رواية عندما يعشق العلماء الفصل الخامس عشر 15 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

  رواية عندما يعشق العلماء  الفصل  الخامس عشر بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل  الخامس عشر

وها قد أتى صباح اليوم التالي

*في أجمل مدن العالم فرنسا وخاصة باريس

من أكبر وأضخم وأجمل مستشفيات العالم

مستشفى (روبرت دوبريه)
توجد في باريس عاصمة فرنسا

حيث كان يتواجد بطلنا
مراد حيث كان يعمل بكل ما لديه من طاقة فهو مدير المستشفى ولا يكتفي بذلك بل يعمل بها كطبيب وهو ماهر جدآ في عمله وكأنه ساحرآ في شفاء المرضي بعد الله عز وجل فهو يقراء دائما في كل المجالات يطور في ذاته كأن الجميع يهابه وجميع طاقم العمل بالمشفى يعمل بجد خوفا منه لانه رجل شرقي والجميع يعرف طبع الشرقيون في أمور، حياتهم فهم رجال حقيقون

*يخرج مراد من غرفة العمليات ومثل كل مرة يحقق نجاح في عمله فكان يقوم بعملية قلب مفتوح لمريض وبعد الانتهاء يخرج من الغرفة للتوجهه الي مكان الادارة ليتحقق أن جميع الامور على ما يرام

في المستشفى تقابل مراد وهو متجهه الي مكان الادارة جوان فتاة من باريس تعشقه عشق لا حدود له أو انها معجبة به وبشخصيته فهو رجل بمعنى الكلمه ونادرا ما يتواجد هذا الشئ في بلادها

جوان وهي تتحدث بالعربية ولكن ليس بشكل جيد تنطق اللغة بصعوبة بالغة

جوان لمراد :_م م ر ح با م ررا د
ص ب اح ال خ ي ر

(هو دا العربي المكسر، يا أحبابي مثل باللغة المصرية هههههه)

مراد لجوان :_مرحبا جوان ولكن منذ متى وانتي تتحدثين باللغة العربية

جوان بفرحة شديدة وهي تتحدث بطلاقة :_ You dont know anything about me, Murad, l leearned arabic for you but not fluent

(انت لا تعرف عني شيئا يا مراد، فأنا تعلمت اللغة العربية من أجلك، ولكن ليس بطلاقة)

مراد لجوان :_ Excellent
(ممتازة)
see you soon
(الى اللقاء)

جوان :_ م ر ا د انتظرررر

مراد بجدية :_انتي تفهمين لغتي سأتحدث معكي من الان باللغة العربية
يجب علي أن أغادر فسأقوم باعمال كثيرة اليوم
ثم يتركها ويغادر
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في تمام الساعة السابعة بتوقيت مصر
في مكالمة جماعية بين الفتيات
(مي ونسمة وسما ودينا)

مي :_ بس، دا اللي حصل مش عارفه ازاي يحصل كده من اول يوم ازاي بقى انا مي، الهادية اللي كنت في الدروس الملاك اتطرد بقى أنا اتطرد

دينا بضحك شديد :_تعيشي وتتطررررردي ههههههه

نسمة بضحك :_معلش يا مي انتي غلطي برضو بقى دي معاملة مع ناس غريبة وكمان الدكتور هههههه

سما بضحك :_وكمان حكاية كل شويه انت أنتي كل ما يشوفوا بعض أنت أنتي، ههههههههههه

مي بزعل :_بس حرام عليكوا انا حاسه اني هعيط لا بعد كده هاخد حذري

دينا بضحك :_بعد كده تقوليله أزيك يا دكترررررة هههههههههههههههههههههه

البنات جميعاا :_هههههههههه حلوة منك هههههه

مي بجدية :_المهم كل اللي حصل مع كل واحده وخصوصا دينا بتاعة حصة ومستر ننسي كل الكلام ده ونشتغل بقى الشغل الصح يعني ايه يعني كل واحده تأدي واجبها في كليتها احنا اه افترقنا بس لسه مكملين بجهد واجتهاد وهمة فاهمين كل واحد تتطور في مجالها

نسمة و سما و دينا :_حاضر ان شاء الله

سمر من خلف دينا :_انا أسفة على التدخل بس سمعتكوا غصب عني بس بصي يا مي اكيد انتي مي عشان دينا حكت عنك كتير المهم دينا متعباني جدا جدا مش عارفه ايه الحل معاها كل حياتها ضحك وهزار ومقالب لازم تتغير

مي بنظرة ثاقبة لدينا :_دينا ليها عندي قعدة كده انما ايه روقان أستني بس وبعدين أتشرفت بيكي، يا سمر يبقى، هبعتلك طلب صداقة عشان ايه جديد عن دينا تقوليلي عليه ماشي

سمر :_الشرف ليا والله
حاضر ان شاء الله كل حاجه تكووون عندك

بعد أنهاء المكالمة

دينا وهي تجري خلف سمر

دينا بصوت عالي :_والله مااا هسيبككككككك ياااا روووووحمككككككك حاضر يااا سمررر بتقولي لمي والله حاااااضر

سمر وهي تجري :_مكنش قصدي مكنش قصدي ههههههه



يتبع الفصل  السادس عشر اضغط هنا 

google-playkhamsatmostaqltradent