رواية وعد الريان الفصل الثالث عشر 13 بقلم منه السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية وعد الريان الفصل الثالث عشر بقلم منه السيد


رواية وعد الريان الفصل الثالث عشر

وكانوا في قمة السعادة ومش واخدين بالهم انوا في حد بيراقبهم واللي بيراقبهم دا طلع مسدس وصوبوا ناحية ريان وفجأة طلعت رصاصة منوا باتحاه ريان ومحسوش بحاجه غير وشهد بتحري وهما مس فاهمين هي بتجري ليه وفجأة زقت ريان وللأسف الرصاصة ايجت فيها😢كلهم وقفوا مكانهم لثواني مش متخيلين ايه اللي حصل وشهد اترمت على الأرض وكلهم جريوا عليها وأولهم ياسين اللي حس قلبوا اتخلع من مكانوا اول ماشافها واقعة قداموا نفس اللي حصل معاها من سنين بيتكرر قداموا وكأن الزمن بيعيد نفسوا.....شالها بسرعة وجري بيها على العربيه ومش بسرعه من غير ماياخد حد معاه والكل ركب عربياتوا وطلعوا يجروا وراه وهو كان زي المجنون كأن روحه بتتسحب منوا وصل المستشفى وهي كانت غرقانه في دمها 
ياسين بعصبية:دكتورة بسرعة
ايجت دكتورة ونادت على الممرضين وخدوها على أوضة العمليات......
والكل ايحا ووعد اللي كانت منهارة على شهد صاحب عمرها هي ممكن يجرلها حاجه لو حصلها حاجه
ريان اخدها في حضنه وقعد يهدي فيها لكن بدون فايدة وامها اللي اغمى عليها وودوها اوضة وعلقولها محلول وام وعد اللي بتعيط وبتقرأ في المصحف وتدعلها وعمر اللي كان قلقان شهد يمكن اكتر من اخت ليه ونور اللي بتعيط وبتقرأ في المصحف وعماله تدعيلها هي ايه عرفاها من فترة قصيرة بس شهد لما بتتعرف على حد كأنها بتكون عرفاه من سنين وياسين اللي في عالم تاني وبيفتكر كل لحظة قضاها معاها ودموعة نازلة ولتاني مرة دموعة تنزل لانوا فقد أغلى حاجن في حياتوا وهنعرف في احداث القصة هو فقد ايه......
بعد مرور ساعات طلعت الدكتورة وعلى وشها علامات الأسف.....
الدكتورة:احنا عملنا اللي علينا.....بس مقدرناش ننقذ المريضة القلب وقف ومقدرناش نعمل حاجه
صدمة ونزلت عليهم كلهم.....
ياسين جري على أوضة العمليات وقعد يكلم فيها ويهزها جامد ودموعوا نازله
ياسين بغضب وهو بيهز فيها جامد ودموعوا نازله:قومي ياشهد قومش يلا علشان نتخانق....قومي مش تسبيني حتى انتي ياشهد عايزه تسبيني.....بعد ماحبيتك وقلبي اتفتح وانتي اللي فتحتيه عاوزه تتخلي عني....قومي ياشهد علشان خاطري.....
ورفعها وراح جاي رميها على السرير ويمع صوت شهقتها ايوه شهد عايشه لسه فيها الروح الممرضة طلعت تجري ونادت على الدكتورة اللي مش مصدقة حاجة
الدكتورة:لو سمحت ياأستاذ اطلع برة.....ياأستاذ
ياسين طلع بخوف وفرحة وأمل ومشاعر كتير متلخبطة....
ياسين قعد على الأرص جنب الكراسي وحط ايدوا على راسوا ودموعك نازله وبيمسحها بسرعة....ريان راح قعد جنبوا وحط ايدوا على كتفوا ياسين بصلوا وراح جاي حضنوا جامد
ريان:اهدي هتبقا كويسة صدقني
وعمر راح وقف حنبوا وطبطب عليه وقالوا شهد قوية وانشاء الله هتبقا كويسه
الدكتورة طلعت وحريوا عليها بلهفة
ياسين:طمنينا يادكتورة
الدكتور ببسمة:انا مشوفتش كدا ابدا في حياتي المريضة بعد ماقلبها وقف وقولنا روحها طلعت وراحت للي خلقها حصلت معجزة هو الواضح انوا بعد ماحضرتك زقتها جامد  قلبها دق تاني ودي معجزه الحقيقة هي دلوقتي حالتها مش مستقرة اووي بعد ساعتين لو حالتها مش استقرت ممكن تدخل في غيبوبة بس هي الحمد لله عدت مرحلة من الخطر.....انا مشوفتش خب كداا الحقيقة ربنا يخليكوا لبعض عن ازنكم
ياسين غمض عينوا بوحع مش عارف يفرح ولا يزعل ولا يعمل ايه هو كل هموا ترجع كويسة وبس
وبغد مرور ساعات من القلق والخوف.....
الدكتورة:المريضة خالتها استقرت الحمد لله وهننقلها أوضة تانية بس ممنوع أي ضغط عليها او تتكلم كتير وهي ممكن تفوق في اي وقت....عن ازنكم
ياسين دخل الأوضة لوعد لقاها لسه مافقتش قعد جنبها ومسك ايديها وباسها بحب 
ريان:احم احم.....اي ياشبح احنا واقفين
عمر:دقيقة....انت قولت شبخ هو انت سخن ياريان 
ريان:ليه
عمر:انت عمرك ماكنت بتقول الكلام دا
ريان:البركة في وعد
عمر بضحك:الحب يعمل اكتر من كدا
ريان بخبث:ااه والله.....وانت مش في اي حاجه كدا ولا كداا
عمر بتوتر:حتة ايه
ريان:مش تستعبط
ياسين بفرحة:شعد بدأت تفوق وراح بسرعك نادى الدكتورة
ريان:صاحبنا وقع ومحدش سمى عليه
الدكتور ببسمة:الحمد لله هي هتفوق دلوقتي وحالتها مستقرة.....عن ازنكم
ياسين كان واقف جنبها وماسك ايديها ووعد الناحية التانية وريان جنبها ومامتها حنبهم وعمر جنب ياسين ونور جنبوا ومامت وعد واقفة جنب ريان....
شهد فتحت عنيها ببطئ....
شهد بألم:اااه....أ...أنا فين...
عمر:متقلقيش انتي كويسه
شهد بتعب: دقيقة دقيقة.....هو انا دخلت جهنم صح....انا عارفه انوا اخرتي وحشة......مكنش يومك ياشهد ياحلوة ياصغيرة على الموت ياختي.....ااااه ياراسي
كلهم ضحكوا عليها....
شهد:يعني انا عايشه ولا ميتة ياجماعة الخير
عمر ببسمة:انتي في المستشفى....وبقيتي كويسة الحمد لله
شهد:بجد.....دا أنا بوقفتكوا دي فكرت انوا احنا في حرب اكتوبر والله.....دي رصاصة يعني ياجماحة
بقلمي منة السيد♥
ريان:حمدلله على سلامتك.....وانا مش عارف اسكرك ازاي ولا اعتذرلك لانوا دا كلوا بسببي ولا....
شهد بمقاطعة:متقولش حاحه انت قولتلي انوا احنا اخوات قبل كدا ومافيش مابين الاخوات كداا ولا ايه....ويلا بقا برا كلكوا علشان عايزة ارتاح ياشوباب
وعد بدموع:والله مجنونة
وراحت حايك حضناها
شهد بتعب:اااه حاسبي يابت المجنونة......ايه دا المجنونة اا.....اااا....قصدي طنط مش تفهميني صح مش قصدي عليكي
أسماء ضربتها على راسها بخفة:بطلي طولت لسان بقا
شهد بخفة:اااه....طيب راعوا انوا انا لسه عاملة عمليه وتعبانه وكده.....
أمها حضنتها براحة ودموعها نازلة
شهد:خلاص ياست الكل...لقد تأثرت هعيط والله كفاية
مامت شهد:يارب صبرني.....حتى وانتي تعبانه
شهد:ماتدعيش على نفسك ياست الكل عايزه تبقي صبارة
ريان غمز لعمر وقال:يلا ياجماعة احنا.....
وعمر فهم هو عايز ايه:ااه يلا احنا نطلع
 وطلعوا كلهم وقفلوا الباب ومكنش في غير ياسين وشهد
 ‏شهد:ايه بتبصلي كدا ليه....في ايه
 ياسين باصص ليها وساكت.....
شهد:طب اي حاج.....
ولسة مكملتش كلامها واتصدمت بياسين وهو بيحضنها جامد كأنوا كان عايز يدخلها جوة قلبوا ويقفل عليها 
شهد حضنتوا لما حست بخوفوا وقالت بهدوء
شهد:ياسين انت كويس
ياسين طلع من حضنها وقال:كنت هخسرك مش قادر انخيل الفكرة دي....انتي لو كان حصلك حاجه انا كان ممكن اموت
شهد:بعد الشر
ياسين:انا خيرت اغلى شخصين في حياتي ومش هتحمل اخسرك ياشهد
شهد:وانت خايف عليا ليه
ياسين:علشان بحبك.....ايوه بحبك حبيتك من أول لحظة شوفتك فيها بس كنت بحب اعاند فيكي....انا بحبك ياشهد
شهد بصدمة:بتحبني أنا
ياسين:اااه ياشهد بحبك انتي وعمري ماهحب غيرك
شهد بدموع: وانا كمان بحبك
ياسين اتصدم لانوا مش كان متوقع انا تطلع بتحبوا زي ماهوا بيحبها....
ياسين مسح دموعها وباس راسها بحب....
ريان:احم احم
عمر بغمزه:ايه يامعلم اهدى شوية دا احنا في المستشفى
ياسين: أطلع برة انت وهو
ريان:تؤتؤ كده عيب ياسينوا....ولا انت عاوز يخلالك الجو لوحدك.....ااه ياني ياغلبان ياني ياللي مراتي معايا ومش عارف المسها يلا كلوا يهون علشان شهد
شهد:تسلملي يازمل
ريان بمرح:مقبولك منك ياشوشو
شهد:وعد هو ريان في حاجة يعني طبيعي ولا ايه
نور:تؤتؤ اصل بعيد عنك الحب لحس دماغوا
ريان:نوووور
نور:بخاف انا ياعم اهدى شوية
شهد بصوت عالي:يادكتوووورة
الدكتورة ايجت.....
الدكتورة:خير حاسة بتعب
شهد:تؤتؤ.....عايزه اخرج 
الدكتورة بنفي:لا طبعا....انتي لسه خارحه من العمليا بقالك كام ساعة مينفعش
شهد:الله يباركلك ويخليلك الجاكيت والسماعك بتوعك خرجيني
الدكتورة بضحك:بتثبتيني يعني
ياسين:يخربيت جمال ضحكتك
محسش غير بعضة في ايدوا😂😂
(منة:يستاهل😂😂)
ياسين:يابنت العضاضة....سوري ياطنط
شهد بهمس:اقسم بالله لو مااتعدلت لتتشاهد على روحك متختبرنيش في غيرتي يا ياسين هلشان انا مجنونة وممكن ارتكب جريمة
ياسين بجدية:احم....لو سمحت يادكتورة اكتبهل على خروج وانا ههتم بيها
شهد بخبث:هيييييح.....ايوه يادكتورة
الدكتورة ببسمة:حاضر
وبالفعل شهد خرجت من المستشفى وريان اللي أصر ياخدها معاهم القصر علشان ياخدوا بالهم منها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند هيثم.....
هيثم وهو بيضرب واحد من رجالتة
هيثم بعصبية:يعني ايه مش ايجت فيه.....انا هخلص عليك دلوقتي
:اديني فرصة ياباشا
لكن بدون رحمة ضربوا بالنار 
هيثم:شيلوه من هنا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر ريان.....
ريان وعمر وياسين قاعدين في المكتب...
عمر:عرفت مين عمل كده
ريان:هيثم
وقطع كلامهم صوت تليفون ياسين
ياسين:ألوا.....تمام يافندم هكون بكرة في الجهاز.....تمام
ريان:في ايه
ياسين:عايزني بكرة في الجهاز
ريان:تمام
عمر:وهتعمل مع هيثم ايه
ريان بخبث:انا عملت خلاص
عمر باستغراب:عملت ايه
ريان:هو دلوقتي خسر كل ثروتوا ودا مجرد تهويش
ياسين:تمام انا هروح اطمن على شهد
عمر:روح ياخويا.....بس مش تستغل المواقف ممكن حد يدخل فجأة هااا....
وغمزله
ياسين بصلوا بغيظ ومشي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مرت أيام ووعد رفضت تعمل فرح قالت انها هتكتفي بكتب الكتاب.....وريان وافق بس قال هيعملوا فرح بس بعد مالمشاكل دي تخلص وشهد وياسين علاقتهم بتطور يوم عن يوم.....وفي يوم من الايام
ريان كان في الشركة وعمر قاعد معاه اتصل بنور
ريان:الوا يانور
نور:الوا يابرو
ريان:عندي ليكي خبر مهم
نور:قول شوقتني
ريان:.......


يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent