رواية قدر النسر الفصل الأول 1 بقلم بسنت حسين

الصفحة الرئيسية

  رواية قدر النسر الفصل الأول بقلم بسنت حسين العقاد


 رواية قدر النسر الفصل الأول 

في مكان في اسيوط علي ضفة النيل يقف شاب وسيم حاد الملامح ينظر للمياه الصافية وهي تجري و يلمح بنت نايمة علي وشها في المياه يجري عليها يفوقها stop🚫
(صقر الاسيوطي شاب و سيم حاد الملامح عصبي جدا و حنين مع اخواتة وبيحبهم جدا و عنده 27 سنة)
جري عليها بيشوف نفسها
نسر:الحمد لله لسه فيها نفس
اتصل علي الدكتور واخدها علي قصر الاسيوطي
رباب:مين دي يا نسر و جيبها معاك ليه
(رباب عمت النسر حرباية اوي و بتكره كل الي في البيت )
نسر:ميخصكيش يا عمه ،واخدها و طلع اوضته
ميار:مين دي يا نسر (ميار الاسيوطي بنت في منتهة الجمال عندها24 سنة مخطوبة لابن عمها وقريبة من نسر جدا)
نسر:قص لها كل ما حدث
ميار:يا عيني دي تلاقي اهلها بيدوروا عليها
نسر:مش عارف
دخل جبل اخو نسر الصغير
جبل:نسر في دكتور تحت بيقول انك طلبتوا
نسر:اه خليه يطلع
دقايق و كان الدكتور داخل الغرفة
الدكتور كشف عليها و اداها حقنة
الدكتور:نسر بيه عايز حضرتك بره
نسر:اتفضل يا دكتور
الدكتور:للاسف يا نسر بيه الانسه مخبوطة علي دماغها و اعتقد انها تكون فقدت الذاكرة
نسر:يعني حضرتك عايز تقول لما تفوق مش هتبقي عارفة هي مين
الدكتور:ايوه وفي حاجة كمان اعتقد ان دي جريمة قتل لان مخبوطة علي دماغها و مرمية في النيل ولازم نبلغ البوليس
نسر:انت نسيت اني ظابط
الدكتور:علشان كده بقول لحضرتك
نسر:الي حصل دا يتمحي من ذاكرتك
الدكتور:بس يا نسر بيه...
نسر بحده:انا قولت كلمه
الدكتور:اوامرك استأذن انا
نسر دخل الاوضة يشوف البنت
نسر:هو انت ايه حكايتك
نسر نزل تحت و ناداه علي الجميع
عمة شاكر:في ايه يا ولدي(
نسر:انا عايز اقولكوا ان البنت الي فوق هتقعد معانا فترة
رباب:لا يا نسر انا متجبلهاش واصل
نسر:وانا هنا كبير البيت وانا الي قرر
رباب:و وجودها مش مترحب فيه هتقعادها غصب
ادهم:زي ما انتي وجودك مش مترحب فيه و قاعدة غصب(ادهم الاسيوطي شاب وسيم عنده 26سنة يحب الضحك و الهزار و خاطب ميار وماسك مصانع الاسيوطي)
شاكر:عيب يا ولدي الي بتقولة دا(نسيت اعرفكم شاكر الاسيوطي طيب و حنين اوي سنة 55 مريض وقاعد علي كرسي متحرك)
جبل:يا عمي ملهاش انها تدخل فب حاچة متخصهاش واصل(جبل الاسيوطي شاب وسيم مرح مبيقبلش رباب عنده 19 سنة في كليه هندسة)
لمي:مين دي يا نسر 
نسر:حكاه كل حاجة قدام العيلة
سمع صوت في الاوضة طلع اوضته يشوف البنت
في الاوضة 
البنت:اه اه انا فين انا مين اه
نسر:ازيك
البنت:انا فين
نسر:انا نسر الاسيوطي و انتي في قصر الاسيوطي
البنت:طب انا مين و اسمي ايه
نسر:هو انتي مش فاكرة
البنت:لا
نسر:انا لقيت علي ضفة النيل و حكالها
البنت مسكت دماغها:اه اههههه
الكل طلع
اتصلوا بالدكتور و بعد ما كشف عليها
الدكتور:نسر بيه لازم الانسه متتعرضش لاي صدمات لا ممكن تخسر حياتها
نسر: تمام يا دكتور
نسر دخل الاوضة بيوجه كلامه للبنت 
نسر:احمم انا اسف على الي جولتة وانتي هتقعدي معانا هنا لحد ما نلاقي اهلك
البنت:بس انا لازم امشي
نسر:تمشي فين وانتي متعرفيش حد هنا
البنت:انا لازم امشي علشان ادور على اهلي
نسر بغضب:وانا قولت هتجعدي
جبل:خلاص يا انسة اسمعي الكلام
البنت:بس..
ادهم:من غير بس احنا هندورلك علي اهلك
البنت:بجد
نسر:ايوه خلاص
ميرا:امم يعني هتجعدي و تبجي عاله علي ولاد خالي (ميرا بنت رباب عندها 22 سنة خدت دبلوم و قعدت جواها حقد من اي بنت وبتحب نسر)
تلقت صفعة قوية من نسر
نسر:لو هي تبجي عاله يبجي انتي ايه انطجي
ميرا:انا بنت عمتك يعني مش عاله
نسر مسكها من دراعها:طول ما ابوكي علي وش الدنيا وانتي جاعدة عند عيلة امك تبقي عاله
رباب:انت بتمد يدك هلي بنتي يا ولد صباح
نسر:ماتجبيش سيرة امي الله يرحمها هلي لسانك
ادهم:خلاص يا نسر تعال معايا
وقفة صوت البنت: استاذ نسر انا لازم امشي علشان مسمحش لحد يهيني
ميار:خلاص يا خيتي اهو جابلك حقك و متدقيش عاد
نسر:لو جيت و ملقتجيش هتشوفي مني وش تاني ومشي
جبل:مقلتليش بقا اسمك ايه يا عسل انتي
رقية:يا اهبل عم تقول فاقدة الذاكرة (رقية الاسيوطي اخت صقر من الاب عندها 16 سنة في ثانوي)
جبل:خلاص انا هسميكي هههه
البنت:ياتري انا اسمي ايه
جبل:انا هسميكي قدر
البنت:اشمعنا 
جبل:علشان تبقي قدري
البنت:ايه
جبل:علشان تبقي قدرنا يعني
رقية:امم وياترا انتي عندك كام سنة
البنت:مش عارفه
ميار:ممكن 19 او 18
رقية:اباي شكلك صغنن خالص
البنت:ما ممكن اكون اكبر
جبل:لا لا انشاء الله اصغر 
البنت:اشمعنا
جبل:عادي يعني
ميار:يتري انتي منين يا خيتي
رقية:هيأتك ولبسك و شعرك بيقولوا انك من مصر
البنت:هو احنا فين
جبل:في اسيوط
البنت:طب ما هيا اسيوط هيا مصر اكيد
جبل:لا قصدها انك من القاهرة
البنت:مش عارفة
ميرا:متجمعين عند النبي انشا الله
ميار:عايزة ايه عاد يا ميرا
ميرا:عايزة كل خير يا خيتي
حل الليل وقدر(خلاص بقا يا شباب بقا اسمها قدر) لسه في اوضة نسر دخل نسر الاوضة
قدر:احييه انت يا اخينا مش تخبط و لا علشان قاعدة عندكوا هتدخل كده عادي
نسر: انتي يا بت مش عايز صداع اياك
قدر:طب ما انت داخل الاوضة من غير ماتخبط و بعدين انا مش واحد صحبك ورفعت صباعها في وشه
نسر بغضب:صباعك دا لو اترفع في وشي تاني هقطعهولك
قدر:متقدرش
نسر:انتي يا بتاعة انتي مبحبش العند و بعدين دي ...لسه هيكمل راحت قطعتة
قدر:اولا انا مش بتاعة وليا اسم ثانيا اطلع بره
نسر:وهه بتضرديني من اوضتي عاد
قدر:اوضتك
نسر بستهزاء:اه صحيح متشرفناش بأسمك
قدر:اححم انا اسفة معرفش ان دي اوضتك وانا اسمي قدر
نسر بصدمة:اسمك قدر
قدر:حاجة غريبة
نسر:معني كده انك افتكرتي كل حاچة ورجعتلك الذاكرة
قدر:امم لا
نسر:امال افتكرتي اسمك ازاي عاد
جبل من علي الباب:انا الي سمتها
نسر:يعني ايه
جبل:يعني انا سمتها قدر 
نسر:اشمعنا
جبل:علشان تبقي قدرنا
نسر:ولا انا مش مرتاحلك
قدر:طب ممكن تشوفلي مكان انام فيه يعني
جبل:انتي تؤمري
نسر:اولا شكلك مش محجبة ومينفعش تمشي بلبسك و شعرك كده في البيت دا لان فيه رجالة
قدر:هو ماله لبسي(كانت لابسه بنطلون اسود مقطوع من عند الركبة و جاكيت اسود كوتشي ابيض و تيشرت بنص ابيض)
نسر:يعني انتي كده لبسك عاجبك
قدر:مش عارفة بس لو انا لابسة كده اكيد دا لبسي
نسر:دلوق انتي في بيت الاسيوطي يعني تلبسي زي بقية البنات لبس واسع و حجاب فهمتي
قدر:حاضر وخدها ونزل
ابراهيم:ازيك يا نسر ومين دي(ابراهيم الاسيوطي طيب جدا بس و قت غضبة محدش يقدر يوقفة غير نسر وكل وقتة في شغلة اصل هو وادهم ماسكين المصانع وعنده 23 سنة)
نسر:هبقي اجولك بعدين المهم دلوك هاتلي اوراق الارض الي يمة الضفة
ابراهيم:حاضر
نسر خد قدر و راحوا اوضة بداخل البيت
مرت 6 شهور بمضايقة رباب و بنتها لقدر و بقيه العيلة الي بدأت تتعلق بقدر .
اه صح نسيت اوصفلكوا بطلنا و بطلتنا (قدر بنت جميلة وبيضة وقصيرة شعرها طويل وبتحب الهزار اوي و عنيدة بزيادة)
بطلنا(نسر الاسيوطي شاب وسيم اوي طويل قمحاوي شعرة كيرلي كده وقمر و زي ما قولنا عصبي و ه. كببر العيلة بعد عمه ابوة مات من تلت سنين و امه ماتت وهي بتولد جبل ورقية وسالم اخواتة من الام و هنعرف سالم بعدين

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قدر النسر" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent