي اتفضلي هنا ياأنسة وعد عبال ماأجيلك....
وبعد ربع ساعة...... 
عمر:أتفضلي ياأنسة وعد أستاذ ريان في انتظارك...
وعد قامت وهي متوترة وعمر قال لريان قبل ماتدخل
عمر:البنت ملفها كويس وكمان باين عليها كويسه وشاطره وذكية... 
ريان ببرود:أما نشوف
وعد خبطت على الباب ودخلت...
ريان ببرود:اتفضلي اقعدي... 
وعد:شكرا.....
وعد قعدت. 
ريان:اشتغلتي فين قبل كده في شركة مين يعني... 
وعد بتوتر:الحقيقه ماشتغلتش قبل كده دي أول مرة
ريان:طيب تقدري تقوليلي ايه خبرتك في الشغل بتاعنا... 
وعد بثقة:حضرتك مش بصيت على الملف ولا ايه انا معايا كلية هندسة...
عمر في نفسه:انتي بتردي وشكلك عصبيه ومش بتسكت دي هتبقا مروفوده قبل ماتتقبل..
ريان:انتي هتعلميني شغلي... 
وعد:مش بعلمك ولا حاجه بس دي شركك هندسة تقريبا صح ولا ايه
وانا معايا كلية هندسة وفاهمة كويس اووي انا هعمل ايه... 
ريان:طيب أ.....عمر بمقاطعة
عمر:انا شايف وعد كويسة وتنفع معانا... 
ريان بغرور:وأنا.....


يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
رواية وعد الريان الفصل الأول 1 بقلم منه السيد
rana elhady

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent