رواية فيروز الفصل العاشر 10 بقلم نسمة مالك

الصفحة الرئيسية

   رواية فيروز الفصل العاشر بقلم نسمة مالك

رواية فيروز الفصل العاشر

.سليم..
عاشق هو حد الموت..
بعمره..
بروحه..
بحياته..
لن ولم يبتعد عن..كنز الفيروز خاصته..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
برعب..
وقلب اوشك على التوقف من شده فزعه..
يسبح سليم بمهاره شديده..
ممسك بيده خنجره بأحكام حتى وصل لفيروز..
بلهفه..انتشالها داخل حضنه بيد..
ويده الاخرى تقطع الحبل الملفوف حول خصرها حتى تخلص منه..
وبدأ يسبح بها لسطح المياه..
حتى اخيرا وصل للشاطئ..
بحذر..حملها بين يديه وركض بها لخارج المياه..
برفق..وضعها ارضا وبدا يضغط على صدرها بكلتا يديه تارا..
ويقبلها قبله الحياه تارا اخرى..
وبرجاء وتوسل وصوت مرتعش من شده فزعه ورعبه من فقدانها همس..
سليم:فيروز..يا روحى..
فاقده هى وعيها بسبب شده خوفها والضرب المبرح التى تعرضت له..
اما هو..يحاول افاقتها مرارا وتكرارا دون كلل او ملل..
يقبلها قبله الحياه مرات ومرات..
قلبه يعتصر الما وعيونه تزرف دمعا غزيرا على هيئتها التى ادمت قلبه بقسوه..
كاد ان تنقطع انفاسه من شده فزعه عليها..
حتى أستمع الى شهقتها التى احيت قلبه واعادت روحه لجسده مره اخرى..
سعلت اكثر من مره..وبعلو صوتها بدأت تتأوه بأسمه هو..
فيروز:ببكاء حاد..ااااااه..سليييييم..
اسرع هو وجذبها لداخل حضنه دافنا وجهه بعنقها يقبل كل انش تقابله شفاتيه..
وبعشق شديد همس بأذنها..
سليم:حياه سليم..شدد من أحتضانها اكثر..لتتأوه هى بقوه اكبر..اطمنى يا فيروز انتى فى حضنى حبيبتى..
فيروز:بنحيب..كانو هيموتونى..
سليم:بتأكيد..حبيبتى أوعدك ان اللى حصل مستحيل يتكرر..
أمسك وجهها بين يديه..انتى دلوقتى معايا وفى حضنى ومش هتغيبى لحظه عن عينى بعد كده..قبل جبهتها بعمق..
واللى عمل فيكى كده هيتعاقب اشد عقاب..
بدأت هى ترتعش بين يديه..
ليجذبها هو اكثر داخل حضنه..ويلتفت لاحدى حراسه الواقفين خلفه خافضين رؤوسهم بأحترام ومد يده جذب معطفه من يد احدهم..
لفها به بأحكام..وحملها بين يديه متجها نحو حصانه..
بحرص شديد..رفعها على ظهر الحصان واسندها بيده جيدا..
وصعد هو ايضا وجلس خلفها..كتفها الشمال مقابل صدره..
عدل من وضعها قليلا..وجذبها لداخل حضنه أكثر..
بضعف ووهن..التفت هى بيدها حول خصره متمسكه به بكل قوتها..دافنه وجهها بصدره..
نظر هو حوله..ليجد حراسه تمكنو من امساك قمر وقيدوها بأحكام وجميع من معها..
ابتسم برتياح..ومال قليلا قبل شعر فيروز وهمس بأذنها بعشق..
سليم:كنتى عايزه تركبى معايا على الحصان وتشوفى المهره روز..
بضعف شديد..حركت فيروز رأسها بالايجاب دون ان تبتعد عن حضنه..
برفق..خبط هو بقدميه على جانبى الحصان يحثه على السير وتحدث بأمر بعلو صوته..
سليم:هياااا روز..
لتنطلق المهره بكل سرعتها..خلفها موكب الحرس..
ومن بين كم ألمها ودموعها..
رفعت فيروز وجهها تنظر له بعيون تصرخ عشقا..
تتأمل ملامحه بشوقا جارف..فقد اوشكت على فقدان حياتها دون رؤيته..
يبادلها هو النظره بعشق اكبر..
وقلب كلا منهم حسم امره على البوح بما يحمل من مشاعر للأخر..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بالقصر..
بغرفه اسماعيل باشا..
خديجه..أخيرا استعاده وعيها..
بجوارها اسماعيل كعادته ممسك بيدها يقبلها بعمق اكثر من مره..
غير منتبه لمن تجاهد بفتح عيونها وتحاول تحريك احدى اطرافها..
شعرت هى بأنفاسه الساخنه على يدها..
وسيل قبلاته الذى يوزعها على كافه يدها واصابعها..
ببطئ شديد..استدارت تنظر لمن يقبلها بعيون شبه مغلقه..
وبلحظه..كانت امسكت شفاتيه بأصابعها تتحسسها بوهن..
وبصعوبه بالغه همست..
خديجه:ك كفايه بوس..
بصدمه..وفرحه عارمه..اتسعت عيون أسماعيل..
وبلهفه..رفع رأسه ونظر لها يتأكد انه لا يتوهم..
لتتقابل عيونهم بنظره تحمل الكثير من الشوق..
بخجل اغمضت هى عيونها مره اخرى..
هب هو واقفا وجلس جوارها وامسك وجهها بين يديه وتحدث يرجاء..
اسماعيل:خديجه فتحى عيونك انا ما صدقت..قبل جبهتها..
متغمضيش تانى..
خديجه:بهمس..فيروز فين..طمنى عليها ارجوك..
اسماعيل:بثقه..اطمنى..فيروز بخير..نهى جملته وقبل اسفل شقاتيها بعشق..
لتشهق هى وتهمس بخجل..
خديجه:اسماعيل باشا..ابعد من فضلك ميصحش..
بعمق شديد..قبل وجناتيها وانفها وهمس بتاكيد..
اسماعيل:مستحيل ابعد عنك يا خديجه..قبل جبهتها..
هنادى على الأطباء يطمنونى عليكى وبعد كده تحكيلى كل اللى حصل معاكى بالتفصيل..
حركت رأسها بالايجاب..
لينادى هو بعلو صوته..يا حراااس..احضرو الاطباء حالا..
نظر هى له وهمست برجاء..
خديجه:عايزه اشوف صديقتى يا اسماعيل باشا أرجوك..
هم اسماعيل بالحديث..
لكن صوت شهقات بالخارج..
جعله يسير للخارج بخطوات شبه راكضه ليرى ما يحدث..
لينصدم..بسلطان سليم ثيابه مبتله ومعطفه الخاص ترتديه فيروز المحموله بين يديه..
وبخطوات واثقه يخطو بها داخل قصره امام عيون جميع المتواجدين به..
وكأنه بفعلته هذه يخبرهم..
انه بنفسه الحصن المنيع الحامى لكنز الفيروز..
..بثقه وثبات..
مر سليم من امام اسماعيل الخافض رأسه باحترام..
متجه نحو جناحه..
ليتحدث اسماعيل بستعجال وفرحه عارمه فشل باخفائها..
اسماعيل:حمدلله على سلامه السلطانه فيروز يا مولاى..
تنحنح بحرج..واحب ابشرك ان خديجه خانو فاقت وبعت للأطباء ليطمئنو عليها..
بوهن..رفعت فيروز رأسها تنظر لسليم بفرحه شديده وعيون لامعه بالدمع وبضعف همست..
فيروز:خديجه فاقت يا سليم..
اغمض سليم عينه بعنف واعتصر قلبه بقوه حين لمح على وجناتيها وشفاتيها اثار ضرب مبرح بدأت تترك علامات بلون الاحمر والأزرق..
جز على اسنانه بغيظ وبأمر تحدث..
سليم:اسماعيل..ابعتلى طبيبه لجناحى حالا..
نهى جملته واختفى داخل جناحه..
مرت دقائق..ووصل الاطباء..
وجه اسماعيل بعضهم نحو جناح السلطان..
وعاد هو لداخل جناحه مره اخرى..
برفقته اكثر من طبيب..
وبداو بفحص خديجه اما عيناه المتلهفه..
ليبتسم الطبيب ويتحدث برتياح..
نقدر نقول الحمد لله يا باشا..عدينا مرحله الخطر والخانو محتاجه تتغذى كويس وصحتها هتكون بأفضل حال..
تنهد اسماعيل بصوتا مسموع وتحدث بأمر..
اسماعيل:تقدرو تتفضلو..
خرج الاطباء واحد تلو الاخر..
اقترب اسماعيل منها جلس بكرسيى مجاور لسريرها وتحدث بهدوء..
احكيلى كل اللى حصل يا خديجه..
التمعت عيون خديجه بالدمع..
وبدأ جسدها ينتفض بقوه..
اسرع اسماعيل وهب واقفا جلس بجوارها..
وبلحظه كان رفعها بين يديه واجلسها على قدميه..
لتشهق خديجه بعنف وتحاول الابتعاد عنه بضعف..
لكنه شدد من احتضانها وتحدث بأمر وصرامه شديده..
خديجه اتكلمى..انا سامعك..
اخذت خديجه نفس عميق ومن ثم بدأت تقص ما حدث معاها ومع صديقتها كنز الفيرو..
خديجه:انا كنت بشترى طلبات لاكله معينه طلبتها منى انعام خانو للسلطانه الام..
وانا ماشيه هجم عليا حارسين ومحستش بحاجه بعد كده..ولما فوقت كانو مغمين عنيا علشان مشوفش حاجه..وفجأه لقيت واحده بتضحك بشر وقربت منى وشربتنى حاجه بالعافيه وقالتلى دا سم وهيموتنى خلال فتره بسيطه..بكت بنحيب وتمسكت بثيابه بقبضه يدها بكل قوتها..
زاد هو من ضمها داخل حضنه وهمس بصوتا مبحوح.
اسماعيل:اممم..كملى..
خديجه:ببكاء..قالتلى هديكى الترياق اللى هينقذ حياتك من الموت لو ساعدتهم ودخلتهم جناح السلطان..
انا رفضت الاول..لكن الألم الشديد اللى بدات اشعر بيه خلانى وافقت كالمغيبه..
وفعلا رجعت القصر وبدأت الخطه اول ما مولاى راح المسجد لصلاه الفجر..
..فلاش باااااااااااااااااااا..
..خديجه..
تسير امام جاريتين اثنانتهم واضعين خنجرهم بجانبيها..
حتى وصلت لجناح السلطان..
وتحدثت بصرامه للحارسين على باب الجناح..
خديجه:انا المسؤله عن تنظيف جناح السلطان..ومولاى امرنى بتغير المفروشات حالا..
بطاعه..فتحو لها الحارسين باب الجناح..
خطت هى ومن معها للداخل..
وانتظرو حتى اغلقو الباب وبدأو يبحثو بكل ركن بسرعه البرق..
لكنهم لم يصلو لشئ..
اقتربو من خديجه الواقفه تتألم بشده ووضعت احدهم خنجرها على رقبتها وتحدثت بأمر..
الجاريه:نادى عليها..
خديجه:برجاء..حرام عليكم..سبونا فى حالنا..
ضغطت الجاريه بالخنجر على رقبتها اكثر..
لتنادى خديجه ببكاء بصوتا شبه مرتفع..
فيرووووز..انتى فين..
يدورو بعيونهم بانحاء الغرفه..ينتظرون ظهورها بلهفه..
لينتفضو بفزع حين انفتح احدى الصناديق وخرجت منه فيروو بلهفه وتحدثت بفرحه..
فيروز:خديجه يا حبيبتى؟!!..
قطعت حديثها حين لمحت الجاريتين..
ونظرت لخديجه بصدمه..
لتسرع خديجه وتتحدث ببكاء حاد..
خديجه:فيروز انا مخنتكيش..تأوهت بشده..انا مسمومه لو مت سامحينى..
همت فيروز بالرد..لكن بلحظه كانت اقتربت منها احدهم وكتمت فمها لتغيب عن الوعى فى الحال..
لم تكتفى بتخديرها..فاخرجت زجاجه صغيره من صدرها وسكبتها بفمها وتحدثت بامر..
يله بسرعه قلعوها هدومها ورجعوها لسريرها..
خديجه:بضعف..محدش يلمسها..انا هقلعها..
بصعوبه..اسندتها خديجه وانزلوها لجناحها مره اخرى..
وسطرتها خديجه بغطاء وبدات تبعد عنها ثيابها..
متعمده تركها بملابسها الداخليه..
حتى انتهت..
جذبوها الجاريتين سريعا وصعدو بها وخبطو خبطه صغيره على الباب..
هم الحارس بفتح الباب لهم..
لكن خبطه قويه بأله حاده تلقها على رأسه جعلته يسقط ارضا فاقد الوعى..بل فقد حياته..
فتح الحارس الاخر الباب وحمل صديقه سريعا وتحدث بستعجال..
الحارس:اوديه فين بسرعه..
ركضت معه احدى الجاريتين..
ووقفت الاخرى بجانب خديجه واضعه خنجرها على رقبتها و تراقب الطريق بتمعن..
حتى عاد الحارس مره اخرى وذهبو هما برفقه خديجه وارسلو له حارس اخر يقف مكان الذى قتلوه..
ابتعدو عن جناح السلطان والتقطو انفاسهم..
فنظرت لهم خديجه وهمست بألم حاد..
خديجه:فين الترياق..الحقونى..
نظرو لبعضهم وضحكو بعلو صوتهم وتحدثو بنفس واحد..
الجاريتين:مافيش ترياق..اقتربت من اذنها احدهم وهمست بتاكيد..الاميره قمر الزمان عيزاكى تموتى..
نهت حديثها وتركوها وركضو سريعا..
بدات هى تشعر ببوادر دوار يكتسحها بعنف..
بصعوبه بالغه سارت نحو جناح اسماعيل باشا..
حتى وصلت اليه..
واستندت بجسدها على الباب وخبطت بضعف..
حتى فتح هو لها..وسقطت بين يديه..
..نهايه الفلاش بااااااااااك..
انهارت بنوبه بكاء حاد..
ضمها اسماعيل لداخل حضنه اكثر..وبحنان بالغ همس بأذنها..
اسماعيل:هشششش..متخفيش محدش يقدر يأذيكى تانى..
خديجه:بخجل..اسماعيل باشا..احححم..ارجوك ابعد من فضلك..كده حرام..
ضمها اسماعيل اكثر دافنا وجهه بعنقها يقبله ببطئ..
وهمس بانفاس لاهثه تلفح بشرتها..
اسماعيل:مولاى السلطان سليم اهداكى ليا يا خديجه..
رفع وجهه ونظر لعيونها بعمق وابتسامه هائمه..
وانا قبلت الهدايه..
اتسعت عيون خديجه بزهول وهمست بعدم تصديق..
خديجه:مولاى السلطان اهدانى ليك؟!!..
ابتلعت ريقها بصعوبه..يعنى انا دلوقتى جاريه عندك؟!..
اسماعيل:بنفى..لا انتى مش جاريه يا خديجه..
خديجه:بغصه مريره..لا انا جاريه هنا فى قصر السلطان..
وشغلونى مع الخدم..
ضمها اسماعيل بتملك وهمس بأذنها بعشق..
اسماعيل:انتى حبيبتى يا خديجه..قبل كتفها بعمق..
وملك يمينى..وهتبقى انتى الوحيده مرات اسماعيل باشا..
خديجه:بصدمه..حبيبتك؟!..ازاى!؟؟..وامتى حبتنى؟!..
رفع رأسه ونظر لها ببتسامته المثيره وهمس بعبث..
اسماعيل:ازاى..امسك وجهها بين يديه واقترب بوجهه منها اكثر وهمس امام شفاتيها..كده..نهى كلمته وقبلها بلهفه وشوقا جارف ويهمهم بمتعه بصوتا مسموع..
على مضض ابتعد عنها وهما يلهثان بعنف..
وضع جبهته على جبهتها واكمل..وامتى..من اول لحظه شوفتك فيها خطفتى قلبى يا خديجه..
دفنت خديجه وجهها داخل صدره وهمست بصوتا مكتوم..
خديجه:اسماعيل..
اسماعيل:بتنهيده عاشقه..عيونه..
خديجه:ببكاء مصتنع..جعاااااانه اوووووى..
ضمها اسماعيل لداخل حضنه وهمس بأذنها بعبث..
اسماعيل:هأكلك..وضع اصابعه اسفل ذقنها جعلها تنظر له وغمز لها بخبث..وبعدين أكلك..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بجناح السلطان..
يدور حول نفسه ذهابا وايابا..
أصرت فيروز ان تدخل الحمام بمفردها..
بعدما قامت الطبيبه بالكشف عليها وطمئنت قلب سليم انها بخير واصابتها جميعها سطحيه..
ادخلها هو بنفسه وتركها واتجه للخارج بعد أصرارها..
ومر اكثر من ساعه ولم تخرج بعد..
اقترب من الحمام وخبط على الباب للمره العشرون وتحدث بقلق..
سليم:فيروز..محتاجه مساعده؟!..
وكالعاده اجابته بخجل..
فيروز:احححم..شكرا جلالتك..عبست بملامحها واكملت بسرها ببكاء..ادخل يا سليم..انا مش قادره اتحرك..
نفخ هو بضيق..وبنفاذ صبر تحدث..
سليم:فيروز انا هدخل..التزمت هى الصمت..
ليفتح هو الباب ببطئ..ويخطو للداخل يبحث بعيناه عنها..
لتتسع عيناه بصدمه..حين وجدها تجلس أرضا..مستنده على حوض الاستحمام بجانبها اليمين..
بلهفه..ركض نحوها..وانتشلها لداخل حضنه وتحدث بعتاب..
ليه مش عيزانى اساعدك..
فيروز:بهمس..مكسوفه منك يا سليم..
رفعها بين يديه وجلس بها على حافه حوض الاستحمام ونظر نظره شامله لجسدها وتحدث بعبوس..
سليم:تتكسفى من ايه بس وانتى لسه بهدومك..
ضمته فيروز لحضنها بكل قوتها وبكت بنحيب بعلو صوتها..
ومن بين شهقاتها همست..
فيروز:كنت خايفه اموت من غير ما اقولك..
ضمها سليم اكثر..وبتأثر واضح بنبره صوته همس بتسائل..
سليم:تقوليلى ايه..
رفعت وجهها ونظرت له بعشق شديد وعيون يغرقها الدمع..
وهمست ببتسامتها التى تذيب قلبه..
فيروز:اقولك انى بحبك..تأملت ملامحه بهيام..
يا سلطان قلبى..قبلت لحيته قبلات رقيقه للغايه أطاحت بعقله..انت أول وأخر حب فى حياتى يا سليم..لا فى قبلك ومستحيل يكون فى بعدك..نظرت لعيناه بعشق وبكل ما تحمل من عشق له همست..بحبك..
احدهم اصبح قلبه على وشك التوقف من شده دقاته..
احدهم اصبح قلبه ينبض بجنون..
ينظر لها بعيون هائمه عشقا..
وبلهفه وشوقا جارف..همس امام شفاتيها بعشق..
سليم:بعشقك..أمسك وجهها بين يديه..بعشقك يا فيروز..
عضت هى شفاتيها بخجل..وبكل رقه ودلع همست..
فيروز:علشان كده بعدت عنى يومين بحالهم..
سليم:بندم..مش هتكرر تانى..ضمها له اكثر لصقها به..
مش هتفرقى حضنى تانى..نظر لجروحها..وتحولت عيناه للأحمرار شديد واكمل بوعيد..واللى عملت فيكى كده عقابها هيكون عسير..
فيروز:بعبوس..ايوه لازم تعاقبها لانها شريره ومتوحشه..
بكت بعنف.. وضربتى بكل غباء ووجعتنى اوى يا سليم من غير ما اعملها حاجه..
سليم:بهمس..وجعتك فين..
فيروز:بعفويه..ضربتنى على وشى وعلى صدرى وبطنى..
سليم:بأنفاس مقطوعه..ورينى..
أشارت على وجهها ورقبتها وتحدثت بطفوله..
فيروز:بص وشى ورقبتى..بعدت حمالات فستانها عن كتفيها..
بص كتفى متعور ازاى..بعدت الفستان اكثر..بص خربشتنى منين كمان ام غل..بعدت الفستان مره أخرى واكملت ببكاء..وضربتنى جامد فى بطنى فكرانى ممكن اكون حامل منك.. نهت جملتها وتخلصت من فستانها وهمست بنحيب..
شوف يا سليم عورتنى ازاى..
بعنايه..يتفحصها هو كطفلته الصغيره..
وبعشق..بدا يقبل جروحها واحد تلو الأخر..
لتزيد هى حده بكائها وتتأوه بشده وتهمس بألم..
جسمى كلو بيوجعنى..ارتمت بحضنه..وبعد ما عملت فيا كده خلتهم رمونى فى الميه..لو مكنتش انت لحقتنى كنت هموت من غير ما اشوفك..
ملتزم هو الصمت..اشعلت هى نار قلبه ورغبته بها بعدما تخلصت من فستانها وظلت بقميص ابيض قصير للغايه يظهر مفاتنها بسخاء..بأنفاس مسروقه يغرقها بسيل قبلاته..
اما هى غير واعيه لما فعلت..هى تحكى له بعفويه وطفوله ما حدث لها..
ظل محتضنها بحنان بالغ ويقبلها بعشق شديد..
حتى هدئت بين يديه..
بصعوبه..جاهد هو للسيطره على فيض مشاعره معها..
وببتسامته الرزينه همس بأذنها..
سليم:خلينى اساعدك علشان تنامى وترتاحى..
دفنت وجهها بخجل بعنقه..وبضعف حركت رأسها بالايجاب..
حبس هو أنفاسه..وبحذر وحرص شديد..
بدأ يساعدها لتنعم بحمام دافئ حتى انتهى..
لفها بمنشفه كبيره..
واتجه بها للخارج..نحو سريره..
وامسك احدى الادويه واقترب منها وبدأ يضعه على جروحها..وتحدث بتاكيد..
العلاج دا هيريحك كتير..
نظرت له هى بعيون تصرخ عشقا..
ولفت يدها حول رقبته وجذبته لها اكثر مستنده بجبهتها على جبهته وهمست بعشق..
فيروز:انت راحتى يا مولاى..صمتت قليلا وصوت انفاسهم العاليه تشق صمت المكان وبشوقا جارف همست..
بوسنى يا سليم..
بكل ترحاب..همس هو..
سليم:تعالى يا حياه سليم..نهى جملته..والتقط شفاتيها بقبله هادئه..بطيئه..متمكنه لأقصى درجه..طالت قبلتهم كثيرا..
وبصعوبه..ابتعد عنها هو سريعا بعدما علم انه لن ينتهى الامر بقبله فقد..هب واقفا وتحدث بستعجال وهو يتجه للخارج..
هبعتلك خديجه والولاده باشا يفضلو معاكى على ما ارجع...
خبط على الباب بعنف..ليفتح له الحراس..
خرج هو واغلق الباب خلفه..
ووقف يستعيد انفاسه التى سلبتها هى..وهمس بسره..
تجننى يا فيروز..بتفقدينى عقلى..
تاركها هى تضرب السرير بيدها وقدميها بغيظ شديد وتهمس بسرها ببكاء مصتنع..
فيروز:عااااااا..مشيت لييييه..كنت خليك مشبعتش منك انا..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بسجن مظلم..
تجلس قمر الزمان ارضا..
تصرخ بعلو صوتها بهستريا..
قمر:افتحولى الباب دا..انتو اتجننتو..انا السلطانه قمر الزمان..
والسلطان هيتجوزنى..صرخت بعنف اكبر..افتحولى يا حيوانات..انا مرات السلطان..
فتح الباب وخطى الحراس للداخل وجذبوها بعنف من السلسال المقيده به..واتجهو بها للخارج..
تركض هى خلفهم للحاق بخطواتهم..
حتى توقفو امام السلطان سليم..
لتسرع هى وتركض نحوه وتتحدث ببكاء..
سليم..انا عملت كل دا علشان بحبك؟!..
قطعها سليم بغضب عارم بعلو صوته..
سليم:اميره قمر الزمان..انتى ارتكبتى ابشع الجرائم..
نظر لها بستحقار..انتى السبب فى مرض السلطانه زمن..
تحولت نظرته لاخرى متألمه..اختك..
قمر:بفزع..لاااا..مش انا..
سليم:بثقه..زمن مرضت بعد زيارتك لينا..والسلطانه فيروز اتخطفت بعد زيارتك لينا برضو..كل مره تدخلى القصر تعملى جريمه ابشع من اللى قبلها..
قمر:بنهيار..متقولش على الخدامه دى سلطااانه..
ايوه انا اللى عملت كده..لانى احق واحده بيك..
ولازم اكون انا السلطانه..
سليم:بصرامه..اتكلمى بأدب..انتى فى حضره السلطان سليم المعظم..
ارتعشت قمر بخوف..وخفضت رأسها بحترام..
ليكمل سليم بغضب عارم..
وانتى اللى دبرتى المكيده لسلطاااااانه فيروز وسمتيها هى وصديقتها..
قمر:بفخر..ايوه انا..ومستعده اعمل اكتر من كده علشان اكون ليك يا مولاى..
سليم:ببرود..اممممم..صمت قليلا وتحدث بأمر..
قررانا نحن السلطان سليم..بسم الأميره قمر بنفس السم اللى سمت بيه السلطانه فيروز..ويتم علاجها منه..ابتسم بصتناع..
وحين تتماثل الشفاء..يتم ضربها بعنف وربطها بأحدى الاحجار والقائها بالمياه..ابتسم بتساع..ويتم انقاذها برضو..
واخيرا..يتم حقنها بمرض السلطانه زمن عقاب لها على افعالها المشينه..
نظرت له قمر بذعر..وبصوتا مرتعش همست..
قمر:انت هتموتنى يا سليم..
سليم:بأمر..السلطان سليم..نظر لحراسه..نفذو الأمر..
نظر لها بتفهم لما يدور بعقلها..وكونو حرصين ممنوع الاميره تقتل نفسها..لازم تاخد عقابها كااامل..
ولكل ساقى سيسقى بما سقى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..مرت عده اسابيع..
واليوم هو اليوم الموعود..
اليوم المنتظر..
عرس السلطان سليم والسلطانه فيروز..
القصر على قدم وساق..
بل البلده بأكمالها على اكمل استعداد..
بافخم عرس حدث منذ زمن بعيد..
سيكون عرس الاحلام..
ارتدت فيروز فستان ملكى صمم لها خصيصا..
اصبحت كتله من الفته والجمال الصافى..
بل كنز حقيقى داخل جناح السلطان سليم..
تجلس بستحياء شديد على سريرهم..
فهى المرأه الوحيده التى كسرت قوانين القصر وتقيم اقامه دائمه داخل جناح سلطانها..
بل والاكثر..جعلت سلطانها يحرر جميع جواريه وحريمه..
واكتفى بها وحدها..
اقتربت منها خديجه وقبلت وجناتيها بحب ودموع غزيره اغرقت وجهها وتحدث بفرحه عارمه..
خديجه:الف مبروك يا حبيبتى..
فيروز:بدموع..الله يبارك فيكى يا خديجه..نظرت لها بحب وابتسامه من بين دموعها وهمست بمزاح..بقينا اكبر من التمثال اهو..غمزت لها بشقاوه واشارت على صدرها بعيونها..
ضحكت خديجه بخجل وتحدثت بفرحه طفوليه..
خديجه:اه شوفتى بركات اسماعيل باشا ههههههه..
فيروز:هههههه..بنت عيب..
خديجه:بعدم تصديق..مش قادره اصدق انى اتجوزت الوزير الاول يا فيروز..عضت شفاتيها بخجل..وشكلى كده كمان والله اعلم حامل منه..
فيروز:بفرحه..الله بجد يا خديجه..احتضنتها..يا حبيبتى مبروووك..
خديجه:حبيبتى انتى وصحبتى واختى يا فيروز..عقبال ما تجيبى ولى العهد للسلطان انتى كمان يااارب..
تنهدت فيروز بصوتا مسموع وهمست بتمنى..
فيروز:ياارب يا خديجه..
انتفصو اثنانتهم حين استمو لصوت احدى الحرس..
دستووووووور مولاى السلطان سليم المعظم..
اسرعت خديجه بجذب طرف طرحه فيروز واخفت بها وجهها..
وجذبت وشاحها هى ايضا واخفت وجهها سريعا..
وواقفو خافضين رؤوسهم باحترام..
بهيبته..بوقاره..
بوسامته التى تخطف الانفاس..
خطى سليم لداخل جناحه بعيون وقلب يصرخان عشقا وشوقا..
انسحبت خديجه للخارج..
وحين وصلت لباب جناحها..
انتشلها اسماعيل للداخل غالقا الباب خلفه..
وبلهفه..رفع وشاح وجهها ومال على شفاتيها يقتنص قبله الحياه بالنسبه له..
قبله تعلم خديجه ما سيأتى بعدها..
بصعوبه ابتعدت عنه وهمست باذنه بانفاس لاهثه..
خديجه:اسماعيل..انا عايزه طبيبه تكشف عليا..
بقلق..نظر هو لها وتحدث بتسائل..
اسماعيل:ليه يا خديجه..حاسه بايه..
ابتسمت هى بخجل وهمست بفرحه عارمه..
خديجه:اححم..حاسه..نظرت لعيناه بعمق..حاسه انى حامل منك يا اسماعيل..
نظر لها اسماعيل قليلا..ومن ثم نادى بعلو صوته..
اسماعيل:يااا حرااااس..احضرو الطبيبه حالا..
جذبها لداخل حضنه يضمها بكل قوته وهمس بأذنها بفرحه عارمه..
اسماعيل:لو طلعتى حامل يا خديجه ليكى منى قصر هديه..
خديجه:بعشق..مش عايزه يا اسماعيل..انت عندى اغلى من كنوز الدنيا..
ظل محتضنها حتى استمع لصوت خبط على الباب..
على مضض ابتعد عنها وسمح لهم بالدخول..
خطت الطبيبه..وبدأت الكشف على خديجه امام انظار اسماعيل المتلهفه..
وببتسامه متسعه نظرت له الطبيبه وتحدثت..
مبارك حضرت اسماعيل باشا..خديجه خانو حامل..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بجناح السلطان سليم وزوجته..
حاله خاصه من العشق الخالص..
يقف سليم امامها ينظر لها بعيون عاشقه لكل ذره بها..
يتأمل جمال طلتها الاروع على الاطلاق بفستان زفافها..
ولاول مره..
تقترب فيروز من سليم..
وتجثو امامه وتمسك طرف ثيابه تقبلها بعمق وعشق شديد..
فعلتها هذه..تخبره انها الان..ستكون زوجته قلبا وقالبا..
بقلب ينبض بجنوون..
انتشلها هو رفعها داخل حضنه صدرها مقابل وجهه..
وبسرعه مريبه..بعد عنها طرحتها عنها..
ليظهر وجهها الملائكى..وفستانها ذو الحمالات الرفيعه للغايه..
يظهر جمال عنقها واول صدرها بأغراء..
نظر لعيونها بهيام وهمس..
سليم:سبحان من ابدعك..
فيروز:بخجل..سليم..ابتسمت برقتها التى تذيب قلبه وتعصف بكيانه..انا مراتك..
سليم:بفرحه عارمه..حبيبتى ومراتى يا فيروز..غمز لها بخبث..
وانهارده مش هكتفى بالبوسات بس..
دفنت وجهها بعنقه وضمته لها اكثر وهمست بعشق..
فيروز:انا ملكك يا مولاى..رفعت وجهها الذى اذداد احمرار جعلها كحبه فراوله طازجه قابله للألتهام..ملكك لوحدك يا سليم؟!!..
قطع هو حديثها بشفاتيه..يقبلها بنهم..
وبحماس واصرار شديد همس من بين قبلاتهم...
سليم:مش هبعد عنك غير لما الطبيبه تعلن خبر قدوم ولى العهد..نهى جملته وسحبها لعالمه الخاص..
يغرقها بعشقه..ويرتوى بعشقها..
واخيرا..كتب لقلبها الراحه والأطمئنان بقرب سلطانها الذى اكتفى بها هى وحدها..
ودائما وابدا يردد بعشق..
#فيروز..كنز سليم

يتبع الفصل الحادي عشر والأخير  اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية فيروز" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent