Ads by Google X

رواية عندما يعشق العلماء الفصل الرابع عشر 14 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما يعشق العلماء  الفصل  الرابع عشر بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الرابع عشر

في نيويورك مدينة الجمال

كان يوم الجمعة وكان البطل تامر يجلس في منزله وحيدا وفي هدوء تام يشاهد الجمال الاخاذ الذي أمامه لون وصفاء مياة البحر يرتب افكاره في هدوء

تامر لنفسه :_هرن بقى عليهم عشان اطمن عملت ايه في أول يوم

الام مديحة وهي تجلس أمام التلفاز بجمهورية مصر العربية يرن هاتفها للاعلان عن وجود أتصال

الام مديحة عند رؤاية شاشة الهاتف وتجيب :_الو عامل ايه يا تمورة يا حبيبي وحشتني اوي اوي والله مش بترن ليه

تامر بصدق :_انا اسف والله يا حبيبتي بس شويه مشاكل على شغل على دنيا مش مترتبة بس كله هين بعون الله المهم عاملين ايه

الام مديحة :_ربنا يعينك ويقويك يا حبيبي احنا الحمدلله بخير وانت عامل ايه

تامر :_انا تمام الحمدلله المهم مي عملت ايه في اول يوم كلمتيها

الام مديحة :_لسه اكيد في المحاضرات عشان لما تخرج قولتلها ترن عليا ان شاء الله والله وحشتني اوي البيت فاضي عليا من غيرها ما تيجي تغير جو شويه وقت بس

تامر :_حاضر هرتب للسفر على أقرب وقت باذن الله يبقى طمنيني لما مي ترجع

الام مديحة :_حاضر يا حبيبي المهم توصل بالسلامة يارب
مع السلامه في حفظ الله

تامر :_سلام يا حبيبتي

(ما علاقة والدة مي ومي بتامر؟؟؟؟؟!)

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند دينا في كلية خدمة اجتماعية التنموية جامعة بني سويف

دينا بملل :_وبعدين بقى ايه الملل ده زهقت من ساعه دخلنا المحاضرة ولسه مفيش جديد عاوزة افرفش بقى
(كل هذا وهي تتحدث مع نفسها ايوه بتتكلم مع نفسها شبهه المجانين لانها ستكون بطلتنا المجنونة قريباا هههه)

تسمعها صفاء، وتقول لها بصوت هامس :_بس يا دينا انتي عارفه سمر قالت ايه واحنا بره لو سمعتك هتنفخك

دينا بغيظ :_كل شويه سمر سمر حاسه انها حظي للاسود نيننننننننننينننني لسمر مش بيهمني

صفاء بضحك علي شكل دينا الطفولي :_ههههههههه مجنونة والله يا بنتي هي لو سمعتك علفكره هتكلم مامتك زيي ما قالت وكمان انتي ناسيه اننا هنغسل ونكنس وننضف ونطبخ شهر كامل عشان اللي قولناه بره

دينا :_منها لله عااااا لا انا عاوزة اروح بيتنااا انا مش بتاعت نضافة ولا الكلام دا

صفاء بخوف :_بس بس هي جايه من الحمام اهي

دينا بخوف وهي تغلق فمها :_خلاص سكت اهو

سمر :_لو سمعت نفس هشرط عليكوا شروط تاني

دينا وصفاء بخوف :_لا احنا ساكتين

من ثم يدخل دكتور علم الاجتماع دكتور طلعت
ويبدأ في التعريف عن أسمه وانه سيشرح مادة علم الاجتماع
وقواعد مثل مروان بس على خفيف ههههههه

دينا وهي تنوي أن تسال سوال :_ بقولك يا سمسم عاوزة اسال الدكتور أسال ولا عندك مانع

سمر :_لا طلما هتستفيدي ماشي

دينا :_ياااااا مسترررررر بعد اذنك عاوزة أسال سؤال

الدكتور طلعت :_مسترر؟؟؟!
يا بنتي انا دكتور دي اولا
ثانيا اتفضلي أسالي

دينا :_ماشي يا دكتور هو يعني ايه علم أجتماع مانت لازم تقول هتشرح ايه في الحصة لازم تفهمنا المادة

دكتور طلعت بغيظ :_حصة؟؟؟؟!
حرام عليكي يا بنتي والله اسمها محاضرة وبعدين عاوزة تعرفي، يعني ايه علم أجتماع تمام هقولك.............

دكتور طلعت :_ فهمتي؟؟

دينا :_على البركة هو انا بفهم و.

سمر بصوت هامس :_أقعدي يخربيتك فضحتيناا النهارده حرام عليكي انتي هتتخانقي مع الدكتور

دينا :_يعني مش أفهم؟!!!

الدكتور طلعت :_أقعدي يا بنتي وركزي في الشرح ومتتكلميش مع زميلتك عشان متخرجيش بره

دينا بأستهتار :_قال يعني انت بتشرح ولا حد فاهم حاجه

سمر بنظرة مميتة :_بسسس حسابك معايا بعدين

دينا :_لا رد
_________________________
وها قد أنتهي اليوم على خير وفعلت كل بطلة من الابطال روتينها او عادتها فمنهم من هاتف أهلهم ومنهم من أعد الطعام ثم خلد الي النوم


يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent